Snart ber Microsoft dig överge ditt lokala konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavicxp21:

En fråga till er som inte vill bli spårade av Microsoft. Handlar ni alltid med kontanter över disk? Eller är det Swish, Betalkort, Kreditkort, internethandel osv...????

Det kan ni kanske ta er en funderare över.

Så klart det är kontanter när det går. Funkar för det mesta fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att Microsoft är oroliga för säkerheten, men det blir lite patetiskt när de själv står för 100% av dem och ökning accelerera med varje jätteuppdatering som släpps två gånger om året? Det sägs att vi får funktionsuppdateringar men sanningen är ju att vi får tvångsuppdateringar med dem följer tvingande regler och naturligtvis måste vi motverka detta såå vi fixar scripts som förhindrar skiten att starta som svar på vår trots så bygger Microsoft repairmoduler som vi inte ska kunna ta bort och vipps skapas ett kryphål. Jag har väldigt små krav på mitt OS men ett viktigt sådant (Jag Bestämmer punkt slut). Om Microsoft verkligen bryr sig om säkerheten börja sälj krypto sticks för en hundra, två hundra kronor och datorn kan inte köras utan rätt nycklar som nummer två lägg en jäkla massa tid på att uppdatera användar vänligheten i menyer som Brandvägg säkerhet så användarna förstår vad de gör! Men först av allt bygg ett rent OS utan skit och låt oss som (köper)våra operativsystem bestämma vilka funktioner det ska ha. Google Mac får tvingande regler innom appar på mobiler och konkurrensen ska vara stenhård men Microsoft går under radarn och tvingar användare M store Xbox Edge den som inte ser det sjuka i det missar helheten vi användare förlorar kvalité för det finns ingen konkurrens...

Permalänk
Medlem

Jag kör som sagt lokalt konto på en del datorer, men försöker följa med tiden och köra inloggat på mobil (Android) och datorer (Win 10+11, MacOS), på sikt vill jag nog köra olika Linux-distar som delar samma /home (online).

Skrivet av GuuFi:

Finns väl versioner av dina filer, hur man skulle synka samma filer på flera datorer så de hamnar ur synk fattar jag inte.

Man kanske inte märkt att man blivit utloggad, eller stänger av datorn "för fort" så den inte hinner synka. Sedan är man på resa 2 veckor och märker (eller inte) att filerna inte ligger i molnet som man trodde. Bättre att få felmeddelande direkt om att det inte kunde sparas (direkt) till molnet.

Citat:

Väljer du online-synk och jobbar på filer offline på flera datorer utan att ladda upp ändringarna så är det ju du själv som skapar problem som ingen kan lösa.

Det är enda sättet att få dem ur synk, om inte filen blir korrupt... Då finns filhistorik, något som inte finns i offline-världen om du inte tar flera snapshots under tiden du jobbar.

Du kan också välja om OneDrive har lokal kopia eller inte så problemet existerar inte ens om du väljer det alternativet, nu kan du säkert byta ut OneDrive till valfri molntjänst, men alla har något typ av skydd mot synkproblem, annars skulle det aldrig fungera.

Jag vill ha en "USB-hårddisk" i molnet. Men inte behöva släpa med mig USB-hårddisken mellan datorer eller platser. Jag vill spara direkt till en mountad enhet i molnet, som för systemet är transparent, inte en network share eller liknande. Tappar jag nätverkskontakt ska det märkas direkt, då får man spara lokalt och lösa på annat sätt - antingen genom manuellt arbete eller en "synka ändringar nästa gång nätverket får kontakt"-funktion (men sådan vill jag alltså kunna undvika).

Loggar jag in på min Windows 10-dator ska skrivbord + mappar kunna innehålla exakt samma saker som när jag loggar in från min Windows 11-dator, jag har det uppsatt ungefär så men tycker det funkar för dåligt i praktiken. Synkningar är inte alltid omgående, och om man råkar slå i taket på lagringen, kanske för att man haft ett "prova på"-erbjudande med väldigt mycket utrymme får man krångel när man ska banta ner sig.

