För tydlighets skull: Kan jag använda samma hårdvara för att montera en kylare från en 7700K på en 8700?

Permalänk
Medlem

För tydlighets skull: Kan jag använda samma hårdvara för att montera en kylare från en 7700K på en 8700?

Jag har nyligen uppgraderat och behöver flytta över CPU-kylaren då den är bättre och tystare (Noctua NH-U12A över en Corsair single 120mm AIO). Får kylpasta idag men vill gärna undvika överaskningar om olika monteringssystem etc, jag flyttar ju över backplate och allt.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Båda ser ut att köra på socket 1151, så det ska gå fint!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag har nyligen uppgraderat och behöver flytta över CPU-kylaren då den är bättre och tystare (Noctua NH-U12A över en Corsair single 120mm AIO). Får kylpasta idag men vill gärna undvika överaskningar om olika monteringssystem etc, jag flyttar ju över backplate och allt.

Bara att kolla på båda CPU:ernas hemsidor. Det gjorde jag och de använder samma socket.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Båda ser ut att köra på socket 1151, så det ska gå fint!

På vissa hemsidor så benäms den senare sockeln som 1151-2 (för att särskilja att den är byggd för att klara av strömleveransen till processorer med högre antal kärnor). Jag vill bara undvika en överraskning när jag byter kylare mellan de två datorerna.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

På vissa hemsidor så benäms den senare sockeln som 1151-2 (för att särskilja att den är byggd för att klara av strömleveransen till processorer med högre antal kärnor). Jag vill bara undvika en överraskning när jag byter kylare mellan de två datorerna.

Antalet pins är desamma på socket 1151 och 1151-2, likaså är avståndet till monteringshålen för kylaren desamma på båda socklarna.

Som du skriver var "-2" för att särskilja att 8:e generationens processorer inte var kompatibla med den äldre sockeln och moderkorten trots att antalet pins var desamma.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34