Snart krångligare att logga ut i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Du verkar fast inställd på "jag har inte problemet, så därför kan det inte existera".

Nej, men jag jobbar med att lösa problem. Jag har jobbat mycket med att effektivisera arbetsflöden och automatisera manuella sådana. Det är klart att man kanske klarar sig med att stoppa huvudet i sanden och inte göra sådant, men man kanske också blir omsprungen av en konkurrent som jobbar effektivare.

Om hela företaget upplever att Teams funkar dåligt kanske ni skulle lösa det problemet, t.ex., istället för att bara gnälla på Microsoft. För uppenbarligen finns det många som det fungerar bra för, och man kanske inte vill vara den där som tycker att bara för att jag har problem så har alla andra det också. Det är exakt det här jag menar med att SweClockers har förändrats. Nu är det så många som bara väljer att klaga istället för att lösa sina problem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nu är det så många som bara väljer att klaga istället för att lösa sina problem.

Ja okej. Så felet är såklart fortfarande användarna när Microsoft ändrar tjänsten till något som är sämre än föregångaren. Det är väl klart folk klagar då. Men grattis, det ger ju dig en stabil beläggning åtminstone.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vad är "logg-hoppa mellan flera olika servrar och mappvägar"? Är det någonting med att plocka hem loggfiler via RDP?

Nä - Det görs enklast med hjälp av utforskaren och SMB tyvärr

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nej, men jag jobbar med att lösa problem. Jag har jobbat mycket med att effektivisera arbetsflöden och automatisera manuella sådana. Det är klart att man kanske klarar sig med att stoppa huvudet i sanden och inte göra sådant, men man kanske också blir omsprungen av en konkurrent som jobbar effektivare.

Om hela företaget upplever att Teams funkar dåligt kanske ni skulle lösa det problemet, t.ex., istället för att bara gnälla på Microsoft. För uppenbarligen finns det många som det fungerar bra för, och man kanske inte vill vara den där som tycker att bara för att jag har problem så har alla andra det också. Det är exakt det här jag menar med att SweClockers har förändrats. Nu är det så många som bara väljer att klaga istället för att lösa sina problem.

Okej. Så hur loggar jag ut med ett klick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nä - Det görs enklast med hjälp av utforskaren och SMB tyvärr

Men varför? Är det det gamla vanliga, att ingen tycker det är viktigt nog att lösa på ett mindre manuellt sätt?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nej, men jag jobbar med att lösa problem. Jag har jobbat mycket med att effektivisera arbetsflöden och automatisera manuella sådana. Det är klart att man kanske klarar sig med att stoppa huvudet i sanden och inte göra sådant, men man kanske också blir omsprungen av en konkurrent som jobbar effektivare.

Om hela företaget upplever att Teams funkar dåligt kanske ni skulle lösa det problemet, t.ex., istället för att bara gnälla på Microsoft. För uppenbarligen finns det många som det fungerar bra för, och man kanske inte vill vara den där som tycker att bara för att jag har problem så har alla andra det också. Det är exakt det här jag menar med att SweClockers har förändrats. Nu är det så många som bara väljer att klaga istället för att lösa sina problem.

Det är lugnt. Alltfler upptäcker att lösningen på deras problem är att lämna Microsoft. Jag förstår ärligt talat inte hur du resonerar. Den här tråden har handlat om att folk anser att Microsoft skapar problem för dem. Då är det konstigt att kräva att folk ska lösa problemen. Det vore bättre om Microsoft slutade skapa problem för kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Fast om man anser att det här är en klar försämring så kanske man inte är den skarpaste kniven i lådan. För... det går ju fortfarande snabbare att logga ut på andra sätt. Precis som det gjort i flera år, i flera operativsystem. Det är bara på SweClockers jag upplever att sådant här är ett problem.

Om det finns andra sätt att logga ut på är fullständigt irrelevant för om det här är en försämring eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vem loggar ut sig? Antigen Ctrl alt del o lås.
Eller
Alt+F4 + enter . Stänga av datorn.

Då vi delar på en (primär) stationär dator inom familjen, så är det inte ovanligt att vi loggar ut för att någon annan i familjen ska kunna få arbeta eller spela med datorn. Det finns inte rimligt med plats och pengar för att alla ska ha var sin speldator, vilka dessutom skulle ha en alldeles för låg nyttjandegrad om så var fallet.

