Moderkortet återställer plötsligen fabriksinställningar vid varje cold boot

Permalänk

Moderkortet återställer plötsligen fabriksinställningar vid varje cold boot

Hej,

Jag har ett AsRock Fatal1ty Z370 Gaming-ITX/ac i min dator sedan många år tillbaka. Sedan igår har jag plötsligen fått problem med att moderkortet återställer standardvärdena i BIOS efter varje cold boot (start av datorn efter att strömmen varit urkopplad). Några sekunder efter jag tryckt på power-knappen börjar fläktarna gå på högvarv och datorn startar om. Jag får då upp alternativet om jag vill fortsätta att boota med standardvärdena eller gå in i BIOS. Väl inne i BIOS laddar jag min profil med inställningar som jag haft oförändrade sedan flera år och startar om datorn. Då bootar allt fint. Vanliga omstarter av datorn är heller inget problem. Det är bara när den varit avstängd som detta problem uppstår.

Jag har inte ändrat något avseende varken hårdvara eller mjukvara i datorn. Jag har kört samma XMP-profil för RAM-minnena i flera år utan problem och jag har ingen överklockning i övrigt. Jag är därför lite konfunderad när detta problem plötsligen uppstod, till synes utan någon direkt orsak. Moderkortet är över 5 år gammalt. Kan det vara ett tecken på att det börjar sjunga på sin sista vers eller kan det finnas en annan förklaring till problemet?

Tack!

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är dags att byta batteriet på moderkortet. Hade detta problemet på min gamla dator, där batteriet tog slut redan efter ca 4 år om jag minns rätt. Vanligtvis så brukar det hålla längre än så.

Köp ett nytt CR2032 batteri, Brukar vara dessa som man ska ha.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winterfell:

Hej,

Jag har ett AsRock Fatal1ty Z370 Gaming-ITX/ac i min dator sedan många år tillbaka. Sedan igår har jag plötsligen fått problem med att moderkortet återställer standardvärdena i BIOS efter varje cold boot (start av datorn efter att strömmen varit urkopplad). Några sekunder efter jag tryckt på power-knappen börjar fläktarna gå på högvarv och datorn startar om. Jag får då upp alternativet om jag vill fortsätta att boota med standardvärdena eller gå in i BIOS. Väl inne i BIOS laddar jag min profil med inställningar som jag haft oförändrade sedan flera år och startar om datorn. Då bootar allt fint. Vanliga omstarter av datorn är heller inget problem. Det är bara när den varit avstängd som detta problem uppstår.

Jag har inte ändrat något avseende varken hårdvara eller mjukvara i datorn. Jag har kört samma XMP-profil för RAM-minnena i flera år utan problem och jag har ingen överklockning i övrigt. Jag är därför lite konfunderad när detta problem plötsligen uppstod, till synes utan någon direkt orsak. Moderkortet är över 5 år gammalt. Kan det vara ett tecken på att det börjar sjunga på sin sista vers eller kan det finnas en annan förklaring till problemet?

Tack!

E det lilla runda knappcell-batteriet ok ??

Permalänk
Medlem

Precis så brukar datorer bete sig när batteriet på moderkortet har blivit dåligt.

Permalänk
Skrivet av rumplantation:

Det låter som att det är dags att byta batteriet på moderkortet. Hade detta problemet på min gamla dator, där batteriet tog slut redan efter ca 4 år om jag minns rätt. Vanligtvis så brukar det hålla längre än så.

Köp ett nytt CR2032 batteri, Brukar vara dessa som man ska ha.

Skrivet av PeterP57:

E det lilla runda knappcell-batteriet ok ??

Skrivet av kalle-anka:

Precis så brukar datorer bete sig när batteriet på moderkortet har blivit dåligt.

Hej! Tack för snabba svar! Finns det något sätt att kontrollera detta på eller är det bara att köpa ett nytt batteri, typ: https://www.inet.se/produkt/6882032/gp-litiumbatteri-knappcel... och testa om det hjälper?

Permalänk
Medlem

De flesta ICA brukar ha dessa.... tyvärr svin-dyra där... Med Volt-mätare testar du ett löst batteri men kan även ses i BIOS.

Permalänk
Medlem

Det går att mäta upp batteriet ifall du har en multimeter. Men ett nytt batteri finns för typ 20 kronor i vanliga livsmedelsbutiker.
CR2032 är ett jättevanligt batteri som finns överallt. Det finns andra mer exotiska knappcellsbatterier som är svårare att få tag i.

Permalänk
Skrivet av PeterP57:

De flesta ICA brukar ha dessa.... tyvärr svin-dyra där... Med Volt-mätare testar du ett löst batteri men kan även ses i BIOS.

Skrivet av kalle-anka:

Det går att mäta upp batteriet ifall du har en multimeter. Men ett nytt batteri finns för typ 20 kronor i vanliga livsmedelsbutiker.
CR2032 är ett jättevanligt batteri som finns överallt. Det finns andra mer exotiska knappcellsbatterier som är svårare att få tag i.

Hej, tyvärr verkar det inte som att jag enkelt kan byta ut enbart batteriet. Det är en särskild behållare med kontakt som man behöver byta ut. Se bild: https://imgur.com/a/WAR6BdK för illustration på ett liknande moderkort.

Har tagit loss batteriet och kollat modellnamn: KTS CR2032W 3 volt. Hittade vad som verkar vara motsvarande och beställde på Amazon.se för 80 kr. Bör komma om cirka 1 vecka. https://www.amazon.se/gp/product/B07VBSHDDR/

Hoppas det ska fungera!

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att byta manuellt, men jag vettefasen om jag skulle rekommendera det. Jag fick byta på ett ITX-moderkort av Asrock för typ en månad sedan. Tog bort batteriet inkl "hållaren" (vilket i sig krävde att ta bort nätagget och alla dess sladdar, ta bort en del av chassit, och skruva ur moderkortet för att nå den), skar upp plasten, slet loss de punktsvetsade kontakterna som fäste sladdarna till batteriet, och tejpade(!) fast dem på det nya batteriet med många varv riktigt tight lindad eltejp...

Det har funkat fint sedan dess. Ville verkligen ha igång datorn ASAP så jag ville köpa batteriet lokalt (på ICA).

Batteriet satt rätt rejält hårt med nån dubbelhäftande tejp också, bryt försiktigt med en skruvmejsel så bör det lossna. Försiktigt främst för att inte skada portarna det sitter fast på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Ville bara meddela att bytet av batteri löste problemet Var dock tvungnen att byta placering av kablarna (röd och svart) som anslöt batteriet till moderkortet eftersom denna placering var tvärtom jämfört med mitt tidigare batteri.