Microsoft smyger in reklam i startmenyn för Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Det borde vara tvång enligt lag att speltillverkare utvecklar sina spel för alla stora platformar, Windows, Mac och Linux.

Hur tänkte du nu? Ska spelen blir 17gånger dyrare då oxå? För ska det utvecklas för alla platformar så lär priset gå upp.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Gå över till den goda sidan!

Det mesta i spelväg, minus ring 0-anti cheat, fungerar utmärkt på Linux. Jag har kör min spelmaskin med Linux senaste året, och det funkar finfint - ibland bättre än Windows (vilket testats t.ex här).

Man kan behöva titta på protondb.com och öga av rekommenderade launch options i Steam, och det är bra att ha insikten att man måste lära sig något nytt.

Lära sig något nytt? Nivån är ganska låg med tanke på att du skriver till folk som inte ens kan hitta en toggle för att inaktivera tips och annat i Windows. De kör förmodligen inte ens Windows 11 och än mindre preview-kanalen.

Nej, på det här forumet hittar du nu för tiden bara grottmänniskor som släpar runt på sin gamla klubba med Windows 7-klistermärken och bashar allt som innebär förändring.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hur tänkte du nu? Ska spelen blir 17gånger dyrare då oxå? För ska det utvecklas för alla platformar så lär priset gå upp.

Med 17 gånger? Är det du som är Ivan Överdrivarn?
Spelen är redan oskäligen högt satta i pris. Det behövs göra något åt det där också. Ytterligare ett tecken på att marknaden inte kan reglera sig själva. Synnerligen när basen av konsumenter är så stor som den är. Makten som konsument existerar inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Med 17 gånger? Är det du som är Ivan Överdrivarn?
Spelen är redan oskäligen högt satta i pris. Det behövs göra något åt det där också. Ytterligare ett tecken på att marknaden inte kan reglera sig själva. Synnerligen när basen av konsumenter är så stor som den är. Makten som konsument existerar inte längre.

Jo det var nog lite överdrivet, men det är redan oskäligt dyrt och om dom ska va tvingade att göra för alla plattformar så lär dom höja priserna och det är nog inget som vi konsumenter vill se.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Lära sig något nytt? Nivån är ganska låg med tanke på att du skriver till folk som inte ens kan hitta en toggle för att inaktivera tips och annat i Windows. De kör förmodligen inte ens Windows 11 och än mindre preview-kanalen.

Nej, på det här forumet hittar du nu för tiden bara grottmänniskor som släpar runt på sin gamla klubba med Windows 7-klistermärken och bashar allt som innebär förändring.

Det här borde nomineras till årets inlägg.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Påtvingad Win11 på jobbet. Och hatar det mer och mer för varje vecka känns det som. Och det verkar ju inte finnas någon ljusning framöver heller då de finner fler och fler sätt att spåra användarna, använda datan som de samlar ihop om användarna, tvingar användarna att bara använda deras sätt att se på hur användargränssnittet skall se ut, och dessutom tvingar in en massa reklam.
Varför kan de inte bara låta användarna använda datorerna på bästa sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jo det var nog lite överdrivet, men det är redan oskäligt dyrt och om dom ska va tvingade att göra för alla plattformar så lär dom höja priserna och det är nog inget som vi konsumenter vill se.

Så det behövs mer regleringar. Och alla dessa lootboxes och pay2win funktionerna dom har borde bötfällas ini norden. 10% av bolagets värde varje månad tills dom har löst problemen.
Man får sätta hårt mot hårt och visa vem det är som bestämmer. Och klarar inte deras affärsmodell av att leverera spel efter dessa kriterier, ja då ska dom enligt kapitalistisk andra och dö ut på egen hand.
Vi konsumenter är inte till för att hålla företagen under vingarna. Företagens uppgift är att ombesörja oss konsumenter med service och detta skall reflekteras i lagstiftninngen också.

