Microsoft utvidgar blockeringen av Start-menyfixare

Permalänk
Medlem

Någon på MS som är upprörd över att så många andra kan göra deras arbete bättre. Tråkigt att det ska bli såhär men inte så konstigt att det sker nu med W11 som har sämst UI sedan de försökte tvinga ut Metro.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är väl högst relevant och till ämnet att ta upp open source-alternativ som Linux, i en diskussion om Microsoft som aktivt står i vägen för och försvårar för användare som vill bestämma för sin egen dator. Det visar ju lite på hur det skulle kunna vara istället.

Kort sagt nej.

Trådens ämne är att Microsoft har valt att blockera ett program som modifierar grundläggande funktionalitet. Det kan man tycka vad man vill om och det ska naturligtvis kunna diskuteras. Det krävs en stark övertygelse och lite fanatism för att se att det öppnar för att jämföra med linux och fortsätta blåsa liv i sådana skräpdiskussioner. Det finns forumdelar för linux. Jag kommenterar inte mer än så. Det får vara bra så.

Skrivet av pv2b:

Så klart vore det bästa om källkoden till Explorer vore tillgänglig så att användare kan bestämma över sin egen skrivbordsmiljö utan att byta OS, eller att behöva fulpatcha binärer med de problem det innebär (och är orsaken till att Microsoft blockerar detta.) Det hade inte ens varit helt oväntat med tanke på hur mycket Microsoft jobbar med open source numera, men det tar nog minst 10 år innan det händer, om det någonsin händer. Jag hade inte hållit andan.

Microsofts ambition med öppen källkod har dock aldrig varit att vara "the good guys". Man har valt att vandra den vägen för att hitta en balans som ger ökad lönsamhet. Och det har man väl med stor sannolikhet också lyckats med.

Vad gäller "fulpatcha binärer med de problem det innebär" så är det ju det här är som är grejen. Fulpatching skapar problem. När den är tillgänglig så bjuder det in amatörer, som tror att det ska vara safe eftersom det finns tillgängligt. Sedan får användaren betala dyra pengar för att lösa problem som har uppstått på grund av okunskap och bristande omdöme. Att Microsoft stoppar det är ju därför välkommet. Och det är möjligtvis här du kan koppla mot linux då; passar det inte oss användare som har betydligt högre kunskapsnivå så kan vi byta operativsystem. Men det är också där som kopplingen mot linux slutar. För de allra flesta användare "behöver" Windows, i den meningen att de har varken intresset eller kunskaper för annat. Eller för den delen macOS - som också är lika användarvänligt för svenssons som Windows är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thekai:

Microsofts ambition med öppen källkod har dock aldrig varit att vara "the good guys". Man har valt att vandra den vägen för att hitta en balans som ger ökad lönsamhet. Och det har man väl med stor sannolikhet också lyckats med.

Vad gäller "fulpatcha binärer med de problem det innebär" så är det ju det här är som är grejen. Fulpatching skapar problem. När den är tillgänglig så bjuder det in amatörer, som tror att det ska vara safe eftersom det finns tillgängligt. Sedan får användaren betala dyra pengar för att lösa problem som har uppstått på grund av okunskap och bristande omdöme. Att Microsoft stoppar det är ju därför välkommet. Och det är möjligtvis här du kan koppla mot linux då; passar det inte oss användare som har betydligt högre kunskapsnivå så kan vi byta operativsystem. Men det är också där som kopplingen mot linux slutar. För de allra flesta användare "behöver" Windows, i den meningen att de har varken intresset eller kunskaper för annat. Eller för den delen macOS - som också är lika användarvänligt för svenssons som Windows är.

Nä, det är ju många som deltar i Open Source för att det är i deras intresse, inte för att det gör dem till "goda". Skulle säga att den absoluta lejonparten av arbetet på Open Source görs av företag som har intresse av att program fungerar, inte av några slags datakommunister. Resultatet blir ju dock detsamma oavsett avsikt.

