Dator för att koppla till tv:n för filmer/serier?

Permalänk
Medlem

En strömsnål Dell OptiPlex Micro eller motsvarande model. Kör 4k 100hz + Liten, tyst strösnål. Sen ett trådlöst tangentbord med pekplatten vid höger tumme och vänster musknapp uppe till vänster så är du hemma!

Visa signatur

Barton2500@2551 mhz 189*13,5 Hemmabyggd vattenkylning. EDIT: Numera stolt medlem i 3090 klubben =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spof:

En strömsnål Dell OptiPlex Micro eller motsvarande model. Kör 4k 100hz + Liten, tyst strösnål. Sen ett trådlöst tangentbord med pekplatten vid höger tumme och vänster musknapp uppe till vänster så är du hemma!

Känns väldigt bökigt?
Istället för en Shield. For 2k.
Klarar allt, 4K, Dolby är TYST.
En fjärrkontroll som du kan styra allt även TV.
Speciellt om man är flera i hushållet. Alla kan använda en fjärrkontroll.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Känns väldigt bökigt?
Istället för en Shield. For 2k.
Klarar allt, 4K, Dolby är TYST.
En fjärrkontroll som du kan styra allt även TV.
Speciellt om man är flera i hushållet. Alla kan använda en fjärrkontroll.

Ingen spelare klarar allt. Vilken som är bäst beror till största delen på vilka krav man har. Shield har vissa problem med Dolby Vision Profile 7 (red push) och saknar stöd för HDR10+ (om man sitter på en Samsung kan detta va bra att känna till). Saknar också stöd för HDR HLG, VP9.2 och AV1 (Youtube HDR).

Den har såklart flera fördelar också, men ingen spelare jag känner till klarar allt

Är dock enig i att HTPC spelat ut sin roll som mediaspelare.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Är dock enig i att HTPC spelat ut sin roll som mediaspelare.

Har mediaspelare möjlighet att kolla på youtube utan att bli bombarderad med ads? Det är ju imo primära problemet med allt som har sina egna youtube apps att det inte finns nått sätt att undvika det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Har mediaspelare möjlighet att kolla på youtube utan att bli bombarderad med ads? Det är ju imo primära problemet med allt som har sina egna youtube apps att det inte finns nått sätt att undvika det.

https://github.com/yuliskov/SmartTube

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Har mediaspelare möjlighet att kolla på youtube utan att bli bombarderad med ads? Det är ju imo primära problemet med allt som har sina egna youtube apps att det inte finns nått sätt att undvika det.

Ja, på Android finns flera olika appar att sideloada och på Apple TV får du betala för Premium.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Har mediaspelare möjlighet att kolla på youtube utan att bli bombarderad med ads? Det är ju imo primära problemet med allt som har sina egna youtube apps att det inte finns nått sätt att undvika det.

Som andra påtalat kan man sideloada appar.
Jag kör Brave webbläsare på mobilen och sen airplay till Apple TV. Tycker det är smidigast ändå att använda telefonen när man ska söka videos på youtube.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Om du inte lyssnar på alla smarta och köper en Nvidia Shield utan vill ha en PC kan jag rekommendera en mini PC från kina.

Den jag har har intel propp, drar minimalt med ström och kan göra en massa annat kul med den.

Klarar många simultana strömmar med den inbyggda GPUn. Köpte på AliExpress. Från 1500:- inklusive allt.

Exempelvis:
https://www.reddit.com/r/PleX/comments/tx0az4/celeron_jasper_...

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det heter AI-upscaling på nVidia Shield oavsett vad du tycker.

https://www.nvidia.com/en-us/shield/support/shield-tv/ai-upsc...

Om han har rätt så spelar det ingen roll vad någon av er tycker. Det är isf lika mycket ai som turbo i en elvisp från 80-90talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Om han har rätt så spelar det ingen roll vad någon av er tycker. Det är isf lika mycket ai som turbo i en elvisp från 80-90talet.

Japp, som turbo på en el visp så märker man skillnaden.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Japp, som turbo på en el visp så märker man skillnaden.

Vilken är Shields ”AI”? 😅 Jag ser då ingen skillnad mot den och konkurrenternas.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hur menar du? Vart får du bättre bild?

Jag får bättre bild i tv:ns appar på netflix prime hbo disney mm
Har lg oled, samsung neo qled , tcl.
Än på appar eller webbläsare i nuc, 2 nuc har win 11 och en win 10.
Edge kanske är bättre chrome
Allt trådat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eFoppa:

Vilken är Shields ”AI”? 😅 Jag ser då ingen skillnad mot den och konkurrenternas.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Men ingen av bilderna är ju i närheten av 4K, så de är antingen inte uppskalade, eller uppskalade och sedan nerskalade igen, vilket döljer ev. skillnader.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men ingen av bilderna är ju i närheten av 4K, så de är antingen inte uppskalade, eller uppskalade och sedan nerskalade igen, vilket döljer ev. skillnader.