Jag kanske har väldigt udda önskemål

Säger inte att Microsoft är sämst i klassen - iCloud har sina brister. För mayhem, klicka i att synka mapparna för Skrivbord och Dokument:

Överstiger storleken på Skrivbord + Dokument lagringen på din iCloud får du problem, men även om allt får plats så tar det tid innan synkningen är gjord och under tiden ligger inget på den plats man (jag) förväntar sig. Sedan går man till sin nästa Mac-dator och aktiverar samma funktion, i tron att den första datorn är klar. Men, kaos följer.

Hade man haft en "iDrive" där allt direkt sparades 100% i molnet precis som på en USB-hårddisk hade allt varit mycket lättare. Man ser direkt vad som finns där. Exakt hur mycket plats som är klar. Eller så är jag udda.

Skrivet av JasBC:

Lanserades inte OneDrive under namnet SkyDrive när W8 lanserades 2012?

Det fanns några år tidigare men bytte namn pga namn-tvist ("sky" var upptaget).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavicxp21:

En fråga till er som inte vill bli spårade av Microsoft. Handlar ni alltid med kontanter över disk? Eller är det Swish, Betalkort, Kreditkort, internethandel osv...????

Det kan ni kanske ta er en funderare över.

Litar inte på kontanter då staten kan göra dem värdelösa när som helst. Nej jag handlar bara med guld på lokala ica.

/s

Ont. Tycker det är lite synd att microsoft tar bort möjligheten att köra lokala konton. Privat kör jag ju med ms-konto, men det blir ju lite störigare på jobbet när man ska smälla upp en windowsburk för något test.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

På min Dell XPS 13 (2019) kör jag med intel-undervolt utan problem:
https://github.com/kitsunyan/intel-undervolt

Sen hjälper även CPUPower till att förbättra batteritiden ännu mer:
https://extensions.gnome.org/extension/945/cpu-power-manager/

Skulle nog vilja påstå att för mig är batteritiden ännu bättre under Linux än i Windows när jag stryper CPU:n.

Just ja, känns bekant typ förra sommaren eller så när jag har för mig jag gjorde senaste försöket. Mitt exemplar (9310) är rätt grisig egentligen. Men så mycket jag ändå uppskattar med den.

Blir nog att göra ett nytt försök, samt kolla nogrannare på distar som fungerar bra med min modell. Den är något petig..

Skrivet av THB:

Är denna Acer som jag kör med som primär laptop och det fungerar riktigt bra.

Tack, fina specs!
Fungerar strömsparfunktioner samt typ docka till dockningsstationer och skärmar och sådant bra? Iofs inte alla som kör så men lätt arbetsskadad och gillar att bara kunna flytta med datorn till nästa skärm/docka även i hemmet, såvida jag inte vill sitta med den i knäet då exempelvis.

Borde nog göra ett till försök med min ändå. Inte som att det är den enda laptopen jag sitter på om det går skit igen. Vore på många vis en uppgradering.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av anders190:

Tack, fina specs!
Fungerar strömsparfunktioner samt typ docka till dockningsstationer och skärmar och sådant bra? Iofs inte alla som kör så men lätt arbetsskadad och gillar att bara kunna flytta med datorn till nästa skärm/docka även i hemmet, såvida jag inte vill sitta med den i knäet då exempelvis.

Borde nog göra ett till försök med min ändå. Inte som att det är den enda laptopen jag sitter på om det går skit igen. Vore på många vis en uppgradering.

Har ingen docka eller så att testa med, men anser inte att jag haft några problem med strömspar utan batteriet håller normalt.
Enda jag märkt är att Internet tar en kort stund (runt 30-60sec) att hoppa igång efter att jag vikt upp skärmen och loggat in.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har ingen docka eller så att testa med, men anser inte att jag haft några problem med strömspar utan batteriet håller normalt.
Enda jag märkt är att Internet tar en kort stund (runt 30-60sec) att hoppa igång efter att jag vikt upp skärmen och loggat in.

Låter som det fungerar bra överlag, dockningen bör ju inte vara något problem heller. Lite sugen på den där nedsatta Lenovo laptopen i dagens fynd.... Borde fungera bättre och någorlunda specad.

Tack för info och input!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Helvete vad folk klagar på precis allt. Är ni så jäkla bittra?

