Datorhallar åker på miljardstor skattesmäll – ljög om att utvinna krypto

Permalänk
Medlem

Skatteverket måste väl ha bra mycket mer underlag än vad några medarbetare diskuterar kring ett förbud? Låter extremt vagt iaf. Men det är bara att dra ner byxorna så skatteverket har fri passage.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Bra, men glöm inte Facebook & Google som bryter kryptovärdepapper i form av persondata, vilket är olagligt inom EU med GDPR.
Dessa 2 jättar förstör internetmiljön värre än kärnkraftverkets i Tjernobyls härdsmälta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Borde nog tagits med lite mer från skatteverkets utredning i artikeln!

Som det nu är så är tråden full av teorier om hur det gått till.

4.4.1 Exempel 1 – Datorhall AB
Datorhall AB har uppgett för Bolagsverket att det ska bedriva verksamhet inom konsultation
och drift av datorhallar. Det har även uppgett att det ska utveckla nya produkter inom
högpresterande datorer.
Under utredningens gång har det kommit fram att Datorhall AB har haft en kund, ett utländskt
bolag. Denna utländska kund har ett närståendeförhållande till Datorhall AB. I verksamheten
har Datorhall AB använt datorer, som är speciellt utformade för mining av kryptovalutor. I
början av utredningen har Datorhall AB beskrivit sin verksamhet i generella termer. I ett senare
skede av utredningen har Datorhall AB uppgett att det använder sina datorer i forskningssyfte
utan att kunna styrka detta påstående med tillförlitliga underlag.
Skatteverket har gjort bedömningen att Datorhall AB inte styrkt att det bedriver sådan
verksamhet som ger avdragsrätt för ingående moms. Skatteverket har därför nekat avdrag för
ingående moms med 7,4 miljoner kronor.
Beslutet har överprövats av förvaltningsrätten som gjort samma bedömning som Skatteverket.
Förvaltningsrätten konstaterar att det är anmärkningsvärt att Datorhall AB inte öppet har
redogjort för den verksamhet som det påstår sig bedriva, utan fortlöpande har utvecklat sina
uppgifter allteftersom Skatteverket har ifrågasatt bolagets verksamhet. Enligt förvaltningsrätten
är det särskilt anmärkningsvärt att Datorhall AB inledningsvis har uppgett att det inte känner
till vad den utländska kundens verksamhet består i. Datorhall AB förväntas ha god insyn i detta
på grund av det närståendeförhållande som råder mellan bolaget och den utländska kunden.
Datorhall AB överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten som avslog
överklagandet.

4.4.2 Exempel 2 – Datacenter AB
Datacenter AB har uppgett för Bolagsverket att det ska bedriva verksamhet inom
databehandling och till Skatteverket har det sagt att verksamheten består av försäljning av
datorkraft. Datorkraften ska huvudsakligen användas för att skapa grafiska filmer och för att
stödja artificiell intelligens.
I denna utredning har Skatteverket hämtat in Datacenter ABs webbhistorik och
chattmeddelanden mellan olika representanter för bolaget.
Skatteverkets har analyserat webbhistoriken som visar de webbsidor som Datacenter AB har
besökt. Analysen har visat att 93 procent av bolagets sökningar kan kopplas till mining, medan
mindre än 1 procent kan kopplas till den verksamhet bolaget påstår att det huvudsakligen
bedriver, till exempel skapande av grafiska filmer.
Chattmeddelanden mellan olika representanter för Datacenter AB visar att det är mining som
bedrivs. Bland annat har vinsten från miningen diskuterats. De tillfällen grafiska filmer eller
artificiell intelligens har nämnts i chattmeddelanden är i samband med diskussioner om hur
miningen kan döljas och myndigheterna vilseledas.
Som ett exempel har det i ett chattmeddelande diskuterats att Finansinspektionen och
Naturvårdsverket vill förbjuda mining. I detta sammanhang har en representant från
Datacenter AB skrivit följande (översatt från engelska):
- ”Hur datorer används kan aldrig kontrolleras så de kan förbjuda det hur mycket de vill, det
kommer inte att göra någon skillnad.”
Några dagar senare skriver en annan representant för Datacenter AB:
-- ”Ja och krypto kommer att vara det sista ord vi kommer nämna för någon från dag ett. Vi är
ett datacenter med verksamhet och datorer som kunder använder för grafiska filmer och
artificiell intelligens”.
Skatteverket har efter utredningen nekat Datacenter ABs begärda avdrag för ingående moms
och därmed har bolagets skulder till staten ökat med 7,8 miljoner kronor. Skatteverket har även
avregistrerat bolaget för moms eftersom utredningen visar att det inte bedriver en momspliktig
verksamhet

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

^5 Gött!!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av craft:

Så du påstår att hela El Salvador och Centralafrikanska republiken består av kriminella och "halvkriminella"?