SC tillåter inte att ladda upp bilder i den storleken nej.
Har tidigare länkat till källan:

https://slow.pics/c/4zyw0uX7

Jag ser absolut ingen skillnad. Har dock sett vissa exempel där Shields uppskalning inte fungerar så väl. Men överlag skulle jag tro att den är nog så bra som konkurrenternas.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eFoppa:

SC tillåter inte att ladda upp bilder i den storleken nej.
Har tidigare länkat till källan:

https://slow.pics/c/4zyw0uX7

Jag ser absolut ingen skillnad. Har dock sett vissa exempel där Shields uppskalning inte fungerar så väl. Men överlag skulle jag tro att den är nog så bra som konkurrenternas.

Jämfört med vissa är det ju rätt stor skillnad i mina ögon, t ex mot "Apple TV 4K (2021) default".
"AI Low" var dock överskarp, tycker isf mer om "Enhanced"-bilden.
Vissa av de andra var dock som sagt väldigt nära och i mina ögon också likvärdiga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Skulle slå hårt för alla som har appletv att test infuse. Även att om man har oled tv utan dts stöd så konvertar den om den till dolby. Man kan koppla plex/jellyfin. App för iPhone. Allt jag behöver iaf. Smb kör jag själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Skulle slå hårt för alla som har appletv att test infuse. Även att om man har oled tv utan dts stöd så konvertar den om den till dolby. Man kan koppla plex/jellyfin. App för iPhone. Allt jag behöver iaf. Smb kör jag själv.

Mer specifikt så avkodar Infuse DTS-spåret till LPCM.

Man kan även tvinga Apple TV (bland ljudinställningarna) att omkoda allt ljud till Dolby Digital 5.1, men då går man miste om bl.a. Dolby Digital Plus och Dolby TrueHD samt DDP+Atmos, som annars hade avkodats till LPCM utan förlust.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Mer specifikt så avkodar Infuse DTS-spåret till LPCM.

Man kan även tvinga Apple TV (bland ljudinställningarna) att omkoda allt ljud till Dolby Digital 5.1, men då går man miste om bl.a. Dolby Digital Plus och Dolby TrueHD samt DDP+Atmos, som annars hade avkodats till LPCM utan förlust.

5.1 eller 2.0? Absolut största begränsningen med min Zidoo och Bluesound-system. Zidoo kan konvertera till 2.0 (dock måste man manuellt gå in i ljudinställningar och göra detta då auto-funktionen verkar trasig).
Men om det funkar sömlöst med Infuse kanske jag borde överväga Apple TV även till lokala filer. Kör Zidoo då många av filerna är iso och Bdmv folders. Hmm

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

5.1 eller 2.0? Absolut största begränsningen med min Zidoo och Bluesound-system. Zidoo kan konvertera till 2.0 (dock måste man manuellt gå in i ljudinställningar och göra detta då auto-funktionen verkar trasig).
Men om det funkar sömlöst med Infuse kanske jag borde överväga Apple TV även till lokala filer. Kör Zidoo då många av filerna är iso och Bdmv folders. Hmm

Jag är inte helt med på vad du undrade så jag ber om ursäkt om jag skriver något helt irrelevant. Men när det gäller ljud så fungerar Apple TV 4K och Infuse så här:

Apple TV 4K har ingen passthrough utan avkodar allt ljud. Bland ljudinställningarna finns tre alternativ:

1. Auto: Ljud avkodas och skickas som LPCM (upp till 7.1). När det gäller Dolby Digital Plus + Atmos så skickas det som Dolby MAT 2.0 (LPCM med höjdkanaler).
2. Dolby Digital: Allt ljud omkodas till och skickas som Dolby Digital inte Plus (upp till 5.1), vilket innebär en förlust i ljudkvalitet.
3. Stereo: Allt ljud avkodas och skickas som LPCM 2.0.

Apple TV har i sig inget stöd för DTS och kan inte skicka DTS, men programmet Infuse (109kr/år) har licens och kan därmed avkoda DTS, DTS-HD och DTS:X till LPCM men utan höjdkanaler.

Infuse kan även avkoda Dolby TrueHD till LPCM utan förlust. Dolby TrueHD med Atmos förlorar dock sina höjdkanaler. Dolby Digital Plus med Atmos avkodas och skickas, som nämnt, som Dolby MAT 2.0.

Infuse har stöd för iso och bdmv-mappar också. När det gäller Dolby Vision så är det nog bara Profile 5 och 8 som stöds.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Mer specifikt så avkodar Infuse DTS-spåret till LPCM.

