Microsoft blockerar äldre processorer i Windows 11 24H2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Kravet för direkt installation var ju 7th gen,

Mja! Det är bara några få CPU:er från 7:e generationen som har officiellt stöd, annars är det 8:e generationen som har fullt stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengtsMac:

Många av de datorer som det sitter äldre processorer i kan ju ha ett moderkort där processorn kan bytas mot en senare modell. Om det nu handlar om enbart processorer som blivit gamla och att vissa instruktioner till dessa inte ska skrivas så finns ju nämnda möjligheter samt att det även finns andra operativsystem. Samma saker händer i macvärlden där macos och även ios inte uppdateras för äldre maccar m.m.

Har man en så gammal processor som Core2 går det inte, men på AMD-sidan går ju i princip alla moderkort från 2017 och senare att uppgradera med Zen 3. Värre är det med Intel, som under samma tidsperiod i princip introducerade en ny sockel/chipset med varje generation CPU.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tror inte det är många som kör Windows 11 på så gammal hårdvara.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

I och med att Win10 slutar stödjas oktober 2025 så skulle jag ha uppdaterat alla mina äldre datorer till Windows 11 i år om jag kunde vara säker på att inte denhär typen av blockeringar kan komma och ställa till problem i framtiden.

Mina äldsta datorer just nu har Phenom II X4 och Phenom II X6, som saknar stöd för SSE 4.2.
Även min tidigare Core 2 Duo klarade Win10 (men innan Spectre-uppdateringarna) utan problem för vanlig användning.

Permalänk
Medlem

Gå vidare

På nått vis måste vi gå vidare. De som drabbas mest är äldre som bara vill betala räkningarna och surfa på Aftonbladet. De flesta andra kommer ändå ha lämnat Windows 10 och ha en dator som är godkänd för Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Systemkraven borde vara desamma under hela produktens livslängd, märkligt agerande, imho.

Systemkraven har ju inte ändrats utan här är det senare att man täppt igen hål som kunde utnyttjas för att kringgå dessa systemkrav.

Skrivet av jnsson:

Det är vissa 7:e gen intel core CPU:er och alla från o med 8:e generation som har officiellt stöd

Det är skillnad mellan core och core2duo. Det ena är ett varumärke som inkluderar i stort sett alla moderna processorer som inte faller in i Intels Pentium eller Celeron. Core2Duo är en serie av Intel CPU:er som slutade produceras 2012.

Skrivet av pacc:

Det är det väl visst, det var ju väldigt tydligt vad win11 krävde vid installation och vad konsekvenserna var då - det här är ett helt nytt krav och totalt orimliga konsekvenser.

Det är ju inte särskilt tydligt om datorer utan tpm modul kommer att bli obrukbara vid nästa uppdatering eller om det visar sig att någon variant av Intel faktiskt påverkas redan nu...

Bara det faktum att man måste köra "fulhack" för att få Windows 11 installerad på en dator med en viss CPU är ju bevis för att den CPUn inte är supportad. Inget hindrar en från att installera valfri äldre version av Windows på denna dator.. oberoende vad folk påstår.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Miljömupparna predikar att vi skall återanvända och reparera i det oändliga.

M$ tillhör uppenbarligen inte den gruppen.

Gör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Miljömupparna predikar att vi skall återanvända och reparera i det oändliga.

M$ tillhör uppenbarligen inte den gruppen.

Gör du?

Oändliga?
Windows 11 släpptes i oktober 2021.
Intel 7th gen Kaby Lake slutades tillverkas i oktober 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Oändliga?
Windows 11 släpptes i oktober 2021.
Intel 7th gen Kaby Lake slutades tillverkas i oktober 2020.

Har tyvärr blivit en väldigt stor förvirring kring vad Windows 11 supportar officiellt samt vad som eventuellt är kraven.

Hade varit mer intressant att se vilka 4-5 år gamla maskiner som lämnas till sitt öde. Däribland har vi även ett par Surface-enheter från Microsoft.

Permalänk

Nog för att jag gillar att klaga på MS, men det här förstår jag till 100%.

Att köra datorer med DDR2 och gamla C2D är inte en kul upplevelse med windows 11 och använda t.ex webläsare.

