Amazons Fallout-serie regisseras av Jonathan Nolan (Inte den Nolan, men hans brorsa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Har inte sett serien ännu då jag inte prenumererar på den streamingtjänsten ännu.

Men bara lite off-topic.

Jag som inte spelat Fallout sedan Fallout 2, är det något jag missat eller måste spela innan jag börjar kolla på serien?

Nej, du behöver inte spelat något av spelen för att titta på serien eller spela de andra spelen. En Fallout tradition är att samtliga är fristående men bara själva världen som koppling mellan dem.

Serien tar inte upp något som kräver förkunskap utan berättas ifrån tre perspektiv som presenterar alla aspekter utav settingen på ett väldigt bra sätt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mahkizmo:

Har inte sett serien ännu då jag inte prenumererar på den streamingtjänsten ännu.

Men bara lite off-topic.

Jag som inte spelat Fallout sedan Fallout 2, är det något jag missat eller måste spela innan jag börjar kolla på serien?

Om man reggar sig med en ny epost är det gratis i 30 dagar, dittnamn+fallout@gmail.com funkar fint.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Serien lyfte som sjutton sista avsnitten. En stapplande karaktärsresa upplagt för säsong2, men jag gillar hur den onde ghoulen egentligen är den gode som vet sanningen.

Han ger verkligen chaotic good ett ansikte...eller nästan ett ansikte, fattas vissa delar.

Permalänk
Musikälskare

Bara dom inte slutar efter en säsong

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat grejen varför kalles kaviar med Sverigetröja är någon slags symbol för Fallout, kanske man ändå ska spela igenom spelen så man kan se serien. Kan man börja på Fallout 4 direkt eller missar man för mycket?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Tycker serien är rätt bra. Berättelsen är intressant. Takten är varken dryg eller för snabb. CGI är acceptabel. Action scenerna är spektakulära. Världen är dyster. Musiken nostalgisk. Det enda som jag kanske hade velat se mer av är att huvudkaraktären:

plundrade oftare(ruiner, fiender etc) i sann Fallout-anda, för att sedan byta till sig mat, medicin och utrustning.

Dold text

Fallout världen har stor potential, så ser gärna att TV-serien fortsätter. Tror den kan ev. konkurrera med jättar såsom Star Wars. Det finns många berättelser att berätta.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Skulle säga att det är betydligt mindre gore än i spelen iaf. Så om du tycker spelen är OK lär du tycka serien är det likaså.

Jag är mindre känslig för sånt som är tydlig spelgrafik och mer känslig för mer realistiska scener. Game of Thrones var bitvis för mkt gore för mig t.ex.

Permalänk
Skrivet av Mahkizmo:

Har inte sett serien ännu då jag inte prenumererar på den streamingtjänsten ännu.

Men bara lite off-topic.

Jag som inte spelat Fallout sedan Fallout 2, är det något jag missat eller måste spela innan jag börjar kolla på serien?

Du slutade när spelserien peakeade (hittills) så var inte ledsen för det !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Har inte sett serien ännu då jag inte prenumererar på den streamingtjänsten ännu.

Men bara lite off-topic.

Jag som inte spelat Fallout sedan Fallout 2, är det något jag missat eller måste spela innan jag börjar kolla på serien?

Jag har spelat FO1 & 2 tiotals gånger. Fallout 3 har jag bara spelat en gång vid release, Fallout 4 inte alls (ännu, ligger på listan) och jag njuter till fullo av serien. Se den! Spelen kan du komplettera med sen om du vill, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Hela iden med the wasteland är ju alla farliga varelser som finns. Vi stöter på feral ghouls en gång i serien. I ett par sekunder. Av åtta timmar. Allt är människodrama med töntig dialog för det mesta.

Överdriv inte med att de måste stoppas varje sekund av nåt monster.. att ha några encounters per avsnitt ökar spänningen. Något serien inte alls hade. För mycket kiss o bajs komedi.