Man kan även tvinga Apple TV (bland ljudinställningarna) att omkoda allt ljud till Dolby Digital 5.1, men då går man miste om bl.a. Dolby Digital Plus och Dolby TrueHD samt DDP+Atmos, som annars hade avkodats till LPCM utan förlust.

Yes min oled tv har inte dts stöd. Även sonos arc jag har inte funkar med dts-hd. Då funkar infuse helt okej. Shield kanske skulle funka. Men vägrar köpa innan det släpps en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag är inte helt med på vad du undrade så jag ber om ursäkt om jag skriver något helt irrelevant. Men när det gäller ljud så fungerar Apple TV 4K och Infuse så här:

Apple TV 4K har ingen passthrough utan avkodar allt ljud. Bland ljudinställningarna finns tre alternativ:

1. Auto: Ljud avkodas och skickas som LPCM (upp till 7.1). När det gäller Dolby Digital Plus + Atmos så skickas det som Dolby MAT 2.0 (LPCM med höjdkanaler).
2. Dolby Digital: Allt ljud omkodas till och skickas som Dolby Digital inte Plus (upp till 5.1), vilket innebär en förlust i ljudkvalitet.
3. Stereo: Allt ljud avkodas och skickas som LPCM 2.0.

Apple TV har i sig inget stöd för DTS och kan inte skicka DTS, men programmet Infuse (109kr/år) har licens och kan därmed avkoda DTS, DTS-HD och DTS:X till LPCM men utan höjdkanaler.

Infuse kan även avkoda Dolby TrueHD till LPCM utan förlust. Dolby TrueHD med Atmos förlorar dock sina höjdkanaler. Dolby Digital Plus med Atmos avkodas och skickas, som nämnt, som Dolby MAT 2.0.

Infuse har stöd för iso och bdmv-mappar också. När det gäller Dolby Vision så är det nog bara Profile 5 och 8 som stöds.

Mycket informativt svar, tack! 🙏
Ser nu att Infuse hittar bdmv och spelar upp dem. Inga menyer men det kan jag nog leva med.

En annan fråga, eftersom du verkar ha bra koll på infuse. Mina filer ligger på min nas. Inga problem att hitta den och använda som källa. Men jag verkar vara kunna välja att dela ut allt på den. Kan jag välja vissa mappar bara? Hittar inte riktigt hur man gör det. Om det inte är möjligt behöver jag inte sitta och leta 😅

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Mycket informativt svar, tack! 🙏
Ser nu att Infuse hittar bdmv och spelar upp dem. Inga menyer men det kan jag nog leva med.

En annan fråga, eftersom du verkar ha bra koll på infuse. Mina filer ligger på min nas. Inga problem att hitta den och använda som källa. Men jag verkar vara kunna välja att dela ut allt på den. Kan jag välja vissa mappar bara? Hittar inte riktigt hur man gör det. Om det inte är möjligt behöver jag inte sitta och leta 😅

Ja, lägg till mapparna du vill ha som favoriter. Jag har mapparna Movies och TV Shows som favoriter, även fast utdelningen också har några mappar till.

Det kan eventuellt krävas lite pillande med gränssnittet och dess inställningar för att det ska visas helt rätt på "hemskärmen".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, lägg till mapparna du vill ha som favoriter. Jag har mapparna Movies och TV Shows som favoriter, även fast utdelningen också har några mappar till.

Det kan eventuellt krävas lite pillande med gränssnittet och dess inställningar för att det ska visas helt rätt på "hemskärmen".

Grymt tack!
Ska testa lite. Sitter och switchar fram och tillbaka med en film some är Dolby Vision och Dolby Digital Plus. Tycker kanske Zidoo ser och låter lite bättre. Frågan är om det är värt det för att ha två apparater. Helst skulle jag bara ha Apple TV. Får testa lite mer.
Men tack för infon!

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Grymt tack!
Ska testa lite. Sitter och switchar fram och tillbaka med en film some är Dolby Vision och Dolby Digital Plus. Tycker kanske Zidoo ser och låter lite bättre. Frågan är om det är värt det för att ha två apparater. Helst skulle jag bara ha Apple TV. Får testa lite mer.
Men tack för infon!

Det känns skumt för avkodningen från källmaterialet till LPCM är helt förlustfri.

Den riktiga begränsningen med Apple TV 4K är att man är begränsad till Dolby Digital Plus med Atmos om man vill ha just Atmos, samt att man är begränsad till Dolby Vision Profile 5 och 8. Remuxer är Profile 7 om man rippar sina filmer.

Däremot har jag sett nämnas att vissa föredrar Dolby Digital-inställningen hos Apple TV för att LPCM och Dolby Digital har olika nivåer och DD låter "högre"? Jag är osäker. Zidoo avkodar kanske inte till LPCM utan den kör DDP med passthrough och då blir det annan nivå på ljudet? Här gissar jag bara...