Permalänk
Medlem

Jag verkligen avskyr den typen av tips och förslag.
"Vi såg att du tittade/använder xx då tror vi att du kommer gilla xx"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groaghach:

Påtvingad Win11 på jobbet. Och hatar det mer och mer för varje vecka känns det som. Och det verkar ju inte finnas någon ljusning framöver heller då de finner fler och fler sätt att spåra användarna, använda datan som de samlar ihop om användarna, tvingar användarna att bara använda deras sätt att se på hur användargränssnittet skall se ut, och dessutom tvingar in en massa reklam.
Varför kan de inte bara låta användarna använda datorerna på bästa sätt?

Man kan tycka vad man vill om att spåra användare men på vilket sätt stör det ditt arbete?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Det borde vara tvång enligt lag att speltillverkare utvecklar sina spel för alla stora platformar, Windows, Mac och Linux.

Fast varför ska redan (olika) etablerade stora plattformar få ännu mer fördelar?

Det är ju bara att sprida ut och cementera Windowsproblemet ännu mer.

Skrivet av ELF:

Hur man dödar indiescenen 101.

Skrivet av Sir_Manfred:

Låter dyrt.
Det skulle dessutom slå hårt mot indie-utvecklarna som inte har resurserna att porta sina spel till varenda plattform.

Skrivet av blixt3n:

Det gör du säkert. Men jag som konsument vill ha valfrihet så jag säger att lagstiftningen definitivt ska tygla spelutvecklare.
Det är inget som ni korrigerar själva så behovet av en styrande hand är skriande.

Lustigt nog är det ju faktiskt just indiespelen som oftast stödjer de tre stora helt frivilligt. Och mer än så ibland när spelen dessutom utöver det även släpps på två mobila OS samt samtliga aktuella konsollmaskiner, och ibland på olika generationer av dem. Typ 10 olika plattformar. Sen har vi de olika butikerna även på datorerna, och deras lite varierande krav.

Grejen är att det är mycket enklare för spel som inte använder varenda API-inlåsning som Microsoft smugit in att göra detta.

Så en tvingande paritetsreglering skulle främst drabba ingen fattig, alltså större utvecklare av AAAA spel.

Jag tycker ändå det är fel väg att lösa det.

Det som borde tvingas fram istället är ett universalformat. USB för spel. Och kanske även andra program.

Innan någon ropar "fortfarande ohållbart" på det med, så begrunda faktumet att det i praktiken redan är vad Valve gjort med Windows-spel.

Men blir detta då inte en orättvis fördel för Valve istället? Det krävs enorma resurser för en annan spelbutik att följa det.

Skrivet av BM-Mods:

Hur tänkte du nu? Ska spelen blir 17gånger dyrare då oxå? För ska det utvecklas för alla platformar så lär priset gå upp.

Det vore alltså bäst om Xbox lägger ner så spelen till Playstation blir billigare?

Eller båda kanske, så de blir billigare till Nintendo.

Skrivet av Alexraptor:

Ja, du har valfriheten att INTE spela. Att konsumera konstnärliga verk är ingen rättighet.

En minst sagt ovanlig inställning på Swecklockers...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har reklamen ökat väldigt mycket i Windows eller? Varför går dom denna väg? För Windows kostar ju redan att använda. Jag förstår ju så klart (inkomst) men Windows drar väl in enorma summor på sina 365 abonemang och molntjänster redan?

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fast varför ska redan (olika) etablerade stora plattformar få ännu mer fördelar?

Det är ju bara att sprida ut och cementera Windowsproblemet ännu mer.

Lustigt nog är det ju faktiskt just indiespelen som oftast stödjer de tre stora helt frivilligt. Och mer än så ibland när spelen dessutom utöver det även släpps på två mobila OS samt samtliga aktuella konsollmaskiner, och ibland på olika generationer av dem. Typ 10 olika plattformar. Sen har vi de olika butikerna även på datorerna, och deras lite varierande krav.