Avanza just nu 20 547 kunder med exponering mot Bitcoin. Och 10 803 mot Eth. Så dom investerar alla i kriminell valutahandel?

Sen är det en myt att Bitcoin ska vara "svårare att spåra" än fiat. Bitcoin är en public block kedja där man kan följa alla transaktioner med IP adresser. Vilket gör det bettydligt enklare att följa var dom kommer ifrån, till skillnad från fiat som verkligen är så gott som omöjligt att spåra i fysisk form.

Sen är Bitcoin immunt mot inflation. Till skillnad från fiat valutor där riksbanker kan trycka upp lite mer pengar (Utan någon täckning) när dom tycker att det behövs lite mer stimulans på ekonomin = Dina fiat blir mindre värda.

Den enda kryptovalutan som är anonym är Monero. Vilket dom redan har förbjudit handeln med inom EU. Pga penningtvättslagar.

Sen använder inte alla kryptovalutor Proof Of Work, vilket är det som drar mycket ström. Etherium är numera Proof of stake. I nuläget består Etheriums block kedja av 6416 datorer som endast använder lite CPU kraft. Företaget jag jobbar på har tex fler datorer än det igång dygnet runt..

BTC xbt på avanza har strax över 37k och ETH ca 36k. Sen Har vi även valour som du nämde

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Nu är inte jag staten, utan en privatperson. Förklara för mig på vilket sätt en lagom mängd inflation är bra för ekonomin.
Det enda jag vet är att folk som inte spekulerar på börsen med sina pengar är garanterade att förlora värdet av sina pengar. Varför är det positivt?

Det beror på...

Men de flesta som köper hus eller bostadsrätt tar lån.
Man betalar amortering + räntekostnader.
Räntekostnader beror dels på hur mycket lån man har och dels på räntenivåer.

Säg om vi har stabila räntenivåer som inte ändras mycket.
Då är det framförallt lånets storlek som gör att räntekostnaden ändras över tid när lånet minskar över tid med amortering.

Säg att jag har huslån.
Det allra bästa för mig är om vi inte har någon inflation, men att min inkomst ändå ökar.
Ur ett egoistiskt perspektiv är det bästa för mig om min inkomst ökar men inte andras.
Men om man inte kan uppnå det...

Då är det bättre att vi har inflation och min inkomst följer inflationen än om vi inte hade någon inflation och min inkomst var konstant.

För skulden följer inte inflationen.

Om min inkomst helt linjärt följer inflationen så blir det att desto mer inflation, desto lättare blir det för mig att betala av lånen.

Men om man har råd att bara casha ett hus utan att ta lån och inte har några andra större lån så blir man inte påverkad av det.

Däremot är det många rika människor som ändå har lån och leasing och grejer för pengarna de skulle binda upp i hus och bilar mm kan de istället investera i något annat.
Samt att man kan få göra skatteavdrag om man har lån och...
... ja jag är ingen expert på skatteplanering och dyl.

Men för de flesta med någorlunda normal inkomst är deras bostad deras största utgift och de flesta kan inte casha ett hus utan att ta bolån.

Permalänk
Medlem

Haha det ligger väl gömda grafikkort i varenda jävla källare på small/medium företag eller? Snylta på el e gött. Kanske inte lika hett nu för tiden med ASICs? Men förritin'...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tycker nog att Finansinspektionen och Naturvårdsverket ska göra slag i saken och förbjuda. Faktum är att kryptovalutor borde förbjudas globalt. Monopolpengar har ett mer reellt värde än binärer. Enbart kriminella eller personer i gråzonen däromkring använder kryptovalutor.

Du får nog läsa på ett varv till..98% av krypton är skit men det finns krypton som möjliggör te.x billigare cross border payments som faktiskt har ett verkligt värde.

Permalänk
Medlem

Trevligt att skatteverket klämmer åt sånt där. De kan få skicka en lååångt passagerartåg fullastat med nitiska skatteintendenter hit upp och syna varenda datacenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

För att pengar som inte investeras skapar inget värde, och innebär därför ett resursslöseri.

1) Jag tyckte inte det där var svar på frågan.

2) Pengar skapar inte värde, pengar är ett mått på värde.