En normalt funtad person (dvs inte speciellt bitter) ser ingen som helst logisk eller minsta försvarbar anledning till att normalisera rena vansinnigheter som totalitär masskontroll och telemetrisk övervakning som man fusionerar in sakta men säkert i Microsoft/META och alla övriga plattformar som alla "måste ha".

Men så sitter ägarna till bolagen i exakt samma icke demokratiska, icke valda maktstolar i World Economic Forum också som går mot Agenda 2030. "You will own nothing and be happy and have no privacy". Ju mer du orkar söka ju mer inser du att 100% av det jag skriver stämmer och finns att söka upp med full källkritik.

Lycka till nu med hela livet i deras moln.

Mvh // "surgubben" (som för övrigt är ganska optimistisk om det finns lite rationalitet och rättvisa).

Ontopic: Linux, I will come sooner than later.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Linux blir väll bättre varje dag vad gäller både spel och "normalt" användande så när microsoft gör såhär så kommer de bara stöta bort ännu mer folk. jag vill ha så lite konton som möjligt som jagar mig på nätet och det finns inget positivt med ett konto för mig på min dator.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Att lösa inlåsningsproblemen genom att byta operativsystem på klienten, ser jag lite samma som att lösa inlåsningsproblemen med filmtjänsterna genom att byta operativsystem på ens tv/txbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ett tips är att bara prova köra exempelvis Kubuntu som Live-USB:
https://kubuntu.org
https://kde.org

Min Linux-installation är så lik mitt Windows att jag emellanåt glömmer bort vilket OS jag kör.

Det kan ju vara värt att notera att just Ubuntu även dom är ganska pigga på att kräva Pro-konton för att man ska få alla säkerhetspatchar för LTS-utgåvan. Och vem kör seriöst Ubuntu men inte LTS-utgåvorna?

Se https://ubuntu.com/pro för mer info.

Ubuntu Pro kräver, just det, registrering.

Nä, välj en annan distro i sådana fall. (Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte hur det ser ut med X|K|L-ubuntu, men sannolikheten är hög att det ser lika dant ut där.)

(Edit: Det man inte får om man inte registrerar sig för PRO är säkerhetsuppdateringar för universe-förrådet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Jävla gnäll på folk här. Använt Microsoft konto i flera år och jag lever fortfarande. Gissar att ni dessutom sitter på konton till antingen Apple eller Google för telefoner och ser fördelarna med det.

Varför ska jag tvingas till nåt jag inte behöver? Mitt Windows funkar klockrent utan att ha ett konto hos dom o jag använder ingen annan tjänst ifrån dom heller så det finns nada anledning att tvinga på mig ett konto förutom för att DOM ska ha mer info o kontrol över mig. Däremot så använder jag div googletjänster o därför är jag också inloggad med det på min Android. Inga konstigheter alltså.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att lösa inlåsningsproblemen genom att byta operativsystem på klienten, ser jag lite samma som att lösa inlåsningsproblemen med filmtjänsterna genom att byta operativsystem på ens tv/txbox.

Du löser inte alla inlåsningsproblem, men du löser (minst) ett.

Permalänk

”The American freedom”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavicxp21:

En fråga till er som inte vill bli spårade av Microsoft. Handlar ni alltid med kontanter över disk? Eller är det Swish, Betalkort, Kreditkort, internethandel osv...????

Det kan ni kanske ta er en funderare över.

Din bank får inte dela med sig av dina transaktioner, och företaget du betalar får ingen spårbar information, dom får en transaktionskod. Väldigt udda jämförelse.

Jag som arvtagare fick inte ens ta del av min avlidne pappas transaktionslista, i jämförelse med Windows 11 som i praktiken blir ett spionprogram när man har ett Microsoftkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Det kan ju vara värt att notera att just Ubuntu även dom är ganska pigga på att kräva Pro-konton för att man ska få alla säkerhetspatchar för LTS-utgåvan. Och vem kör seriöst Ubuntu men inte LTS-utgåvorna?

Se https://ubuntu.com/pro för mer info.

Nja, du kan köra LTS-utgåvorna i 5 år utan ett "gratis" Pro-konto.

Tror normala användare uppgraderar LTS-version efter högst 3-4 år såvida man har speciella skäl till att ligga på en mer än 5 år gammal release.