Grejen är att det är mycket enklare för spel som inte använder varenda API-inlåsning som Microsoft smugit in att göra detta.

Så en tvingande paritetsreglering skulle främst drabba ingen fattig, alltså större utvecklare av AAAA spel.

Jag tycker ändå det är fel väg att lösa det.

Det som borde tvingas fram istället är ett universalformat. USB för spel. Och kanske även andra program.

Innan någon ropar "fortfarande ohållbart" på det med, så begrunda faktumet att det i praktiken redan är vad Valve gjort med Windows-spel.

Men blir detta då inte en orättvis fördel för Valve istället? Det krävs enorma resurser för en annan spelbutik att följa det.

Det vore alltså bäst om Xbox lägger ner så spelen till Playstation blir billigare?

Eller båda kanske, så de blir billigare till Nintendo.

En minst sagt ovanlig inställning på Swecklockers...

Vart sa jag det, eller plockade du det bara ur luften? Det är ju ingen som heller tvingar dom att göra något, men att tvinga utvecklarna att utveckla för alla plattformar är ju fel, men vist tvinga alla till allt kanske är rätt väg att gå?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Vart sa jag det, eller plockade du det bara ur luften? Det är ju ingen som heller tvingar dom att göra något, men att tvinga utvecklarna att utveckla för alla plattformar är ju fel, men vist tvinga alla till allt kanske är rätt väg att gå?

Nej, jag skrev ju faktiskt väldigt tydligt flera gånger att jag inte tycker det vore rätt väg.

Poängen var att överföra betydelsen på varför till ett mer belysande exempel. Alltså att värre är, att det saboterar konkurrens på dessa andra plan. Vilket rimligen behövs med tanke på skandalerna runt Windows, särskilt de senaste

Alla här (nästan) anser ju att det är bra för konsollerna att det finns andra konsoller. Men ingen verkar tycka det vore bra för Windows med konkurrens. En del tycker ju tom att konsollerna är konkurrens för Windows de helst hade sett inte existera..

Och nej, Apple liksom konsoller är inte en konkurrent till Windows. Den kodealen var skum redan när den gjorde på det glada åttoptalet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Man kan tycka vad man vill om att spåra användare men på vilket sätt stör det ditt arbete?

Vad är det som gör att arbetsgivare eller företag skall få spåra alla oss användare?

Det höjs ju bara mer och mer synpunkter på hur Microsoft inte lyssnar på användarna. Så uppenbarligen så används inte spårningen till någonting som hjälper slutkonsumenterna av deras produkter.

Kan dom ens visa på 1 ända tillfälle då den sålda datan kommit till nytta för slutanvändarna/konsumenterna?

Men vad vet jag? Livet kanske bara blir bättre med påtvingad reklam överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugnut:

Betalar jag ~2000kr för mjukvara förväntar jag mig att den ska vara reklamfri...

Ännu värre, min Samsung-TV för typ 15k har reklambanners överallt. Går att lösa med typ PiHole, men ändå.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fast varför ska redan (olika) etablerade stora plattformar få ännu mer fördelar?

Det är ju bara att sprida ut och cementera Windowsproblemet ännu mer.

Lustigt nog är det ju faktiskt just indiespelen som oftast stödjer de tre stora helt frivilligt. Och mer än så ibland när spelen dessutom utöver det även släpps på två mobila OS samt samtliga aktuella konsollmaskiner, och ibland på olika generationer av dem. Typ 10 olika plattformar. Sen har vi de olika butikerna även på datorerna, och deras lite varierande krav.

Grejen är att det är mycket enklare för spel som inte använder varenda API-inlåsning som Microsoft smugit in att göra detta.

Så en tvingande paritetsreglering skulle främst drabba ingen fattig, alltså större utvecklare av AAAA spel.

Jag tycker ändå det är fel väg att lösa det.

