Nvidia skyller spelkrascher på Intel

Permalänk
Melding Plague

Nvidia skyller spelkrascher på Intel

Användare som drabbas av problem som krascher, instabilitet och felmeddelanden om att videominnet är slut ombeds konsultera Intel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

som det vänt 😀

Permalänk
Medlem

Tur att man har Amd 7800x3d cpu och Nvidia 4080S gpu då 🙂

Jag har inte märkt av något skumt iallafall

Permalänk

Detta felmeddelande får mig att tänka på alla utvecklare som har för ont om utvecklingstid.
"Out of video memory trying to allocate a rendering resource. Make sure your video card has the minimum required memory" De gör en try catch sats och ett felmeddelande som de fick när de utvecklade. Ingen som helst koll på varför det kraschade, alltid samma felmeddelande till alla användare.
De skulle ha en kontroll i catch-satsen där de kollar om man har en Intel cpu och sedan skriva att kraschen troligen beror på deras intel cpu.

Skämt åsido. Så vet jag inte riktigt vilken cpu jag skulle köpa idag. Det känns som att Ai delen på alla inom väldigt snar framtid kommer vara dålig emot vad som finns och det gäller även Apple som är i framkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Tur att man har Amd 7800x3d cpu och Nvidia 4080S gpu då 🙂

Jag har inte märkt av något skumt iallafall

Samma här, rullar på som vanligt

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Men vänta nu här.. tidigare i veckan publicerade ni en artikel där ni skriver att intel bekräftat att de utreder problem med sina processorer. Är det inte sjukt konstig vinkling av artikeln då att säga att "nvidia skyller problemen på intel"? Börjar mer och mer få kännslan av att ni indirekt uppmuntrar pajkastning mellan fanboys i era nyhetsartiklar.. :/

Permalänk
Medlem

Inga problem på mitt håll i alla fall, tuggar på som vanligt med min 13th gen. Undrans vad exakt det är som ställer till det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Tur att man har Amd 7800x3d cpu och Nvidia 4080S gpu då 🙂

Jag har inte märkt av något skumt iallafall

Tur man har AMD CPU (5600) och Intel GPU (A750).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Inga problem på mitt håll i alla fall, tuggar på som vanligt med min 13th gen. Undrans vad exakt det är som ställer till det.

Jag behöver klocka ner min 13700k 200mhz när jag spelar Robocop, annars blir det spel-krash. Tror även det kanske gällde Remnant 2.

Jag har inte märkt av något för övrigt, datorn är på 24/7, kör servrar i VMWare på den dygnet runt, har aldrig krashat eller så. Tokstabil skulle jag säga. Bra att dom reder ut det nu iallafall. Jag kan leva med en 200mhz downclock om det ny skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Men vänta nu här.. tidigare i veckan publicerade ni en artikel där ni skriver att intel bekräftat att de utreder problem med sina processorer. Är det inte sjukt konstig vinkling av artikeln då att säga att "nvidia skyller problemen på intel"? Börjar mer och mer få kännslan av att ni indirekt uppmuntrar pajkastning mellan fanboys i era nyhetsartiklar.. :/

Inte för att ta en sida, men artikeln om att Intel utreder problem talar om frysningar, krascher direkt till desktop eller att arbetsminnet tar slut. Inte något fel som skulle peka specifikt på drivrutinsproblem eller grafikrelaterat. Denna artikeln nu visar på felmeddelandet om att videominnet tar slut vilket kan tolkas som ett nytt problem jämfört med förra artikelns beskrivning. Jag tolkar det som att detta felmeddelande kommit nu i samband med denna drivrutin, men det är samma problem som tidigare i grund och botten.

