Excel vit ruta täcker cell

Permalänk
Medlem

Excel vit ruta täcker cell

Hej!

hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med detta:

Se bilderna nedan, när man ställer sig i cellen för summering och trycker "="
så kommer det upp en tom vit ruta ovanpå den cell jag har märkerat med gult, alltså kan man varken se vad som är i den cellen eller klicka på den.

Någon som vet hur man får bort detta?
Tack på förhand

här ser ni då att den gula cellen som innehåller "25" blir dolt av en vit ruta.
Eller är det bara så excel skall vara?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ser ut som att cellerna är sammanfogade.
Du behöver separera dom igen

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Cellerna är inte sammanfogade, Det blir såhär oavsett vilken cell jag står i, oavsett om jag öppnar en tom arbetsbok

Tack för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Cellerna är inte sammanfogade, Det blir såhär oavsett vilken cell jag står i, oavsett om jag öppnar en tom arbetsbok

Tack för snabbt svar.

OK, det är inget jag stött på så då hoppas vi nån annan vet

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Kan bli wonky beroende på zoom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Kan bli wonky beroende på zoom.

Zoomen ligger på default, 100%

Riktigt störigt är detta problemet!

Permalänk
Medlem

Jag har inte detta.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag har inte detta.

<Uppladdad bildlänk>

Nä skall troligtvis inte vara så som det är i mitt fall, extremt störigt.
Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med en lösning på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Zoomen ligger på default, 100%

Riktigt störigt är detta problemet!

Här är en med samma problem iaf: https://techcommunity.microsoft.com/t5/excel/when-i-enter-a-f...

Verkar som att det fanns en lösning där.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Det är inte bara förhandsgranskningen av formler som visas? är det vita permanent om du trycker enter?

= betyder ju vanligtvis att du ska skriva en formel

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Här är en med samma problem iaf: https://techcommunity.microsoft.com/t5/excel/when-i-enter-a-f...

Verkar som att det fanns en lösning där.

Tack för länken, jag testade att trycka på den "radbryt text" knappen som finns då får jag samma problem
fast då hamnar den vita rutan UNDER istället för OVANFÖR. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Det är inte bara förhandsgranskningen av formler som visas? är det vita permanent om du trycker enter?

= betyder ju vanligtvis att du ska skriva en formel

Nej det vita är inte permanent, trycker jag enter så försvinner det.

Säg att jag vill skriva "=" sedan markera cellen ovanför, så kan jag inte klicka på den cellen tack vara den rutan.
Så då får jag manuellt skriva in cell referensen.

Permalänk

*edit* Jag läste för snabbt och tog bort mitt svar.. Jag själv hade en stor vit ruta för länge sedan och det var korrupt installation.
Du verkar bara ha en liten som uppstår vid ett visst tillfälle.

Jag skulle rekommendera testa på en ny excelfil och se om samma fel är där. Sedan testa på annan dator se om felet finns, även testa annan användare på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Nej det vita är inte permanent, trycker jag enter så försvinner det.

Säg att jag vill skriva "=" sedan markera cellen ovanför, så kan jag inte klicka på den cellen tack vara den rutan.
Så då får jag manuellt skriva in cell referensen.

Kanske går att trycka pil upp så kanske de fylls i automatiskt. Kanske kan behöva trycka enter efter också för att faktiskt välja den cellen.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit* Jag läste för snabbt och tog bort mitt svar.. Jag själv hade en stor vit ruta för länge sedan och det var korrupt installation.
Du verkar bara ha en liten som uppstår vid ett visst tillfälle.

Jag skulle rekommendera testa på en ny excelfil och se om samma fel är där. Sedan testa på annan dator se om felet finns, även testa annan användare på datorn.

Felet kvarstår även om jag gör det i en ny excelfil. På min arbetsdator har jag inte detta problemet..

Permalänk
Medlem

Det verkar som problemet försvinner när jag går till

Arkiv -> Alternativ -> avancerat -> "tillåt redigering direkt i cell". Checkar jag BORT denna,
då försvinner problemet.

Dock så kan jag nu inte dubbelklicka i en cell för att redigera i den

Permalänk
Medlem

Gissningsvis så handlar det om textstorleken i förhållande till radhöjden. Excel visar saker på ett sätt när du redigerar i cellen och på ett annat när du är klar. Prova att dra ner text-storleken ett hack med samma radhöjd och se om det hjälper.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Gissningsvis så handlar det om textstorleken i förhållande till radhöjden. Excel visar saker på ett sätt när du redigerar i cellen och på ett annat när du är klar. Prova att dra ner text-storleken ett hack med samma radhöjd och se om det hjälper.

Heey!
Det fungerade, jag minskade texten från storlek 11, till storlek 10 och då försvann problemet. Mycket märkligt!

Permalänk
Medlem

Hej,
Bra att det löste sig, men det är inte så konstigt.
Excel kompenserar storleken i den aktiva rutan så du ska se vad du skriver.
Testa ändra text storleken till 72 så får du se hur många rutor som täcks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Heey!
Det fungerade, jag minskade texten från storlek 11, till storlek 10 och då försvann problemet. Mycket märkligt!

Bra att det funkade!

Skrivet av Erik.:

Hej,
Bra att det löste sig, men det är inte så konstigt.
Excel kompenserar storleken i den aktiva rutan så du ska se vad du skriver.
Testa ändra text storleken till 72 så får du se hur många rutor som täcks.

Det som är konstigt är att Excel renderar texten olika när man skriver i cellen och när man står i någon annan cell. Skriv något i en cell, och tryck på enter. Markera cellen och öka textstorleken. Excel ökar nu radhöjden så att texten får plats. Slå på word wrap och skriv något längre. Excel fortsätter att öka storleken på cellen för att kunna visa alla rader. Skriv något långt med text som är långa som ord är (typ 5 bokstäver per ord ungefär). Tryck enter. Det är nu ganska vanligt att Excel bryter om raderna - varje rad blir någon pixel kortare, och då får ibland inte lika många ord plats. Om du nu har automatisk radhöjd på, så kommer den att få spel. Autofit beräknar cellens höjd med samma formel som Excel använder när du redigerar i cellen, vilket INTE är samma som den använder i visningsläge. Detta gör att cellen ibland är en rad för liten.

Jag misstänker att det är något liknande som har hänt TS här - Radhöjden är vad den skall vara för att få plats med texten i visningsläge, men i redigeringsläge är den nån pixel för stor, och då döljer Excel raden ovanför för att kunna rendera texten rätt.

TL;DR: Excel har renderingsbuggar som MS aldrig verkar fixa. TS råkade ut för en av dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tack för en lösning på problemet!

Trevlig kväll!