EU-regler sätter stopp för Maps i Google-resultat

Permalänk

Det förklarar varför Google reviews inte är synliga längre i webbläsaren på mobilen.
Extremt störande att inte kunna läsa recensioner på ett smidigt sätt på mobilen längre. Någon av er som vet hur man gör?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

"Råkar alltid tappa" varenda Brysselkåls kork på läskflaskorna av nån konstig anledning, förr inträffade detta aldrig.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Jag körde det ett par veckor, men var tvungen att hitta nya script hela tiden för dom slutade funka när Google ändrade saker på sin sida. Addonet är bättre för det uppdateras säkerligen.

Jag har inte märkt av något problem med detta skript.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sidde:

Det är inte EU som tvingar företag att lägga upp cookie-varningar.
Det är företagen lägger in trackers för att kartlägga ditt beteende och därför måste de be dig om lov.

Om företag faktiskt visade respekt till människor och samhället så skulle du slippa dessa problem.
Ingen tvingar företag att lägga in tracking av användarna.

Skrivet av firstofmay:

Fast det är ju fortfarande, som Sidde skriver, företagens fel.

Skrivet av Trihxeem:

Om företagen inte ville förfölja folk i vinstintresse så skulle de inte behöva fråga om cookie-consent varje gång heller. Försök inte komma här och hävda något annat.

Både ni och @thom.g har en poäng.

Man behöver inte ens ta ställning för eller emot grundtanken från EU om att värna integritet osv för att vara bottenlöst uppgiven och besviken på hur de valt att göra det. Att i praktiken varenda sajt på hela webben ska ha helt katastrofal UX anser jag är helt fel väg att gå, och det gör mig helt förtvivlad att en av mänsklighetens vackraste uppfinningar har förstörts så grundligt.

Föreställ er att det skulle stiftas en lag om att alla kriminella måste bära omkring en fem meter lång planka på tvären, på vilken det står vilka brott de dömts för. Många skulle säkert tycka att det är bra att allmänheten får reda på detta, att ingen tvingar någon att begå brott etc.

Men samtidigt skulle det vara helt rimligt att påpeka hur störande och problematiskt detta skulle vara för vanliga människor som försöker ta sig fram på gator och torg.

I både det hypotetiska scenariot och i fallet med cookies tycker jag att lösningen är uppenbart dålig, oavsett hur mycket man håller med om problembeskrivningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Både ni och @thom.g har en poäng.

Man behöver inte ens ta ställning för eller emot grundtanken från EU om att värna integritet osv för att vara bottenlöst uppgiven och besviken på hur de valt att göra det. Att i praktiken varenda sajt på hela webben ska ha helt katastrofal UX anser jag är helt fel väg att gå, och det gör mig helt förtvivlad att en av mänsklighetens vackraste uppfinningar har förstörts så grundligt.

Föreställ er att det skulle stiftas en lag om att alla kriminella måste bära omkring en fem meter lång planka på tvären, på vilken det står vilka brott de dömts för. Många skulle säkert tycka att det är bra att allmänheten får reda på detta, att ingen tvingar någon att begå brott etc.

Men samtidigt skulle det vara helt rimligt att påpeka hur störande och problematiskt detta skulle vara för vanliga människor som försöker ta sig fram på gator och torg.

I både det hypotetiska scenariot och i fallet med cookies tycker jag att lösningen är uppenbart dålig, oavsett hur mycket man håller med om problembeskrivningen.

Tack!

Det kryllar av naiva folk på Swec som anser att det värsta som finns är att ett företag tjänar pengar.

Det värsta är faktiskt cookies-rutor om jag får be /s

EDIT:
"det gör mig helt förtvivlad att en av mänsklighetens vackraste uppfinningar har förstörts så grundligt"
Detta uttryck resonerar med mig o förhoppningsvis många andra.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

EU bryr sig om alla monopol förutom sitt eget. Ironiskt eftersom folk frivilligt valt Google Maps till skillnad från EU.

Permalänk
Medlem

Ett steg framåt, två steg bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Vad ska de då leva på? Abonnemang och inloggning, som vissa dagstidningar? (paywalls) Vi får nog acceptera en "rimlig" nivå, men det finns väl förmodligen inga gränser för rimlighet idag. Sen vet jag inte om det finns undantag i cookie-djungeln? Det är ju stor skillnad på att bli spårad eller att webplatsen skall komma ihåg om du har nattläge aktiverat nästa gång du kommer dit igen. I det senare fallet borde den inte behöva fråga.

