Amazons Fallout-serie regisseras av Jonathan Nolan (Inte den Nolan, men hans brorsa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Stängde av efter 30min av första avsnittet. Tappar direkt lusten att se när det är uppenbara "checkboxes" var och varannan minut. 3 Body Problem däremot var riktigt bra, tror jag ska se kinesiska versionen med. Amazon är dock helt oförmögna att göra något vettigt så länge Jennifer Salke sitter vid rodret och förstör.

Jag håller med, ville stänga av efter 15 min men i brist på annan scifi så kämpar jag nu med avsnitt 2.

Däremot 3 body var ju rätt bra. Jag har sett även den kinesiska, den är ju längre och känns lite mer lik boken om man har läst den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Själv stängde jag av efter 20min på 3 body problem för den var så kass medan jag tycker fallout började trevande men sedan växte. (börjar 4e avsnittet ikväll)

Mer i din båt, hade svårt att hitta någon anledning till att fortsätta med 3 Body problem efter första avsnittet medans Fallout hade en sådan där, tja - ett till avsnitt kan man väl klara av....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja ush nu har du spoilat hela fallout märket för alla ingen kommer någonsin kunna ta i en fallout titel igen utan 2m digital tång.

F'låt

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Serien lyfte som sjutton sista avsnitten. En stapplande karaktärsresa upplagt för säsong2, men jag gillar hur den onde ghoulen egentligen är den gode som vet sanningen.

Permalänk
Medlem

Blev själv positivt överraskad, första avsnittet (eller två) var lite stapplande men tycker sedan att de lyckades bygga upp lite intrig och karaktärsutveckling. Hoppas på en andra säsong.

Permalänk
Medlem

Tyckte den var ganska tråkig, inte så pass att jag övergav serien, men kände inte riktigt ett stort sug efter avsnitten att se ett till. Helt ok, inte mer än det tyvärr.

Permalänk

Stort fan av spelen men hade ganska låga förväntningar efter "Rings of Power" och att göra TV-serie/film efter ett spel sällan blir så bra. Blev positivt överraskad. De lyckas fånga många element från spelen väldigt bra med design, arkitektur, musik, bakgrundshistoria som Vault-Tec osv.
Tonen är ju svår att sätta för spelen är ju en blandning av mörk humor och brutal verklighet kontrasterad med en slags 50-tals (förljugen) käckhet och glättig optimism. Men undertonen är ju mörk.
Serien får en lite vad skall man säga dikotomisk ton med nästan lite slapstick humor ibland men blandad med ganska brutala grymma inslag. Det är väl kanske något en del gillar och andra inte? Det blir kanske lite chockeffekten som var i GoT ibland. Man vet inte riktigt hur det skall gå i en scen.

Karaktärerna växte efterhand och storyn är inte så dum. Speciellt Cooper Howard/The Ghoul växer när man får veta mer om honom mot säsongens slut. Hade svårare för Maximus karaktär.

Så summa summarum: Väldigt positivt överraskad och en välgjord serie som jag tycker återspeglar spelen bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Nej du vände du på det rejält. Jag likställer woke med kasst manus. Man kan göra starka kvinnliga karaktärer och vara inkluderande utan att det behöver gå till överdrift. Tar med Jackbobs citat igen då han beskrev det så bra se ovan. helt orimligt är det inte att vi snart har en Batman som är en ensamstående 3 barns morsa.

Första gången jag ivrigt läste spiderman och han plötsligt var Miles Morales blev jag ganska förvånad.
Som grabb fattade jag ingenting, igår var han Peter Parker men från en tidning till en annan var han plötsligt något annat?
Jag hade ingen aning om att det var en multiverse.

Sen kanske det inte var tänkt som en representations-grej, men jag misstänker att det var det.

Det finns skådisar som gör allt de rör vid till guld, de vill jag se mer av.
Inte random folk som råkar ha allehanda egenskap men inget särskilt i övrigt att bidra med.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Hedersmedlem

Enda jag störde mig på var att en av inspelningsplatserna så uppenbart var DeBeers gamla dimantgruva i Namibia med inte så många modifikationer från hur den ser ut i verkligheten. Bröt immersionen lite.

https://www.bbc.com/future/article/20170104-the-diamond-rush-...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har spelat och uppskattat dom första spelen i spelserien och haft ett öga även på dom senare släppen, med lite provspelande. Hoppades en hel del på denna serie.