Serien skulle ju bli skittråkig om en stor del av tiden togs upp av mindre strider med diverse olika monster hela tiden. En TV-serie är inte riktigt samma medium som ett spel.

Permalänk
Medlem

Har spelat många etapper av Fallout, med början från 1997 (98?)

Film-adaptionen är lysande, rakt av.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Bara dom inte slutar efter en säsong

Många teasers och ryktar på nätet om säsong 2. Amazon har den pengarmuskel, om ingen annan har. Inte Netflix hoppas jag

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av mistahh:

FYI: Det kommer en next gen patch till Fallout 4 den 25e april!

Jag vet det ska testa det då. Tack för infon

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Serien skulle ju bli skittråkig om en stor del av tiden togs upp av mindre strider med diverse olika monster hela tiden. En TV-serie är inte riktigt samma medium som ett spel.

Men vem säger hela tiden? Det är bara ni.
Har ni någonsin kikat på krigsserier eller actionserier, blir de trista för att de innehåller mycket mer än bara krystade dialoger? Nej just det. Har någon av er tittat på the punisher, action rakt igenom nästan nonstop, likaså john wick. Är de tråkiga serie/ filmer? Nej. Och jag har inte sagt att det måste vara monster encounters var tionde sekund det är ni som sätter ord i mun. I serien av åtta timma får vi under en minut av screentime med Feral Ghouls som the wasteland borde vara jampackat med.

Man tar ett etablerat universum och tar bort det som gör universumet till dess universum. Och folk blir helt bananas av nostalgi istället för att se på serien objektivt.

Permalänk
Medlem

Tycker betyget på IMDB är så högt som det borde vara.

https://www.imdb.com/title/tt12637874/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7...

Skynda med att börja spela in säsong 2 nu för faen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Men vem säger hela tiden? Det är bara ni.
Har ni någonsin kikat på krigsserier eller actionserier, blir de trista för att de innehåller mycket mer än bara krystade dialoger? Nej just det. Har någon av er tittat på the punisher, action rakt igenom nästan nonstop, likaså john wick. Är de tråkiga serie/ filmer? Nej. Och jag har inte sagt att det måste vara monster encounters var tionde sekund det är ni som sätter ord i mun. I serien av åtta timma får vi under en minut av screentime med Feral Ghouls som the wasteland borde vara jampackat med.

Man tar ett etablerat universum och tar bort det som gör universumet till dess universum. Och folk blir helt bananas av nostalgi istället för att se på serien objektivt.

Både the punisher och John wick är ganska tråkiga med icke djupa karaktärer.

Sevärda, njaa
Och helt annan typ av show.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Både the punisher och John wick är ganska tråkiga med icke djupa karaktärer.

Sevärda, njaa
Och helt annan typ av show.

Nämn en djup karaktär i Fallout serien, utan att nämna Cowboyen, nämn något storymoment i serien som fick dig att luta dig framåt i sitsen, helt engagerad, som ett par extra monsterscener, som sagt: serien har knappt en minut av feral ghouls av ÅTTA timmar, skulle ta bort ifrån?

Main questen är Fallout 3: Hitta pappa. Och surprise pappa är ond! Vem kunde ha anat..

Dold text

Story värd att diskutera finns det mycket lite om i serien, men det finns mycket kiss och bajs dialoger. Men de måste väl få med tiktok generationen på något vis.

Skrivet av Swennis:

Tycker betyget på IMDB är så högt som det borde vara.

https://www.imdb.com/title/tt12637874/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7...

Skynda med att börja spela in säsong 2 nu för faen!

40% är 10/10, inte 9.8/10 utan 10/10, perfektion. Alltså bottar om man nu använder logiken där allt under 7 i andra serier räknas som review bombs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Nämn en djup karaktär i Fallout serien, utan att nämna Cowboyen, nämn något storymoment i serien som fick dig att luta dig framåt i sitsen, helt engagerad, som ett par extra monsterscener, som sagt: serien har knappt en minut av feral ghouls av ÅTTA timmar, skulle ta bort ifrån?

