Gamers Nexus: EK Water Blocks har problem

Permalänk
Melding Plague

Gamers Nexus: EK Water Blocks har problem

Anställda på företaget varslar om uteblivna löner och leverantörer som inte får betalt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Antar att det inte är lika lätt att begära företag i konkurs i USA som i Sverige? Eller kanske inte lika billigt? För det är vad jag hade gjort om min lön uteblev utan en rimlig förklaring.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt!

Customloopen har fungerat riktigt bra, men jag vill inte fortsätta att sponsra denna tokighet (om den nu är sann). Kommer definitivt att överväga andra märken i framtiden.

Permalänk
Medlem

Har dom spolat rent sitt eget custom loop system, eller ligger det alger och rost/korrosion i rören på deras verksamhet? Eller så är pumpen (högkvarteret) trasigt och alla kör på som vanligt utan någon koll på att loopen bara ökar i temperatur i idle.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Snusfri

Har idag en EK Basic 360 till min 13900K som fungerar bra, men om detta stämmer så blir det inte EK i framtiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Antar att det inte är lika lätt att begära företag i konkurs i USA som i Sverige? Eller kanske inte lika billigt? För det är vad jag hade gjort om min lön uteblev utan en rimlig förklaring.

Säger du att det är enkelt i Sverige för en anställd att begära ett bolag i konkurs om de inte får ut sin lön?
Det har jag lite svårt att tro. Som anställd kan du väl tex bussa kronofogden på dem, men du lär väl inte på egen hand kunna begära bolaget i KK?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Säger du att det är enkelt i Sverige för en anställd att begära ett bolag i konkurs om de inte får ut sin lön?
Det har jag lite svårt att tro. Som anställd kan du väl tex bussa kronofogden på dem, men du lär väl inte på egen hand kunna begära bolaget i KK?

https://kollega.se/lon/sa-gor-du-om-du-inte-far-ut-din-lon

Om ett bolag inte betalar ut lön och man vill slippa stå utan lön (även med statlig lönegaranti) brinner det lite i knutarna med att agera på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

Såg detta i natt och det var inte utan vemod jag insåg att en era kanske var på väg mot sitt slut. Det var länge sedan nu men hade kontakt med herr König själv och fick då ett seriöst intryck tack var en personliga servicen. Kan tänka mig att ambitionsnivån inte har varit i paritet med efterfrågan och med en ledningen som inte verkar ha agerat direkt förtroendeingivande framstår EKWB mer som ett mindre bra skött företag i nuläget. Det är ju inte någon månad vi pratar om, det är ju år av vanskötsel!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Säger du att det är enkelt i Sverige för en anställd att begära ett bolag i konkurs om de inte får ut sin lön?
Det har jag lite svårt att tro. Som anställd kan du väl tex bussa kronofogden på dem, men du lär väl inte på egen hand kunna begära bolaget i KK?

Ja, det kan man göra i Sverige.

Det här är en av anledningarna till varför det är en bra ide att vara ansluten till facket, för de kan hjälpa dig med att driva in uteblivna löner, och med det juridiska om man trots det inte får betalt och arbetsgivaren fortsätter vägra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Ja, det kan man göra i Sverige.

Det här är en av anledningarna till varför det är en bra ide att vara ansluten till facket, för de kan hjälpa dig med att driva in uteblivna löner, och med det juridiska om man trots det inte får betalt och arbetsgivaren fortsätter vägra.

Bra poäng. Många som tror att facket är onödigt, bara vill ha pengar för ingenting, eller tvingar arbetsgivaren till dyra kollektivavtal som gör att de anställda får lägre lön (för ökade intäkter går ju i första hand till de anställda eller?) ja de ser det nog som en självklarhet att lönen betalas ut oavsett vad, men så är det inte och utan facket är det svårt att reda ut det. Tekniskt är det väl möjligt att driva process själv, men med vilka pengar då om du inte fått din lön?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Säger du att det är enkelt i Sverige för en anställd att begära ett bolag i konkurs om de inte får ut sin lön?
Det har jag lite svårt att tro. Som anställd kan du väl tex bussa kronofogden på dem, men du lär väl inte på egen hand kunna begära bolaget i KK?