Det är min tolkning av vad som står skrivet enbart i swec artiklar. Inte djupdykt något mer då jag inte har en Intelprocessor eller Nvidia-grafik i dagsläget.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Men vänta nu här.. tidigare i veckan publicerade ni en artikel där ni skriver att intel bekräftat att de utreder problem med sina processorer. Är det inte sjukt konstig vinkling av artikeln då att säga att "nvidia skyller problemen på intel"? Börjar mer och mer få kännslan av att ni indirekt uppmuntrar pajkastning mellan fanboys i era nyhetsartiklar.. :/

"If your system is using an Intel 13th/14th Gen unlocked desktop CPU and is experiencing stability issues/out of video memory error messages/crash to desktop while the game is compiling shaders, please consult the following sites for troubleshooting assistance:

https://community.intel.com/t5/Processors/Regarding-Reports-o...

https://www.radgametools.com/oodleintel.htm"

Nvidia's egna ord i deras patch notes. Så hur är artikeln vinklad? Dom pekar ju direkt på Intel kring detta problem.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tänkt att han lagt så mycket pengar på sin dator och det bara strular, hoppas att Intel löser detta snabbt annans tycker jag att han ska få någon from av ersättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta felmeddelande får mig att tänka på alla utvecklare som har för ont om utvecklingstid.
"Out of video memory trying to allocate a rendering resource. Make sure your video card has the minimum required memory" De gör en try catch sats och ett felmeddelande som de fick när de utvecklade. Ingen som helst koll på varför det kraschade, alltid samma felmeddelande till alla användare.
De skulle ha en kontroll i catch-satsen där de kollar om man har en Intel cpu och sedan skriva att kraschen troligen beror på deras intel cpu.

Skämt åsido. Så vet jag inte riktigt vilken cpu jag skulle köpa idag. Det känns som att Ai delen på alla inom väldigt snar framtid kommer vara dålig emot vad som finns och det gäller även Apple som är i framkant.

Jag fick typ det meddelandet när It takes two (https://store.steampowered.com/app/1426210/It_Takes_Two/) plötsligt började krascha på barnens speldator, trodde det berodde på att det gamla Nvidia 650Ti de använde då hade för lite grafikminne (under officiella specs-kravet), men felsökningen jag gjorde landade i att det var SSDn som var slut. (billigt skräp jag köpt från någon långväga säljare på Amazon, lite för skojs skull - men fick såklart pengarna tillbaks från Amazon utan problem). Det gick inte att skriva till SSDn som brukligt, och det enda felmeddelande jag fick var att grafikminnet var slut. Tycker om inte annat att Windows borde klagat på att det inte gick att swappa mot hårddisken eller nåt.

Bara apropå att felmeddelanden inte alltid är så exakta som man kan tro.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Blir så med intel skräp

Permalänk
Medlem

Råkar användare som har AMD GPU ut för samma sak eller är det endast kombinationen Intel 13/ 14gen och Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag behöver klocka ner min 13700k 200mhz när jag spelar Robocop, annars blir det spel-krash. Tror även det kanske gällde Remnant 2.

Jag har inte märkt av något för övrigt, datorn är på 24/7, kör servrar i VMWare på den dygnet runt, har aldrig krashat eller så. Tokstabil skulle jag säga. Bra att dom reder ut det nu iallafall. Jag kan leva med en 200mhz downclock om det ny skulle behövas.

Jag skulle aldrig accepterat det. Och Intel hade fått jobba för att få tillbaka mig som kund. Uppenbarligen har de pressat kislet för långt för att kunna konkurrera.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

13900k(5.8 all core) / rtx 4090 / 8200 ddr5 har inte haft något problem med något spel alls
Är det något speciellt spel som strular extra mycket, som jag kan testa och se om jag får problem med?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

13900k(5.8 all core) / rtx 4090 / 8200 ddr5 har inte haft något problem med något spel alls
Är det något speciellt spel som strular extra mycket, som jag kan testa och se om jag får problem med?

Av det jag läst och sett så kanske det handlar om ett kisellotteri. Du kanske har ett bra exemplar och därmed inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Av det jag läst och sett så kanske det handlar om ett kisellotteri. Du kanske har ett bra exemplar och därmed inga problem.

Källa?

Om så är fallet så borde Intel återkalla två generationer CPU:er och ersätta kunderna för sveda, värk, och kostnaden för ett AMD-kompatibelt moderkort.

Permalänk
Medlem

Är det nu man ska lämna tillbaka Intel system om man har öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Källa?

