Snabbkoll: Brukar du handla begagnad teknik?

Permalänk
Medlem

Absolut begagnat, gör väl ingenting om någon annan använt det så länge det funkar, nya prylar ger nästan lika ofta problem som begagnade, men visst då ha man garanti, så det beror ju lite på i vilka prisklasser man shoppar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Absolut! Hela min stationära dator, förutom chassit, består av delar inköpta här på marknaden. Spelar såpass lite nuförtiden så jag hade aldrig kunna motivera att lägga pengarna för att köpa delar nya med motsvarande prestanda. Tyckte dessutom det var lite roligt att sitta och planera, leta delar och till slut få ihop ett helt bygge bestående av nästintill bara begagnade delar.

Visst tar man en risk när det gäller avsaknad av garantier etc, men av allt jag sparat på att köpa begagnade delar som fungerar bra så har man råd att ta risken för att åka på en nit då och då. Det händer väldigt sällan är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Väljer att inkludera Retro prylar i det.
Även om en del av dom faktiskt är nya/oanvända.

Permalänk
Medlem

Ja, ibland.

Senast en knappt använd U.2 datacenter-ssd till hemmaservern för mindre än halva nypriset. Sparade en hel hög med tusenlappar på det.

(Ja, risken finns att enheten är komprometterad, men jag bedömer den som löjligt låg och är villig att ta den.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Beror på. Burken jag använder nu har mycket begagnat i sig, det som är nytt är viss lagring (dock inte primära SSDn på 1.6TB, det är en begagnad Intel Enterprise-SSD), tangentbord+mus, samt skärmen visade det sig när jag fick hem den. Trodde jag köpte en billig begagnad 4k-skärm från en konkurs, men den var sprillans ny. Att ha en riktigt vass (för mina mått mätt) ny skärm till en äldre dator gör ändå att man får väldigt mycket nykänsla på burken. Likaså har jag just nu tämligen nytt tangentbord + mus. Tittar man bara uppe på skrivbordet, och inte under, sitter jag med riktigt flådiga grejor, men i praktiken är det mesta köpt för några hundringar på Tradera, typ.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Köper ibland/sällan begagnat. har mestadels bra upplevelser. men tycker att priset ligger alldeles för högt nuförtiden, på nästan allt.

Permalänk
Medlem

Har köpt grafikkort på Tradera till barnen. GTX 970 för 3 år sedan och GTX 1660 Super för 1 1/2 år sedan. När korten kan köpas för runt 900kr så blir det rätt bra prestanda per krona (PPK).

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Köper ganska ofta GFX begagnat, främst på Blocket, för några månader sedan ett ~1 år gammalt RTX 2060 för 1500kr. Gillar att ligga några generationer efter då det känns helt onödigt att ha det senaste nuförtiden, det är sällan som jag vill spela det senaste, och har definitivt inget behov av att spela något i 4K.

Knepigt att avgöra om det är värt det eller ej. Men några tusenlappar har jag sparat genom åren, utan något större problem.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Alrighty, jag är övertygad. Ska börja titta mer på begagnat framöver!

Nej!! Nu fick man ju en till som ska konkurrera i budgivningarna!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Oja, men allt beror på pris, om jag kan verifiera funktion etc.

Nästan hela hemmaservern är begagnade server komponenter, allt utom PSU, chassi och kyning.
I övrigt så har jag hjälpt lite vänner osv med att återanvända delar som jag har över samt köpa beagnat för att bygga ihop något åt dem innom deras budget.

Min egen primära rigg är det nästan enbart nytt i, det enda begagnade i den är ett 2x10Gbe nic.

Permalänk
Medlem

Jag köper för min egen del aldrig begagnat pga det alltid är jag som får en massa grejor över, och oavsett vad det är hamnar det på tippen. Intresset att köpa begagnat är noll, det går inte ens skänka bort. Länk där till mitt svar på i stort sett samma fråga för nån månad sedan.

Tidigare har jag några enstaka gånger köpt begagnad laptop till företaget, från de där företagen som putsar upp och säljer vidare sånt, men sedan det blev drastiskt höjda krav för att kunna köra win11 slutade jag med det, och de företagen har därefter höjt priserna så det är inte att tänka på längre. Jag har frågat de där företagen om de vill köpa grejor, men då må jag isåfall betala dom för att ta emot det, för frakten kostar långt mer än de ger för grejorna.

Permalänk
Medlem

Jag är ju tydligen för året rätt dålig på att både spara och göra kloka investeringar, och då blir ju incitamenten att minska kostnaderna högre också.
Men sist jag köpte begagnat var det nog mest för att jag ville ha två specifika produkter som inte säljs hos återförsäljare längre.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Modern teknik köper jag alltid ny. Men det blir ju lite retrogrejer som köps begagnat, finns ju inte så mycket val där.

Permalänk

Bra omdöme på tradera? Inga problem. Är mer kinkig med laptops. De kan ju ha tappat en räkmacka över tangentbordet som min kompis gjorde.

