Bästa grafikkortsköpet i april 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Du behöver inte oroa dig, jag tog inte åt mig. Lite tråkigt dock att du inte står för det du skrev

Eller så flög poängen i mitt ursprungsinlägg rätt över huvudet på dig, och du fick det att handla om dig istället.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har du testat Nvidias nya kontrollpanel?
Jag som är gammal föredrog faktiskt det klassiska utseendet utan massa lullull.

Nej, faktiskt inte. Men jag ska göra det när jag sparkar igång gästdatorn nästa gång

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Så du menar det dyker upp hundratals varje vecka på Reddit med AMD problem? De sålde ju dåligt enligt dig

Du får gärna backa upp dina påståenden med konkret fakta.

Vad pratar du om? Jag har inte nämnt sålda enheter någonstans?

Du får ta dina egna ord: "Du får gärna backa upp dina påståenden med konkret fakta." eller helt enkelt sluta skriva för du skämmer bara ut dig själv när du blandar in någon annans konversation gällande min konversation som var: besvär med drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Skulle vara kul att få med något icke-spel test. Det primärt av två orsaker

1. Nästan av de stora tech-siterna har egentligen några tester utanför spel. Men kan det vara så totalt ointressant med i alla fall något test på acceleration av "AI", 3d-rendering och/eller film transcode? Använder inte någon av de två senare, men skulle ändå gärna se 3d-rendering då det ger en vink om potential för GPGPU.

2. I många fall kan ett sådant test svara på en väldigt viktig fråga: "fungerar det överhuvudtaget med något annat än Nvidia"?

Det förenklade svaret på detta är nej, amd är inget alternativ, du måste köra nvidia för att vara säker på att det ska fungera för 3d rendering. Vissa program har börjat med stöd för amd gpu rendering men om du vill vara säker på att det ska fungera i alla program så behöver du cuda cores. Vilket är tråkigt för det gör att vi inte har någon konkurrens för den typen av arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Vad pratar du om? Jag har inte nämnt sålda enheter någonstans?

Du får ta dina egna ord: "Du får gärna backa upp dina påståenden med konkret fakta." eller helt enkelt sluta skriva för du skämmer bara ut dig själv när du blandar in någon annans konversation gällande min konversation som var: besvär med drivrutiner.

Ibland gör man misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Eller så flög poängen i mitt ursprungsinlägg rätt över huvudet på dig, och du fick det att handla om dig istället.

Du hade ingen poäng eftersom jag ser inga AMD fanboys i tråden vid tidpunkten av ditt inlägg att det pågick ett flamewar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Swec hade ju faktiskt driver problem i senaste testet med 6000 serien då den crashade för mycket.

https://www.sweclockers.com/test/38459-grafikprestanda-i-hori...

"Under testandet upplevde vi dessvärre vissa stabilitetsproblem med AMD-baserade grafikkort. Vissa kort fungerade alldeles utmärkt medan med andra frös spelet följt av en omstart av systemet. Det är oklart huruvida detta berodde på drivrutinen eller något kompatibilitetsknas med spelet, men det var något som stöttes på flertalet gånger med bland annat Radeon RX 7600, RX 6800 XT och RX 6600 XT. "

Här hade det varit intressant å veta hur mycket operativsystemet spelar in. Gäller samma sak på linux som windows tex. Sen vilken hårdvara på cpun. Var det inte nvidia som i veckan klagade på diverse problem och menade på att problemen kommer från Intel? Hittade nyheten:
https://www.sweclockers.com/nyhet/38603-nvidia-skyller-spelkr...

Så frågan vad som är hönan och vad som e ägget så att säga 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Här hade det varit intressant å veta hur mycket operativsystemet spelar in. Gäller samma sak på linux som windows tex. Sen vilken hårdvara på cpun. Var det inte nvidia som i veckan klagade på diverse problem och menade på att problemen kommer från Intel? Hittade nyheten:
https://www.sweclockers.com/nyhet/38603-nvidia-skyller-spelkr...

Så frågan vad som är hönan och vad som e ägget så att säga 😊

Med tanke på att nvidia inte hade samma problem så är det nog inte Intel som är felet denna gång.

Just Intel problemet verkar vara att man har en dåligt binnad cpu då felet löser sig när man klockar ned

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Något som hade passat bra i denna artikel är en graf med pris på en axel och prestandaindex på den andra axeln, det skulle ge en perfekt överblick över just pang för pengen.
(Hade varit smutt med en interaktiv sån graf som är kopplad till priset i prisjakt, så man alltid kan gå in och kolla när man vill och få aktuell överblick.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Då det här är första gången vi gör den här typen av priskoll på grafikkort så skulle jag uppskatta feedback från er. Vill ni se mer av den här typen av artiklar? Ska jag skruva på upplägget eller känns det överskådligt?

