Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du måste väll inte tacka om du inte vill, men om du får ett kvitto i handen så kanske du bör tacka?
På många ställen jag vart på så är kassörskorna trevliga tillbaks, ibland får man kassen packad, och ibland hej eller hejdå när man passerar personalen, eller när man själv glömt och man hör det från dom på vägen ut.

Beter sig man väl i ex en Pizzeria så kan man också få vissa "förmåner" efter ett tag.

Nog för att man är introvert som bara den, men om man erbjuder eller beställer en tjänst av en medmänniska, så försöker man bete sig.

Men du jämför äpplen och päron. Det är ändå skillnad på att beställa en tjänst och att handla på ICA.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

I USA dricksar man för att dricksen bokstavligen är deras lön. I Sverige betalar arbetsgivaren deras lön, inte jag direkt. Så 0 dricks.

De allra flesta delar dricksen jämt på alla som jobbade det skiftet, inklusive kockarna o.s.v. så det är inte bara den som serverar som får dina dricks, inte ens om det är kontanter.

Då får jag börja smyga med sedlar i deras fickor...lite omvänd ficktjuvs taktik.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

I USA dricksar man för att dricksen bokstavligen är deras lön. I Sverige betalar arbetsgivaren deras lön, inte jag direkt. Så 0 dricks.

De allra flesta delar dricksen jämt på alla som jobbade det skiftet, inklusive kockarna o.s.v. så det är inte bara den som serverar som får dina dricks, inte ens om det är kontanter.

Exemplet USA är ju intressant, alla säger ju också att dricksen på något sätt skulle innebära att servicen blir bättre. Mina upplevelser är snarast tvärtom. Har aldrig varit med om att hetsen att få ut kunder från restauranger eller barer som finns i USA...

Jag ska alltså förväntas betala mer för en ickeexisterande service, eller i normala fall något som jag förväntar mig ingår i en anställds allmänna delar?

Dricksen ska ju skattas på också...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Självskanningen behöver du inte prata med, om du nu inte känner att du behöver!
Någon form av tjänst som berör minst två personer så bör man visa hyfs, anser jag.

Man beter sig/uppför sig som man själv skulle vilja bli bemött. Säljer du (ja just du) saft eller finska grisar ute vid vägkanten vid villan så lär du förvänta dig något sorts bemötande. Någon som kommer dit och beter sig otrevligt eller ignorant har inget där att göra, anser jag.

Jag tror också att folk blir gladare och får mer motivation i längden, en win win.

Så om du pratar i telefon, har lurar och svarta solglasögon på när du ska betala vid en kassa med en kassör(ska), så skulle jag tycka att du är otrevlig / ignorant, och förmodligen är jag inte ensam om det. Det samma gäller när man går på en buss fram, och det gäller både chaufför och de som påstiger bussen.

Kanske är det en åldersgrej?

(så dricks i min mening mestadels onödigt, man bör sköta sitt jobb utan att behöva dricks)

Jag jobbar inom ett serviceyrke och jag har blivit för gammal för att tolerera herrskap och tjänstefolk-stilen. Jag uppför mig på samma sätt som kunden bemöter. Är kunden otrevlig får de ett otrevligt bemötande, får jag ett trevligt bemötande får de samma tillbaka och hjälper kunden mer än de begär. Pratar de i telefon (händer ibland) och förväntar sig att jag ska vänta tills de har pratat färdigt så brukar de bli förvånade att jag bara går (deras telefonsamtal angår inte mig).

Btw. alla som har en taskig attityd när det kommer till reklamationer hamnar direkt sist i kön även om man kunnat åtgärda problemet på en gång. Är de däremot trevliga försöker man hjälpa så fort det bara går.

Ont.
Jag ger inte driks längre sedan vi gick ifrån kontanter till kort. Jag vet ju inte om servitören får pengarna eller om det är restaurangägaren som får dem. Dessutom får jag aldrig driks som servicemedarbetare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Självskanningen behöver du inte prata med, om du nu inte känner att du behöver!
Någon form av tjänst som berör minst två personer så bör man visa hyfs, anser jag.

Man beter sig/uppför sig som man själv skulle vilja bli bemött. Säljer du (ja just du) saft eller finska grisar ute vid vägkanten vid villan så lär du förvänta dig något sorts bemötande. Någon som kommer dit och beter sig otrevligt eller ignorant har inget där att göra, anser jag.

Jag tror också att folk blir gladare och får mer motivation i längden, en win win.

Så om du pratar i telefon, har lurar och svarta solglasögon på när du ska betala vid en kassa med en kassör(ska), så skulle jag tycka att du är otrevlig / ignorant, och förmodligen är jag inte ensam om det. Det samma gäller när man går på en buss fram, och det gäller både chaufför och de som påstiger bussen.

Kanske är det en åldersgrej?

(så dricks i min mening mestadels onödigt, man bör sköta sitt jobb utan att behöva dricks)

Ja men dåså, var osäker på om du tyckte det var ohövligt att knalla runt på Ica pratandes i telefon, men eftersom du syftar på interaktionen med personen i kassan är jag böjd att hålla med dig. (Möjligtvis med undantag från solbrillor, de ytterst få ggr jag själv använder solbrillor är de slipade, och tar jag av mig dom ser jag fan inte personen framför mig, än mindre vart jag ska blippa kortet)

Det kan mkt väl vara en åldersgrej för övrigt….i sådana fall har jag klättrat över den åldersgränsen med mina 45 bast. 👍🏼

Permalänk
Medlem

Varit sjukt nära att slå in pinkoden som dricks några gånger man varit lite på sniskan när de nyss börjat med detta "ange totalbelopp". Vet inte vad som skulle hända rent tekniskt, min kod börjar på en siffra över fem så det kan ju bli lite dyrt ifall inte systemet varnar på något vis att det är lite väl högt belopp. Inte tänkt testa..

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Exemplet USA är ju intressant

En bekant i usa har tidigare beskrivit att dricksandet börjat nå rent löljliga nivåer där. De dricksar t.o.m på mcdonals, lokala butiken, alla möjliga ställen där det aldrig förekommit tidigare, t.o.m i självbetjäningen frågar apparaten om tips och de räknar med att få minst 20%. Det är knappt amerikanerna själva längre har koll på när de ska dricksa, men de håller på att få nog av det nu. Han tror det kommer bli nåt slags uppror mot det och folk slutar ge extrapengar, just för att varenda en nu frågar och man har tappat greppet om hela systemet.

Permalänk
Medlem

Dricksar ytterst sällan, då ska det ha varit exceptionell service vilket det sällan är.
Har inte sett en "dricksterminal" här nere än, men det är väl bara en tidsfråga innan dom dyker upp, och då lär jag blankvägra av ren princip. Dricks är något man gör sig förtjänt av - inte något man guilttrippar någon till att ge.

Har aldrig riktigt förstått varför dricks är en grej i Sverige f.ö; till skillnad från USA så har servitörer en "normal" lön här och (över)lever inte på dricks på samma sätt.
Jag dricksar inte busschauffören/lokföraren för att vederbörande har kört behagligt och punktligt.
Jag dricksar inte sjuksköterskan/läkaren när jag är i behov av deras tjänster.
Jag dricksar inte killen som byter mitt däck eller personalen på ICA.
etc. etc.

Förstår att det kan vara lite pinsamt och att du blir lite utpekad, men om här är någon som jobbar inom resturaungbranschen eller dylikt och som förväntar sig dricks så skulle jag faktiskt vilja veta varför du anser att du förtjänar dricks när så många andra yrkesgruppen som också utför någon sorts service-tjänst inte får dricks - Jag är genuint nyfiken.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

JAG är BITTER så jag ger aldrig dricks, Jobbar själv inom vård och omsorg. ett jobb som har låg lön och är otroligt serviceinriktad inte bara att man alltid ska vara glad och trevlig till alla man hjälper, Även till anhöriga.. Skulle också vilja ha dricks för att jag gör ett EXTRA bra arbete..

Som någon som inte haft någon kontakt med vården förens förra året och nu själv får se hur slitigt många har det men ändå kan hålla ett gott humör och passa upp så är det där om någonstans dricksandet i mitt tycke skulle vara rimligt.

Tack för det jobb du utför, trots förutsättningarna och de låga löner det ofta verkar innebära. Och jag är seriös, varit allvarligt sjuk i ett halvår och fått se mycket av hur vården fungerar idag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Är det en bra och trevlig servitör eller servitris så dricksar jag 10% i runda slängar.
Mindre bra service 5%.
Inget fel på att göra nån lite extra glad på jobbet men det ska ju vara logiskt också.
Har sett på video i USA att det dricksas på self checkout butiker vilket jag tycker är helt sinnessjukt.

Permalänk
Medlem

Dricksade nyår 1993-1994 om jag minns rätt, men det var nästan lite av ett misstag. Det var nog senast. Delvis kanske det hänger ihop med att jag sällan är på den typen av lokaler där dricks kan förekomma, men delvis för att jag tycker det är principiellt fel.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

För att spinna vidare då.

Blir det ett problem om jag lägger på 10 eller 20% när jag ska betala olika saker hos myndigheter eller blir det muta och bestickning då? 🙄😂

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig.. svindyrt som det är redan..

Inte som företagen visar kunderna någon lojalitet idag.. tvärtom.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Dricksar i princip aldrig oavsett bord eller barservering.

Tumregeln brukar dock vara, behöver du gå och hämta maten etc så skippa dricks. Kommer dem med den till dig så är det frivilligt.

Jag dricksade senast när jag var på fine dining med en sommelier och avsmakningsmeny. Det var riktigt bra service, den stod ut. Då fick dem även dricks. Ogillar annars skarpt kulturen runt dricks.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Är det en bra och trevlig servitör eller servitris så dricksar jag 10% i runda slängar.
Mindre bra service 5%.
Inget fel på att göra nån lite extra glad på jobbet men det ska ju vara logiskt också.

Kul att du bjuder till och är generös!
Men varför till just restaurangpersonal? Om man lämnar in bilen på service, bokningen är smidig, trevligt bemötande när man hämtar upp bilen och man får en kort genomgång av vad som gjorts på bilen, sen när det ska betalas, ber du om att få lägga till 10% på fakturan?

Om servicen på restaurangen har varit "mindre bra" som du skriver ovan, varför ska du belöna det med pengar utöver deras avtalsenliga lön?

Permalänk
Medlem

I Sverige är väl dricksen inbakad i priset redan? Jag dricksar aldrig. Här i Sverige ska lönen vara satt så att man ska klara sig på den och med dom priserna som är idag så borde arbetsgivaren ha råd att betala löner till sina anställda. Var ut i fredags med kollegorna. En Erdinger veteöl kostade 81kr på restaurangen. På systembolaget kostar den 26kr. Jag drack två öl. Beställde en 200g hamburgare till middag och fick då även en liten skål med någon dippsås och en liten korg med pommes. Har för mig att maten kostade typ 185kr. Jag skulle kunna laga samma mat hemma för kanske 30kr. Totalt landade det då på ca 340-350kr och hade jag gjort det själv hemma hade det kostat kanske 80kr. Jag betalar då alltså redan ~260-270kr mer för att sitta i deras lokal, få maten lagad och serverad, och disken diskad. Jag tycker faktiskt att det 260-270kr räcker för det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Borde förbjudas precis som i så många andra yrken, arbetsgivaren ska betala vettig lön, inte kunderna.

Permalänk
Medlem

Dricksar om servicen inte varit undermålig, men tycker att dricks-kulturen är rätt värdelös. Hur ofta tror ni t.ex. dricks tas upp till beskattning om den ges kontant? Värst är länder där de skriver ut på kvittot att "tips not included".

Men även med invändningarna så adderar jag oftast dricks till foodora och uber där jag vet att giggarna tjänar otroligt lite, men även på restauranger och barer. Använder aldrig kontanter, så det blir att addera en slant på kortläsaren och hoppas att det inte bara är ägaren som skor sig, hoppas personal på sådana ställe drar snabbare än en avlöning så det blir självreglerande.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Man dricksar personen som serverade en mat men inte läkaren som opererade ut tumören ur dig, eller brandmännen som släckte ditt hus för de gör bara sitt jobb. I don't get it. 😅 Nu betalar man ju visserligen inte då såna grejer är betalda av staten men det hindrar väl ändå inte någon att sticka åt dem någon hundring efteråt? 😀 En dum jämförelse men om man jämför med andra butiker, t.ex Ikea? Personalen hjälper dig, kanske till och med bär fram grejer åt dig, ingen ger dom dricks?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Sen kan ju anställda inom restaurang branschen se till att deras arbetsgivare har kollektivavtal, "Kan" ju hjälpa lite iallafall lönemässigt. Dags att ställa lite krav.

Permalänk

Om jag inte missminner mig helt hade vi en drickskultur även här i Sverige för x antal år sedan (Ja, vi går tillbaka långt nu) men sedan kom någon förändring där "dricksen bakades in i priserna" så att säga.

Att detta gissel nu har gjort sin återkomst är, enligt mig, helt vansinne. I Sverige har servitörer en lön de kan leva på och vi skall definitivt sluta följa skit från USA, då det utan tvekan är ett resultat av att dricksande i det landet har fått mycket uppmärksamhet i Svensk media/sociala medier på "senaste tiden".

I Usa har det ju även gått så långt att automatiska maskiner ger alternativ att ge dricks, det är helt sinnesrubbat.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

I Usa har det ju även gått så långt att automatiska maskiner ger alternativ att ge dricks, det är helt sinnesrubbat.

Är ju lite det det handlar om, det har börjat dyka upp sådana även här.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Kul att du bjuder till och är generös!
Men varför till just restaurangpersonal? Om man lämnar in bilen på service, bokningen är smidig, trevligt bemötande när man hämtar upp bilen och man får en kort genomgång av vad som gjorts på bilen, sen när det ska betalas, ber du om att få lägga till 10% på fakturan?

Om servicen på restaurangen har varit "mindre bra" som du skriver ovan, varför ska du belöna det med pengar utöver deras avtalsenliga lön?

Det är bara så det är. Utan en lagstiftning så är man inte en gentleman om man bara reser sig och går. Men även då hade jag dricksat under bordet om servicen var bra. Det går hem hos sällskapet man är med också. Bäst att inte övertänka sånt. Det ska som sagt vara logiskt.
Jag håller med om att allt snyltande med kortläsarna i sverige är osmakligt. Vem vet om ens dricksen når personen man dricksade och inte går till ägaren.

Permalänk
Medlem

Har aldrig dricksat och kommer heller aldrig att göra det så personalen bara utför sig jobb som man får betalt för.