Skrivet av requiro:

De riktiga kriminella här i världen är bankerna.

Därav föddes Bitcoin.

Ni som inte förstår, kommer att förstå en dag men den dagen är inte idag.

Jag håller med om att banker är kriminella, och jag tycker sägningen att bara kriminella använder Bitcoin är rätt trött.

Eftersom jag är intresserad av ekonomi, och teknik, så borde ju Bitcoin vara ett perfekt område, men:

1) Det där "en dag" börjar också bli rätt trött, vad väntar ni på, ni har sagt i åtminstone 10 år nu att Bitcoin ska rädda världen, och det händer aldrig.

2) Det är något sjukt i hela "communityt" (Bitcoin-communityt menar jag då).
Jag försöker t.ex. lyssna på What Bitcoin Did, och dom har gjort över 500 avsnitt över 7 år, och ingenting har hänt (priset går upp, priset går ner ..).

Egentligen oavsett ämne, men speciellt pengar, så skulle jag kalla dig fundamentalist om du gör 1000tals timmar content under dom premisserna.

Alla människor använder pengar varje dag, hela tiden, det är bara BTC-förespråkare som gör en grej av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Jag har för mig att argumentet är att om vi har deflation så vill folket inte spendera sina småpengar utan väntar på att det ska öka i värde. och köper ingen något så stannar hela ekonomin! då rasar samhället.
Med inflation är det bäst att spendera sina små slantar innan de blir helt värdelösa.

Låter inte helt rätt för mig heller. Men de rikas kapitalinkomster ökar snabbare än utgifterna. Och det är ju det viktigaste i världen. visst.

Datorer och mobiltelefoner blir bara bättre och bllligare med tiden. Därför ska jag inte köpa en idag, utan vänta till nästa år. Exakt samma logik som floskeln om deflation, som uppenbart inte stämmer i praktiken. Detta gäller såklart inte alla varor, men jag behöver fortfarande någonstans att bo idag, mat idag, kläder idag, resa till jobbet idag osv. Världen går inte under utan inflation, och fungerade rätt ok med icke utspädda ädelmetallmynt eller under guldmyntfot.

För ett annat perspektiv på ekonomi kan jag tipsa om podcasten Ekonomidags (tidigare Svart ekonomi) eller den nedlagda, men mycket bra, podcasten Radio Mises.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Jag funderar mera på varför Datacenter AB skulle få skattelättnader för viss verksamhet (AI) men inte för annan verksamhet (mining)? Att de inte redovisar sina inkomster är så klart ett skattebrott men att ge vissa verksamhetet lägre skatt än andra är det stora fulspelet i sammanhanget kan jag tycka. Varför skulle datacentret få en miljard i skattelättnader från första början? Det är den stora stölden av de skattepengar som jag tvingats betala in. Att godtyckligt gynna vissa och missgynna andra. Det är ett orättvist system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag funderar mera på varför Datacenter AB skulle få skattelättnader för viss verksamhet (AI) men inte för annan verksamhet (mining)? Att de inte redovisar sina inkomster är så klart ett skattebrott men att ge vissa verksamhetet lägre skatt än andra är det stora fulspelet i sammanhanget kan jag tycka. Varför skulle datacentret få en miljard i skattelättnader från första början? Det är den stora stölden av de skattepengar som jag tvingats betala in. Att godtyckligt gynna vissa och missgynna andra. Det är ett orättvist system.

Ja de har väl slukat rätt så mycket el dessa serverhallarna i alla bolagen och alla el-bidrag osv som de har tagit del utav, all denna elförbrukning har även drivit upp våra elpriser och sedan tagit våra skattekronor och betalat deras elräkningar med.
Vad de bolagen har mer för skattelättnader vet jag ej, men där är iaf en del utav det.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Norge vill skapa nya regler för datacenter, för att hindra kryptomining..
https://www.datacenter-forum.com/datacenter-forum/norway-want...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

IT-bubblan var mest tomt prat då man i slutändan kom att varken tekniken eller infraskturen fanns där runt 2000-talet.

Rätt säker på att det är IT-kraschen runt 2000 han syftar på och det var inte tomt prat då många småsparare förlorade mycket pengar när bubblan sprack. Företaget jag jobbade på begärdes i konkurs.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

De som tycker att u-landet Sverige bör förbjuda den bästa versionen av pengar som mänskligheten har sett och att vissa använder sina datorer på fel sätt men tycker att facebook och zuckerberg ska få miljarder och gratis el för de använder sina datorer på rätt sätt bör nog fundera lite på varför det är ok att klyftorna ökar och vissa människor får skapa oändligt med pengar och ge till sina buddys

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Rätt säker på att det är IT-kraschen runt 2000 han syftar på och det var inte tomt prat då många småsparare förlorade mycket pengar när bubblan sprack. Företaget jag jobbade på begärdes i konkurs.

