Blocketpaket - som köpare, risk?

Permalänk

Blocketpaket - som köpare, risk?

Hej! Jag har ett par bevakningar på prylar på Blocket och funderar på om det kan vara någon risk för mig som KÖPARE via Blocketpaket? Pågår scams i den riktningen med? Isf hur?

Någon som avbrutit Blocketköp där det funkat bra?

Jag köper helst ansikte mot ansikte men marknaden blir så mycket större med hela Sverige så det är frestande med Blocketpaket om det nu fungerar som det ska (24h att verifiera köp).

Capsfix. // MOD
Permalänk
Medlem

Som köpare får du via blocketpaket en möjlighet att inspektera varan och därefter godkänna eller pausa utbetalningen om du tycker att varan av någon anledning avviker från det skick som ni kommit överens om. Observera att det inte är att likställa med ångerrätt så det är endast om varan på något sätt är felande eller avviker mot beskrivning, jag skriver det eftersom du själv skrev avbryta blocketköp, så förklara gärna vad du menar med det?

Risken för scam utifrån ett systematiskt perspektiv ser jag som relativt låg och antagligen därför antalet scams via FB Marketplace ökar konstant.

Rent personligen tycker jag att det blir en falsk trygghet då Blocket vid en eventuell tvist kommer låta dig och köpare komma överens om kompensation eller lösning och även om dialogen rekommenderas att gå via blockets app så kan de inte hantera några ekonomiska transaktioner via sig. Så även om jag haft tur i de fåtal fall där varan skadats eller inte varit som beskrivit (främst som köpare) ser jag en oskön situation om ens motpart inte är villig att föra dialog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High Fidelity:

Hej! Jag har ett par bevakningar på prylar på Blocket och funderar på om det kan vara någon risk för mig som KÖPARE via Blocketpaket? Pågår scams i den riktningen med? Isf hur?

Någon som avbrutit Blocketköp där det funkat bra?

Jag köper helst ansikte mot ansikte men marknaden blir så mycket större med hela Sverige så det är frestande med Blocketpaket om det nu fungerar som det ska (24h att verifiera köp).

Tyvärr upplevt den största nackdelen med Blocketpaketet, och det är att det framgår inte alls ( förrän hamnat i den situationen och flera på kundtjänst bekräftat), att om det skulle vara något fel med varan, och du använder dig av tryggheten i köparskyddet för att återlämna varan, så blir det att du blir en ny säljare i den processen, och originalsäljaren blir ny köpare.

OCH, att det köpskydd som du betalat för, för egen användning såklart, nu efter att man skickar iväg varan, inte kommer gälla dig längre eftersom du är nu "säljare" , och det faktiskt kommer gälla nya köparen, dvs ursprungssäljaren, trots att dem inte betalat nåt alls ju.

Trots påpekat det orimliga i det samt hur rollerna kan vändas på det sättet, inte minst juridiskt, så brydde sig Blocket inte ett skt om det. Inte ens när jag reklamerade tjänsten som betalat för eftersom detta inte framgått mm, så blir svarat att du " du kan inte reklamera tjänsten.... för att du nu är säljare".

Så det skulle inte förvåna mig om att någon scammer lägger ut en annons på ett dyrare objekt, endast accepterar Blocketpaketet, gör en affär, något inte stämmer med objektet ( defekt, skadat osv), så skickas tillbaka, så kan scammern plötsligt påstå att det skickats mer skadat, defekt, eller till och med fått en sten istället, och Blocket kommer inte göra något åt det då trots att köpare köpt den tjänsten för deras räkning, så tillfaller sedan alla dem rättigheterna till säljare och i ett fall med en scammer, game over.

Skulle jag av den anledningen avråda Blocketpaketet ? För objekt som är i riskzonen, absolut, men för allt annat så fungerar det smidigt och bra. Det är synd då alla andra gånger som det funkar som det är tänkt så går det bra, men det räcker med en gång för att bli rejält avskräckt om personen man köper från inte helt är reko direkt.

Permalänk
Skrivet av Steamroad:

Som köpare får du via blocketpaket en möjlighet att inspektera varan och därefter godkänna eller pausa utbetalningen om du tycker att varan av någon anledning avviker från det skick som ni kommit överens om. Observera att det inte är att likställa med ångerrätt så det är endast om varan på något sätt är felande eller avviker mot beskrivning, jag skriver det eftersom du själv skrev avbryta blocketköp, så förklara gärna vad du menar med det?

Risken för scam utifrån ett systematiskt perspektiv ser jag som relativt låg och antagligen därför antalet scams via FB Marketplace ökar konstant.

Rent personligen tycker jag att det blir en falsk trygghet då Blocket vid en eventuell tvist kommer låta dig och köpare komma överens om kompensation eller lösning och även om dialogen rekommenderas att gå via blockets app så kan de inte hantera några ekonomiska transaktioner via sig. Så även om jag haft tur i de fåtal fall där varan skadats eller inte varit som beskrivit (främst som köpare) ser jag en oskön situation om ens motpart inte är villig att föra dialog.