Sedan vet jag inte hur relevant det är att prata om vanliga svenssons i ett forum som är till för datorentusiaster, om vi nu ska börja prata om vad som är on- eller offtopic. Har man ens hittat till det här forumet så är man sannolikt något snäpp vassare än genomsnittet när det handlar om datorkunskap. Särskilt om man deltar i en diskussionstråd om funktioner i ett operativsystem, då är man garanterat insatt. Den genomsnittliga användaren väljer ju dock inte operativsystem själv, hen kör vad som är installerat på datorn ur kartong, och gör aldrig ett aktivt val.

Men jag kan inte hålla med om din grundtes, att det är bra att Microsoft förhindrar användare från att själva välja hur deras datorer fungerar. Det bästa hade ju varit om alla fick köra det OS de ville, och fick bra valmöjligheter oavsett om de väljer att köra Windows eller något annat. Därför är det tråkigt att man ska behöva byta OS för att kunna få ta del av sina grundläggande rättigheter att styra över sin egen hårdvara. Den som sabbar sin egen dator lär väl sig kanske t.o.m. något av upplevelsen, och det är inte okej att någon begränsar vad jag kan göra för att andra är klåfingriga.

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas att de öppnar upp för en mer "customiserbar" startmeny med egenutvecklat program om de börjar blocka dessa program.
Jag kom först nu på när jag skriver här att jag nog tycker startmenyn suger riktigt ordentligt i Win 11 eftersom jag har alla viktiga program pinnade i taskbaren och sen ligger övrigt lite mindre viktigt som genvägar på skrivbordet där jag egentligen vill ha rent från sånt och dessa borde ligga i startmenyn.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Vem använder ens startmenyn? 😃

Själv använder jag inga program som modifierar Windows då det kan hända märkliga saker efter exempelvis en Windows update. Föredrar en stabil miljö.

Windows Update är duktig på att sabotera den med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag vet inte ens vad det är för skillnad på startmenyn mellan win 10 och 11 (trycker alltid win-knappen och sen första bokstäverna i programmet jag vill köra så opåverkad av vad som nu sker)

Samma här, vem fan har tid och scrolla sig igenom listan för att komma dit man vill komma? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Samma här, vem fan har tid och scrolla sig igenom listan för att komma dit man vill komma? xD

Just det har jag svårt att tro att någon större grupp gör i någon nämnvärd omfattning, däremot hur "pins" fungerar påverkar nog mer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Windows Update är duktig på att sabotera den med...

Det var väldigt länge sedan Windows Update sabbade något för mig, måste vara minst 10-15 år sedan. Men jag håller inte heller på o installerar Explorerpatcher eller någon annan startmeny

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Oooooch där dog mina planer på att uppdatera till w11 på speldatorn... håller mig nog kvar på w10 tills det når EoL. Alternativt om w12 blir bättre.

Permalänk
Medlem

Jag körde med StartAllBack för jag störde mig på att "Never Combine" försvann i Windows 11:s aktivitetsfält. Vill inte att det ska se ut som MacOS. Sjukt irriterande. Funktionen kom tillbaka efter två år, så nu behöver jag inte StartAllback längre. Dock så fungerar det fortfarande inte att flytta position på aktivitetsfältet, start-menyn är inte särskilt anpassningsbar + massa annat återstår som vissa användare saknar. Synd att M$ försöker göra en Apple av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

"blockerar".

Det är samma varning som på alla program som kan orsaka kompatibilitet.

som jag sa i förra tråden, dessa appar som patchar explorer exe med mera on the fly gör dels saker som man oftast förväntar sig från skadlig programvara samt beroende på exakt version du kör. jag har haft flera gånger man updaterat och så "bryter" (breaks) det patcharna och jag får crash-loop på explorer exe vilket inte alltid är lätt att fixa. eftersom det är explorer exe kan du inte browsa filer heller. man får fixa med taskman "starta process" och webbläsare +cmd för att tanka senaste versionen..

Det är ju BRA att man blir uppmärksammad på detta när man installerar. kan ju tänka mig att det är många som skyller krash after update på microsoft när de själva är boven som patchar runt.

"åh nej MS ""blockar"" k-lite codec pack..."
Learn more-> run anyway.

exakt, men såhär har det blivit på senaste här på Swec, ibland fins det inte ens en källa, senast jag frågade efter en källa för påståendet så fick jag inte ens ett svar. Det är mer än att de blockar, de gör det pga kompabilitet. Men det är coolt som vanligt att basha på Windows

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så många här som kör TEST versionen av Windows så att detta blir ett problem?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Är det verkligen så många här som kör TEST versionen av Windows så att detta blir ett problem?