Dessutom stängs datorn av när den inte används, vilket medför att bara göra en "switch user" inte är aktuellt ur datakonsistensperspektiv.

Så, ja - folk loggar ut sig. Alla har inte en egen dedikerad dator.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nej, men jag jobbar med att lösa problem. Jag har jobbat mycket med att effektivisera arbetsflöden och automatisera manuella sådana. Det är klart att man kanske klarar sig med att stoppa huvudet i sanden och inte göra sådant, men man kanske också blir omsprungen av en konkurrent som jobbar effektivare.

Då förstår jag om du försvarar Microsoft. Deras agerande måste ge dig mer jobb.

Permalänk
Medlem

Och jag sa att sånt här skulle ske när Microsoft började med mera påtvingade uppdateringar och mer användarstyrning. Men folk här kom med vaga anklagelser om att jag var någon slags konspiratör.

Skrivet av Phod:

Är SweClockers på väg att bli det mest teknikfientliga svenska forumet? För det första handlar det om en beta, så rubriken är överdrivet alarmistisk. För det andra finns det andra sätt att logga ut ur Windows, där konto-widgeten kanske är den minst intuitiva p.g.a. att det är oklart om det handlar om att logga ut ur Windows eller Microsoft-kontot när man använder den. För det tredje så leder sådana här nyheter bara till oändligt många svar om att Windows var bättre förr och folk som talar om att det kör Linux. Eller kommer att göra det vilken dag som helst.

Om du förväxlar teknik med det Microsoft gör här, så kan du nog inte riktigt förvänta dig att bli tagen särskillt mycket på allvar när du anklagar någon för teknikfientlighet.

Permalänk
Medlem

Känns som man får fler och fler anledningar för varje dag som går att man inte uppgraderat till win 11.
Tråkigt att win10 slutas uppdateras om inte allt för lång framtid.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Apple hade ett utmärkt system som hette Mac OS X på samma vis som MS hade Windows 7. Därefter fick vi macOS och Windows 11.

Vad var det för något fel på macOS Big Sur eller Monterey? Tycker att Mac OS X och macOS haft en genomgående röd tråd fram tills att Monterey släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Tiden med Windows fram till och med 7an var då Windows var som bäst, sedan har det stegrande gått utför tyvärr.
Nöjd idag att man sedan flera år tillbaka gick över till annat alternativ än Windows och hur bra det fungerar

Jag som tycker det peakade med W2k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad var det för något fel på macOS Big Sur eller Monterey? Tycker att Mac OS X och macOS haft en genomgående röd tråd fram tills att Monterey släpptes.

Jadu, det överlägset största "felet" på versionerna efter 10.9.x är att Apple gått över till iOS-design, vilket jag finner fruktansvärt fult (och ja, jag ogillar även standard-GUI i Windows 10 och 11 - föredrar Aero).

Förutom detta har vi den generella "neddumningen" av systemet där funktionalitet plockats bort (jag rekommenderar MacNN och deras "Feature Thief"-artikelserie.

Apple hade en röd tråd under perioden System 7-Mac OS 9.x (System 7 var en stor uppgradering från 6.x) och sedermera Mac OS X, framförallt 10.0-10.6.x som dessutom var kompatibla med varandra. Med Lion påbörjades en gradvis "iAnpassning" med bl.a. LaunchPad och sedan fortsatte det på den vägen, d.v.s fler och fler iFunktioner och till slut ändrades GUI till att påminna om iEnheter.

Sista versionen som var rakt av trevlig att använda var Mac OS X 10.6.x Snow Leopard - sista versionen jag körde och "accepterade" var 10.9.x Mavericks då den visserligen inte var lika trivsam som Snow Leopard men ändå var uthärdlig. Gick sedan över till Windows när fler och fler program började kräva Yosemite eller nyare (första versionen med iGUI och som jag vägrade av det skälet). Då fanns både Windows 7 och 10, när jag skaffade min sista Mac hade Windows 8 släppts så jag hade inga förhoppningar om MS då. Däremot när Yosemite släpptes visste jag att framtiden inte låg hos Apple och då fanns som sagt Windows 10 vilket åtminstone hade indikerat att MS insett att 8an var ett misstag.

Mac OS X med PathFinder var utmärkt.