Dessutom tror jag att andelen personer som dragit in Win11 extremt liten, och dom som gjort är antagligen en glad enhusiast som tyckte det var kul att få in windows 11 på så pass gamla grejer(vi snackar saker som kom ut för 15 årsen. eller nått)

och kommer säkerligen inte bli ledsna när det slutar funka.

Tror inte det är någon gammal bertil som trixat in windows 11 och använder datorn till räkningar

Dom har säkert kvar windows 7 eller nått även fast det inte är säkert längre.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Miljömupparna predikar att vi skall återanvända och reparera i det oändliga.

M$ tillhör uppenbarligen inte den gruppen.

Gör du?

Jo, de har flera andra versioner av windows som passar med äldre typer av processorer. Prova: Win10, Win8, Win7, W98, W95, W3.11, W2.0, etc.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Min gamla Phenom II x4 840 försökte jag starta CS2 med igår, BAM! inget SSE4.2, troligen samma med Fortnite utan felmeddelande, trots att den processorn mycket väl skulle klara av spelen.

Det här är riktiga fulknep som används, inte för att moderkortet den CPU'n sitter på någonsin har haft stöd för Windows 11 dock, det har inte ens stöd för Windows 10, men det funkar ändå.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Min gamla Phenom II x4 840 försökte jag starta CS2 med igår, BAM! inget SSE4.2, troligen samma med Fortnite utan felmeddelande, trots att den processorn mycket väl skulle klara av spelen.

Det här är riktiga fulknep som används, inte för att moderkortet den CPU'n sitter på någonsin har haft stöd för Windows 11 dock, det har inte ens stöd för Windows 10, men det funkar ändå.

Så du försöker spela CS2 på en processor som inte har stöd för SSE4.2 vilket är ett krav för spelet? På vilket sätt är det fulknep? Eftersom instruktionsuppsättningen inte finns så klarar din CPU inte av spelet. Du försöker spela ett 7 månader gammalt spel på en 13 år gammal CPU. Jag tycker det känns vettigt att världen har gått vidare från din CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Så du försöker spela CS2 på en processor som inte har stöd för SSE4.2 vilket är ett krav för spelet? På vilket sätt är det fulknep? Eftersom instruktionsuppsättningen inte finns så klarar din CPU inte av spelet. Du försöker spela ett 7 månader gammalt spel på en 13 år gammal CPU. Jag tycker det känns vettigt att världen har gått vidare från din CPU.

På vilket sätt är det vettigt att inte låta gammal teknik få försöka?
Visst skulle inte upplevelsen bli en njutning, men vad är nästa steg blockera alla grafikkort som inte mäktar med 60 FPS?
Borde det inte redan ha kontrollerats innan "köp" (det är gratis) och hemladdning av spelet?

För ett tag sedan blev min grannes dotter utestängd från Genshin Impact av samma anledning SSE 4.2 trots att spelet flöt på utmärkt på en 6 kärnig Phenom II tills spelet skulle tvångsuppdateras.

Kanske missar jag någon säkerhetsaspekt, men folk fuskar ju friskt i online spel, så det är ju inte för användarnas skull detta görs.
Jag hade en "kompis" förr han tyckte det var helt okej att slå sönder gamla cyklar, enbart för att dom var gamla, det är lite samma mentalitet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

På vilket sätt är det vettigt att inte låta gammal teknik få försöka?
Visst skulle inte upplevelsen bli en njutning, men vad är nästa steg blockera alla grafikkort som inte mäktar med 60 FPS?
Borde det inte redan ha kontrollerats innan "köp" (det är gratis) och hemladdning av spelet?

För ett tag sedan blev min grannes dotter utestängd från Genshin Impact av samma anledning SSE 4.2 trots att spelet flöt på utmärkt på en 6 kärnig Phenom II tills spelet skulle tvångsuppdateras.

Kanske missar jag någon säkerhetsaspekt, men folk fuskar ju friskt i online spel, så det är ju inte för användarnas skull detta görs.
Jag hade en "kompis" förr han tyckte det var helt okej att slå sönder gamla cyklar, enbart för att dom var gamla, det är lite samma mentalitet.

Fast det handlar ju inte om "att försöka". Det handlar om att utvecklare får tillgång till nya verktyg som ger dem möjlighet att optimera prestanda, minska utvecklingstid eller på andra sätt effektivera sitt arbete eller minska arbetstid för samma leverans.