Själv vill jag inte knyta min Ubuntu LTS till Canonical. Så du har självklart en poäng i det du skriver.

Lite kort om Ubuntu releaserna:
"Ubuntu Linux is free, both as a server and on the desktop. It's released twice a year, in April and October. The version numbers are the year and the month. Every two years, the April release is an LTS, or Long Term Support, version.

The interim releases get nine months of support from Canonical for patches and updates, the LTS versions get five years of support."

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nja, du kan köra LTS-utgåvorna i 5 år utan ett "gratis" Pro-konto.

Visst kan man det.

Men jag får följande i en apt upgrade redan i en 22.04:

```
Get more security updates through Ubuntu Pro with 'esm-apps' enabled:
imagemagick libopusfile0 libavdevice58 ffmpeg libopenexr25 libpostproc55
libmagickcore-6.q16-6-extra libavcodec58 libmagickwand-6.q16-6 libavutil56
imagemagick-6.q16 libswscale5 libmagickcore-6.q16-6 libswresample3
imagemagick-6-common libavformat58 libavfilter7
Learn more about Ubuntu Pro at https://ubuntu.com/pro
```

Visst, det är från universe-förrådet, så det kanske man kan leva med om man känner så, men ändå. Min poäng är att det inte är "bara å köra", utan man får räkna med att inte få grejer från universe-förrådet om man inte registrerar sig.

Permalänk
Medlem

Tycker de är intressant att endel tycker detta är helt okay, och en bra feature här i tråden. Vaggats in i bigtechs anda att de här är minsann bra för dig! Och MS gör detta för hmm ja din säkerhet. Inte på grund av datainsamling, nej nej.

De som har växt upp efter internet existera kanske har en mer liberal syn på integritet tänker jag. Vanan att alla deras prylar är uppkopplade och samlar in deras data, eller kanske helt omedveten om det.

Tiden innan allt var uppkopplat är en härlig kontrast till dagens samhälle.

Integritet kommer inte utan medvetna val och en ansträngning. De är svårare i dag och svårare kommer de nog att bli.

Härlig kontrast till politisk åsiktsregistrering som förbjöds för myndigheter 1969. I dag är de all in. Och ingen myndighet verkar bry sig för att alla har handen i syltburken.

För övrigt kör jag Linux Mint och är väldigt nöjd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Men jag får följande i en apt upgrade redan i en 22.04...

Såg aldrig något ens i min gamla 18.04, men vet Ubuntu är som sagt ökända rörande reklam.

Kanske funkar följande:

sudo pro config set apt_news=false

Permalänk
Medlem

Glöm det. Sade hejdå till Windows, drog in OpenSUSE och har inte kollat tillbaka.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med Windows 10 på denna dator sedan installationen av 19042.1526 då den direkt fick en 3:e parts brandvägg som blockerar i princip allt förutom DHCP, DNS förfrågningar, 3:e parts NTP samt 3:e parts webbläsare. Ingen reklam, ändringar eller tråkiga meddelande ifrån Microsoft. Installerade enbart Windows 10 i hemmet p.g.a. BankID som upphörde att fungera runt mars år 2022 på Windows 7. I nästa omgång kommer BankID att hamna i en VM som man kommer åt via RDP eller motsvarande.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindbeat:

Tycker de är intressant att endel tycker detta är helt okay, och en bra feature här i tråden. Vaggats in i bigtechs anda att de här är minsann bra för dig! Och MS gör detta för hmm ja din säkerhet. Inte på grund av datainsamling, nej nej.

De som har växt upp efter internet existera kanske har en mer liberal syn på integritet tänker jag. Vanan att alla deras prylar är uppkopplade och samlar in deras data, eller kanske helt omedveten om det.

Tiden innan allt var uppkopplat är en härlig kontrast till dagens samhälle.

Integritet kommer inte utan medvetna val och en ansträngning. De är svårare i dag och svårare kommer de nog att bli.

Härlig kontrast till politisk åsiktsregistrering som förbjöds för myndigheter 1969. I dag är de all in. Och ingen myndighet verkar bry sig för att alla har handen i syltburken.

För övrigt kör jag kör Linux Mint och är väldigt nöjd med det.