Jag slogs också lite med avgränsningar kring vilka återförsäljare som ska få vara med, och då mer specifikt huruvida butiker i EU som helhet som säljer via marknadsplatser som Amazon ska inkluderas. I just det här fallet valde jag att inkludera dem, men det finns ju också argument att göra för att avgränsa sig till exempelvis nordiska aktörer. Vad tycker ni?

Skulle gärna se att det inte är begränsat till 8tkr utan att man kan inkludera alla prisklasser, eftersom vi pratar prestanda per krona vore det vettigt att se hur de högre prisklasserna presterar när man tar beslut om vad man ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Något som hade passat bra i denna artikel är en graf med pris på en axel och prestandaindex på den andra axeln, det skulle ge en perfekt överblick över just pang för pengen.
(Hade varit smutt med en interaktiv sån graf som är kopplad till priset i prisjakt, så man alltid kan gå in och kolla när man vill och få aktuell överblick.)

Du menar såhär?

OBS! inte samma data som i artikeln.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Du menar i jämförelse med de 20 på Reddit som klagar på AMD?

20 var ju extremt i underkant. Vi är tyvärr väldigt många som har problem med AMD:s drivrutiner. Jag bytte från ett Nvidia-kort till ett Radeon 7900 XTX för ett år sedan och har återkommande problem med driver timeouts vilket resulterar i att applikationer kraschar (flera gånger i veckan). Det är dessvärre ett ökänt problem för väldigt många AMD-användare. Vissa upplever det inte alls och andra lyckas lösa det med diverse obskyra metoder, men tyvärr inte alla.

Googla på "AMD driver timeout" så ser du att det är väldigt vanligt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stormraider:

Det förenklade svaret på detta är nej, amd är inget alternativ, du måste köra nvidia för att vara säker på att det ska fungera för 3d rendering. Vissa program har börjat med stöd för amd gpu rendering men om du vill vara säker på att det ska fungera i alla program så behöver du cuda cores. Vilket är tråkigt för det gör att vi inte har någon konkurrens för den typen av arbete.

Så kanske det är, men om något har Apple visat att det inte är en naturlag att saker bara stödjer Nvidia/CUDA.

Idag stöds rätt mycket GPGPU-relaterat bra både på Windows/Linux+CUDA samt MacOS/MetalCompute. Att det just nu bara är ljudet av syrsor därefter kommer rimligen ändras, i alla fall för AI (som av de 3 exempel jag gav är det enda jag personligen bryr mig om) givet hypen.

Som slutkund vore det därför trevligt om det görs tester på detta, enda alternativet är ju annars att man själv chansar och i det läget kommer i alla fall jag hålla mig till det man vet fungerar på förhand. Vilket nog är attityden de flesta har här då den är rätt rationell, men det är just också det som gör det nästan hopplöst att utmana en marknadsdominant (här behöver journalistiken hjälpa till).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

20 var ju extremt i underkant. Vi är tyvärr väldigt många som har problem med AMD:s drivrutiner. Jag bytte från ett Nvidia-kort till ett Radeon 7900 XTX för ett år sedan och har återkommande problem med driver timeouts vilket resulterar i att applikationer kraschar (flera gånger i veckan). Det är dessvärre ett ökänt problem för väldigt många AMD-användare. Vissa upplever det inte alls och andra lyckas lösa det med diverse obskyra metoder, men tyvärr inte alla.

Googla på "AMD driver timeout" så ser du att det är väldigt vanligt.

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-320

Stänger av alla dessa käbbel-saker som AMD overlay, AMD recording.. bla bla bla..

0 problem.

Enda problem jag ärligt kan säga var förra drivrutinerna som hade problem med shader-cashen, men ett litet problem som löstes genom att köra tidigare drivrutin.

Håll i tanke att Nvidia lägger säkerligen mer pengar på drivrutiner och dess finpolering RnD än vad AMD har som årsinkomst på sina GPUer (Gissar, Trust me bro) Tänk om det hade varit 50/50 på marknaden.

Nu har nVidia monopol på denna marknad.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-320

Stänger av alla dessa käbbel-saker som AMD overlay, AMD recording.. bla bla bla..

0 problem.

Enda problem jag ärligt kan säga var förra drivrutinerna som hade problem med shader-cashen, men ett litet problem som löstes genom att köra tidigare drivrutin.

Håll i tanke att Nvidia lägger säkerligen mer pengar på drivrutiner och dess finpolering RnD än vad AMD har som årsinkomst på sina GPUer (Gissar, Trust me bro) Tänk om det hade varit 50/50 på marknaden.

Nu har nVidia monopol på denna marknad.