Det är definierat vilka cookies som kräver consent, cookies för att håll koll på om du är inloggad eller inte kräver inte en consent, men så fort du börjar spara funktionalitet i dom så bör man be användaren att välja om denne vill använda cookies eller inte.
Om t ex. användarpreferenser sparas i en databas för t ex. ljust/mörktläge för en user som är inloggad krävs alltså då inte consent.
Då räcker det med typ en sida på siten som beskriver användningen(och sidan ska vara enkel att hitta/synas väl eller en ruta som många väljer), vilket vissa sidor idag för(men de bryr sig heller inte om att sälja/marknadsföra sig med 3:part)

https://gdpr.eu/cookies/

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A3...

Håller delvis med dig, men för oss som faktiskt inte bryr oss om företagen använder cookies så är det ett otroligt störande moment numer. Det borde hanteras av privata företag istället, t.ex. genom webläsare eller webläsarinställningar som gör det valbart om man vill automatneka cookies eller om vill få varningar eller om man bara skiter i allt fullt medveten om att företag är nyfikna.

men då bryr du dig väl inte om man installerar en webbkamera hemma hos dig då på en öppen hemsida? du bryr dig ju inte om din egna privata behov, tyvärr även om jag tycker måänniskor som du skall rakas över kol för att du gör det sämre för alla oss andra så måste vi även skydda dig även om du inte vill bli skyddad...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av jnsson:

Vad heter den till Firefox?

https://addons.mozilla.org/en-GB/firefox/addon/google-search-...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

men då bryr du dig väl inte om man installerar en webbkamera hemma hos dig då på en öppen hemsida? du bryr dig ju inte om din egna privata behov, tyvärr även om jag tycker måänniskor som du skall rakas över kol för att du gör det sämre för alla oss andra så måste vi även skydda dig även om du inte vill bli skyddad...

Bra jämförelse!

Att spåra en besökare på en hemsida är samma sak som kameraövervakning i en privatbostad.

Har du nån typ av diagnos där du inte kan se mer än svart och vitt kanske?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

men då bryr du dig väl inte om man installerar en webbkamera hemma hos dig då på en öppen hemsida?

Foliehat mycket?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hm, det är ju bara att klicka på "directions" nere till höger så hamnar man rakt in i google maps, inte så krångligt tycker jag

https://i.imgur.com/wg5Kfqc.png

Inte riktigt så det funkar för alla sökningar.
Bara en liten del för mig, har funkat på detta sätt.

Testa att skriv bara "gumshornsgatan"

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Känns mest som bullshit för att göra européer tillräckligt upprörda för att sätta press på politiker att göra om lagen. Google Maps ploppar fortfarande upp längst upp om du söker på en plats/adress, och vissa gånger så fungerar kartan precis som tidigare, och ibland kommer fliken "Kartor" till och med upp, och funkar det inte så finns det en "Vägbeskrivningar"-knapp, som tar dig till Google Maps. Ge användaren valmöjligheter om att använda andra karttjänster när man söker med Google, svårare än så är det inte. Men Google väljer medvetet att göra det svårare för européer då DMA är något de ogillar och vill ha bort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Mycket irriterande, nästan så att man funderar på att byta sökmotor. Varför ska EU lägga sig i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Känns mest som bullshit för att göra européer tillräckligt upprörda för att sätta press på politiker att göra om lagen. Google Maps ploppar fortfarande upp längst upp om du söker på en plats/adress, och vissa gånger så fungerar kartan precis som tidigare, och ibland kommer fliken "Kartor" till och med upp, och funkar det inte så finns det en "Vägbeskrivningar"-knapp, som tar dig till Google Maps. Ge användaren valmöjligheter om att använda andra karttjänster när man söker med Google, svårare än så är det inte. Men Google väljer medvetet att göra det svårare för européer då DMA är något de ogillar och vill ha bort.

Tänk dig:
ett företag som gjort så bra tjänster
som kostar i princip inget att använda
att det används av så många personer
att politiker på toppnivå måste jobba aktivt med att göra det sämre

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har sett detta och det är riktigt stökigt!
Däremot skäligt att en tjänst inte får fördel över någon annan, men innebär detta att mobiler ska komma med såna där "installera en Map-app"-genväg också?

Hade varit kul om de gick ännu längre, påtvingat en vecka med varje sökmotor/kartapp/webbläsare som finns på hela marknaden, kanske varje år, så vi kan göra kvalificerade val över vilken vi föredrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det kryllar av naiva folk på Swec som anser att det värsta som finns är att ett företag tjänar pengar.