Jag menar om jag vill avbryta köp för att det är något fel - funktionsfel, skada osv. Men om det ändå kan bli problem att få pengarna tillbaka trots att jag har ett giltigt skäl att avbryta? Måste jag komma överens med säljaren att det är ett fel för att få pengarna tillbaka/att de inte ska betalas ut?

För mig som köpare låter det ju bra, men funkar det lika bra i praktiken.

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Tyvärr upplevt den största nackdelen med Blocketpaketet, och det är att det framgår inte alls ( förrän hamnat i den situationen och flera på kundtjänst bekräftat), att om det skulle vara något fel med varan, och du använder dig av tryggheten i köparskyddet för att återlämna varan, så blir det att du blir en ny säljare i den processen, och originalsäljaren blir ny köpare.

OCH, att det köpskydd som du betalat för, för egen användning såklart, nu efter att man skickar iväg varan, inte kommer gälla dig längre eftersom du är nu "säljare" , och det faktiskt kommer gälla nya köparen, dvs ursprungssäljaren, trots att dem inte betalat nåt alls ju.

Trots påpekat det orimliga i det samt hur rollerna kan vändas på det sättet, inte minst juridiskt, så brydde sig Blocket inte ett skt om det. Inte ens när jag reklamerade tjänsten som betalat för eftersom detta inte framgått mm, så blir svarat att du " du kan inte reklamera tjänsten.... för att du nu är säljare".

Så det skulle inte förvåna mig om att någon scammer lägger ut en annons på ett dyrare objekt, endast accepterar Blocketpaketet, gör en affär, något inte stämmer med objektet ( defekt, skadat osv), så skickas tillbaka, så kan scammern plötsligt påstå att det skickats mer skadat, defekt, eller till och med fått en sten istället, och Blocket kommer inte göra något åt det då trots att köpare köpt den tjänsten för deras räkning, så tillfaller sedan alla dem rättigheterna till säljare och i ett fall med en scammer, game over.

Skulle jag av den anledningen avråda Blocketpaketet ? För objekt som är i riskzonen, absolut, men för allt annat så fungerar det smidigt och bra. Det är synd då alla andra gånger som det funkar som det är tänkt så går det bra, men det räcker med en gång för att bli rejält avskräckt om personen man köper från inte helt är reko direkt.

Ok, wow det låter ju som en riktigt märklig rokad i rollerna och ansvar. Bra info, tack! Då kommer jag nog tänka flera gånger kring säljare som känns fishy...

Permalänk
Medlem

Gunior - det låter ju helt galet. Jag köpte en grej igår med "Köp med frakt och köpskydd" då det ser väldigt bra ut på papperet. Detta blev helt plötsligt väldigt mycket mer spännande resa efter att ha läst ditt inlägg. Bara att korsa fingrarna, invänta leverans och se hur det går.

Permalänk
Medlem

Köpte här om dan via blocketpacket och har även gjort tidigare vilket har funkat bra hittills.
Det som jag dock reagerade på var att man inte fick några kontaktuppgifter om säljaren i köpekvittot eller någonstans.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det finns ju inget som hindrar en köpare från att byta ut enheten i paketet till en icke fungerande och säga att du skickat en trasig vara. Jag har köpt och sålt en del på blocket och om någon envist ska ha det skickat så skickar jag med postnord och förskottsbetalning till swish. Jag som säljare är inte ute efter att blåsa någon och vill någon handla och inte litar på mig får de komma och hämta och betala på plats. Har också skickat någon gång och de fått betalt efter de fått varan. Har blivit blåst en gång på 1500kr sk läropengar av en felbedömning av säljare som jag inte kollade upp tillräckligt noga så det var mitt fel, priset var för bra att vara sant med haha.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Det finns ju inget som hindrar en köpare från att byta ut enheten i paketet till en icke fungerande och säga att du skickat en trasig vara. Jag har köpt och sålt en del på blocket och om någon envist ska ha det skickat så skickar jag med postnord och förskottsbetalning till swish. Jag som säljare är inte ute efter att blåsa någon och vill någon handla och inte litar på mig får de komma och hämta och betala på plats. Har också skickat någon gång och de fått betalt efter de fått varan. Har blivit blåst en gång på 1500kr sk läropengar av en felbedömning av säljare som jag inte kollade upp tillräckligt noga så det var mitt fel, priset var för bra att vara sant med haha.

Så är det väl, men också därför som Blocket rekommenderar att så långt det går ha dokumentation som påvisar att det man säljer faktiskt fungerar. Säljer man elektronisk och det ska skickas är jag noga med att filma uppstart och användning av produkten så att det tydligt framgår att det faktiskt fungerar. Exemplet du nämner är också väldigt specifikt för elektronik och det finns så mycket mer som säljs på blocket än bara det.

När jag säljer något via blocketpaket brukar jag göra nedanstående. Det blir lite stök men ökar tryggheten för både köpare och säljare.
1. Visa med film och/eller bild på att produkten fungerar eller är hel/fräsch. Få skriftlig accept på det av köparen.
2. Filmar/tar bilder på paketering och innan jag försluter paketet få accept av köparen.
3. Fota paketet vid överlämning till speditör

Med dessa tre steg och accept på de två första är det svårt att argumentera på att något är trasigt eller inte enligt förväntan och om något oväntat uppstår i tredje fallet blir det ett försäkringsärende hos speditören.