Gaming marknaden lägger nog inte nvidia speciellt mycket på. Globalt ligger nog amd och nvidia rätt jämt (handheld, konsol inräknat)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gaming marknaden lägger nog inte nvidia speciellt mycket på. Globalt ligger nog amd och nvidia rätt jämt (handheld, konsol inräknat)

Ingen aning, I Steam dominerar Nvidia.

Svårt att hitta riktiga källor ang detta.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ingen aning, I Steam dominerar Nvidia.

Svårt att hitta riktiga källor ang detta.

Nej verkligen svårt att hitta men playstation och xbox är ju iaf amd med siffror man kan hitta.
AMD har även steam deck, ally Lenovo?

Sen är steam survey lite sådär då den inte tar alla och man opta ut

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej verkligen svårt att hitta men playstation och xbox är ju iaf amd med siffror man kan hitta.
AMD har även steam deck, ally Lenovo?

Sen är steam survey lite sådär då den inte tar alla och man opta ut

Men Playstation och Xbox är ju stabila som berget och dess optimering av spel är som Gudasänt enligt många, hur kan värdelösa AMD leverera detta till konsolerna men inte till dator?

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-320

Stänger av alla dessa käbbel-saker som AMD overlay, AMD recording.. bla bla bla..

0 problem.

Har redan testat att slå av allt och köra helt vanilj, men det har inte gjort någon skillnad ö.h.t. på mina driver timeouts. Inte ens när det görs efter AMD:s egna driver cleaner.

Överlag försvinner mina problem nästan (bara nästan) helt om jag stänger av min andra monitor och bara kör med en. Men ett grafikkort ska kunna hantera två skärmar 2024 så jag tänker inte nedgradera mig till en skärm efter att ha köpt ett grafikkort för 14 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Har redan testat att slå av allt och köra helt vanilj, men det har inte gjort någon skillnad ö.h.t. på mina driver timeouts. Inte ens när det görs efter AMD:s egna driver cleaner.

Kör ett OCCT-test och kolla om inte ditt RAM som spökar.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Men Playstation och Xbox är ju stabila som berget och dess optimering av spel är som Gudasänt enligt många, hur kan värdelösa AMD leverera detta till konsolerna men inte till dator?

Det får du fråga amd, gissar det är för allt är anpassat för hårdvaran utan något variation. Pc har ju alltid något som skiljer

Ram, mus/Tk etc etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Kör ett OCCT-test och kolla om inte ditt RAM som spökar.

Tveksamt när allt fungerade bra innan jag bytte från Nvidia samt med tanke på att problemen försvinner till 90% om jag kör med bara en skärm. Kan testa ändå dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det får du fråga amd, gissar det är för allt är anpassat för hårdvaran utan något variation. Pc har ju alltid något som skiljer

Ram, mus/Tk etc etc

Så om man låser datorn PC-spelprestandan på medium setting, 30fps och 900P så är det extremt bra optimerat och stabilt som berget?

Vissa här på forumet tillochmed jämför PS5'and gpu mot ett 4090 i prestandaväg.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Kör ett OCCT-test och kolla om inte ditt RAM som spökar.

Skrivet av Mortac:

Tveksamt när allt fungerade bra innan jag bytte från Nvidia samt med tanke på att problemen försvinner till 90% om jag kör med bara en skärm. Kan testa ändå dock.

OT att fortsätta detta, men bra tips. För vilket kort hade du innan? Många missar att man pressar övriga systemet hårdare med ett bättre grafikkort. Ofta vid uppgradering man hittar att CPU/RAM inte var så stabilt som man trodde innan.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Skadar heller inte att köra någon runda memtest ibland för en liten sanity check av datorn vid knepigheter

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

OT att fortsätta detta, men bra tips. För vilket kort hade du innan? Många missar att man pressar övriga systemet hårdare med ett bättre grafikkort. Ofta vid uppgradering man hittar att CPU/RAM inte var så stabilt som man trodde innan.

Exakt, och jag fick uppleva detta när jag fläskade till med mitt 7900XT, XMP klarade inte av att köras i 3600mhz på minnena.

Detta resulterade i black screen, time outs m.m..

Klockade ner minnena till 3400mhz, klarade memtest86 och datorn är stabil som berget.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Så kanske det är, men om något har Apple visat att det inte är en naturlag att saker bara stödjer Nvidia/CUDA.

Idag stöds rätt mycket GPGPU-relaterat bra både på Windows/Linux+CUDA samt MacOS/MetalCompute. Att det just nu bara är ljudet av syrsor därefter kommer rimligen ändras, i alla fall för AI (som av de 3 exempel jag gav är det enda jag personligen bryr mig om) givet hypen.