Samma personer som argumenterar för att allt ska vara uppkopplat och sammanlänkat online läser inte heller användaravtalen för tjänsterna de skaffar sig. De bara klickar accept på avtalen utan att de ens förstå vad de innebär eller hur deras data kommer att användas. Jag kan tyvärr inte ta sådana individer på allvar. För mig är de på samma nivå som alkisen på den lokala puben som utan vidare skulle klicka i rutan på ett avtal om någon höll upp en tablet framför näsan och lovade en starköl i utbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Samma personer som argumenterar för att allt ska vara uppkopplat och sammanlänkat online läser inte heller användaravtalen för tjänsterna de skaffar sig. De bara klickar accept på avtalen utan att de ens förstå vad de innebär eller hur deras data kommer att användas. Jag kan tyvärr inte ta sådana individer på allvar. För mig är de på samma nivå som alkisen på den lokala puben som utan vidare skulle klicka i rutan på ett avtal om någon höll upp en tablet framför näsan och lovade en starköl i utbyte.

Exakt, och en perfekt komplettering till mitt tidigare inlägg i tråden. Frågan som väcker i mig per automatik här är ofta "när skall majoriteten av människor vakna upp"?

Det kommer inte ske förrens det är för sent när man förverkat demokrati och yttrandefrihet och folks integritet.

FOLK - lathet är ingen färdighet, och ert fall är hur bekvämt, gratis och "fritt" något kan vara.

Nej tack, jag står över och håller kvar vid våra gamla rättigheter och är en fiende mot allt som numer bryter mot sunt förnuft, indoktrinering och dekadens.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Någon som har en bra guide över linux för en användare som bara har använt windows? :), microsoft kommer bara göra det svårare och svårare att köra lokalt då dom inte kan utvinna data ur användare lika lätt.. så jag får nog börja ta en seriös blick på linux.

Ta bara en distro som har kde förinstallerat så behöver du inte lära om så mycket. Det mesta funkar som du är van.
Som nybörjare och kommer från windows så bär man undvika gnome, då det är ett helt annat arbetssätt. Kommer man från mac är gnome helt klart bättre (fast deras fönsterhanterare har varit problematisk ända sedan gnome3 då den läckte minne som ett såll och prestanda var inte att höja till skyarna direkt. Jag har dock inte provat gnome på tre år, så det kanske blivit bättre, men gnome är rätt användarfientligt och man måste göra allt som utvecklarna vill och det går knappt att ändra nått, utan att paja hela desktopen)

Med KDE så lär du klara dig fint, det finns grafiska pakethanterare numera så att installera steam och lutris för spel går superenkelt och alla program du kan tänkas behöva.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Glöm det. Sade hejdå till Windows, drog in OpenSUSE och har inte kollat tillbaka.

Hur funkar OpenSuSE numera, kan man fortfarande köra YaST2 i terminalen, eller har de deprekerat det?
YaST var utan tvekan det bästa med suse när jag provade det för ett antal år sedan.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

"Bolaget anser att det finns säkerhetsrisker i att inte koppla ett Microsoft-konto till Windows."

Jag anser att det finns integritetsrisker i att koppla ett Microsoft-konto till Windows.
...fan kan de inte längre bara vara ett operativsystem nu för tiden? In och reglera skiten EU!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Ser inte direkt något problem.
Nu för tiden krävs allt ett konto/inloggning.
...

Ah, min favorit; "Nu gör alla det, så det är inget problem"...lämnar mig alltid mållös.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Men en nyfiken fråga till er som är anti onlinekonto i Windows?

Jag vill inte att Microsoft har nycklar som kan låsa upp min Bitlocker.

Permalänk
Medlem

Onlineanvändarkonto i ett OS ska alltid vara 100% frivilligt och undvikbart. Det gäller även Android och Ios. Fan ta dem allihop.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Linux blir väll bättre varje dag vad gäller både spel och "normalt" användande så när microsoft gör såhär så kommer de bara stöta bort ännu mer folk. jag vill ha så lite konton som möjligt som jagar mig på nätet och det finns inget positivt med ett konto för mig på min dator.

Jo, har redan nog med konton överallt.... kollade just o såg att jag hade 267 st. Dock har jag inte loggat in på en del sen väldigt länge.