Snabbkoll: Föredrar du stort eller litet datorchassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

inter-tech im-1 och im-2.(Sama im-01/pro)

Perfekta storleken för matx, synd att ingen annan tillverkare kör samma koncept.

Precis! Har sneglat på IM-01 Pocket länge. Högst upp på listan inför nästa bygge.
mATX som inte är större än många mITX-chassin.
Hade jag haft mer pengar hade jag nog valt något <10L mITX-chassi (Louqe Ghost, Dan A4, …) men tyvärr kostar alla mITX-moderkort med AM5 över 3000 kr.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Är supernöjd med mitt itx-chassi Iqunix ZX-1, Det ger mer utmaning vid planering av komponenter och montering samt ser prydligt ut på skrivbordet.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Lian Li O11 Dynamic Mini som jag ser som en vettig kompromiss för tillfället. Relativt lågt, men brett chassi, men med plats för ATX moderkort. Däremot får det bara plats med SFX eller SFX-L PSU i den. Är så himla kluven för jag vill ha smått, men vill också kunna köpa fullstora komponenter.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Föredrar mindre chassin, men viktigare är nog att volymen ska vara väl använd. Nuvarande chassit är på 32L, men samma komponenter skulle teoretiskt rymmas i ett chassi på under 19L, mer realistiskt 22L. Sådär utnyttjande av utrymme, men har man några ovanligare "krav" kan alternativen minska fort.

Om jag får nuvarande "drömchassit" byggt hamnar det nog mellan 21L och 27L innehållande: mATX moderkort, mellan till hyffsat stor GPU, minst en ledig expansionsplats, stoor luftkylare, ATX PSU och 4 till ca8 fläktplatser(120 och 140mm)

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Jag föredrar rätt verktyg för rätt behov.

Permalänk
Medlem

Har ett fulltower Corsair-chassi, men blev lite sugen på Cooler Master Ncore 100 MAX när jag såg det. Kommer aldrig hända dock, med det priset.

Permalänk
Medlem

Klarar mig fint med ett mindre chassi Fractal design 7 compact.

Anledningen till att man behövde ett större chassi förut var ju alla hårddiskar, diskettenhet, och CDrom. Sånt behöver man ju inte längre.

Dagens Ssd enheter tar ju ingen plats, och man klarar sig utan CDrom så ser ingen anledning varför man ska ha ett stort chassi längre.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Är helt torsk på ITX-formatet, älskar utmaningen med att bygga kompakta system nu när man inte längre behöver stora hårddiskar eller cd-läsare i dem. Tror många skulle förvånas över hur mycket kräm man kan få in och kyla i ett sånt bygge.

Och sen ser det ju jävligt stilrent ut på skrivbordet också

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Precis! Har sneglat på IM-01 Pocket länge. Högst upp på listan inför nästa bygge.
mATX som inte är större än många mITX-chassin.
Hade jag haft mer pengar hade jag nog valt något <10L mITX-chassi (Louqe Ghost, Dan A4, …) men tyvärr kostar alla mITX-moderkort med AM5 över 3000 kr.

MM även om man har råd så är mini-itx inte prisvärt någonstans och i dessa chassin kan man få betydligt bättre kylning än i boutique itx chassin. Im-01 är marginellt större än Cooler master nr200.

Permalänk
Medlem

Vill inte att datorn ska ta mer plats än nödvändigt. Gillar stående SFF. Se galleriet för min nuvarande burk. Hade kunnat vara ännu mindre men tänker uppgradera till en större gpu framöver.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Kör 19" rackmonterat serverchassi till min dator. Sitter i teknikutrymme med draget kablage till skrivbordet.

Permalänk
Medlem

En faktor för val av chassi borde ju ändå vara vilket grafikkort man vill ha i det, och dess längd. Åtminstone för "gamers".

Många ITX chassin har tillräckligt utrymme för högpresterande GPU men är, tycker jag, väldigt svårmekade för personer som inte har väldigt många olika varianter verktyg eller små händer. Gränsen för GPU + ITX verkar gå runt 310mm men det beror helt på hur litet chassi man väljer.

Just nu har jag ett Fractal Design Mini C https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-m... och jag tror inte mindre hade fungerat så bra. Nu får jag in GPU som är 315 långa, vilket räcker.

När man leker lite med filter på Prisjakt (grafikkort längd) så ser man att man borde få ihop ett litet ITX chassi med en bra GPU, 4090 finns ner till 200mm men jag undrar hur kylningen blir.

Vänta nu, måtten stämmer inte...

Man får kolla noga, för detta kort Asus GeForce RTX 4080 Noctua OC 2xHDMI 3xDP 16GB påstås vara 87,5 mm långt på Prisjakt, men det ser man ju direkt att det kan det inte vara... enligt Asus hemsida är det 310mm.

Hittade samma problem med fler grafikort där måtten på Prisjakt inte stämde. @Prisjakt skärpning.

H-e...

Pricerunner verkar ha bättre kvalitet: https://www.pricerunner.se/cl/37/Grafikkort#s_100003730=0_180 men jag har inte dubbelkollat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag körde ITX många år. I olika slags lådor. för ungefär ett år sedan så uppgraderade jag till AM5. Då köpte jag Asus ITX moderkort. Det kortet hade massa Coil Whine. Då läste jag att många AM5 ITX-kort hade Coil whine. Då blev jag trött på det och köpte Torrent Compact och ATX moderkort och PSU. Men ATX är stort när man är van vid ITX.