Edit: Har du eller någon du känner en iPhone så skulle du kunna testa att leka med "kalibreringen" (ingen riktig kalibrering förstås) och se ifall du gillar hur det ser ut - om du inte redan har testat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Är dock enig i att HTPC spelat ut sin roll som mediaspelare.

Håller egentligen med. Bland annat för att det är struligt att streama (lagligt från betaltjänster) i vettig kvalitet, för att det är lite extra jobb att få ut filmerna/serierna i rätt fps (23,976, 24, 25, 30, 50 eller 60 beroende på källmaterial), och för att en av HTPCns fördelar - att spela Blu-ray-skivor, är så jäkla krångligt att få till på ett rimligt sätt. Jag har PowerDVD (kanske inte senaste versionen, fick med den med någon optisk enhet jag köpte), och har provat en del andra, bara krångel. Gav upp att få ut PowerDVD i 24fps, fast det kanske går. Kodi är det jag helst vill använda, men det klarar inte av alla menyer, så känns lite B.

Dock, om man ändå har en PC till övers som redan står under TVn, och som barnen ibland spelar på, tja, den får stå kvar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det känns skumt för avkodningen från källmaterialet till LPCM är helt förlustfri.

Den riktiga begränsningen med Apple TV 4K är att man är begränsad till Dolby Digital Plus med Atmos om man vill ha just Atmos, samt att man är begränsad till Dolby Vision Profile 5 och 8. Remuxer är Profile 7 om man rippar sina filmer.

Däremot har jag sett nämnas att vissa föredrar Dolby Digital-inställningen hos Apple TV för att LPCM och Dolby Digital har olika nivåer och DD låter "högre"? Jag är osäker. Zidoo avkodar kanske inte till LPCM utan den kör DDP med passthrough och då blir det annan nivå på ljudet? Här gissar jag bara...

Edit: Har du eller någon du känner en iPhone så skulle du kunna testa att leka med "kalibreringen" (ingen riktig kalibrering förstås) och se ifall du gillar hur det ser ut - om du inte redan har testat.

Nä du har nog rätt. Det va olika volym och det är svårt att matcha dem utan att mäta.
Bildmässigt är det nog Profile 7 som ställer till det lite. Nåväl ska testa vidare lite. Körde Infuse för längesen men då hade jag ett riktigt atmos-system med 4 takhögtalare och va inte sugen på den begränsningen. Men med soundbar och satelliter så är ”atmos” ändå inte så intressant.

Skrivet av Pirum:

Håller egentligen med. Bland annat för att det är struligt att streama (lagligt från betaltjänster) i vettig kvalitet, för att det är lite extra jobb att få ut filmerna/serierna i rätt fps (23,976, 24, 25, 30, 50 eller 60 beroende på källmaterial), och för att en av HTPCns fördelar - att spela Blu-ray-skivor, är så jäkla krångligt att få till på ett rimligt sätt. Jag har PowerDVD (kanske inte senaste versionen, fick med den med någon optisk enhet jag köpte), och har provat en del andra, bara krångel. Gav upp att få ut PowerDVD i 24fps, fast det kanske går. Kodi är det jag helst vill använda, men det klarar inte av alla menyer, så känns lite B.

Dock, om man ändå har en PC till övers som redan står under TVn, och som barnen ibland spelar på, tja, den får stå kvar.

Ja låter vettigt. Nä att spela fysiska skivor är krångligt.
Körde själv Htpc med xbmc/kodi i många år. Men nånstans runt 2014-2015 tycker jag mediaspelarna blev så pass bra. Men har man en som fungerar som man vill osv finns ju ingen anledning att byta

§7 raderat. // MOD
Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Håller egentligen med. Bland annat för att det är struligt att streama (lagligt från betaltjänster) i vettig kvalitet, för att det är lite extra jobb att få ut filmerna/serierna i rätt fps (23,976, 24, 25, 30, 50 eller 60 beroende på källmaterial), och för att en av HTPCns fördelar - att spela Blu-ray-skivor, är så jäkla krångligt att få till på ett rimligt sätt. Jag har PowerDVD (kanske inte senaste versionen, fick med den med någon optisk enhet jag köpte), och har provat en del andra, bara krångel. Gav upp att få ut PowerDVD i 24fps, fast det kanske går. Kodi är det jag helst vill använda, men det klarar inte av alla menyer, så känns lite B.

Dock, om man ändå har en PC till övers som redan står under TVn, och som barnen ibland spelar på, tja, den får stå kvar.

Har kört med PowerDVD sedan 2011 och aldrig haft några problem spela upp BD, även 3D har funkat fint. Inte upplevt något krångel heller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2