Permalänk

Ny switch hemmanätverk

Hej!

Håller på att renovera hemma och ska förbättra på tekniksidan. Har fiber in i villan, tanken är att ha en nas för sparande av filer och åtkomst av musik etc till stereon via streamer. Har dragit fast nätverk till alla rummen jag gått igenom. Kommer blåsa hela ovanvåningen om 6 v.

Mitt besvär nu är att jag är lite vilsen i vilken router som skulle kunna passa? Mina löst satta krav är:
Minst 2 portar 2,5 för nas och länk till ovanvåning - egen switch där.
8-10 portar 1 gb
Rackmonterbar - kommer sitta under patchbayn.
(poE - för framtida utökning av övervakning etc)

Fördelar nackdelar med managedelar?

Är det någon som har bra råd och kanske någon lämplig modell hade jag varit väldigt tacksam.

Visa signatur

Main: Intel 4770k @4,4 GHz, Noctua NH D14, ASUS Z87-PRO, Kingston HyperX Beast 16 GB 2400, Corsair AX 760i, MSI Gaming X 980ti, Fractal R4, Asus Xonar D2X, Samsung 840 pro 256 GB, Raid 5 3x3 TB diskar, Samsung CF791

Permalänk
Medlem

Vilken budget tänker du dig? (Billigt eller 10G/SFP+ portar på köpet? Det verkar som att just nu är det en 2.5G LAN-port som bjuds ut. QNAP har sin QHora serie som har full 2.5G men de verkar dras med en hel del barnsjukdomar enl. återkoppling på prisjakt (en stjärna), sedan är priset också över 6000 kr.

Om jag får tolka dig lite, hoppas det blir rätt. Du har inkommande på nedervåningen och du vill placera din NAS i samma utrymme som switchen. (Finns det bra ventilation där?)
På nedervåningen är du nöjd med 1G till ditt vardagsrum med TV/Stereo. Du vill drar 2.5G till ovanvåningen och där sprida ut nätet till flera rum (alla med 2.5G?).

I dagens läge skulle jag nöja mig med en 1x2.5G LAN ports router och addera en switch vid inkommande. På övervåningen placerar du switch #2 som grenar ut nätverket däruppe. Du slipper switchen därnere om du kan ställa NASen däruppe någonstans. (Bredvid switchen då förslagsvis, men det ger ju kanske nackdelar om du spelar däruppe och samtidigt drar ner film till TVn. Linan borde svälja det utan problem tycker jag?)

895 kr ZyXEL MG-105
1406 kr ZyXEL MG-108
2000 kr QNAP QSW-2104-2T 2x/10/5/2.5/1/100 + 4x/2.5/1/100 Priset något högre idag.
2700 kr Trendnet TEG-S750 5x/10/5/2.5/1 (Hemsidan nämner inte 100, men det gör Amazon!) Bristvara, priser uppåt 3700 kr just nu.

Lämnar förslag om routers till andra att bidra.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte testat den själv, men Grandstream GWN7003 verkar ticka de flesta boxar. Den har 9 st RJ45-portar (Gigabit) samt två SFP-portar med 2.5 GbE-stöd, något som i min bok är rätt ovanligt (man burkar köra SFP+ med 10 GbE). Gissningsvis är stödet bra för att köra en SFP-RJ45-modul så att du kan få ut 2.5 GbE RJ45-kopparport om du önskar. Den kommer med rackmonteringskit och har två PoE-portar (dock endast 802.3af, dvs ca 13W per port).

Jag kör Grandstreams AP-system (som ingår i GWN-ekosystemet) och är väldigt nöjd. Tror inte du kommer bli besviken, men det är ju kanske inte den mest beprövade produkten. Men jämför du specar är denna exceptionellt prisvärd. GWN7003 kan ju också agera kontroller för GWN-accesspunkter.

Mer info här.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Utrymmet där switchen kommer stå är ett uppvärmt grovrum med god ventilation i källaren. Tanken är att dra allt trådat ditt sätta upp patchbay sen lutar det åt en managerbar switch för möjligheten att styra vpn. Har suttiit och kollat på att uppgradera routern med, nuvarande Asus AC88U är till åren kommen och behöver en efterträdare. Ser ut som Asus har en RT-BE88u på ingång vilket skulle fungera bra och kännas rimligt för bättre täckning etc.

MC68000 - Är mer mån om funktionalitet och att ha rätt hårdvara än en definitiv prisbild, Switchen kommer sitta 5-10 år troligen så hellre nöjd och rätt switch än att spara några kr.
Trendnet enheten verkar intressant, skulle behöva fler portar bara. Hade den funnits i 10x variant hade den varit ett bra val tänker jag.

KRPacMan - Behöver fler portar tror jag, sen tänkte jag köra router genom annat

Vad tror ni om denna? https://www.computersalg.se/i/20298747/zyxel-xmg1915-18ep-han...
Verkar finnas gott om portar, managerbar, 2,5 samt 10 och poe, Något i dyraste laget men ändå rimlig om man ser till vad man får.

Visa signatur

Main: Intel 4770k @4,4 GHz, Noctua NH D14, ASUS Z87-PRO, Kingston HyperX Beast 16 GB 2400, Corsair AX 760i, MSI Gaming X 980ti, Fractal R4, Asus Xonar D2X, Samsung 840 pro 256 GB, Raid 5 3x3 TB diskar, Samsung CF791

Permalänk
Medlem

Skulle då någon av dessa kunna vara lämplig efterrätt till kvällens middag?

Pris (Samplade Amazon-priser: "Currently unavailable.") 3025 8 2.5 2 SFP+ TEG-3102WS TRENDnet 10 Port Multi Gig 2.5G Web Smart Switch 7516 8 10 4 SFP+ TEG-7124WS TRENDnet 12 Port 10G Web Smart Switch En POE-variant: 5103 . . TPE-3102WS 10-Port Multi-Gig Web Smart PoE+ Switch (Version v1.0R)

https://www.trendnet.com/products/2.5g-managed-switch/10-port...
https://www.trendnet.com/products/10gb-managed-switch/12-port...

Permalänk
Medlem

Det låter som du även kommer skaffa ny router? Jag är ingen nätverksexpert men om jag var du skulle jag i så fall kolla efter en trådad router och lösa accesspunkter. Om du kommer köra en sådan lösning så skulle jag se till att jag har grejer från samma tillverkare och att allt blir managerbart från ett ställe. Sitta och styra router för sig, switch/switchar för sig och AP för sig är inte så roligt. Ubiquiti, TP-Link Omada och även Grandstream som nämnts ovan har bra lösningar.