Det går via tingsrätten och det är inte dyrt att ha ett ärende där. Jämför med att göra samma sak i USA.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Riktigt tråkigt!

Customloopen har fungerat riktigt bra, men jag vill inte fortsätta att sponsra denna tokighet (om den nu är sann). Kommer definitivt att överväga andra märken i framtiden.

Skrivet av THB:

Har idag en EK Basic 360 till min 13900K som fungerar bra, men om detta stämmer så blir det inte EK i framtiden.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Såg detta i natt och det var inte utan vemod jag insåg att en era kanske var på väg mot sitt slut. Det var länge sedan nu men hade kontakt med herr König själv och fick då ett seriöst intryck tack var en personliga servicen. Kan tänka mig att ambitionsnivån inte har varit i paritet med efterfrågan och med en ledningen som inte verkar ha agerat direkt förtroendeingivande framstår EKWB mer som ett mindre bra skött företag i nuläget. Det är ju inte någon månad vi pratar om, det är ju år av vanskötsel!

var denna reaktionen jag också kände troligen kommer bli utav detta om inte EK styr upp sin skuta utan fortsätter försöka vända i Suezkanalen

(om det nu stämmer dvs)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Ja, det kan man göra i Sverige.
Det här är en av anledningarna till varför det är en bra ide att vara ansluten till facket, för de kan hjälpa dig med att driva in uteblivna löner, och med det juridiska om man trots det inte får betalt och arbetsgivaren fortsätter vägra.

Skrivet av Jaevel:

https://kollega.se/lon/sa-gor-du-om-du-inte-far-ut-din-lon
Om ett bolag inte betalar ut lön och man vill slippa stå utan lön (även med statlig lönegaranti) brinner det lite i knutarna med att agera på rätt sätt.

Skrivet av talonmas:

Det går via tingsrätten och det är inte dyrt att ha ett ärende där. Jämför med att göra samma sak i USA.

Ok, så det finns vägar via facket eller tingsrätten, det var enklare/snabbare än jag trodde.
Man lär sig nått nytt varje dag...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det går via tingsrätten och det är inte dyrt att ha ett ärende där. Jämför med att göra samma sak i USA.

Ansökningavgiften är 2800Kr och saknas det pengar i bolaget kan du som borgenär tvingas betala upp till 10% av ett prisbasbelopp för kostnaderna i konkursen. I USA går man genom Arbetskommissionen vilket inte behöver kosta någonting, beroende på delstat. Går ärendet till rätten jobbar de flesta juridiska ombud utifrån att endast ta betalt om sökande får betalt, och vinner man står motparten för rättegångskostnaderna. Man kan såklart också väcka grupptalan.

Permalänk
Medlem

Såg nyheten igår kväll när GN släppte klippet.
Är i färd att planera och köpa in hårdvara för ett nytt chassi och en ny "custom loop".
Hade väl tänkt en del från EK, men det blir till att tänka om lite.
Jag tänker inte stödja, eller riskera att stödja ett sådant företag om jag vet om det.
Har dock redan köpt in radiatorerna men resten blir nog från andra företag än EK.
Dom är ju dessutom så galet dyra på en del saker utan att egentligen ge något mer. Varken prestanda eller kvalité.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det skulle kunna förklara deras höjda priser jämfört med konkurrenternas.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det skulle kunna förklara deras höjda priser jämfört med konkurrenternas.

Att EK inte har någon egen produktionskapacitet nämns i videon, ett särdrag för bolaget jämfört med dess (i många fall mycket yngre) rivaler, så de har en ganska stor tröskel att övervinna för att tjäna något på redan nischade produkter, plus då också att bolaget verkar rejält missköt på alla plan. . .