Om så är fallet så borde Intel återkalla två generationer CPU:er och ersätta kunderna för sveda, värk, och kostnaden för ett AMD-kompatibelt moderkort.

Det jag sett är att det handlar om de högst klockade varianterna och att folk sett att lösningen är att klocka ner litegrann. Källorna är SweC, Tecchpowerup och några till. Slutsatsen att det kanske är ett kisellotteri är min egen.

Permalänk
Medlem

Kommer kanske bios fixar som klockar ner cpuerna

Permalänk
Digital fyndjägare

Fick inte igång spelet Fallout 76 efter att jag installerade det idag med 4090 + 7800X3D obs: har fått samma fel med andra spel också... videominnet slut.
Testade mig fram med olika drivrutiner men inget löste detta problem...
Problemet löste sig då jag stängde av Msi Afterburner som låg i bakgrunden.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Tur man har 12700k då och planerar AMD nästa gång.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det verkar konstigt, både AMD och Intelprocessorer verkar drabbade. Dock med den gemensamma nämnaren Nvidia. Så för min del känns det mer som något strömproblem kanske? Där senaste drivrutinen gjort något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Inte för att ta en sida, men artikeln om att Intel utreder problem talar om frysningar, krascher direkt till desktop eller att arbetsminnet tar slut. Inte något fel som skulle peka specifikt på drivrutinsproblem eller grafikrelaterat. Denna artikeln nu visar på felmeddelandet om att videominnet tar slut vilket kan tolkas som ett nytt problem jämfört med förra artikelns beskrivning. Jag tolkar det som att detta felmeddelande kommit nu i samband med denna drivrutin, men det är samma problem som tidigare i grund och botten.

Det är min tolkning av vad som står skrivet enbart i swec artiklar. Inte djupdykt något mer då jag inte har en Intelprocessor eller Nvidia-grafik i dagsläget.

Jag hr ju faktiskt problemet, och jag skulle definitivt säga att Intel och Nvidia pratar om samma sak.

Permalänk
Medlem

Inga problem med intel 13 för mig. Ihop med nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Men vänta nu här.. tidigare i veckan publicerade ni en artikel där ni skriver att intel bekräftat att de utreder problem med sina processorer. Är det inte sjukt konstig vinkling av artikeln då att säga att "nvidia skyller problemen på intel"? Börjar mer och mer få kännslan av att ni indirekt uppmuntrar pajkastning mellan fanboys i era nyhetsartiklar.. :/

Det lockar ju inte till klick förstår du väl…

Permalänk
Medlem

Känns som det är samma problem som innan, något med Intels CPUer eller moderkort. Har själv inte sett det nämnas något om problem med AMD CPUer men bra att Nvidia förtydligar att problemen inte är deras och tycker även AMD borde göra det med sina grafikkort, om det även där skylls på AMD.

Var rätt nära ett 14700K system innan valet hamnade på 7800X3D. Var ett tag sedan jag körde just Intel privat och föredrar att skifta när de ligger tillräckligt nära. Men 7800X3D är för bra för att välja bort, även om det var nära att det blev en 7900X3D. Tar lite emot att gå från en x900 till x800 men denna CPU ger vad jag vill ha idag och om moderkortet tillåter uppgraderar jag till vad som ersätter 7800X3D om prestandaökningen är tillräcklig.

Hoppas problemen kan lösas snart för de drabbade, riktigt surt när sånt här händer. Även AM5 var problematisk inledningsvis men de flesta, alla?, problemen verkar ha lösts. Är ju ändå mycket pengar man som konsument betalat för komponenterna och då bör de rimligtvis också fungera som tänkt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Tur att man har Amd 7800x3d cpu och Nvidia 4080S gpu då 🙂

Jag har inte märkt av något skumt iallafall

Skrivet av ashashiva:

Samma här, rullar på som vanligt

Skrivet av Fenrisulvfan:

Tur man har AMD CPU (5600) och Intel GPU (A750).

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tur man har 12700k då och planerar AMD nästa gång.

Tur att man har..... Steam Deck 😜

Tråkigt för dom som drabbas, gäller det bara på Windows?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)