Det som borde tvingas fram istället är ett universalformat. USB för spel. Och kanske även andra program.

Innan någon ropar "fortfarande ohållbart" på det med, så begrunda faktumet att det i praktiken redan är vad Valve gjort med Windows-spel.

Men blir detta då inte en orättvis fördel för Valve istället? Det krävs enorma resurser för en annan spelbutik att följa det.

Det vore alltså bäst om Xbox lägger ner så spelen till Playstation blir billigare?

Eller båda kanske, så de blir billigare till Nintendo.

En minst sagt ovanlig inställning på Swecklockers...

Vilka redan etablerade platformar skulle få ännu mer fördelar? Tänker du på spelutvecklarna? Sätt en limit då, är du under x antal spelare så kan du utveckla ditt spel till exempelvis bara windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groaghach:

Vad är det som gör att arbetsgivare eller företag skall få spåra alla oss användare?

Det höjs ju bara mer och mer synpunkter på hur Microsoft inte lyssnar på användarna. Så uppenbarligen så används inte spårningen till någonting som hjälper slutkonsumenterna av deras produkter.

Kan dom ens visa på 1 ända tillfälle då den sålda datan kommit till nytta för slutanvändarna/konsumenterna?

Men vad vet jag? Livet kanske bara blir bättre med påtvingad reklam överallt.

Den här reklamen har jag inte sett i min miljö men det kanske beror på hur man konfigurerar saker. Givetvis vill man inte ha den. Men det är lite löjligt på forumet att alla ska basha på Microsoft så fort minsta chans ges när det är precis likadant över hela brädet.

Om vi ska se till ren funktionalitet och användarupplevelse tycker jag att Windows 11 är bättre än 10 på i stort sett allt så jag förstår inte vad det är du har så stora problem med.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ännu värre, min Samsung-TV för typ 15k har reklambanners överallt. Går att lösa med typ PiHole, men ändå.

Går det verkligen inte att stänga av?

Visserligen är jag säker på att min (LG) visade reklam, och kanske var valet att stänga av annonser inte i en tidigare version av dess OS.

Skrivet av blixt3n:

Vilka redan etablerade platformar skulle få ännu mer fördelar? Tänker du på spelutvecklarna? Sätt en limit då, är du under x antal spelare så kan du utveckla ditt spel till exempelvis bara windows.

Nej, plattformarna. Vad med OS som inte är Windows Linux eller OSX?

Men som sagt så är det ju snarare mindre utvecklare som är mest benägna att släppa byggen för flera plattformar. Och såklart blir det mindre som kan krångla när man bara använder tex motorns mer basala verktyg. När det också är enkelt att bara klicka i utmatning för allt man vill stödja så blir man även mer benägen att göra detta för att maximera sin marknad, och kanske vinna några sympatipoäng rent av. Så en reglering med det förbehållet blir rent av kontraproduktiv. Och hur ska man veta det vid släpp? Då får ju alla som kommer över en gräns samla ihop teamet och porta i efterhand. Lär ju inte göra de spelare som vill ha en öppen marknad speciellt mycket nöjdare ändå att få spelet på sin plattform månader eller år senare.

Som att förbjuda allt utom de mest miljösvinande bilarna för att de är en sån liten marknad.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag gjorde? Kostar typ 2500-3000kr eller något för riktig licens, för 2000kr får du OEM versionen (="För endast en dator/hårdvarukonfiguration") på dustin t.ex.

2500-3000? Kostar 1490 för Home versionen och 1990 för pro versionen hos Inet.

Skrivet av wasted:

Har reklamen ökat väldigt mycket i Windows eller? Varför går dom denna väg? För Windows kostar ju redan att använda. Jag förstår ju så klart (inkomst) men Windows drar väl in enorma summor på sina 365 abonemang och molntjänster redan?