Permalänk
Medlem

tycker deras kvalite blivit sämre med.. har skickat tillbaka 3st aio med gurglande ljud och pumpar som rattlar..
har aldrig haft problem med dom innan, men sett fler som har haft samma problem med senaste serien aio's

Permalänk
Medlem

Artesian V2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ansökningavgiften är 2800Kr och saknas det pengar i bolaget kan du som borgenär tvingas betala upp till 10% av ett prisbasbelopp för kostnaderna i konkursen. I USA går man genom Arbetskommissionen vilket inte behöver kosta någonting, beroende på delstat. Går ärendet till rätten jobbar de flesta juridiska ombud utifrån att endast ta betalt om sökande får betalt, och vinner man står motparten för rättegångskostnaderna. Man kan såklart också väcka grupptalan.

Precis. Vinner du (dvs du får din lön utbetald) så ska du betala en advokat. Och de är inte billiga... Det leder till att folk chansar/hoppas att arbetsgivaren skärper sig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Alla andra signaler gör att det verkar orosbådande, men att dras med obetalda fakturor är i allra högsta grad satt i system hos företag. Ett företag jag jobbade åt hade som företagspolicy att inte betala några fakturor inom 90 dagar, oavsett vad leverantören hade att säga om saken.

Permalänk
Medlem

"Flera nuvarande anställda har vittnat om att företaget ligger flera månader efter med löneutbetalningar"

Luktar skumt, hur många här skulle jobba i "flera månader" utan lön?

Inte jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har idag en EK Basic 360 till min 13900K som fungerar bra, men om detta stämmer så blir det inte EK i framtiden.

Ja vill vi vara helt säkra på att de anställda inte får någon lön ska vi naturligtvis inte köpa deras produkter!

👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

Ja vill vi vara helt säkra på att de anställda inte får någon lön ska vi naturligtvis inte köpa deras produkter!

👍

Därför köper jag uteslutande produkter producerade av barnarbetare i Afrika/Asien, vad skulle de annars leva av?
Omoraliskt alla som bojkottar detta så att de inte får någon lön att leva av

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

Ja vill vi vara helt säkra på att de anställda inte får någon lön ska vi naturligtvis inte köpa deras produkter!

👍

Ja för om företagen blir rädda att de får försämrad försäljning om de beter sig illa så är jättedåligt.

Skrivet av JasBC:

Att EK inte har någon egen produktionskapacitet nämns i videon, ett särdrag för bolaget jämfört med dess (i många fall mycket yngre) rivaler, så de har en ganska stor tröskel att övervinna för att tjäna något på redan nischade produkter, plus då också att bolaget verkar rejält missköt på alla plan. . .

Deras prestanda är inte klassledande heller nuförtiden så de har en rejäl backe att släpa sig uppför.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Lär nog undvika EK ännu mer då framöver. Länge gillat deras block, men har känt på senare år att de blivit lite väl dyra.

Bytte ut mitt åldrande block förra året. Hade ett EK-block som då kostade 700 spänn. Billigaste moderna blocket de hade låg nu på 1700 spänn med pissdålig lagerstatus, dyrare modeller fanns även upp mot 2.5–3k. Lite efterforskning senare så hamnade jag i stället på ett Alphacool-block för 1200 som i tester hade bättre prestanda än även EKs bästa och dyraste toppmodeller.

Radiator körde jag på Hardwarelabs och fittings Bitspower, så det är egentligen bara reservoar, pumptopp och GPU-block som fortfarande är EK i mitt rigg. När tid kommer att byta ut dessa kommer jag sannolikt inte välja EK igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Precis. Vinner du (dvs du får din lön utbetald) så ska du betala en advokat. Och de är inte billiga... Det leder till att folk chansar/hoppas att arbetsgivaren skärper sig.

Finns det epngar i bolaget är det inget problem. Om det inte gör det kan grupptalan vara ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Äh, jag kommer fortsätta handla EKWBS saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Äh, jag kommer fortsätta handla EKWBS saker

Ett tips är då att handla via återförsäljare, helst produkter i lager, alternativt på faktura. Betalar man i förskott och företaget kursar så får man troligen varken prylar eller pengar tillbaka. Med kreditkort kan man nog få pengar tillbaka (konsumentkreditlagen), men det lär bli en arbetsinsats.

Permalänk
Medlem