Det var det jag också syftade på och jag syftade endast på infrastrukturen som sådan som mjukvara, prestanda, folk var inte införstådda hur e-handel fungerade, tiden var inte mogen helt enkelt. Vet ej var du får in investerare någonstans.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är väl att staten använder skatter och skattelättnader vilket alltid snedvrider konkurrens och alltid gör det enklare för de med kapital att ta del av lättnaderna... samt skapar en grogrund för kriminalitet. Momsbedrägerier tex där staten betalat ut momspengar för fiktiva inköp.

Inget fel på rimliga och raka skatter... och skall det finnas lättnader så skall de finnas i botten på pyramiden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag funderar mera på varför Datacenter AB skulle få skattelättnader för viss verksamhet (AI) men inte för annan verksamhet (mining)? Att godtyckligt gynna vissa och missgynna andra. Det är ett orättvist system.

Handlar inte om det i det här fallet, de har blivit upptaxerade för att angett att de haft moms-pliktig verksamhet, d.v.s. de har dragit av moms för sina kostnader och inköp men mining är inte moms-pliktig verksamhet.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024....

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fueleh:

De som tycker att u-landet Sverige bör förbjuda den bästa versionen av pengar som mänskligheten har sett och att vissa använder sina datorer på fel sätt men tycker att facebook och zuckerberg ska få miljarder och gratis el för de använder sina datorer på rätt sätt bör nog fundera lite på varför det är ok att klyftorna ökar och vissa människor får skapa oändligt med pengar och ge till sina buddys

Sverige är ett U-land när det kommer till distributionen av el. Det har alltså inget med att man betraktar flyktiga betalmedel som ett hot man vill bekämpa utan snarare handlar det om att kunna distribuera el till hushållen utan att dessa riskerar att ansöka om skuldsanering.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sverige är ett U-land när det kommer till distributionen av el. Det har alltså inget med att man betraktar flyktiga betalmedel som ett hot man vill bekämpa utan snarare handlar det om att kunna distribuera el till hushållen utan att dessa riskerar att ansöka om skuldsanering.

Så därför ger de skattefördelar till de som etablerar sig i norr med sin elslukande verksamhet såsom datorhallar, stålverk och miningfarmer? Då blir distributionen lättare när det är nära till norrlandsälvarna.

Permalänk
Skrivet av requiro:

De riktiga kriminella här i världen är bankerna.

Därav föddes Bitcoin.

Ni som inte förstår, kommer att förstå en dag men den dagen är inte idag.

Bra sagt. Det var läskigt att se att så stor andel av läsarna på detta teknik-vänliga (?) forum genast ställer sig som försvarare av bankväsendet och fientliga till tekniklösningar som skulle kunna föra världen framåt.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

1) Det där "en dag" börjar också bli rätt trött, vad väntar ni på, ni har sagt i åtminstone 10 år nu att Bitcoin ska rädda världen, och det händer aldrig.

2) Det är något sjukt i hela "communityt" (Bitcoin-communityt menar jag då).
Jag försöker t.ex. lyssna på What Bitcoin Did, och dom har gjort över 500 avsnitt över 7 år, och ingenting har hänt (priset går upp, priset går ner ..).

Jag delar inte alls din bild. Följer du fortfarande nyheterna?

Befattningsskräcken bankerna piskat upp bland gemene man (och Sweclockers-forum-besökare bevisligen) har de nu själva i hög grad övergivit. Antagligen inte för att de vill förändra världen till en bättre plats utan antaligen för att de ser möjligheter till vinster. Det kan man ha olika åsikter om, men att det sker i allt högre tempo är ett faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför göra detta i sverige? Jag ser inga fördelar. Det känns som om företag som har satsat på hypen Ai insåg att de ej tjänade så mycket pengar på detta och de hittade då en annan inkomstkälla.

Jag tror mycket på Ai men ser naturligt att det blir en Ai bubbla som IT bubblan. Där IT bubblan resulterade inte att folk slutade använda datorer, bara mer förnuft med vilka investeringar man ska göra.