Permalänk
Medlem

Säljer inte något med blocketpaketet. Anledning (detta är en hypotetisk risk, inget jag blivit utsatt för):

1. Jag skickar en vara.
2. Personen har 24h på sig för att inspektera, och jag får inga pengar under tiden.
3. Under denna tidsrymd kan vad som helst ske, vederbörande kan t.ex. påstå att han eller hon fått en tegelsten.
4. Personen har varan, jag har inga pengar, och det enda sättet att åtgärda detta på är genom kvasijuridiska förfaranden där ord står mot ord. Vem vet hur lång tid det tar, hur svinig vederbörande kan vara, och vad slutresultatet blir, efter att jag kanske har slösat tiotals timmar på brevväxlingar. Det enda sättet att försöka värja sig mot detta är att göra som inlägget ovan, dokumentera, filma, etc (jag tror inte att detta kommer att vara juridiskt vattentätt, i skarpt läge, men säkert hjälpsamt), men då väntar jag hellre på en köpare som själv kan hämta.

Om jag måste skicka något föredrar jag Traderas system, där man åtminstone kan kolla folks track-records sedan långt tillbaka, eller Swec. Jag har köpt/sålt kanske hundra gånger här och har haft ett problem; jag swishade honom mycket pengar för två grafikkort som aldrig dök upp. Anmälde honom, och det visar sig att han samma dag gjorde samma manöver på flera andra på forumet. Han är nu hos kronofogden sedan typ fem år tillbaka, och när han får utrymme att betala tillbaka (jag tror aldrig att han kommer få det) så finns jag på någon sorts kölista av skulder, med ränta. Segt, men det är mindre än 1% av mina transaktioner här.

Permalänk
Medlem

@Fesoj Du kan ju kolla folks profil och betyg på blocket också. Jag har avstått flera köpare utifrån den kontrollen, så det går att vara selektiv även där.

Permalänk
Medlem

Blocketpaketet är en scam i sig. Inget blir säkrare, bara jobbigare. Blocket får sina pengar oavsett, så de skiter i vilket.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har på kort tid fått meddelande av flera köpare som använder samma copy-paste som vill man skickar med blocket-paket. Vad är scammen? Det är uppenbart att det är samma person.

Säger de att de inte fick varan jag sålde och returnerar något annat? Hur sköter blocket sånt?
Kommer givetvis inte sälja, men jag ser inte hur blocket-paket är tryggt för säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har på kort tid fått meddelande av flera köpare som använder samma copy-paste som vill man skickar med blocket-paket. Vad är scammen? Det är uppenbart att det är samma person.

Säger de att de inte fick varan jag sålde och returnerar något annat? Hur sköter blocket sånt?
Kommer givetvis inte sälja, men jag ser inte hur blocket-paket är tryggt för säljare.

Skickar förmodligen något länk för att "guida" dig till blocket paket, men som i själva verket är en phising-sida som bara lurar av dig pengarna.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har på kort tid fått meddelande av flera köpare som använder samma copy-paste som vill man skickar med blocket-paket. Vad är scammen? Det är uppenbart att det är samma person.

Säger de att de inte fick varan jag sålde och returnerar något annat? Hur sköter blocket sånt?
Kommer givetvis inte sälja, men jag ser inte hur blocket-paket är tryggt för säljare.

Valideringen sker mot BankID, dvs. att det finns en faktiskt person att kommunicera med. Inget om kreditvärdighet, anmärkningar eller annat som kanske vore lämpligt att kontrollera för full trygghet. Om personen sen väljer att köpa vad än du säljer, lever livets goda liv med den och samtidigt reklamerar köpet så blir det ord mot ord. Har säljaren då slarvat med dokumentation föreställer jag mig att Blocket oftare än inte håller med köparen eftersom tjänsten är just ett "köpskydd".

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Det finns ju inget som hindrar en köpare från att byta ut enheten i paketet till en icke fungerande och säga att du skickat en trasig vara. Jag har köpt och sålt en del på blocket och om någon envist ska ha det skickat så skickar jag med postnord och förskottsbetalning till swish. Jag som säljare är inte ute efter att blåsa någon och vill någon handla och inte litar på mig får de komma och hämta och betala på plats. Har också skickat någon gång och de fått betalt efter de fått varan. Har blivit blåst en gång på 1500kr sk läropengar av en felbedömning av säljare som jag inte kollade upp tillräckligt noga så det var mitt fel, priset var för bra att vara sant med haha.

Jag resonerar såhär också. Ingen behöver köpa av mig och jag blåser ingen.

Jag körde Traderas variant med "köpskydd" några gånger och blev blåst en gång. Tradera gick helt på köparens linje, jag blev av med prylen och Tradera betalade tillbaka köparens pengar. Tradera ville även ha betalt för annonsen men jag vägrade. Bestred deras faktura tills de gav upp och tog sedan bort mitt konto.