Intressant nog finns det ett projekt som avser återuppliva Mac OS X - Hello System.

För ja, Mac OS X var mycket bra och körde det sedan Public Beta kom - däremot ogillar jag macOS med samma energi som Windows 11 även om jag nog ändå får säga att jag hellre tar 11an om jag tvingas välja mellan de två. Den klarar ju åtminstone av att köra mina programvaror, t.ex Adobe CS6 vilket ingen version av macOS kan köra när jag undersökt saken.

Att Apple lagt ner flexibel hårdvara är också en dealbreaker. Jag köper inte en maskin med fastlött RAM och disk som primärmaskin.

Intressant nog är ju t.ex Dell XPS 89x0-serien (stationärt) något som påminner om en gammal hederlig Power Macintosh 8500/8600 ifråga om koncept.

På laptopsidan finns ju flera alternativ som har den flexibilitet Apple erbjöd en gång i tiden, i t.ex 2011 års MacBook Pro.

Edit: Apropå röda trådar. Inget av mina Mac OS X-program kan köras i macOS. I Windows kan jag köra Windowsversionerna av dessa programvaror.

Ironiskt nog har det visat sig att Windows är mer "kompatibelt" med mina "Macprogram" (i de fall Windowsversioner finns) jämfört med macOS.

En annan fördel är att jag slipper lägga pussel, d.v.s vilken version av X som fungerar med macOS version Y och om jag uppdaterar macOS slutar Z att fungera... Denna artificiella inkompatibilitet var ytterligare en anledning till att jag migrerade och inte avser skaffa en till Mac såvida inte "den röda tråden" införs avseende kompatibilitet.

"Gammalt" är inget argument som fungerar, jag kör den programvara gör vad den skall, om den sedan släpptes 2012 spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Här går jag runt och tycker det är så jävla orättvist att vi med äldre hårdvara inte kan få uppgradera till Windows 11.

Börjar nästan ändra mig nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det finns många olika grafiska gränsnitt som kan användas för Linux distributioner. En del av dem har absolut ingenting med CSS att göra. Några (gamla och nuförtiden ovanliga) skapades innan CSS ens var påtänkt.

Tack för rättelsen

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Hmm.. Här går jag runt och tycker det är så jävla orättvist att vi med äldre hårdvara inte kan få uppgradera till Windows 11.

Börjar nästan ändra mig nu.

Jag jublar varje gång jag ser en PC som får upp att den inte klarar av 11an.

Om "uppdateringsförsamlingen" skriker att "10 slutar ju uppdateras, farligt farligt farligt!!!" och det inte fanns LTSC hade svaret varit att installera Linux och så en VM med antingen 7an eller 10an för de som anser att det "inte går att använda Windows 10 efter oktober 2025 eftersom det är jättefarligt då!".

Man "uppgraderar" inte till 11an, man "nedgraderar" till den.

Ja, jag har en enhet med denna illustra version samt en VM (11 LTSC test) och kör 10an på huvudmaskinen. Den hade 11an förinstallerad och det höll i en timme innan disken var blåst och 10an installerad.

Länge leve Windows 10!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Vilken "grafisk spretighet" finns i t.ex KDE?

Att anpassa sin Mac utseendemässigt var mycket vanligt förekommande under gamla klassiska Mac OS-tiden (Aaron är ett exempel på detta). I Mac OS 8.5 kom ju även en temamotor och Apple hade t.o.m teman klara men drog tillbaka dessa precis innan släppet. Finder-förbättrare (DragThings etc) fanns det många av och även ersättare till Finder (PathFinder t.ex).

Jämfört med Mac OS (Classic) och Mac OS X är macOS nedlåst och det är en av anledningarna till att jag migrerade iväg från Macen (en annan anledning är att jag starkt ogillar den grafiska designen i macOS då jag finner den mycket ful och fördummad jämfört med Mac OS Classic och Mac OS X).

macOS är väldigt mycket som Windows 11 - d.v.s "my way or the highway".

Vill man slippa reklam finns ju då Linux, ett flertal Windowsversioner, FreeBSD och annat så knappast en enkelriktad gata som leder direkt till macOS.

Om Mac OS X fortfarande fanns med den flexibilitet som det erbjöd hade jag fortfarande kört Mac idag.