Som slutkund vore det därför trevligt om det görs tester på detta, enda alternativet är ju annars att man själv chansar och i det läget kommer i alla fall jag hålla mig till det man vet fungerar på förhand. Vilket nog är attityden de flesta har här då den är rätt rationell, men det är just också det som gör det nästan hopplöst att utmana en marknadsdominant (här behöver journalistiken hjälpa till).

För just 3d rendering är stödet för AMD dock väldigt lågt, flertalet renderingsmotorer stöder bara Nvidia vilket gör att du alltid måste kolla om AMD stöds om du behöver använda en mjukvara du inte brukar, medan med Nvida så finns alltid stödet redan där.
Om du exempelvis kollar på Redshift som kom 2014 och först fick stöd för AMD 2021 så kan man i detta testet se hur långt efter AMD är.
https://irendering.net/compare-nvidia-and-amd-gpu-when-render...

Att 7900xtx är långt efter 4090 är väl en sak, men den är också långsammare än 4070, vilket är ett kort som är billigare än 7900xtx i dagsläget.
Sen har AMD inget stöd alls i Vray längre för dom enligt utvecklaren slutade lägga stöd på OpenCL. Omniverse är också något som börjar användas mer i branchen och eftersom Nvidia utvecklar det så kommer det nog aldrig finnas stöd för AMD där heller.

Så generellt sett för 3d rendering så är AMD långsammare och har mindre stöd för dom största mjukvarorna som används än Nvida har, och det ser inte ut som det kommer ändras avsevärt i framtiden. Om du är hobbyist som bara behöver Blender eller leka lite i Unreal engine så klarar du dig nog utan Nvidia kort, men om du har detta som jobb där det krävs att du kan jobba med en stor mängd mjukvaror med bästa prestanda så har du tyvärr inget alternativ.

Jag kan dock hålla med dig om att det vore intressant att se andra aspekter än spel vägas in ett sånt här omdöme. Grafikkort kan användas till så mycket mer än bara spela så att det är det enda som vägs in i "bästa grafikkortsköpet" känns lite begränsat.

Permalänk
Medlem

Stort tack för en bra och efterlängtad artikel! Har i många år saknat den gamla uppställningen av PPK i ert index. Vi diskuterade detta samtidigt i forumet när denna artikel kom.

Gärna jämförelse med prestanda på korten man uppgraderar från. I övrigt toppen bra! Jättebra med tre nivåer eftersom det är helt orimligt att alla ska köpa ett grafikkort för 8000 kr. /SalK

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stormraider:

För just 3d rendering är stödet för AMD dock väldigt lågt, flertalet renderingsmotorer stöder bara Nvidia vilket gör att du alltid måste kolla om AMD stöds om du behöver använda en mjukvara du inte brukar, medan med Nvida så finns alltid stödet redan där.
Om du exempelvis kollar på Redshift som kom 2014 och först fick stöd för AMD 2021 så kan man i detta testet se hur långt efter AMD är.
https://irendering.net/compare-nvidia-and-amd-gpu-when-render...

Att 7900xtx är långt efter 4090 är väl en sak, men den är också långsammare än 4070, vilket är ett kort som är billigare än 7900xtx i dagsläget.
Sen har AMD inget stöd alls i Vray längre för dom enligt utvecklaren slutade lägga stöd på OpenCL. Omniverse är också något som börjar användas mer i branchen och eftersom Nvidia utvecklar det så kommer det nog aldrig finnas stöd för AMD där heller.

Så generellt sett för 3d rendering så är AMD långsammare och har mindre stöd för dom största mjukvarorna som används än Nvida har, och det ser inte ut som det kommer ändras avsevärt i framtiden. Om du är hobbyist som bara behöver Blender eller leka lite i Unreal engine så klarar du dig nog utan Nvidia kort, men om du har detta som jobb där det krävs att du kan jobba med en stor mängd mjukvaror med bästa prestanda så har du tyvärr inget alternativ.

Jag kan dock hålla med dig om att det vore intressant att se andra aspekter än spel vägas in ett sånt här omdöme. Grafikkort kan användas till så mycket mer än bara spela så att det är det enda som vägs in i "bästa grafikkortsköpet" känns lite begränsat.

Snubblade över denna, bara en datapunkt men kanske ändå ger en vink kring varför Intels och AMDs GPUer inte riktigt är superrelevanta för 3D-rendering (GPGPU)... Pts/W = Points per Watt

Ouch om det är lika illa för AI. I fallet Blender presterar M3 Max i genomsnitt lite bättre än 7900XT fast drar bara ~35 W (GPU, totalt drar kretsen ~70 W) mot ~320 W för den senare...

Nvidia är mäkta imponerande, framförallt i absolut prestanda (detta är med OptiX som är ~dubbelt så snabbt som CUDA).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du menar såhär?
<Uppladdad bildlänk>
OBS! inte samma data som i artikeln.

Jag menar så här: