Microsoft snabbar upp appbutiken i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft snabbar upp appbutiken i Windows 11

Upp till 40 procent snabbare laddningstider i den senaste Insider-versionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

600ms känns alldeles för segt för lite bild och text…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

600ms känns alldeles för segt för lite bild och text…

...och telemetri.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

...och telemetri.

Ja man kan kolla Gamers Nexus nya hemsida för att se hur snabbt och hur bra internet kan göras när det inte ska vara massa telemetri och annonser.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja man kan kolla Gamers Nexus nya hemsida för att se hur snabbt och hur bra internet kan göras när det inte ska vara massa telemetri och annonser.

Sunet.se

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja man kan kolla Gamers Nexus nya hemsida för att se hur snabbt och hur bra internet kan göras när det inte ska vara massa telemetri och annonser.

Sedär.
Få slår dock Elgiganten, de måste ha gudar som webbutvecklare...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Sedär.
Få slår dock Elgiganten, de måste ha gudar som webbutvecklare...

...eller så snålar dom inte på hårdvaran.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

M$ Gör allt för att vi skall byta till 11...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Ännu snabbare när man har avinstallerat den skiten.

Trött på appar som inte ens gör någon nytta på dator ens, om man ska koda något nytt program för så kunde man göra så folk ladda ner från sin sidan nu med appstore så ska MS godkänna det och även kräver pengar för det om jag inte minns fel.

Appar är ju okej på mobilen men på dator för fan nej det är som att använda Samsung Dex sitter jag på Windows eller på en Andorid allt ser nästan lika dant ut, det är lite som dagens elbilar är så lika att man nästan få kolla upp regnr för att veta vilket bilmärke det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Ännu snabbare när man har avinstallerat den skiten.

Trött på appar som inte ens gör någon nytta på dator ens, om man ska koda något nytt program för så kunde man göra så folk ladda ner från sin sidan nu med appstore så ska MS godkänna det och även kräver pengar för det om jag inte minns fel.

Appar är ju okej på mobilen men på dator för fan nej det är som att använda Samsung Dex sitter jag på Windows eller på en Andorid allt ser nästan lika dant ut, det är lite som dagens elbilar är så lika att man nästan få kolla upp regnr för att veta vilket bilmärke det är.

Sjukt godtyckliga åsikter…

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

...eller så snålar dom inte på hårdvaran.

Vadå, deras stackars 486DX/66-server kirrar väl biffen.

Elgiganten har iofs blivit bättre men så har även Microsofts butik. Men ingen av dem är bra på något sätt. Samma sak med Microsofts "Xbox"-app, visserligen bättre än den varit men jämför man med Steam så är den mil efter och det trots att Steam också börjat bli aningen bloatat på sistone.

Vad hände med 'less is more'?

Permalänk
Medlem

Jag skulle installera nya Teams för företag på en ny jobb gaminglaptop. Installationsfilen gick inte att köra för appinstallationshanteraren va tydligen för gammal. Så jag var tvingad till att gå till Microsoft Store och skulle uppdatera apparna.

Jag fick googla detta för att ens fatta vad Microsoft hade hittat på för dumt med senaste Teams programmet. Det tog över 30 min innan Microsoft Store hade lyckats uppdatera alla appar på en flångans ny gaminglaptop.

Man spyr alltid lite inombords när man ska behöva stå ut med den skiten. Jag fattar inte varför alla Microsoft portaler och även deras store måste vara så sjukt slö. Värst i ligan är deras partner Center portal för xbox. Stressen byggs upp inombords när man blir tvungen att jobba i den portalen. Det slipper dock vanliga konsumenter lyckligtvis att uppleva.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jättebra, snabba upp filhanteraren också, för slöare Explorer har jag inte varit med om den här sidan 2000-snåret.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Är väl jäkligt få som använder appbutiken?

"låt oss optimera något som få använder - för det ger oss bra KPI" <- utvecklignsteam hos MS :/

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Seriöst, använder någon ens Microsoft Store?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Seriöst, använder någon ens Microsoft Store?

Vissa grejer måste man få genom den. Dolbys Atmos-app exempelvis, och den används för att uppdatera program som kommer förinstallerat som jag inte tror medelsvensson har koll på kan plockas bort. Men ja, i övrigt är det få som använder den tror jag.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

"låt oss optimera något som få använder - för det ger oss bra KPI" <- utvecklignsteam hos MS :/

KPI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vissa grejer måste man få genom den.

Det går utmärkt att sideloada Microsoft Store appar:
https://store.rg-adguard.net/

Gör detta själv för att få en "fungerande" version av Intel® Graphics Command Center då Intel envisas med att plocka bort funktioner och lägga in reklam i gränssnittet.

Slipper även Microsoft Store helt med Windows LTSC

Microsoft Store har hittills bara varit en stor sandlåda i alla dess betydelser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Key Performance Indicator? Dvs mer telemetri i allt så att Microsoft kan visa hur bra de är för aktieägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det går utmärkt att sideloada Microsoft Store appar:
https://store.rg-adguard.net/

Gör detta själv för att få en "fungerande" version av Intel® Graphics Command Center då Intel envisas med att plocka bort funktioner och lägga in reklam i gränssnittet.

Slipper även Microsoft Store helt med Windows LTSC

Microsoft Store har hittills bara varit en stor sandlåda i alla dess betydelser!

Jag tror att de flesta på forumet har koll på att du använder LTSC vid det här laget, så du behöver ju inte nämna det i varje inlägg du gör…

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Jag tror att de flesta på forumet har koll på att du använder LTSC vid det här laget, så du behöver ju inte nämna det i varje inlägg du gör…

Förhoppningsvis är vi snart fler som kör LTSC, så att jag inte behöver bära fanan själv

OT:
Jag svarade bara att det är möjligt att installera apparna från Microsoft Store utan appbutiken i sig.

@Dallen:
Klarar du inte av att se LTSC nämnas i trådarna, så får du nog be Sweclockers att rapportera om annat än EOL/ESU rörande Windows 10, långsamma appbutiker och oönskad bloatware i Windows 11

Har faktiskt "bara" två maskiner med LTSC här. Övriga kör Windows 10 Pro, Windows 11 Pro, macOS eller GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Seriöst, använder någon ens Microsoft Store?

Det finns inga dumma frågor sägs det men för att du ska få ett svar så Ja.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Det finns inga dumma frågor sägs det men för att du ska få ett svar så Ja.

Känns rätt meninglös. Därför jag frågade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Känns rätt meninglös. Därför jag frågade.

Microsoft Store kunde ha varit riktigt bra och användbar, men känns som att Microsoft tappat kontrollen helt över butiken.

Framförallt ogillar jag hur apparna i sig "sandboxas" och är svåra att hantera manuellt jfm vanliga Windows program.

Spel via Microsoft Store har även ofta betydligt högre systemkrav än från exempelvis Steam-plattformen samt kraftigt begränsade kring moddning och tweaks.

Att inte kunna välja specifika versioner för valfri app känns också väldigt begränsande.

Sist och inte minst, så är utbudet av intressanta program nära nog obefintligt.

Tycker det är konstigt att Microsoft inte lyckats bättre på över 10 år.

I Windows 8 så använde jag Microsoft Store betydligt mer! Sedan dess har Microsoft själva förstört ett par av sina egna appar och många har försvunnit helt.

Jag använder Google Play och Apple App Store flitigt, men ser inte att Microsoft Store tillför något alls längre. Butiken dog i samband med Windows 10 för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Känns rätt meninglös. Därför jag frågade.

Varför känns det meningslöst? Tycker du appstores är onödiga på andra plattformar med?

Är bra med alla program samlat på ett ställe, smidigt med automatisk uppdatering. Även smidigt när man hjälper mindre kunniga. Slipper dom hämta hem program ifrån nätet.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Seriöst, använder någon ens Microsoft Store?

Ja, jag. Varför skulle man inte? Ja förutom för att den varit långsam..

Permalänk

Det mest korkade är att man fortfarande inte kan avinstallera på samma ställe man installerar appen/spelet på.
Nej där kan man bara öppna...

Permalänk
Medlem

Låter det uppdatera appar som appinstaller och webviews mm.
sen winget för allt annat. winget update --all körs en gång i veckan på alla datorer.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+