Jag har inte sett reklam i mitt Windows 11 iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Lära sig något nytt? Nivån är ganska låg med tanke på att du skriver till folk som inte ens kan hitta en toggle för att inaktivera tips och annat i Windows. De kör förmodligen inte ens Windows 11 och än mindre preview-kanalen.

Nej, på det här forumet hittar du nu för tiden bara grottmänniskor som släpar runt på sin gamla klubba med Windows 7-klistermärken och bashar allt som innebär förändring.

Vad exakt är det som är förbättringar i Windows 11? Alltså funktionalitet som gör att man blir effektivare vid datorn, utför saker snabbare och på ett mer behändigt sätt?

Av någon anledning har jag inte sett detta i Windows 11 när jag jämför det med Windows 7 och 10. Det går ju även att jämföra med Windows 2000 och XP för att inte tala om Mac OS "Classic" (t.ex 8.x och 9.x), Mac OS X (inte macOS) och Linux (KDE, MATE, XFCE).

Det jag sett hittills av 11an är att den måste "rivas ned" och "byggas upp" för att få en miljö som i någon mån motsvarar vad KDE t.ex erbjuder rakt ur lådan. Även Windows 10 kräver rätt så omfattande åtgärder (installera Classic/OpenShell, Winaero Tweaker, WindowBlinds, 8GadgetPack etc) innan det börjar matcha KDE. Explorer byts naturligtvis ut mot Directory Opus så filhanteringen börjar flyta på (optimalt vore dock om DOpus kunde ta över alla filväljare i programmen också).

Intrycket jag får är att följande tes verkar drivas:

"Om man är skeptisk och/eller kritisk mot Windows 11 beror det på okunskap och att man är konservativ. Det beror också på en ovilja att lära sig något nytt och att man inte letat reda på vilka funktioner som man skall eller bör avaktivera. Detta gäller även om man inte har några problem att köra senaste KDE eller anser att även MATE och XFCE är trivsammare miljöer än 11an. Windows 11 har optimala ändringar över 10an och 7an så det handlar om att lära om och sedan när man lärt om inser man hur underbart fantastisk 11an är."

Jag är definitivt effektivare i Windows 7 och DOpus än jag är i 11an med Explorer.

MS nya innovativa reklampåfund och aktiva blockering av Startmeny-ersättare gör inte saken bättre. 11ans variant av Startmeny är långt bakom KDEs version för att inte tala om Classic/OpenShell och gamla hederliga Apple-menyn i Mac OS 8.x/9x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Går det verkligen inte att stänga av?

Visserligen är jag säker på att min (LG) visade reklam, och kanske var valet att stänga av annonser inte i en tidigare version av dess OS.

Nej, plattformarna. Vad med OS som inte är Windows Linux eller OSX?

Men som sagt så är det ju snarare mindre utvecklare som är mest benägna att släppa byggen för flera plattformar. Och såklart blir det mindre som kan krångla när man bara använder tex motorns mer basala verktyg. När det också är enkelt att bara klicka i utmatning för allt man vill stödja så blir man även mer benägen att göra detta för att maximera sin marknad, och kanske vinna några sympatipoäng rent av. Så en reglering med det förbehållet blir rent av kontraproduktiv. Och hur ska man veta det vid släpp? Då får ju alla som kommer över en gräns samla ihop teamet och porta i efterhand. Lär ju inte göra de spelare som vill ha en öppen marknad speciellt mycket nöjdare ändå att få spelet på sin plattform månader eller år senare.

Som att förbjuda allt utom de mest miljösvinande bilarna för att de är en sån liten marknad.

Nä du resonerar som ett litet barn. Dom där spelföretagen tjänar multum och dom underhåller inte ens dom spelen som dom släpper till windows. Dom gör någon beta utav skiten, släpper ett par patches och sedan vidare till nästa spelproduktion. Det är solklart att dessa behöver regleringar inom alla möjliga fronter. Och då även stöd för andra platformar än bara windows. Att tillverka spel och sälja dom svindyrt utan att ens underhålla dom är under all kritik. Det är snabba cash i dom där företagens mentalitet och det måste till lagstiftning för att styra upp seriositeten hos dessa företag.