Permalänk
Medlem

Köper i stort sett alltid nytt när det gäller datorkomponenter/prylar. Tycker inte det är värt risken kontra priset som många vill ha för sina begagnade datorkomponenter/prylar. Man vet ju egentligen inte vad skicket är på dom och hur lång livslängd dom har kvar, plus att man inte får nån garanti m.m. Sist jag köpte en begagnad datorpryl var nog för väldigt många år sen när jag köpte en Amiga 1200 byggd i ett tower chassi.

När det gäller andra typer av teknikprylar så undviker jag helst att köpa begagnat, men har inget emot att få ta över en pryl som nån annan inte behöver längre. Har t.ex. fått en frys och en mikrovågsugn under dom senaste åren från släktingar.

Permalänk
Medlem

Beror lite på. Datorhårdvara i konsumentskiktet köps uteslutande ny, medan enterprisehårdvara köps begagnad. Kameraprylar köps ofta, men inte alltid, begagnat. Musikprylar köps gärna begagnade.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det händer. Senast köpte jag en begagnad Steam Deck tack vare Balatro.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

brukar ta en runda en gång i veckan inom de lokala secondhand-ställena. erikshjälpen och pingstkyrkan.
ibland gör man fynd båda gamla som nya.
retro-hårdvara helt nytt 2000~tals chassi och socket 775 mobo oöppnat i box.
Sony VR headset (första) komplett med två ps move.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Handlar väldigt ofta lätt begagnat. Marknaden här på sweclockers är världens bästa marknadsplats för elektronik, har gjort jättemånga affärer åt båda håll och har varit supernöjd varenda gång!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Absolut. Tycker det är kul att få prova på olika saker. Senaste köpet blev en Synology DiskStation DS2415+ som jag fick riktigt billigt. Men vet inte om jag är så konsekvent i vad jag köper. Ibland blir det prylar som jag vet att jag kommer få nytta av, ibland sådant som jag bara vill testa och ibland är det roligt bara att få laga något som säljaren annars skulle ha slängt. Tänker som exempel på en bättre Chromebook (nypris runt 6000 kronor) vars touchpad inte fungerade. Datorn fick jag för 200 kronor. Lagade touchpaden och har använt datorn jättemycket sedan dess. Sedan föredrar jag att köpa begagnade kvalitetsprylar gentemot nya budgetprylar. Är det värt tiden att köpa begagnade saker gentemot att bara jobba lite extra och köpa nytt - Nja, kanske inte. Men det är ju samtidigt en hobby och något som man lär sig mycket på.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av maweric:

Nej!! Nu fick man ju en till som ska konkurrera i budgivningarna!

Muahahahahah!

Permalänk
Medlem

Ja, men priset är ofta så nära nypris idag så det är mer värt att lägga till en 500ing på ett nyköp.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Inte datorer eller dator delar. Däremot annan äldre teknik. Bla kan man göra fynd numera på kvalitativ beg HiFi. Kidsen vet ju inte längre vad en stereoanläggning är....

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

köper aldrig men säljer då och då.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Köper mycket begagnat generellt. Folk köper så mycket nytt och säljer av saker i bra skick till tämligen låga priser. Visst många tror att dom kommer få fantasi-priser men dom sätter snart ut annonsen igen till lägre pris.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Aldrig. För liten prisskillnad eller bara skräp.

Permalänk
Medlem

Man bli lurad, köpte en Macbook pro .. Då hade företaget jag köpte av inte tagit password på fimaware. Dom vägrade göra rätt för sej. Det mycket skräp där ute och man bli lätta lurad.

Permalänk
Medlem

Datordelar har jag nog inte köpt begagnat sedan 90-talet, litar inte riktigt på att jag ska få fungerande saker om jag köper begagnat. Det närmsta jag kommer är nog lite stereodelar jag fått under åren av farsan.

Permalänk
Medlem

Jag svarade ”nej aldrig” men insåg sen att jag ju köpte mitt 3080 begagnat, eftersom det var hopplöst att få tag i fabriksnya kort till rimliga priser.
Med det i åtanke kan jag tycka det saknades ett svarsalternativ för ”ja, sällan” eller motsvarande.

Överlag vill jag köpa ny elektronik, och köper heller aldrig fyndvaror. (Annat än nytt ger för liten vinst med för ökad risk för strul)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Annat än nytt ger för liten vinst med för ökad risk för strul

Precis som du själv insåg med ditt 3080 går det inte att göra så generaliserande antaganden

Höftar att den totala samlingen av Razer tangentbord som jag testat (varav alla fortfarande är i drift mer eller mindre) har kostat mindre än vad mitt Razer huntsman elite skulle kosta att köpa nytt nu. Undantaget kan vara det bw ultimate 2013 som köptes nytt.

Även om jag haft 50% tangentbord som inte fungerat alls hade jag haft dubbelt så många fungerande tangentbord som ett nytt HM-elite

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P