Main questen är Fallout 3: Hitta pappa. Och surprise pappa är ond! Vem kunde ha anat..

Dold text

Story värd att diskutera finns det mycket lite om i serien, men det finns mycket kiss och bajs dialoger. Men de måste väl få med tiktok generationen på något vis.

Fallout är en 6.5ish/10 serie, svårt att bedöma helheten då man kanske inte tillåts att bygga upp med massa fighter pga budget/tidspress.

Man måste ge dessa serier 3 säsonger så skall du nog se dina feral ghouls kommer fler gånger..
Storyn byggs upp långsamt och de försöker mixa in hintar mot spelet.

Din version låter mer som walking dead i fallout miljö

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Börjat se om serien andra gången. Ändå kusligt aktuell med rådande världsläge.

Det här gjorde de fanken bra, den påtvingade humorn drar av 1 poäng. Inget kan få 10 poäng i min bok, så 8/10 är mitt betyg.

Ska spela om fallout 3 nu och fallout 4 bär patchen kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fallout är en 6.5ish/10 serie, svårt att bedöma helheten då man kanske inte tillåts att bygga upp med massa fighter pga budget/tidspress.

Man måste ge dessa serier 3 säsonger så skall du nog se dina feral ghouls kommer fler gånger..
Storyn byggs upp långsamt och de försöker mixa in hintar mot spelet.

Din version låter mer som walking dead i fallout miljö

Storyn byggs upp långsamt, ja det enda intressanta är ju Cowboyens story. Och det är nog det enda som egentligen håller folk kvar till säsong 2.

Har du spelat spelen? Ni som är emot monster och sätter ord i mun på en, vad tittar ni vanligtvis på för serier eftersom ni är helt emot allt som är lorevänligt? Och bara för att bita på din krok: Ett avsnitt TWD kan innehålla 45 minuter drama, något ni vill ha, och 5 minuter tension, något ni inte vill ha. Men det gör lore och universum mycket mer rättvisa.

Den action vi fick var mest töntig och dåligt gjord, alla VFX var outsourcade till Indien (se Credits) vilket är nog varför det såg så halvdåligt ut.

Om om du anser den här serien vara en 6.5/10, alltså inte ens mediokert. Varför är du här och försvarar den och sätter ord i mun på en? Brist på annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Storyn byggs upp långsamt, ja det enda intressanta är ju Cowboyens story. Och det är nog det enda som egentligen håller folk kvar till säsong 2.

Har du spelat spelen? Ni som är emot monster och sätter ord i mun på en, vad tittar ni vanligtvis på för serier eftersom ni är helt emot allt som är lorevänligt?

Om om du anser den här serien vara en 6.5/10, alltså inte ens mediokert. Varför är du här och försvarar den och sätter ord i mun på en? Brist på annat?

Jag har lirat f3 och f4(klarat spelet i hard-core melee only) samt äger f1 o f2 men inte spelat dem ännu.

6.5 är bra /, sevärd serie. 8+ är mästerverk. Vilket den inte är ännu.
5 är medioker, typ John wick/punisher.

BoS delen var svagast men har stor potential med Maximus karaktär.
Lucy var ju typisk naiv vault dweller, Självklart kommer det med begränsningar på djupet pga uppväxten.

Serier så tittar jag på allt, ibland inte frivilligt pga sambo.

Fallout spelen är ju vad man gör dem till, allt är inte att fightas mot allt.

