Permalänk
Medlem

Mic för gaming

Letar en bra mic för gaming, vill inte ha lurar på mig för det känns instängt.
gillar ljudet från mitt 2.1 system med sub.

normalt lirar jag med discord för game Chat och öppen mic för det.
har inte haft någon mic på 10-15 år annat än på lurar med headset.

Tänkte mig en bomarm och en bra mic som inte tar upp ljudet annat är från mig,

hittade en bom som kommer funka med min 34 UW och en 27:a för övrigt på vänstersidan.
Studio Mikrofonarm https://www.maxgaming.se/sv/mikrofontillbehor/studio-mikrofon...

så vilken mic ska jag köpa?
är helt okunnig på detta så fire away,

ohh under 1200:- isch är ok.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en Blue Yeti i 11 år nu och svinnöjd, beprövad klassiker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har kört med en Blue Yeti i 11 år nu och svinnöjd, beprövad klassiker!

Det står att den tar upp omgivningsljud på flera "säkra" internet trådar... ?

Funkar det med den och spelljud och öppen mic?
har ju högtalarna på samma bord 70 cm bort riktad mig/micken.. och ganska högt..

Permalänk
Medlem

Funderar på om strupmic är det enda säkra..
trådlös..

Permalänk
Medlem

Problemet är mest att micar begränsar en viss frekvens, får du samma frekvens från högtalarna på hög volym så kommer den plocka upp det.

Om du inte har en mic som är väldigt nära din mun som begränsar på andra sätt så är det ganska kört.

Vill du inte bli ovän med andra, skaffa vettigt headset/hörlurar+vettig mic, typ ModMic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Problemet är mest att micar begränsar en viss frekvens, får du samma frekvens från högtalarna på hög volym så kommer den plocka upp det.

Om du inte har en mic som är väldigt nära din mun som begränsar på andra sätt så är det ganska kört.

Vill du inte bli ovän med andra, skaffa vettigt headset/hörlurar+vettig mic, typ ModMic.

Har en modmic visade det sig men vill bli av med sladd och lurar..
mm svårt detta..

Permalänk
Medlem

Begagnad Rode NT-USB kör jag med. Gav 1200 för den + stativet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Har en modmic visade det sig men vill bli av med sladd och lurar..
mm svårt detta..

Finns väl en trådlös variant, hur bra den sen är vet jag inte.

Permalänk
Medlem

FDUCE SL40 har jag köpt, snuskigt mycket för pengarna.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Nvidia broadcast och dess noise suppression är nästan magi. Kör en äldre röde videomic, shotgun mic, stående bredvid högtalaren. Man få ha lite lägre ljud på högtalarna men fungerar väldigt bra.

Annat är en dynamisk mic. Kräver att den sitter lite närmare, brorsan kör det istället för han kan inte köra nvidia broadcast. Så en samson q2u eller en audio technica atr2100x (tror jag den heter) är två exempel som inte kräver xlr interface, de har USB som allitternativ.
Sådana micar är mer riktnings känsliga mot ljud. Så länge de inte är riktade med baken mot högtalaren så plockar de väldigt lite ljud från högtalaren, discord krisp kan ta något kvarvarande, stäng av dynamisk gain i discord bara.

Dynamiska är lite tystare än klassiska gamer micar så de får sitta närmare munnen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Det står att den tar upp omgivningsljud på flera "säkra" internet trådar... ?

Funkar det med den och spelljud och öppen mic?
har ju högtalarna på samma bord 70 cm bort riktad mig/micken.. och ganska högt..

Du ställer in den på att bara fånga ljudet framför den. Jag kör aldrig med hörlurar utan jag kör 2.1 system och Discord är väldigt bra på att ignorera ljud som är från dina högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Du ställer in den på att bara fånga ljudet framför den. Jag kör aldrig med hörlurar utan jag kör 2.1 system och Discord är väldigt bra på att ignorera ljud som är från dina högtalare.
<Uppladdad bildlänk>

Måste den vara nära munnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Måste den vara nära munnen?

Brukar dra ner den så den typ är under den högra skärmen typ, knappast nära munnen, dock blir det ju ett mer "direkt" ljud om micken exakt framför dig så som när man har ett headset såklart.

Permalänk
Medlem

Yetin har några år nu på nacken så jag tänkte köpa en Steelseries Alias, rea på MaxGaming verkar trevlig.
Den har bara ett upptagningsmönster men det gör inget då den bara kommer användas till detta..
Blir nog ingen dynamisk då jag tror den kräver mic närmare munnen, kondensator verkar the way to go..
Lite brusredusering kanske men det finns en uppsjö av mjukvara för sådant.
Får se när jag kommer hem nästa hälg.. spännande..
Fyll gärna på om ni har några inspel
Tack.

Permalänk
Medlem

Hmm.. GG Sonar verkar inte funka med W11, det verkar vara en najs mjukvara. gratis..
Provade installera och det verka funka.,. kanske..
Har lajjat lite med GG Sonar och den verkar nice..
Lagt order på Alias och en studio bom..
Tråkig att jobba borta bara :-/