Permalänk

Behöver jag köpa ny PC skärm?

Hej! Behöver lite råd i frågan!

Kör nvidia så länge jag kan minnas och senast nu en rigg med 2080 super.

Av olika anledningar uppgraderade jag precis till ett 7900 XT och undrar nu om jag "måste" köpa ny skärm för att avnjuta mina spel.

Har en Acer XB270HU som fungerat som en dröm med mitt Nvidia kort pga G-Sync men undrar om jag nu behöver / om det är värt att inhandla en Freesync monitor för gejma framöver? För info satsar jag på att köra i 1440p.

Vad är era tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielolo:

Hej! Behöver lite råd i frågan!

Kör nvidia så länge jag kan minnas och senast nu en rigg med 2080 super.

Av olika anledningar uppgraderade jag precis till ett 7900 XT och undrar nu om jag "måste" köpa ny skärm för att avnjuta mina spel.

Har en Acer XB270HU som fungerat som en dröm med mitt Nvidia kort pga G-Sync men undrar om jag nu behöver / om det är värt att inhandla en Freesync monitor för gejma framöver? För info satsar jag på att köra i 1440p.

Vad är era tankar?

Nej du behöver inte köpa ny skärm. VSYNC är ju inte ett måste i alla spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag tror du kan prova köra utan ny skärm först. Vsync on or off i spel för att se vad som ger bäst resultat. Märker du av issues utan att du letar efter dem så kan du ju byta skärm. Men går du och letar efter fel så kommer du hitta det oavsett.
Skärmen begagnad är knappt värd mer än 500-1000kr (sålde min för 1000kr på facebook marketplace) då den kräver HDMI för att kunna köra 144hz och de flesta GPU har DP idag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Ev fördelar med ny skärm vore väl isåfall att du får tillbaka adaptive sync-stöd, och övriga förbättringar som en nyare skärm har, som bättre responstider. Några enorma skillnader blir det väl inte, skulle jag säga, så länge som den nya fortfarande är 1440p och IPS. Det skulle väl vara om du köper en 240 Hz-skärm (eller 360 Hz) om du kör spel där det är relevant, men jag gissar på att det inte är det eftersom du överhuvudtaget frågar.

Jag är rätt känslig mot låg FPS och stutters, men märkte ärligt talat ingen skillnad när jag stängde av G-Sync (med V-sync kvar på, då) i The Last of Us på min LG C1. Hade så mycket VRR-flimmer att jag inte orkade med det, så jag låste den till 120 Hz, med typ 70-90 fps. Flimret försvann, flytet var typ detsamma.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag tror du kan prova köra utan ny skärm först. Vsync on or off i spel för att se vad som ger bäst resultat. Märker du av issues utan att du letar efter dem så kan du ju byta skärm. Men går du och letar efter fel så kommer du hitta det oavsett.
Skärmen begagnad är knappt värd mer än 500-1000kr (sålde min för 1000kr på facebook marketplace) då den kräver HDMI för att kunna köra 144hz och de flesta GPU har DP idag.

Fel skärm?
XB270HU verkar inte ens ha HDMI. (Obs, inte HUA)
Foto

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av danielolo:

Hej! Behöver lite råd i frågan!

Kör nvidia så länge jag kan minnas och senast nu en rigg med 2080 super.

Av olika anledningar uppgraderade jag precis till ett 7900 XT och undrar nu om jag "måste" köpa ny skärm för att avnjuta mina spel.

Har en Acer XB270HU som fungerat som en dröm med mitt Nvidia kort pga G-Sync men undrar om jag nu behöver / om det är värt att inhandla en Freesync monitor för gejma framöver? För info satsar jag på att köra i 1440p.

Vad är era tankar?

Du får inte adaptiv sync med AMD-kort på de där gamla G-Sync-modellerna från förra decenniet då de använder G-syncmodulen som enbart fungerar för adaptiv sync med Nvidia-kort. Även Nvidia-specifika saker som ULMB fungerar enbart med Nvidias-kort.

Du kan fortfarande köra skärmen traditionellt v-sync on/off ifall det fortfarande matchar ditt spelande. Men för adaptiv sync eller ULMB behöver du en ny skärm och den skärmen ska då INTE använda en G-syncmodul. Fast det är kanske 1% av nya skärmarna som använder G-Syncmodulen och idag är det främst high end-spelskärmarna, likt de som använder Nvidia Reflex och liknande. Sällan man råkar matcha fel.

Vilken typ av spel spelar du? Kan vara läge att fundera på annan skärm. Om du köper dagens 1440p/144-vaniljskärmar är de sällan bättre än den du har, ofta aningen sämre. Då spenderar du mest ytterligare pengar på att behålla din nuvarande status.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kan fortfarande köra skärmen traditionellt v-sync on/off ifall det fortfarande matchar ditt spelande. Men för adaptiv sync eller ULMB behöver du en ny skärm och den skärmen ska då INTE använda en G-syncmodul.

Det ska inte vara något problem i dagsläget, väl? Har hört (från Tim på Monitors Unboxed) att G-Sync-modulerna som tillverkats sedan c:a 2019 har stöd för VESA Adaptive Sync utöver NVIDIAS proprietära lösning.

Det gäller dock som sagt inte TS skärm som är klart äldre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thomas:

Det ska inte vara något problem i dagsläget, väl? Har hört (från Tim på Monitors Unboxed) att G-Sync-modulerna som tillverkats sedan c:a 2019 har stöd för VESA Adaptive Sync utöver NVIDIAS proprietära lösning.

Det gäller dock som sagt inte TS skärm som är klart äldre.

Kanske är så med nyare skärmar? Nvidia gick ut med att de skulle låsa upp detta men någon tydlig "nu kör vi" dök aldrig upp. Man får nog ta det per produkt i sådana fall. Och det faller lite på att det som gör en modern G-Sync-modulskärm till något extra är hur det paras ihop med Nvidas GPU:er. Matchar man en sådan skärm mot en AMD-GPU betalar man ofta premium för funktioner man inte kan använda. Plus att det ofta är svårt att få info om hur väl det fungerar, dolda problem etc. eftersom de som hårdtestar en sådan skärm lär göra det mot ett Nvidia-kort.

Så kanske riskfritt idag även om omständigheterna talar emot ett sådant köp.

Permalänk

Tack för alla svar!
Angående vilka spel jag kör så är det gott och blandat. Allt från små indie lir till senaste AAA titlar. Gillar både FPS och ARPG med titlar såsom:

- Overwatch
- Last Epoch
- Helldivers 2
- Path of Exile
- Star Wars: Jedi survivor
- Hogwarts Legacy
- etc

Av era svar tolkar jag det som att jag får testa runt lite och se hur det funkar. Eftersom jag haft det bekvämt med g-sync i så många år nu så har jag inte riktigt koll på go-to settings utan det. Får kika på lite youtube och se vad jag kan komma fram till. Annars får jag väl bita i det sura och uppgradera skärmen alternativt byta mitt 7900 xt mot ett Nvidia kort för att kunna fortsätta nyttja skärmen jag har idag. Den är ju fortfarande bra trots sina år på nacken.