Jag är inte emot monster men det var 8 avsnitt där de viktigaste med fallout är valven och dess historia som grund.
Vi såg ju ändå
Björn, kackerlackor(2ggr), feral ghouls (2-3 ggr ), raiders, trappers (eller vad kannibalerna kallas), samt vattenmonstret x2 (glömt namnet)

Så i snitt var det minst 1 encounter/avsnitt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jaja, vi va helnöjda iaf, och såg färdigt den på en helg, inte ofta vi kollar färdigt en säsong 😄👍
Samma med Halo… tyckte vi va jättebra.
Nu får vi leta upp en serie med annan genre känns det som 😄

Permalänk
Medlem

Förmodligen småbarn som sätter betygen på Imdb
skulle nog säga att den är en 6-7 på sin höjd men smaken är som baken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Storyn byggs upp långsamt, ja det enda intressanta är ju Cowboyens story. Och det är nog det enda som egentligen håller folk kvar till säsong 2.

Har du spelat spelen? Ni som är emot monster och sätter ord i mun på en, vad tittar ni vanligtvis på för serier eftersom ni är helt emot allt som är lorevänligt? Och bara för att bita på din krok: Ett avsnitt TWD kan innehålla 45 minuter drama, något ni vill ha, och 5 minuter tension, något ni inte vill ha. Men det gör lore och universum mycket mer rättvisa.

Den action vi fick var mest töntig och dåligt gjord, alla VFX var outsourcade till Indien (se Credits) vilket är nog varför det såg så halvdåligt ut.

Om om du anser den här serien vara en 6.5/10, alltså inte ens mediokert. Varför är du här och försvarar den och sätter ord i mun på en? Brist på annat?

OK att det finns "monster" i fallout men det är verkligen inte det som är den stora grejen med fallout-loren. Hela grejen med postapokalyps är väl att utforska vilket typ av samhälle som uppstår efter apokalypsen och vilket samhälle som tog världen dit.
Tycker dom gjorde ett rätt bra jobb med att introducera olika typer av faror, förklara vad det är, varför det är farligt och hur dom passar in i världen, utan att göra det för snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Förmodligen småbarn som sätter betygen på Imdb
skulle nog säga att den är en 6-7 på sin höjd men smaken är som baken.

Ja på imdb verkar det bara finnas två betyg, 1 och 10, ibland.

Permalänk
Medlem

Gud nej.

Aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har lirat f3 och f4(klarat spelet i hard-core melee only) samt äger f1 o f2 men inte spelat dem ännu.

6.5 är bra /, sevärd serie. 8+ är mästerverk. Vilket den inte är ännu.
5 är medioker, typ John wick/punisher.

BoS delen var svagast men har stor potential med Maximus karaktär.
Lucy var ju typisk naiv vault dweller, Självklart kommer det med begränsningar på djupet pga uppväxten.

Serier så tittar jag på allt, ibland inte frivilligt pga sambo.

Fallout spelen är ju vad man gör dem till, allt är inte att fightas mot allt.

Jag är inte emot monster men det var 8 avsnitt där de viktigaste med fallout är valven och dess historia som grund.
Vi såg ju ändå
Björn, kackerlackor(2ggr), feral ghouls (2-3 ggr ), raiders, trappers (eller vad kannibalerna kallas), samt vattenmonstret x2 (glömt namnet)

Så i snitt var det minst 1 encounter/avsnitt

Björnen vad onscreen under en minut. Av en timme.

Feral Ghouls: såg vi engång i en "farlig" miljö. I ett par sekunder. Av en timme.

Trappers: De inavlade i soffan vi ser i samband med Feral Ghoulsen.

Vattenmonstret: Några sekunder av en dåligt renderad blob med fingrar i munnen.

Raiders: Människor. Ett sätt att spara pengar. Dessa sågs väl egentligen bara i första avsnittet eller har jag glömt bort mig?

Av åtta timmar har vi haft mycket fåntratteri och lite faktiska fallout-händelser.

Dold text

6.5/10 är bra? Om vi kikar på spelrecensioner eller läser forum gällande spel så är 6.5/10 ett skitdåligt betyg.
Alltså ett: Vänta på en större rea. Så borde appliceras för serier också.

Skrivet av Nr42:

OK att det finns "monster" i fallout men det är verkligen inte det som är den stora grejen med fallout-loren. Hela grejen med postapokalyps är väl att utforska vilket typ av samhälle som uppstår efter apokalypsen och vilket samhälle som tog världen dit.