Eller ska ett gammalt grafikkort få "testa" Raytracing även fast stödet inte finns? Eller ska alla mjukvaror försöka köra på en 486 och vi aldrig borde ha lagt till några instruktioner sedan dess?

Ditt argument är ju som att säga att folk aldrig skulle ha fått digitalisera sin arbetsvardag för man kan ju lika gärna fortsätta räkna med papper och penna - för de funkar ju också jättebra. Kanske inte lika effektivt, kanske tar mer tid, men varför sluta med penna och papper bara för att Word, Excel, mail med mera finns?

Tycker att diskussionen blir löjlig. Teknik måste få gå framåt, och en 13 år gammal CPU är väl inget att diskutera överhuvudtaget.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av koSmiQ:

Fast det handlar ju inte om "att försöka". Det handlar om att utvecklare får tillgång till nya verktyg som ger dem möjlighet att optimera prestanda, minska utvecklingstid eller på andra sätt effektivera sitt arbete eller minska arbetstid för samma leverans.

Eller ska ett gammalt grafikkort få "testa" Raytracing även fast stödet inte finns? Eller ska alla mjukvaror försöka köra på en 486 och vi aldrig borde ha lagt till några instruktioner sedan dess?

Ditt argument är ju som att säga att folk aldrig skulle ha fått digitalisera sin arbetsvardag för man kan ju lika gärna fortsätta räkna med papper och penna - för de funkar ju också jättebra. Kanske inte lika effektivt, kanske tar mer tid, men varför sluta med penna och papper bara för att Word, Excel, mail med mera finns?

Tycker att diskussionen blir löjlig. Teknik måste få gå framåt, och en 13 år gammal CPU är väl inget att diskutera överhuvudtaget.

Precis!

Folk vill köra sin 10-20 år gamla CPU på top moderna krav men blir ledsna att det inte stödjs, för allt ska i oändligheten framöver inkludera olika stöd och hacks för att nå 100% kompabilitet, för det blir nog en bra upplevelse för att den 0.000000001% av spelare ska kunna starta det.

Det gäller både spel och operativsystem.

"Microsoft ändrar sina systemkrav"
Fast ändå inte? Inget system som följer Windows 11 krav sedan lansering blir påverkat, inte något överhuvudtaget. Varför ska de ta i hänsyn en processor som är ett decennium äldre än det dem officielt stödjer, som dessutom kräver ett "hack" för att installeras?

Blir riktigt trött på att läsa en del av kommentererna som finns här i tråden, och blir bara mer bitter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är skillnad mellan core och core2duo. Det ena är ett varumärke som inkluderar i stort sett alla moderna processorer som inte faller in i Intels Pentium eller Celeron. Core2Duo är en serie av Intel CPU:er som slutade produceras 2012.

Det fanns både Core 2 Duo och Core 2 Quad i Core 2 generationen.
(Core 2 Quad var i princip dubbla Core 2 Duo)

Innan Core 2 fanns det Core med Core Solo och Core Duo.
Jag har faktiskt en sån laptop med Yonah processor, en Core Duo.
Men det är inte något jag aktivt använder.

Men Ja allt detta är före 2010 och ganska gammalt idag.

Som du är inne på så har namnet Core, som i Core i3, Core i5, Core i7 och Core i9 använts mycket sen dess.

Som sagt är det gamla grejer som inte är speciellt relevanta idag.
Men tänkte att jag kunde nämna som kuriosa att Intel faktiskt haft "Core" innan "Core 2".

Edit:
Dessa Core (Core Solo, Core Duo) var för den mobila marknaden.
Främst för laptops.
Men har för mig att första generationen med Intel baserade iMac också använde Core.
Men afaik så var det endast fastlödda processorer. Inget för en vanlig socket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mja! Det är bara några få CPU:er från 7:e generationen som har officiellt stöd, annars är det 8:e generationen som har fullt stöd

Har alla 8:e generationen stöd?

Jag har 2 laptops med 8th gen / 8000 serien.
Den ena är en Mac Book Pro med äkta Coffe Lake processor (har aldrig kört Windows på den datorn).
Den andra är en Kaby Lake Refresh.
Normalt tillhörde Kaby Lake 7th gen,
men denna Kaby Lake Refresh har de av någon anledning givit ett 8000 namn.