Fast det är ju inte det som är problemet. Det finns ju gränser och är det något som har gått alldeles för långt så är det spårning, kartläggning och vidaresäljning av användardata.

Skrivet av thom.g:

Bra jämförelse!

Att spåra en besökare på en hemsida är samma sak som kameraövervakning i en privatbostad.

Har du nån typ av diagnos där du inte kan se mer än svart och vitt kanske?

Är du inte onödigt otrevlig nu? Kom igen...

Skrivet av thom.g:

Tänk dig:
ett företag som gjort så bra tjänster
som kostar i princip inget att använda
att det används av så många personer
att politiker på toppnivå måste jobba aktivt med att göra det sämre

Suck. Det här med integritet är ingenting som du är intresserad av eller? Att google har en monopolställning att utnyttja är heller ingenting som kan anses vara problematiskt? Tur att politikerna på toppnivå har lite bättre koll.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade varit kul om de gick ännu längre, påtvingat en vecka med varje sökmotor/kartapp/webbläsare som finns på hela marknaden, kanske varje år, så vi kan göra kvalificerade val över vilken vi föredrar

Testa att tryck vägbeskrivning på Hemnet på en iPhone. Nu får man upp en prompt där man kan välja gmaps eller Apple kartor. Halleluja!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Underbart

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast det är ju inte det som är problemet. Det finns ju gränser och är det något som har gått alldeles för långt så är det spårning, kartläggning och vidaresäljning av användardata.

Är du inte onödigt otrevlig nu? Kom igen...

Suck. Det här med integritet är ingenting som du är intresserad av eller? Att google har en monopolställning att utnyttja är heller ingenting som kan anses vara problematiskt? Tur att politikerna på toppnivå har lite bättre koll.

Hur hjälper det här då? Allvarligt menat. Jag tycker det är frustrerande att inte kunna välja karta direkt efter sökning. Den som inte gillar gmaps kan väl använda annan sökmotor? Borde finnas vettigare sätt att värna om integritet och användares information än att stoppa en smidig kartfunktion tänker jag.

Får lik förbannat upp reklam baserat på konversationer med mobilen i närheten. Rätt segt det med såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Hur hjälper det här då? Allvarligt menat. Jag tycker det är frustrerande att inte kunna välja karta direkt efter sökning. Den som inte gillar gmaps kan väl använda annan sökmotor? Borde finnas vettigare sätt att värna om integritet och användares information än att stoppa en smidig kartfunktion tänker jag.

Får lik förbannat upp reklam baserat på konversationer med mobilen i närheten. Rätt segt det med såklart.

Fast du klagar ju över ett val som Google har gjort, EU har ju inte gått in och dikterat att Google måste göra just så här, EU har bara sagt att de måste släppa in andras karttjänster. Att Google då väljer att göra den sämsta möjliga lösningen får du ju anklaga Google för, ingen annan.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Så jävla sämst grej av EU. Finns ju ingen karttjänst som är bättre.

iaf. Ett tillägg i chrome o det va fixat.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Sjukt störigt tycker. Det var ju så smidigt innan.
Säljes annons, finns i Veinge. Vart fan är det nu igen? *markera och Google sök* Aha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast du klagar ju över ett val som Google har gjort, EU har ju inte gått in och dikterat att Google måste göra just så här, EU har bara sagt att de måste släppa in andras karttjänster. Att Google då väljer att göra den sämsta möjliga lösningen får du ju anklaga Google för, ingen annan.

Fast du klagar ju över ett val som EU har gjort, google har ju inte gått in och dikterat hur EU ska sätta regelverk, google har bara sagt att de måste anpassa sig till EU annars får dom böter motsvarande 10% av deras intäkter om jag läste rätt. Att EU då väljer att göra den sämsta möjliga lösningen för google får du ju anklaga EU för, ingen annan.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Fast du klagar ju över ett val som EU har gjort, google har ju inte gått in och dikterat hur EU ska sätta regelverk, google har bara sagt att de måste anpassa sig till EU annars får dom böter motsvarande 10% av deras intäkter om jag läste rätt. Att EU då väljer att göra den sämsta möjliga lösningen för google får du ju anklaga EU för, ingen annan.

"Fast du klagar ju över ett val som EU har gjort" - Nej jag klagar inte för fem öre, var fick du det ifrån?

Ja EU har sagt att Google måste anpassa sig annars får de böter, så fungerar hela vårt samhälle med regler och lagar. Te.x så är det inte lagligt att snatta i affärer heller men jag har svårt att tro att du skulle börja gnälla på sittande Regering för att affärer plötsligt införde visiteringskrav på alla som går in och ut ur affärer utan du skulle med största sannolikhet anse att affärerna valt att implementera den regeln på ett väldigt korkat sätt.