Med grafisk spretighet menar jag väl mest att apputvecklare ofta kör sitt eget upplägg och att val som inställningar för en app benämns med olika namn och ligger under menyer med olika namn och med olka kortkommandon. Har inte kikat så mycket på KDE på ett tag, men i Windows 11 är ju även det grafiska ett arv ända tillbaka till 1990-talet på sina ställen.

Fattar verkligen inte vad det är som är så fördummat jämfört med ”Mac OS Classic” och ”Mac OS X”.
Tycker det ser klart bäst ut som det är nu – avskalat och utan krussiduller.

Visa gärna en skärmdump på hur du tycker det ska så ut.

Skrivet av ROGBear:

Apple hade ett utmärkt system som hette Mac OS X på samma vis som MS hade Windows 7. Därefter fick vi macOS och Windows 11. Jag ser ingenting som dessa två erbjuder som är "bättre" än vad som fanns i "företrädarna" när vi talar om GUI och hantering.

Vad var ”utmärkt” i Mac OS X som nuvarande macOS inte har menar du? Förutom att du inte gillar det uteseendemässiga.
Jag håller med om att det har hänt förvånansvärt lite, men tycker definitivt inte att saker är sämre.

Stage Manager är ju en rätt ny grej, men jag ser inte så mycket nytta med det så har stängt av det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Microsoft gräver grop efter grop och trillar i direkt. Vill de att folk skall byta till andra OS och produkter eller?
Tex Office365 är en ohyggligt spretig och svårhanterlig samling av appar som verkar göra allt för att en skall snubbla så mycket som möjligt på varenda hinder. Jag verkligen hatar att jobba i det men det är ju de facto standard så en är ju så illa tvungen.

Skrivet av Dunde:

Jag som tycker det peakade med W2k.

Jag höll mig kvar på den länge. Det var när de slutade släppa drivrutiner till vissa saker jag blev tvingad att byta. Win2k var den sista riktigt bra Windowsversionen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Windows + L?

Vet inte varför men nyfikna jag tryckte win+L och tydligen funka inte några av mina nuvarande lösenord. Va inget viktigt igång just då tur va så bara att starta om så loggar den in automatiskt men tack vare detta har jag nu lärt mig att återställa lokala kontons lösenord... så tack antar jag.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Tycker synd om alla som måste använda Windows.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Måste väl finnas något hax så man kan slippa det där.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Men varför? Är det det gamla vanliga, att ingen tycker det är viktigt nog att lösa på ett mindre manuellt sätt?

Vissa saker måste vara manuella av en anledning, och bara för att det är ett usecase som känns främmande eller korkat så finns det användare som förlitar sig på det, tyvärr

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast vänta, fast startup gör att datorn går i viloläge och inte vänteläge. I Viloläge ska det inte hända något om du rör på musen eller liknande. Låter som om dina bekanta trycker på Sleep och inte stäng av.

Det kan du nog ha rätt i, jag undersökte inte just den saken djupare och bara antog att det var samma sak som de övriga problemen. Dock kvarstår problemet att fast startup gör att "stäng av" inte betyder stäng av, och att fast startup är på som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Tycker synd om alla som måste använda Windows.

Tycker synd om alla med ett sådant stort bekräftelsebehov.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Jag får väl väl ändra beteende då:
Ctrl-alt-delete + klicka på ikonen Energialternativ...

Skrivet av jnsson:

Räcker med Ctrl-alt-delete för det finns redan val direkt när du tryckt Ctrl-alt-delete att logga ut

Skrivet av Pamudas:

Windows + L?

Skrivet av PointMan:

Låser bara inloggningen, loggar inte ut dig.

Skrivet av surrogate activity:

Man får skapa en genväg på skrivbordet som kör "C:\Windows\System32\shutdown.exe /L" om man har bråttom att logga ut.

Skrivet av evil penguin:

Vet ej, men det känns som att man genom rubriksättning osv försöker manipulera användarbasen dit.

Men varför ligger detta i betakanalen om planen i nuläget inte är att trycka ut detta i 24H2 om några månader?
Just den aspekten tycker jag inte är själva problemet i det här fallet.

Sant, detta förefaller bara påverka den mest GUI-centriska vägen ut.

Jo, det är något jag beklagar mig över regelbundet. Alldeles för mycket "nyheter" som verkar väljas utifrån att skapa en värmande brasa i forumet.