Tycker dom gjorde ett rätt bra jobb med att introducera olika typer av faror, förklara vad det är, varför det är farligt och hur dom passar in i världen, utan att göra det för snabbt.

Ditt första stycke: har du spelat fallout?

Ditt andra stycke: ett par sekunder av feral ghouls som togs kål på helt effortlessly! Och en blob vid vattnet, wow! De har verkligen förklarat faran med fallouts post-apokalyps!

Det är The 100 serien, fast satt i en aning Fallout miljö och fåniga saker som fullvuxna människor inte har en aning vad sex är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Björnen vad onscreen under en minut. Av en timme.

Feral Ghouls: såg vi engång i en "farlig" miljö. I ett par sekunder. Av en timme.

Trappers: De inavlade i soffan vi ser i samband med Feral Ghoulsen.

Vattenmonstret: Några sekunder av en dåligt renderad blob med fingrar i munnen.

Raiders: Människor. Ett sätt att spara pengar. Dessa sågs väl egentligen bara i första avsnittet eller har jag glömt bort mig?

Av åtta timmar har vi haft mycket fåntratteri och lite faktiska fallout-händelser.

Dold text

6.5/10 är bra? Om vi kikar på spelrecensioner eller läser forum gällande spel så är 6.5/10 ett skitdåligt betyg.
Alltså ett: Vänta på en större rea. Så borde appliceras för serier också.

Jag menade dem människor som gick över bron, som "inte hade vapen".

Raiders är väl också människorna som slåss i Filly mot The ghoul.

Fallout är långt ifrån ett monster 24/7 spel där man slåss konstant. Kan absolut välja det men man kan ju klara spelet utan att döda någon 😀

Sen är spelet fyllt med små skämt, iaf F4, och lättsinnand ton.

6.5 är bra/okej betyg. Spel har generellt högre tak så det finns fler 8+ spel än det finns 8+ filmer/serier enligt mig. Serien är ju också gratis för den händige (nya mail adress) eller 59kr vilket den är värd iaf

10/10 film har jag aldrig ens sett. Finns alltid något

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag spelade bara Fallout 1 och 2 och jag stornjöt av serien!

Någon som vet om man kan lira 1an och 2an på en Android felletån?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Ditt första stycke: har du spelat fallout?

Ditt andra stycke: ett par sekunder av feral ghouls som togs kål på helt effortlessly! Och en blob vid vattnet, wow! De har verkligen förklarat faran med fallouts post-apokalyps!

Det är The 100 serien, fast satt i en aning Fallout miljö och fåniga saker som fullvuxna människor inte har en aning vad sex är.

Jo jag har spelat lite fallout i mina dagar. Har du? Är det möjligt att du inte är så media literat som du tror. Det påminner mig om när jag såg animen Akira första gången och min kompis hade förklarat att den handlade om motorcykelgäng som slogs och vid ett tillfälle slår en kille en annan med en hammare i ansiktet. Snacka om att missa allt med Akira och bara fokusera på en liten grej.

Kan hålla med om att ferals togs hand om lite lätt, dock använde dom rädslan som alla har för dom som ett sätt att förklara hur hemska dom är. Dom tog även upp rädslan alla vanliga ghouls har för att bli feral.

Att Maximus inte vet vad sex är var ju ett väldigt lätt, lite småroligt och lite cringe sätt att förklara skillnaden i utbildning mellan BOS och vault 33. Där BOS är en väldigt religiös sekt som lägger alla sina resurser på att rensa världen från "avskum". Till skillnad från 33 där all energi läggs på att man i framtiden åter ska populera USA och då inte kan vara pryd med vad det innebär.

Angående betyg så har det gott inflation i det, att 7 nu är det nya 5 är löjligt. Hur många gånger har t.ex. IGN delat ut något betyg under 6? Allt för att spelutgivarna inte ska dra tillbaka sina reklampengar.