Och samma sak gäller här, EU har inte suttit och pekat med hela handen hur Google skall göra, de har enbart lagt fram regler om att providers av Googles storlek måste släppa fram konkurrenter.

Google har helt själva valt att göra en så dum lösning som möjligt enbart för att trigga igång så mycket ilska som möjligt åt fel håll, din post är ju ett rent bevis på att de lyckats så grattis till att utnyttjas som en sk nyttig idiot.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurand:

Det är definierat vilka cookies som kräver consent, cookies för att håll koll på om du är inloggad eller inte kräver inte en consent, men så fort du börjar spara funktionalitet i dom så bör man be användaren att välja om denne vill använda cookies eller inte.
Om t ex. användarpreferenser sparas i en databas för t ex. ljust/mörktläge för en user som är inloggad krävs alltså då inte consent.
Då räcker det med typ en sida på siten som beskriver användningen(och sidan ska vara enkel att hitta/synas väl eller en ruta som många väljer), vilket vissa sidor idag för(men de bryr sig heller inte om att sälja/marknadsföra sig med 3:part)

https://gdpr.eu/cookies/

Stämmer inte, många använder sig av tredje part för inloggning eller SSO etc. Det är alltså bara frågan om ifall det är tredje-part cookies, det har ingenting alls att göra med vilka funktioner man använder dom för.

EU har en myopisk vy på cookies (som med allt annat tekniskt) och det är därför vi är i den skiten vi är i idag. Att företag har för mycket trackers och att direktiv från EU är ogenomtänkta är inte två unika tillstånd, båda kan vara sanna samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast du klagar ju över ett val som Google har gjort, EU har ju inte gått in och dikterat att Google måste göra just så här, EU har bara sagt att de måste släppa in andras karttjänster. Att Google då väljer att göra den sämsta möjliga lösningen får du ju anklaga Google för, ingen annan.

Jaså, då är rapporteringen otydlig för det läggs konsekvent fram som att EU tvingat fram detta.

Och vadå klagar, vemfan är du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Stämmer inte, många använder sig av tredje part för inloggning eller SSO etc. Det är alltså bara frågan om ifall det är tredje-part cookies, det har ingenting alls att göra med vilka funktioner man använder dom för.

EU har en myopisk vy på cookies (som med allt annat tekniskt) och det är därför vi är i den skiten vi är i idag. Att företag har för mycket trackers och att direktiv från EU är ogenomtänkta är inte två unika tillstånd, båda kan vara sanna samtidigt.

På vilket sätt gör SSO att mitt påstående inte stämmer? Jag länkade och förklarade snabbt hur Cookies är definierade, om företag själva väljer SSO(SSO från Facebook eller Google är rätt predatoriska som exempel) som enda lösning för inloggning är det upp till företagen och är det väl inte EU:s fel? Finns många företag som valt spåret "vi vill slippa cookie banners" och lyckats. Det kommer med bekostnad att de får erbjuda egen inloggning som ovan nämnda exempel och ge fan i att dela användardata med andra företag.

EU:s lag är myopisk, det håller jag med men skiten vi har idag är inte EU:s fel.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Jaså, då är rapporteringen otydlig för det läggs konsekvent fram som att EU tvingat fram detta.

Och vadå klagar, vemfan är du?

På vilket sätt var inte ditt förra inlägg ett klagande? Så varför reagerade du så negativt på att jag skrev det?

Och ja EU har tvingat fram en ändring från Google, men de har ju självklart inte sagt till dem att göra exakt så som de har gjort, finns ingen myndighet som detaljstyr på den nivån, det förstår du väl? Nej det är ganska uppenbart att Google har valt den jobbigaste lösningen för användare just för att reta upp folk mot EU vilket de ju uppenbarligen har lyckats med.

edit: Låt säga att vi hade tagit cookie-lagen från EU, den stör sig ju alla på, men tänk nu om en större site hade valt att istället för att ha en simpel popup som du klickar i en gång i ditt liv hade istället implementerat det hela som att de skickar hem fysiska brev till dig som du måste signera och attestera hos en advokat samt skicka in via brev innan du får tillgång till siten, och att de dessutom gör om detta var 4:e vecka, och så fort du klagar så säger de bara att "ja men EU tvingar ju oss till detta". Det är exakt vad Google har gjort just nu.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|