Men vilket utomordentligt jävlar skräp, rent ut sagt.
Jag tog mig igenom dom 3 första avsnitten.
Drygt 150min av mitt liv jag aldrig kommer få tillbaka !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spånat lite... nej tack. Har iofs inte spelat spelen, har ingen relation till "franchisen" men detta var oavsett skräp.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Aphex:

Enda jag störde mig på var att en av inspelningsplatserna så uppenbart var DeBeers gamla dimantgruva i Namibia med inte så många modifikationer från hur den ser ut i verkligheten. Bröt immersionen lite.

https://www.bbc.com/future/article/20170104-the-diamond-rush-...

Coolt. Visste jag inte. Perfekt plats att spela in på. 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Enda jag störde mig på var att en av inspelningsplatserna så uppenbart var DeBeers gamla dimantgruva i Namibia med inte så många modifikationer från hur den ser ut i verkligheten. Bröt immersionen lite.

https://www.bbc.com/future/article/20170104-the-diamond-rush-...

Det var precis det jag tänkte när jag såg Lord of the Rings första gången "men vafan det här är ju bara Nya Zeeland", förstörde hela filmen.

Permalänk
Medlem

Såg nyss klart hela serien. Gillar den och ser framemot season 2!
Tydligen så ska de börja spela in S2 i september och release kan ske sent 2025.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lundagrabb:

Stort fan av spelen men hade ganska låga förväntningar efter "Rings of Power" och att göra TV-serie/film efter ett spel sällan blir så bra. Blev positivt överraskad. De lyckas fånga många element från spelen väldigt bra med design, arkitektur, musik, bakgrundshistoria som Vault-Tec osv.
Tonen är ju svår att sätta för spelen är ju en blandning av mörk humor och brutal verklighet kontrasterad med en slags 50-tals (förljugen) käckhet och glättig optimism. Men undertonen är ju mörk.
Serien får en lite vad skall man säga dikotomisk ton med nästan lite slapstick humor ibland men blandad med ganska brutala grymma inslag. Det är väl kanske något en del gillar och andra inte? Det blir kanske lite chockeffekten som var i GoT ibland. Man vet inte riktigt hur det skall gå i en scen.

Karaktärerna växte efterhand och storyn är inte så dum. Speciellt Cooper Howard/The Ghoul växer när man får veta mer om honom mot säsongens slut. Hade svårare för Maximus karaktär.

Så summa summarum: Väldigt positivt överraskad och en välgjord serie som jag tycker återspeglar spelen bra.

Maximus är lite platt, men:

  • Drivs av hämnd

  • Inga problem med att skada människor om han tjänar på det

  • Uppvuxen i en starkt hierarkisk och pennalistisk miljö

  • Latrintjänst till riddare på ett par dagar?

Om han inte utvecklas till despot eller åtminstone ett ordentligt rövhål i nästa säsong blir jag besviken.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Maximus är lite platt, men:

  • Drivs av hämnd

  • Inga problem med att skada människor om han tjänar på det

  • Uppvuxen i en starkt hierarkisk och pennalistisk miljö

  • Latrintjänst till riddare på ett par dagar?

Om han inte utvecklas till despot eller åtminstone ett ordentligt rövhål i nästa säsong blir jag besviken.

Ja hela hans karaktär känns helt fel, han skulle aldrig blivit insläppt i BOS alls om det var som i spelen mer. Han skulle nog passa rätt bra som raider däremot.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja hela hans karaktär känns helt fel, han skulle aldrig blivit insläppt i BOS alls om det var som i spelen mer. Han skulle nog passa rätt bra som raider däremot.

Fast de förklarar ju att BoS inte är "som det var förr". Rekommenderar att man faktiskt ser klart serien innan man drar för stora växlar.

EDIT: Det finns andra, faktiska, problem i lore:n om man vill klaga på något, så som att Todd verkar vilja försöka sudda ut Fallout 1, 2 och New Vegas.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast de förklarar ju att BoS inte är "som det var förr". Rekommenderar att man faktiskt ser klart serien innan man drar för stora växlar.

EDIT: Det finns andra, faktiska, problem i lore:n om man vill klaga på något, så som att Todd verkar vilja försöka sudda ut Fallout 1, 2 och New Vegas.