Du kan sitta och gagga om din avreglering bäst du vill men vi har svart på vitt att företag behöver reglering annars sköter dom sig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Utveckla ett eget EU-operativsystem ;).

Äe - i ärlighetens namn så är det väl en möjlighet för användare att titta på alternativ om microsofts OS inte är känns så rätt.

Det vore kanske inte så dumt om EU började begränsa hur och hur mycket våra apparater får övervaka oss. Är ju liksom rätt sjukt att bilen, telefonen, TV:n, spelkonsolen, datorn, robotdammsugaren, värmepumpen, etc ska spionera på allt vi gör.

Så det vore kanske inte heller så dumt om EU utvecklade ett eget OS, eller bidrog till Linux och en EU-distro konkurrens till de kommersiella OS:en. Om inte annat så vore hotet om det kanske tillräckligt för att få Microsoft, m.fl. att självmant börja strypa detta med spyware.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Vad exakt är det som är förbättringar i Windows 11? Alltså funktionalitet som gör att man blir effektivare vid datorn, utför saker snabbare och på ett mer behändigt sätt?

Av någon anledning har jag inte sett detta i Windows 11 när jag jämför det med Windows 7 och 10. Det går ju även att jämföra med Windows 2000 och XP för att inte tala om Mac OS "Classic" (t.ex 8.x och 9.x), Mac OS X (inte macOS) och Linux (KDE, MATE, XFCE).

Tyvärr tror jag att de flesta här på Sweclockers inte har en susning om vad du försöker förmedla.

Intresset för andra OS än Windows verkar helt obefintligt, medan många svalt all propaganda från Microsoft med hull och hår.

Själv ser jag mest Windows 11 som en stor fet sminkad gris med Windows Vista i grunden.

Bortsett från just DOpus i Windows, så känns allt bättre med GNU/Linux och macOS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Nä du resonerar som ett litet barn. Dom där spelföretagen tjänar multum och dom underhåller inte ens dom spelen som dom släpper till windows. Dom gör någon beta utav skiten, släpper ett par patches och sedan vidare till nästa spelproduktion. Det är solklart att dessa behöver regleringar inom alla möjliga fronter. Och då även stöd för andra platformar än bara windows. Att tillverka spel och sälja dom svindyrt utan att ens underhålla dom är under all kritik. Det är snabba cash i dom där företagens mentalitet och det måste till lagstiftning för att styra upp seriositeten hos dessa företag.

Du kan sitta och gagga om din avreglering bäst du vill men vi har svart på vitt att företag behöver reglering annars sköter dom sig inte.

Vilket svammel. Jag har inte nämnt vare sig avreglering eller något som ens kan tolkas till det konceptuellt.

Och resten av ditt inlägg blir ju bara ännu mer absurt med kraveskaleringen. Någon slags kvalitetskrav kommer aldrig hända även om krav på flerplattformssläpp gör det. För hur skulle det kontrolleras. Berörda myndigheter kan ju som framgått nyligen inte ens förmå Microsoft att fixa omfattande säkerhetsbrister i det OS som de trasiga spelen oftast hamnar på liksom.

Du kanske borde gå om årskurs 1 i svenska innan du kallar andra för barn, lols..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Det borde vara tvång enligt lag att speltillverkare utvecklar sina spel för alla stora platformar, Windows, Mac och Linux.

Linux står för frihet och öppenhet och det du tycker ska vara lag är precis tvärtom. Jag önskar att fler la till stöd för Linux för att det är en grym platform men att det ska vara ett krav...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

https://www.theregister.com/2024/04/05/microsoft_government_c...

