Permalänk
Medlem

Dell 27" Alienware AW2723DF

Hej

Går i tankarna att skaffa ny skärm. Kommer mestadels användas till CS men behöver även fungera för att jobba hemifrån.

Jag har väl i princip strykit OLED/QD-OLED då de inte verkar vara så bra för kontorsarbete (Word/excel etc). Ingen aning hur de fungerar med Autocad/Revit.

Lutar nu åt IPS, så tänkte kolla ifall någon här äger rubricerad skärm och kan ge lite feedback på hur ni tycker den fungerar för spel/arbete.

https://www.inet.se/produkt/2222158/dell-27-alienware-aw2723d...

Tar gärna tips på alternativ skärm som ni kan rekommendera.

Såklart är det ju ganska personligt vad man gillar/ogillar för skärm…men efter en veckas googlande på specs och recensioner i denna djungel till utbud, så tänkte jag se om man kan få lite info här.

Visst ja: kommer köra med ett XFX Speedster MERC319 Radeon RX 6900 XT

Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Någon här på SweC som jobbar hemifrån på en QD-OLED och tycker att det funkar bra?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Poberg:

Någon här på SweC som jobbar hemifrån på en QD-OLED och tycker att det funkar bra?

Med lågupplösta 1440p på 27-tum är det en synbar förändring mot en reguljär RGB-subpixelstrukur. Men hur just du reagerar har samma svar likt andra frågor av den sorten: endast du själva som kan svara på vad du tycker fungerar bra, vad just du stör dig på eller inte alls stör dig på.

Permalänk
Medlem

Då skippar jag nog QD-OLED för att slippa senare ångest och klurar vidare på Nano IPS

Tackar för input

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Poberg:

Då skippar jag nog QD-OLED för att slippa senare ångest och klurar vidare på Nano IPS

Tackar för input

En vanlig vanilj-IPS är ju på så sätt det trygga valet. Minst oväntade egenskaper av den sort man inte riktigt kan föreställa sig innan man sett det med egna ögon.

QD-OLED-strukturen (och WOLED-strukturen) blir mindre påtaglig ju tätare upplösning man har. Där kan en 4K-skärm i 27 eller 32 tum vara det bättre valet på alla sätt eftersom pixelstrukturen då kommer närmare gränsen för vad man kan uppfatta med egna ögat och även då nivån på hur man upplever det som ett problem eller inte. Fast än så långe inte många alternativ på den fronten utan det är mer skärmen för framtiden.

Permalänk
Medlem

Vanilj-IPS:)

Jo, det finns så mycket mysko för- och nackdelar med alla varianter så man blir tokig.

Permalänk
Medlem

Går i samma tankar som dig och lutar mer och mer åt att det inte blir en OLED med tanke på priserna.

AW2723DF verkar lovande, men då saknar den istället USB-C som är jäkligt behändigt när man ska koppla in jobbdatorn.

Aja, får fundera vidare.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

Går i samma tankar som dig och lutar mer och mer åt att det inte blir en OLED med tanke på priserna.

AW2723DF verkar lovande, men då saknar den istället USB-C som är jäkligt behändigt när man ska koppla in jobbdatorn.

Aja, får fundera vidare.

Visst ja, USB-C kan ju vara smidigt att ha också - bra tips!

Det blir svårare hela tiden att få ihop kalkylen. Man kanske får skaffa ett skrivbord till och köra en plats för jobb och en för spel....för det har man ju plats och råd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

Visst ja, USB-C kan ju vara smidigt att ha också - bra tips!

Det blir svårare hela tiden att få ihop kalkylen. Man kanske får skaffa ett skrivbord till och köra en plats för jobb och en för spel....för det har man ju plats och råd med

Varit inne på samma sak, köra ett skrivbord i L-form så man kan ha det så

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Vad blev det till slut? Blev det en AW2723DF? Jag går själv i samma tankar och den ser väldigt clean ut pågrund av dess tunna bezels likt en oled, som jag inte hittat på andra icke oleds.

Permalänk
Medlem

Hej

Det var sååå nära flera gånger att jag klickade på köp-knappen men bangade varje gång.
Har köpt begagnade skärmar i typ 10 år så har kommit billigt undan hittills. Hur jag än vred och vände på det så kändes det som man fick offra nånting.
Såklart det vore grymt med 4k och 240Hz och få det bästa från oled och ips 😂

Blev så att jag la det på is ett tag istället. Under tiden jag satt och velade så verkar det som att IPS-skärmarna började försvinna ur sortimentet - iaf ett par av de jag spanat på.
Sen kom även suget tillbaka lite på att bara köra med en skärm, typ en 38”

Så, jag får vänta tills jag glömt att jag velat över och ta upp jakten igen när min gamla skärm brinner upp😂😂

Själv då? Hur går tankarna?

Permalänk
Skrivet av Poberg:

Någon här på SweC som jobbar hemifrån på en QD-OLED och tycker att det funkar bra?

Jag kör en AW3423DW. Fungerar skitbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

Hej

Det var sååå nära flera gånger att jag klickade på köp-knappen men bangade varje gång.
Har köpt begagnade skärmar i typ 10 år så har kommit billigt undan hittills. Hur jag än vred och vände på det så kändes det som man fick offra nånting.
Såklart det vore grymt med 4k och 240Hz och få det bästa från oled och ips 😂

Blev så att jag la det på is ett tag istället. Under tiden jag satt och velade så verkar det som att IPS-skärmarna började försvinna ur sortimentet - iaf ett par av de jag spanat på.
Sen kom även suget tillbaka lite på att bara köra med en skärm, typ en 38”

Så, jag får vänta tills jag glömt att jag velat över och ta upp jakten igen när min gamla skärm brinner upp😂😂

Själv då? Hur går tankarna?

👍 funderar starkt att slå till
På AW2723DF men det är ju 1440p och IPS. Oled känns tyvärr inte optimalt för mig då jag mest kommer jobba från den flera timmar per dag.