Varför? För bolagen får kraftigt reducerade elpriser i några av fallen och kylningen är effektiv. Tex som EcoDataCenter där all server värme går ut på fjärrvärme nätet och värmer hela Falu stad.

Så visst finns det fördelar för dem. och i vissa fall så kommer de undan skatt, tex Amazon och Google är de två största skattesmitarna när de gäller skatt och moms för EL. Nu skriver jag smitare, för det är vad dem är i mina ögon. men de har fått reducerad skatt av politikerna medans politikerna inte fattare att en Datahall behöver max 5 anställda på platts. de har ofta trott att när Google och Amazon kommit till byn att de skulle ge arbetstillfällen. men icke. inte ens byggnationen av hallarna gjordes av Svenskar. utan Balter.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Dom kommer undan, Sverige är alltid ett steg efter när det kommer till allting.

Bort med skatten nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Jag delar inte alls din bild. Följer du fortfarande nyheterna?

Befattningsskräcken bankerna piskat upp bland gemene man (och Sweclockers-forum-besökare bevisligen) har de nu själva i hög grad övergivit. Antagligen inte för att de vill förändra världen till en bättre plats utan antaligen för att de ser möjligheter till vinster. Det kan man ha olika åsikter om, men att det sker i allt högre tempo är ett faktum.

Så igen, i 15 år nu så har "ni" hävdat att BTC är räddningen från dom onda bankerna.
I samma sekund som bankerna ger sig in på det området, så pekar ni på samma onda banker och säger "kolla, bankerna gör det, det måste ju betyda att det är något bra..nu händer det.." som en bekräftelse-törstande (5)tonåring...

För att göra en politisk jämförelse (jag vet att vi inte pratar politik här, men det är bara en jämförelse)

Om du i 15 år utmålar, säg Putin eller SD, som ondskans axelmakt på jorden, och sen efter 15 år hänvisar till samma person/parti som tecken på något positivt, då är den enda rimliga slutsatsen att dra, inte att du har rätt nu (även om det också kan vara sant) utan att du har haft fel i 15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Borde nog tagits med lite mer från skatteverkets utredning i artikeln!

Som det nu är så är tråden full av teorier om hur det gått till.

4.4.1 Exempel 1 – Datorhall AB
Datorhall AB har uppgett för Bolagsverket att det ska bedriva verksamhet inom konsultation
och drift av datorhallar. Det har även uppgett att det ska utveckla nya produkter inom
högpresterande datorer.
Under utredningens gång har det kommit fram att Datorhall AB har haft en kund, ett utländskt
bolag. Denna utländska kund har ett närståendeförhållande till Datorhall AB. I verksamheten
har Datorhall AB använt datorer, som är speciellt utformade för mining av kryptovalutor. I
början av utredningen har Datorhall AB beskrivit sin verksamhet i generella termer. I ett senare
skede av utredningen har Datorhall AB uppgett att det använder sina datorer i forskningssyfte
utan att kunna styrka detta påstående med tillförlitliga underlag.
Skatteverket har gjort bedömningen att Datorhall AB inte styrkt att det bedriver sådan
verksamhet som ger avdragsrätt för ingående moms. Skatteverket har därför nekat avdrag för
ingående moms med 7,4 miljoner kronor.
Beslutet har överprövats av förvaltningsrätten som gjort samma bedömning som Skatteverket.
Förvaltningsrätten konstaterar att det är anmärkningsvärt att Datorhall AB inte öppet har
redogjort för den verksamhet som det påstår sig bedriva, utan fortlöpande har utvecklat sina
uppgifter allteftersom Skatteverket har ifrågasatt bolagets verksamhet. Enligt förvaltningsrätten
är det särskilt anmärkningsvärt att Datorhall AB inledningsvis har uppgett att det inte känner
till vad den utländska kundens verksamhet består i. Datorhall AB förväntas ha god insyn i detta
på grund av det närståendeförhållande som råder mellan bolaget och den utländska kunden.
Datorhall AB överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten som avslog
överklagandet.