Testversionen är ju vad som kommer bli nästa version av Windows, det är ju typ nu man bör uttrycka sitt missnöje, inte när det väl kommer i den skarpa versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Än så länge.
Men numera (och det är windows 10) så vill den gärna söka på internet istället för bland dina installerade appar.
Vill jag starta en app som heter monitor och trycker win-knappen och börjar skriva så inte fan hittar den programmet bland mina appar utan den söker på nätet i första hand och jag får läsa om slagskeppet monitor eller om programmet monitor (som jag försöker starta) på deras egen hemsida.

Inte förrän jag med muspekaren väljer appar så hittar den appen. Så ävla irriterande.

Enligt egen erfarenhet så visar den min träff först, och sedan webbträffar nedanför under en egen rubrik. Du kanske stavat fel till din app?

Och du vet att du kan stänga av webbsvaren om du inte är i behov av dem?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är det för alla versioner av Windows eller endast för Insider?

Ser inte problemet med att blocka sånt de inte vill ha felrapporter eller telemetri om från sin testversion.

Ett problem som kan bli är ju att testversionerna används för att uppdatera programmen innan release så att en ny Windows uppdatering inte kraschar hela Windows om man har en gammal version av StartAllBack eller liknande program, har hänt förut.

Skrivet av Gimbal:

Än så länge.
Men numera (och det är windows 10) så vill den gärna söka på internet istället för bland dina installerade appar.
Vill jag starta en app som heter monitor och trycker win-knappen och börjar skriva så inte fan hittar den programmet bland mina appar utan den söker på nätet i första hand och jag får läsa om slagskeppet monitor eller om programmet monitor (som jag försöker starta) på deras egen hemsida.

Inte förrän jag med muspekaren väljer appar så hittar den appen. Så ävla irriterande.

Du kan stänga av sökning på internet i inställningarna så det bara söker på datorn, iaf på Windows 11.

Tror det var den här jag stängde av:

Permalänk
Medlem

...Kanske dags för EU att utreda ifall detta inte bryter mot DMA eller andra konkurrenslagar?

Microsoft of EU har ju en sån fin historik gällande framför allt Internet Explorer, så det verkar ju ganska tydligt att MS inte lärt sig sin läxa ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft har nämligen även börjat blockera Explorer Patcher

Okej det här var droppen. Nu blir jag förbannad på riktigt.

Microsoft kan dra åt helvete. Nu blir det Kali Linux på laptopen med Win 11 som VM i virtualbox, när jag "måste" använda dyngan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Är det för alla versioner av Windows eller endast för Insider?

Ser inte problemet med att blocka sånt de inte vill ha felrapporter eller telemetri om från sin testversion.

Ett problem som kan bli är ju att testversionerna används för att uppdatera programmen innan release så att en ny Windows uppdatering inte kraschar hela Windows om man har en gammal version av StartAllBack eller liknande program, har hänt förut.

Du kan stänga av sökning på internet i inställningarna så det bara söker på datorn, iaf på Windows 11.

Tror det var den här jag stängde av: https://i.imgur.com/yV3ZQw1.png

Tack för den. Läst att den inställningen skulle komma, men visste inte vart den låg eller vad den hette. Stängt av nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag windows11 är det sämsta OSet från MS jag någonsin använt. Men men...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Tur att GNU/Linux finns! Dessa typer av beteenden är varför jag undviker Windows från och med 11s release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Själv tycker jag windows11 är det sämsta OSet från MS jag någonsin använt. Men men...

Ja, men jag tror uppföljaren blir värre, molnbaserat och du som användare har 0 inflytande.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

startmeny?
Du menar klicka på windowsknappen, skriv vad du vill ha och sen enter och knappt kolla på den? xD

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Å andra sidan så har de ju gjort det lätt att gå runt genom att man kan byta namn på exe-filen. De lär ju ha kunnat implementera andra mer avancerade lösningar, så detta är nog mer ett sätt att kunna friskriva sig om systemen kraschar.