För specifik kontext till vissa tidigare yttranden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tyvärr tror jag att de flesta här på Sweclockers inte har en susning om vad du försöker förmedla.

Intresset för andra OS än Windows verkar helt obefintligt, medan många svalt all propaganda från Microsoft med hull och hår.

Själv ser jag mest Windows 11 som en stor fet sminkad gris med Windows Vista i grunden.

Bortsett från just DOpus i Windows, så känns allt bättre med GNU/Linux och macOS!

Jag drar en skiljelinje mellan Mac OS X (10.0-10.6.x) och dagens macOS. Det förstnämnda är fortfarande mitt favoritsystem ihop med PathFinder, det sistnämnda har jag dock mycket svårt med. Hade det åtminstone funnits en temamotor så man kunnat växla över till Mac OS X-läge och att GUI inte dummats ned (Feature Thief i MacNN har beskrivit det bra) samtidigt som det fortfarande funnits flexibla Macar (uppgraderbart RAM, disk etc) hade jag fortfarande kört Mac.

När det gäller Windows är 11an i princip något man kan leka med på en sekundärenhet samt i en VM men daily driver? Nej. Den dagen MS försöker påtvinga användarna 11an genom att drivrutiner och annat är "inkompatibla" är dagen det blir Linux direkt på hårdvaran och så Windows 10 i en VM, i nödfall 11an om det nu verkligen finns programvara som kräver denna version och samtidigt är bra rent tekniskt.

Linux är redan att föredra över 11an så nästa maskin kommer få det installerat då jag inte ser något som helst skäl att köra 11an - inte ens uppdateringar (jag köper inte den här propagandan att ett operativsystems duglighet avgörs av huruvida det får uppdateringar eller ej).

Windows 7 är den hittills "trevligaste" versionen av Windows när det gäller GUI och hantering rent generellt. Windows 10 är helt OK efter att man "rekonstruerat 7an", 8an är en solklar nedgradering och 11an är även den en nedgradering såvida man inte har en 2-in-1 eller handhållen enhet då gränsnittet optimerats för detta.

Sådana här saker som uppdateringar som skapar problem, Show more options i kontextmenyer (ja, det går att avaktivera men ändå), reklam (som denna artikel handlar om), tabletanpassat GUI som man ändå förväntas använda på en desktop (Windows 11 Settings är ju helt barockt att använda på en 32-tummare) och all denna propaganda (lära-sig-något-nytt, senaste versionen är alltid den bästa, uppdateringar är allt ad nauseam) skapar en stor motvilja.

Tur att KDE finns, det bara fungerar. Man kan börja använda det direkt, inte sitta och "reversera" alla MS-nedgraderingar för att i slutänden närma sig Windows 7.

Edit: Jag har en slogan för Windows 11. Den lyder: "Det bästa med Windows 11 är Snapshotfunktionaliteten hos den virtuella maskinen man kör det i."

En annan är: "Den bästa Windows 11-maskinen är den virtuella."

Permalänk
Medlem

Jag har satt en tejpbit på skärmen där reklamen dyker upp!

Förövrigt så spottar sweclockers reklam hela tiden när ni använder siten men det glömdes nog bort i den heta diskussionen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Förövrigt så spottar sweclockers reklam hela tiden när ni använder siten men det glömdes nog bort i den heta diskussionen.

Dock enkelt att trolla bort störande reklam på webbsidor mha uBlock Origin, Noscript och/eller AdGuard DNS.

Känns lite mer drastiskt att behöva blockera delar av OS:et man kör, även om jag använder SimpleWall och Firewall App Blocker i just Windows.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med mitt val att gå helt över till Linux sedan ett år tillbaka. Allt funkar out of the box och jag använder datorn till precis samma saker som tidigare. Alla spel fungerar utan problem och i vissa fall med bättre prestanda än i Windows.

Får väl hoppas att Valve får tummen ur och släpper SteamOS för desktop någon gång för att motivera ännu flera att gå över.