Innan bytet satt jag med vitt NR200P och tänkte sälja den och SFX-agget, men så svårt när jag tycker om chassit så mycket.

Så nu tänkte jag chansa på ITX moderkort igen. De kanske har löst Coil whine nu. Velar mellan ASROCK B650I Lightning WiFi DDR5 AM5 och ett MSI MPG B650I Edge WIFI. Någon som har erfarenhet av dessa?

Jag skulle ha kvar Torrenten och man inte satt "mitt i" vardagsrummet nu efter flytten. Hade ett datorrum i förra lägenheten.
Köpte även 16" monitor som jag har under main monitorn för att slippa två stora skärmar i rummet. (Supernöjd!)

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

MAN vill ju hellre ha ett litet datorchassi som möjligt.. MEN man föredrar ett tyst dator.. Så då blir det ju automatiskt ett större datorchassi.

Permalänk
Medlem

Full ATX. Det står där det står, jag flyttar aldrig det och jag behöver inte platsen. I gengäld slipper jag (nästan) bry mig om kabeldragning, kylning eller hur saker ska få plats.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Föredrar stora chassin som är en njutning att bygga i samt ger gott luftflöde = mer prestanda. Med det sagt så har jag dock i planen att bygga nästa PC i Fractal Terra med en 240mm AIO. Får se hur det går...

Skrivet av Chromatic:

Det blir midtower nu när man skippar femtioelva CD-läsare.

Då har du missat att det är på väg tillbaka

Permalänk

Idag innehåller moderkorten nästan allt man behöver i normalfallet utom grafikkort. Jag har ett FD Define R5, men skulle inte ha något emot en ”skolåda” om den kunde göras tyst trots PC-komponenter med vettig prestanda: det är svårt att bygga en spelmaskin som inte behöver kunna vädra ut 400W eller så av värmeutveckling om man använder den hårt.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte nämnvärt, funktionalitet över form säger jag alltid. Har ett phtanek entho som är rätt så gammalt, runt 12 år nu tror jag men som jag inte tänkt byta ut då det fyller sin funktion. Har moddat det lite för bättre luftflöde men annars klarar den det mesta

Permalänk

Fulltower med mycket plats och bra luftflöde.

Permalänk
Medlem

Mitt fläskiga Corsair Carbide Air 540 har hängt med i över tio års tid och jag har inga planer på att byta ut det. Luftflödet är i toppklass och dessutom är det perfekt när man har stora händer och finmotorik som en cementblandare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Föredrar stora chassin som är en njutning att bygga i samt ger gott luftflöde = mer prestanda. Med det sagt så har jag dock i planen att bygga nästa PC i Fractal Terra med en 240mm AIO. Får se hur det går...

Då har du missat att det är på väg tillbaka

Åh no!!
Väldigt intressant om den blir en norm och billigt dock, 100 års backup är inget illa skryt.

Permalänk
Medlem

Mitt Corsair 800d seglar fortfarande fint

Permalänk
Medlem

Kör open case.
XTIA Xproto-ATX case V2

Mycket trevligt. behövs inga chassifläktar

Permalänk
Medlem

Var helt inne på SFF länge, men nu känner jag att det är dumt för mig iaf. Vill bara kunna gömma bort den under mitt skrivbord ändå så kompact mid-tower är väl sweet spot just nu. Hade jag haft m-ATX moderkort hade jag kunnat slänga utnyttja mina 16 gb ram som jag la till sidan när jag uppgraderade till 32gb. Och hade kunnat köpa till mer M.2 SSD osv.
praktiska saker som detta hade ändå gjort de värt då att köra på M-atx om man hade kunnat få tag på dessa mer kompakta M-atx chassin då jag byggde dator för 4år sen eller så.

Nästa gång blir det nog de, sen får man se hur länge en PC byggs ihop som den gör nu, känns som det är dax för ett större steg i utvecklingen men inget tyder ju på det tyvärr.

Permalänk
Medlem

Gillar utmaningen med små chassin, och jag har mitt miditower på skrivbordet idag, så hade haft nytta av ett mindre. Dock är det ju väldigt dyrt och svårt att hålla temperaturerna i styr. Kände att det var jätteskönt när jag bytte till kompakt midi chassi med högt luftflöde att slippa stressa över hur varmt det blev.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Minitower föredrar jag

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

19" så att jag kan trycka in det i rackskåpet där det hör hemma.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Lagom såklart men vet inte om lagom räcker till längre för dessa massiva kort som kom med senaste generationen av GPUn.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte välja, det är kul med olika chassin samtidigt är inget perfekt. Louqe ghost var riktigt trevligt men jag vill gärna enkelt kunna stoppa in vad som helt av GPU och CPU så det funkade inte för huvudburken. Prima sekundär dock. Stör mig alltid i längden på de största chassina när de väl står i rummet, även om de är en dröm att bygga i.

Permalänk
Medlem

Stort midtower, Antec Mini P180 som jag köpte nångång 2009-10. Visst finns det utrymme för förbättring men tycker många nya chassin saknar egenskaper jag vill ha som plats för kortläsare.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3