Har ett par avsnitt kvar så vi får se vad som händer. Har todd något med denna serie att göra överhuvudtaget?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av xfade:

Det kanske inte var så uppenbart, men det inslaget finns i denna serie.

"Okej"...

Skrivet av Aka_The_Barf:

Har ett par avsnitt kvar så vi får se vad som händer. Har todd något med denna serie att göra överhuvudtaget?

Självklart, "executive producer".

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

"Är du peppad på en serie baserad på Fallout?"
Nej, har aldrig spelat det eller sett någon spela det.
Hade inte ens någon aning om att denna serien skulle komma, utan jag fick ett mail från Amazon dagen den kom ut som tyckte att jag skulle kolla på serien. Då kollade jag på trailern och tänkte varför inte? Har nu nästan sett klart avsnitt 7 och det är ju inte någon helt fantastisk serie eller så, men sevärd är den utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

"Okej"...

Självklart, "executive producer".

Aha trodde han inte hade något med denna att göra alls faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sett två avsnitt och det är väl helt ok. 6/10.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Dunder:

EDIT: Det finns andra, faktiska, problem i lore:n om man vill klaga på något, så som att Todd verkar vilja försöka sudda ut Fallout 1, 2 och New Vegas.

Om detta är sant kommer jag inte se serien, då jag vänder mig helt emot vad dom gjorde med serien när Bethesda tog över franchisen. Fallout 1 & 2 är mina absoluta favoritspel och formade min barndom, jag minns att jag var så besviken när jag spelade trean sedan. Så om dom nu gör en TV-serie där de utgår från F3-spelet och framåt är jag nog inte rätt målgrupp...

Permalänk
Medlem

Nej, inte kollat. Under senare år så ha min "cost/benefit kalkyl" förändrats rätt ordentligt med film/serier. Numera känns det som risken att helt kasta bort sin tid, eller ännu värre, utsättas för irritation & avsmak, oftast överstiger chansen att bli underhållen & nöjd med det man ser.

Tittar mest "retro" dom senaste åren

Permalänk
Medlem

Det finns vissa brister i serien men i överlag så ja absolut! Detta vill man se flera säsonger av.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aka_The_Barf:

Aha trodde han inte hade något med denna att göra alls faktiskt.

Tror inte att han helt skulle släppa kontrollen över ett av sina guldägg

Skrivet av The_beast*:

Om detta är sant kommer jag inte se serien, då jag vänder mig helt emot vad dom gjorde med serien när Bethesda tog över franchisen. Fallout 1 & 2 är mina absoluta favoritspel och formade min barndom, jag minns att jag var så besviken när jag spelade trean sedan. Så om dom nu gör en TV-serie där de utgår från F3-spelet och framåt är jag nog inte rätt målgrupp...

Fo76 utspelar sig tekniskt sett "långt" innan, men ja, det vore väldigt tråkigt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Musikälskare

Har aldrig spelat Fallout, bara kollat Let's plays men jag älskar serien! Grymt bra!

Bra skådisar och manus

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Spelat fallout 3 och 4 och gillade serien skarpt. Sen finns de ju alltid saker man kan önska vara lite bättre och annorlunda men 8/10 helt klart för mig. Var tvungen att installera Fallout 4 och påbörja ett nytt spel när serien var slut 😄

Visa signatur

[ RX 7900 XT Phantom Gaming ][ 13700KF (DeepCool AK500 Svart/Silver) ][ ASUS Prime Z690-A ][ Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast][ Kingston Fury Renegade M. 2 2TB ][ Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W ][ Fractal Design Torrent Compact Svart - Mörk TG ][ LG 27'' UltraGear 27GP850P ]

Permalänk

Sätt alla avsnitt och tycker serien är bra, många tv spel som blir film floppar så blev överraskad stt fallout blev bra. Ger den 7/10 eftersom jag tycker vissa saker är lite för barnsliga, synd att dom inte hade nya fallout 4 patchen ute redan då man blev lite sugen på att köra det igen.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Tråd rensad pga onödiga sidospår som inte bidrar till det diskussionsklimatet vi vill ha.

OnT: Amazon-serierna har ju varit lite hit or miss. LotR var ju meh, men gillar The Boys skarpt. Vill ge serien en ordentlig chans och är inne på fjärde avsnittet nu. Lite högt och lågt, där Brotherhood-berättelsen är det som känns mest meh för tillfället, men resterande delar håller hög nivå. Vill och kommer se mer!