Skrivet av jnsson:

Gällande omstart så tycker jag det är enkelt. Bara att stänga av snabbstart (Fast Startup på engelska) så fungerar det precis som i Windows 7

Gällande Utforskaren så kan jag hålla med om att den är lite seg på äldre datorer. På en icke-supportad dator är den lite seg, däremot på min stationära dator, som både kört med en Ryzen 5 3600 och nu kör med 5700x, så är den snabb hos mig, så länge min mekaniska disk som jag lagrar en del saker på (dokument, musik och hämtade filer mapparna) är uppe. Är den hårddisken avstängd så väntar Utforskaren på att den ska komma igång vilket tar lite tid.

Skrivet av M79:

cmd
shutdown /s /t 0

Problem solved

Skrivet av Mullvaden83:

Vem loggar ut sig? Antigen Ctrl alt del o lås.
Eller
Alt+F4 + enter . Stänga av datorn.

Skrivet av Phod:

Fast om man anser att det här är en klar försämring så kanske man inte är den skarpaste kniven i lådan. För... det går ju fortfarande snabbare att logga ut på andra sätt. Precis som det gjort i flera år, i flera operativsystem. Det är bara på SweClockers jag upplever att sådant här är ett problem.

Det genomgående problemet här är väl kanske upptäckbarhet. ”Vi” power users kan ofta genvägar för att uppnå vad vi vill - eller vet hur vi skapar dem - men oavsett system måste ju de som utformar gränssnitt förstå att de försämrar sitt system när det tar fler klick och/eller längre tid på samma hårdvara att utföra en funktion än i tidigare versioner av systemet. Ett annat mätvärde är hur lång tid det tar för någon som ”kan datorer” men inte kan specifikt detta system att utföra en uppgift där de vet vilka steg som behöver utföras ”under huven”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Sista versionen som var rakt av trevlig att använda var Mac OS X 10.6.x Snow Leopard - sista versionen jag körde och "accepterade" var 10.9.x Mavericks då den visserligen inte var lika trivsam som Snow Leopard men ändå var uthärdlig.

Tack för utförligt svar!

Själv har jag kört Macintosh till och från sedan mitten av 90-talet, men det var först 2010 jag köpte min första egna Mac. Sen hoppade jag på tåget 2020 igen.

Så just Snow Leopard blev lite av en benchmark av OS X för mig. Min röda tråd tar vid där din försvann

Angående programkompabilitet så håller jag helt klart med mig. Bortsett från att Parallels Desktop slutar att fungera vid nära nog varje större uppdatering, så spökar även ofta Adobe Creative Cloud beroende på macOS-version.

Höll länge kvar vid macOS Monterey och skulle aldrig ha uppgraderat om det inte vore för bättre Metal-prestanda.

Ang. att anpassa macOS, så använder jag främst OnyX och Rectangle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Är SweClockers på väg att bli det mest teknikfientliga svenska forumet? För det första handlar det om en beta, så rubriken är överdrivet alarmistisk. För det andra finns det andra sätt att logga ut ur Windows, där konto-widgeten kanske är den minst intuitiva p.g.a. att det är oklart om det handlar om att logga ut ur Windows eller Microsoft-kontot när man använder den. För det tredje så leder sådana här nyheter bara till oändligt många svar om att Windows var bättre förr och folk som talar om att det kör Linux. Eller kommer att göra det vilken dag som helst.

Swec är förstås högst medvetna om att just såna här artiklar är drivande för aktivitet på forumet och därmed siten.
Artiklar om hårdvara och eller liknade nyheter, får inte alltid samma uppmärksamhet och trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kärnan i windows var ju länge (95 - w7) ett stabilt ui som alla förstod som hade använt en dator. Windows 11 skulle aldrig min pappa klara att använda. Det känns som de gör en hel generation till analfabeter

De vill väl helt enkelt få in lite snabba pengar på nedgången av deras marknadsandelar?