Permalänk
Medlem

Fan vad det gnälls. Kör Windows 10 eller något annat istället. Jag har Win10 på en Core 2 Duo/4gb ram/GTX 660 maskin, det är ingen rolig upplevelse. Det funkar men det är ju ingen raket direkt.
Skulle aldrig ens fundera på att köra Win 11 på den.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har alla 8:e generationen stöd?

Jag har 2 laptops med 8th gen / 8000 serien.
Den ena är en Mac Book Pro med äkta Coffe Lake processor (har aldrig kört Windows på den datorn).
Den andra är en Kaby Lake Refresh.
Normalt tillhörde Kaby Lake 7th gen,
men denna Kaby Lake Refresh har de av någon anledning givit ett 8000 namn.

Du får stämma av modellnummer mot listan!

Det finns inget sätt i nuläget att slå på Intel PTT (firmware TPM) hos Macbooks, så officiellt finns inget stöd för Windows 11 på någon sådan.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Du får stämma av modellnummer mot listan!

Det finns inget sätt i nuläget att slå på Intel PTT (firmware TPM) hos Macbooks, så officiellt finns inget stöd för Windows 11 på någon sådan.

Menade inte att köra Windows på Macen.
Mera att det är lite konstigt att både Coffe Lake och Kaby Lake kan vara 8th gen / 8000 serien.
Det är "bara" de två datorerna jag har från 8th gen / 8000 serien.

PC processor fanns med på "listan!"
Intel® Core™ i3-8130U

Product Collection: 8th Generation Intel® Core™ i3 Processors
Code Name: Products formerly Kaby Lake R
Vertical Segment: Mobile
Processor Number: i3-8130U
Lithography: 14 nm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har alla 8:e generationen stöd?

Jag har 2 laptops med 8th gen / 8000 serien.
Den ena är en Mac Book Pro med äkta Coffe Lake processor (har aldrig kört Windows på den datorn).
Den andra är en Kaby Lake Refresh.
Normalt tillhörde Kaby Lake 7th gen,
men denna Kaby Lake Refresh har de av någon anledning givit ett 8000 namn.

Ja, rent CPU mässigt ja. Macbooks har dock inte TPM vad jag förstått

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det fanns både Core 2 Duo och Core 2 Quad i Core 2 generationen.
(Core 2 Quad var i princip dubbla Core 2 Duo)

Innan Core 2 fanns det Core med Core Solo och Core Duo.
Jag har faktiskt en sån laptop med Yonah processor, en Core Duo.
Men det är inte något jag aktivt använder.

Men Ja allt detta är före 2010 och ganska gammalt idag.

Som du är inne på så har namnet Core, som i Core i3, Core i5, Core i7 och Core i9 använts mycket sen dess.

Som sagt är det gamla grejer som inte är speciellt relevanta idag.
Men tänkte att jag kunde nämna som kuriosa att Intel faktiskt haft "Core" innan "Core 2".

Edit:
Dessa Core (Core Solo, Core Duo) var för den mobila marknaden.
Främst för laptops.
Men har för mig att första generationen med Intel baserade iMac också använde Core.
Men afaik så var det endast fastlödda processorer. Inget för en vanlig socket.

Korrekt. Nämnde Core 2 duo eftersom jag svarade på någon som verkar blandat ihop Core med just Core 2 Duo.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Många av er resonerar att det inte är så många som kör så gamla CPUer.
Men detta är ju ett globalt problem, en stor del av världens befolkning sitter inte på latest and greatest.
Allt från hotell till lokala företag på marknader i hela världen sitter uppkopplade.

Vad händer när dessa datorer inte längre får uppdateringar. Kommer allt bli nedlåsta av ransomware?
Kommer malware installeras och stjäla era kortnummer när ni betalar för er dykresa i medelhavet?

Microsoft gör något helt galet här med att försöka klippa bort en så stor del av världens uppkopplade datorer.
Med Windows XP fick de gång på gång släppa ut nödpatchar för att hantera malware-situationen och det som tog död på XP till ytan är väl att browsers etc slutade stödjas och TLS-versioner blev för gamla så att datorerna inte går att använda oavsett.