4.4.2 Exempel 2 – Datacenter AB
Datacenter AB har uppgett för Bolagsverket att det ska bedriva verksamhet inom
databehandling och till Skatteverket har det sagt att verksamheten består av försäljning av
datorkraft. Datorkraften ska huvudsakligen användas för att skapa grafiska filmer och för att
stödja artificiell intelligens.
I denna utredning har Skatteverket hämtat in Datacenter ABs webbhistorik och
chattmeddelanden mellan olika representanter för bolaget.
Skatteverkets har analyserat webbhistoriken som visar de webbsidor som Datacenter AB har
besökt. Analysen har visat att 93 procent av bolagets sökningar kan kopplas till mining, medan
mindre än 1 procent kan kopplas till den verksamhet bolaget påstår att det huvudsakligen
bedriver, till exempel skapande av grafiska filmer.
Chattmeddelanden mellan olika representanter för Datacenter AB visar att det är mining som
bedrivs. Bland annat har vinsten från miningen diskuterats. De tillfällen grafiska filmer eller
artificiell intelligens har nämnts i chattmeddelanden är i samband med diskussioner om hur
miningen kan döljas och myndigheterna vilseledas.
Som ett exempel har det i ett chattmeddelande diskuterats att Finansinspektionen och
Naturvårdsverket vill förbjuda mining. I detta sammanhang har en representant från
Datacenter AB skrivit följande (översatt från engelska):
- ”Hur datorer används kan aldrig kontrolleras så de kan förbjuda det hur mycket de vill, det
kommer inte att göra någon skillnad.”
Några dagar senare skriver en annan representant för Datacenter AB:
-- ”Ja och krypto kommer att vara det sista ord vi kommer nämna för någon från dag ett. Vi är
ett datacenter med verksamhet och datorer som kunder använder för grafiska filmer och
artificiell intelligens”.
Skatteverket har efter utredningen nekat Datacenter ABs begärda avdrag för ingående moms
och därmed har bolagets skulder till staten ökat med 7,8 miljoner kronor. Skatteverket har även
avregistrerat bolaget för moms eftersom utredningen visar att det inte bedriver en momspliktig
verksamhet

Men ändå betydligt mindre än en miljard. Var kom beloppet en miljard ifrån?

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att antikryptolobbyn får hitta på Fake News hur de vill och sedan blir det publicerat överallt.

För det första höll de inte på med mining
För det andra så ska skatteverket skita i vad aktiebolag har för sig. Vet de inte vad "Limited Liability" betyder?
För det tredje så är företag så överbeskatade i det här jävla landet så att de använder mining som ett sista desperat drag för att överleva som företag är ju inte ett dugg konstigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Varför? För bolagen får kraftigt reducerade elpriser i några av fallen och kylningen är effektiv. Tex som EcoDataCenter där all server värme går ut på fjärrvärme nätet och värmer hela Falu stad.

Så visst finns det fördelar för dem. och i vissa fall så kommer de undan skatt, tex Amazon och Google är de två största skattesmitarna när de gäller skatt och moms för EL. Nu skriver jag smitare, för det är vad dem är i mina ögon. men de har fått reducerad skatt av politikerna medans politikerna inte fattare att en Datahall behöver max 5 anställda på platts. de har ofta trott att när Google och Amazon kommit till byn att de skulle ge arbetstillfällen. men icke. inte ens byggnationen av hallarna gjordes av Svenskar. utan Balter.

Bara så vi håller oss till fakta... EcoDataCenter i Falun kör inte ut sin värme på fjärrvärmenätet och får inga extra fördelar av det och inte heller något reducerat elpris, de har sina avtal precis som vilken annan industri som helst. Den koppling som finns i dagsläget är att deras spillvärme går till Falu Energi & Vattens pelletsfabrik, där man kan ta tillvara delar av den för att torka sågspån. Detta är som vilken annan energiuppgörelse som helst mellan en industri och en annan. På samma sätt som exempelvis ett pappersbruk (som likt datacenter får reducerad energiskatt för sin elförbrukning) som tar tillvara sin spillvärme och matar till en annan industri eller fjärrvärmenät och får betalat för detta.

Det är positivt för alla (oavsett om man har den lägre energiskatten eller inte) om värmen går att tillvara ta på något sätt och ersätter exempelvis förbränning.

Visa signatur

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. //Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För det andra så ska skatteverket skita i vad aktiebolag har för sig. Vet de inte vad "Limited Liability" betyder?

Bara för att företaget är ett aktiebolag så kan man inte göra som man vill. Skatteverket har absolut synpunkter t ex om företaget inte betalar sin skatt eller betalarar felaktig skatt. Limited liability (dvs ett svenskt aktiebolag) avser väl att ägarna av bolaget har ett begränsat ansvar, inte att bolaget har det.

Skrivet av Ozzed:

För det tredje så är företag så överbeskatade i det här jävla landet så att de använder mining som ett sista desperat drag för att överleva som företag är ju inte ett dugg konstigt.

Vilka skatter tänker du på? Bolagsskatten i sverige är inte hög jämfört med övriga europa.