Min mamma (68 år gammal) klarar av Windows 11 utan problem. Hon till och med uppdatera sin dator själv från Windows 10 via Windows Update, utan att ringa sin son (jag) för att fråga vad det var. Jag såg att hon hade Windows 11 helt plötligt på sin dator. Hon är nöjd, använder den på exakt samma sätt som tidigare när det var Windows 10 och har inte förändrat något av vad hon gör eller hur hon gör det. Kan din pappa använda en dator behjälpligt ens? Har han en smartphone? Sitter han regelbundet framför en dator? Isf borde han klara av Windows 11 lika bra som Windows 10. Det är ju inte som att han ska få från att köra bil till att köra lastbil liksom. Det är en nyare bil istället för en gammal bil och så stor skillnad är det inte mellan bilarna, bara lite hur man startar bilen, ändra radiokanal etc men dom flesta kan hantera det utan problem. Jag undrar allt detta därför att skillnaden på Windows 10 och 11 är inte så stor som folk vill få det att vara. Man når saker och ting på samma sätt som tidigare. Min mamma är en typisk gammal person som inte riktigt klarar av teknik, men Windows 11 och iPhone klarar hon av galant på det sättet hon använder dom på. Gör bankärenden, kollar Facebook och mailen samt diverse slösurf och streamar via diverse Play-kanaler ibland.

Skrivet av Hubertus:

Varför är det så känsligt att vara kritisk till Microsofts utveckling? Vissa tycker det är ett jävla gnäll och andra tycker det är teknikfientligt. Andra insinuerar att man inte ens använt Windows 11 när man har synpunkter. Om man nu tycker att Windows utvecklas åt fel håll har man full rätt att föra fram det.

Jag fick i uppdrag att hyfsa till ett par installationer av Windows 11 åt ett par bekanta nyligen. Det som var mest slående hur rörigt det var. Diverse folk i tråden har för fram att "det går att ändra i inställningarna". Det är ju bra men det bör vara lätt att hitta inställningar som berör ett visst område.

Det är alldeles för mycket Bosse, 65 över de som försvarar Microsoft här. Fortfarande så fascinerade av Windows så de inte kan ha distans. Jag hävdar fortfarande att det är jag som ska bestämma över min dator, inte Microsoft.

Jag undrar hur många här som faktiskt loggar ut på det här sättet och därför klagar, samt hur många som klagar för att det är en ändring i Windows 11 och den rubriksättningen som valdes av Sweclockers. Det blir inte krångligare att logga ut, bara om man loggar ut på det sättet som beskrivs. Finns andra sätt att logga ut som inte är krångligt.

Jag skulle ge dig ett tips att SÖKA i inställingarna. 9 ggr av 10 kommer du hitta det du vill ändra utan att röra ner dig och leta manuellt. Sök-funktionen är bra i Windows 10 (till och med i Windows 7), men den är bättre i Windows 11. Söka är ditt nya sätt när du får uppdrag att "hyfsa till" en dator åt en bekant.

Skrivet av Tallem:

Nej jag har inget problem med att logga ut, gör det egentligen aldrig men mitt svar gällde inte heller den frågan utan vad som verkar vara din syn på att Microsoft "attackeras".
Antalet filer jag sitter med kan vara uppemot hundratals om dagen, och nog för att många i min bransch även använder andra filhanterare än utforskaren, men det finns fortfarande flertalet tillfällen om dagen som den är framme för någon uppgift.
Du verkar fast inställd på "jag har inte problemet, så därför kan det inte existera". Som din syn på Teams t.ex.. I stort sett hela vårt företag har haft problem med att "nya" Teams hänger sig på ett sätt eller annat, kan vara vid skärmdelning, när kamera slås på, eller annat kul tillfälle.

Vad jobbar du med? Jag har jobbat som IT-drifttekniker sen 2011 (Inom IT sen 2010 dock) och SMB och utforskaren har aldrig varit ett problem, suttit på Windows 11 sen publika betan. Jobbat inom båda stora och lite mindre stora företag. Just nu inom en myndighet och jag har inte dom svårigheter som du har. Om det är 100-tals loggfiler, varför effektiviserar du inte ditt flöde och implementerar ett SIEM-verktyg? Som du är inne på att många "i din bransch" använder andra filhanterare, så antar jag du syftar på ett SIEM-verktyg? Till och med powershell skulle kunna hjälpa dig att samla alla på ett ställe, strukturerat och automatiskt! Får du inte tid till det (fullt förståeligt, jag vet hur mycket jobb man har inom IT) eller är det kunskaper som är bristfälliga och du inte vet hur?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Detta känns som stort problem på företag och andra ställen där man oftast vill logga ut när man inte är vid datorn.

En sånhär grej gör det ju betydligt enklare för insiderjobb och dylikt.