Men om datorn är tillräckligt snabb för dess användares syfte, och den tekniskt sett fungerar att anropa tjänster på internet så kommer datorn fortsätta vara uppkopplad och då kommer sårbarheter på dessa nyttjas om de blir opatchade.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att när Windows 10 tappar all support så ... borde det bli Linux år? Finns som sagt många äldre datorer som inte går att lägga in Windows 11 på utan att trixa - och även om det är lätt att trixa nu så kanske det inte blir det med tiden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Så vilken CPU är den sista intel cpu serien som kommer fungera med workarounden ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Man kan ju tycka att när Windows 10 tappar all support så ... borde det bli Linux år? Finns som sagt många äldre datorer som inte går att lägga in Windows 11 på utan att trixa - och även om det är lätt att trixa nu så kanske det inte blir det med tiden.

Det finns krafter även i Linux-världen för att "uppgradera" använd instruktionsuppsättning och på så sätt tippa en del äldre hårdvara. Men det brukar å andra sidan alltid finnas någon distribution som stödjer äldre hårdvara, Debian var en av de större jag kände igen när jag googlade efter 32-bits stöd..

Ubuntu discussing removing support for pre-Haswell processors
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=410654&start=40

Googla på "x86-64-v2" för att hitta liknande diskussioner. Man har tydligen infört vissa "steg" för att gemensamt lägga ribbor för vad som stöds: x86-64-v1, x86-64-v2, x86-64-v3 och x86-64-v4 är väl de som finns idag, och var och en av dem listar ett halvdussin instruktioner som måste finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Många av er resonerar att det inte är så många som kör så gamla CPUer.
Men detta är ju ett globalt problem, en stor del av världens befolkning sitter inte på latest and greatest.
Allt från hotell till lokala företag på marknader i hela världen sitter uppkopplade.

Vad händer när dessa datorer inte längre får uppdateringar. Kommer allt bli nedlåsta av ransomware?
Kommer malware installeras och stjäla era kortnummer när ni betalar för er dykresa i medelhavet?

Microsoft gör något helt galet här med att försöka klippa bort en så stor del av världens uppkopplade datorer.
Med Windows XP fick de gång på gång släppa ut nödpatchar för att hantera malware-situationen och det som tog död på XP till ytan är väl att browsers etc slutade stödjas och TLS-versioner blev för gamla så att datorerna inte går att använda oavsett.

Men om datorn är tillräckligt snabb för dess användares syfte, och den tekniskt sett fungerar att anropa tjänster på internet så kommer datorn fortsätta vara uppkopplad och då kommer sårbarheter på dessa nyttjas om de blir opatchade.

Microsoft är ju ett företag som också ska gå med vinst. Hur många utvecklare ska de anställa för att patcha och underhålla system för gammal hårdvaras i all evinnerlig tid?

Hur mycket lönekostnader ska de bära utan att få intäkter för att gamla datorer ska fortsätta fungera?

Jag förstår idén men verkligheten är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Microsoft är ju ett företag som också ska gå med vinst. Hur många utvecklare ska de anställa för att patcha och underhålla system för gammal hårdvaras i all evinnerlig tid?

Hur mycket lönekostnader ska de bära utan att få intäkter för att gamla datorer ska fortsätta fungera?

Jag förstår idén men verkligheten är något helt annat.

Fast har man skaffat sig monopol tror jag att spelreglerna måste se annorlunda ut. Hur mycket kommer kaoset av alla säkerhetsproblem kosta både för alla samhällen men tillslut också MS som säkerligen ändå kommer behöva lösa situationen.
Som man bäddar får man ligga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, rent CPU mässigt ja. Macbooks har dock inte TPM vad jag förstått

Min MacBook Pro har Core i5-8259U vilket är Coffee Lake.
Men jag har också en PC laptop med Core i3-8130U vilket är Kaby Lake R.

Det är det jag tycker är lite konstigt att båda marknadsförs som 8th gen, trotts att ena är Coffee Lake och andra är Kaby Lake R.

Att Kaby Lake vanligtvis är 7th gen men ibland är de 8th gen av någon anledning.

Hursomhelst så finns i3-8130U med på listan som @Teddis länkade.
Så jag bör kunna installera Windows 11 på min HP om jag vill.