Får man ett felmeddelande och sedan ändrar namnet på filen för att gå runt det hela, så har man ju på något sätt skrivit under på att man gör det på egen risk.

Permalänk
Medlem

Påverkar typ 0.0001% av alla användare.

Permalänk
Medlem

Oroväckande! Finns väl en stor risk att dom utökar det här i ren Apple-anda o till slut inte låter folk köra nåt som ändra sån här typ av funktionallitet. Kanske blockar dom tillomed att kunna köra andra filhanterare som typ Directory Opus eller OneCommander?
Så det känns verkligen som att Win10 kommer vara det sista Windowset jag kör, jag kör ju en drös olika program för att fixa/förbättra Windows, o utan dom känner jag mig helt sjukt handikappad. Men å andra sidan trivs jag riktigt bra med mitt Windows som det är nu så jag vill varken uppdatera till elvan eller behöva byta till Linux o lära mig det o försöka få det att fungera som mitt Windows gör nu.
Sjuuukt frustrerande alltså det Microsoft håller på med, så jävla skumt företag!

Permalänk
Medlem

Måste finnas fler än jag som gillar Win11?
Gillar utseendet, startmenyn etc.

Har faktiskt inget att klaga över. Tom Window update är bättre än Win10.
Win10 så kunde vissa uppdateringar inte gå in, eller så blev det fel vid installationen av dem. Det var väldigt irriterande.

Sen tycker jag att sitta med en startmenyn sen XP tiden känns väldigt förlegat.

Är lite som när folk måste ha en knapp på mobilen, eller virtuella knappar på skärmen.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Oroväckande! Finns väl en stor risk att dom utökar det här i ren Apple-anda o till slut inte låter folk köra nåt som ändra sån här typ av funktionallitet. Kanske blockar dom tillomed att kunna köra andra filhanterare som typ Directory Opus eller OneCommander?

På vilket sätt blockerar Apple ”sån här typ av funktionalitet”?

Jag kör exempelvis Rectangle för att få vettig fönsterhantering (gratis och open source) och Raycast.

Här exempel på en utvecklare med mjukvara som modifierar en hel del i användagränsnittet i MacOS:
https://noteifyapp.com/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Oroväckande! Finns väl en stor risk att dom utökar det här i ren Apple-anda o till slut inte låter folk köra nåt som ändra sån här typ av funktionallitet. Kanske blockar dom tillomed att kunna köra andra filhanterare som typ Directory Opus eller OneCommander?
Så det känns verkligen som att Win10 kommer vara det sista Windowset jag kör, jag kör ju en drös olika program för att fixa/förbättra Windows, o utan dom känner jag mig helt sjukt handikappad. Men å andra sidan trivs jag riktigt bra med mitt Windows som det är nu så jag vill varken uppdatera till elvan eller behöva byta till Linux o lära mig det o försöka få det att fungera som mitt Windows gör nu.
Sjuuukt frustrerande alltså det Microsoft håller på med, så jävla skumt företag!

Detta gäller som sagt bara INSIDER PREVIEW, alltså beta testning!

Skrivet av AxxT:

Måste finnas fler än jag som gillar Win11?
Gillar utseendet, startmenyn etc.

Har faktiskt inget att klaga över. Tom Window update är bättre än Win10.
Win10 så kunde vissa uppdateringar inte gå in, eller så blev det fel vid installationen av dem. Det var väldigt irriterande.

Sen tycker jag att sitta med en startmenyn sen XP tiden känns väldigt förlegat.

Är lite som när folk måste ha en knapp på mobilen, eller virtuella knappar på skärmen.

Jag håller med dig. Jag gillar W11 mer än W10 gällande utseendet. W11 är också snabbare än W10 på mina äldre datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Själv tycker jag windows11 är det sämsta OSet från MS jag någonsin använt. Men men...

Naah, Windows 8 var en ren soppa

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1. Reklamplats? Jag har då inte sett reklam varken i W10 eller 11:ans startmeny. 2. Jo då, det går alldeles utmärkt att trycka på startknappen och sedan skriva.

Det kommer

https://www.techradar.com/news/windows-11-start-menu-ads-look...

Visa signatur

Krusidullen är stulen