Finns ju hyfsat mycket forskning gällande produktionskostnader kostnader för EVS. Exempelvis är snitt priset på ett batteripack gjort i kina mellan 10-12 tusen dollar. Under pandemin gick råmaterial kostnaderna upp med 144% till över 8 tusen dollar per EV, i genomsnitt. 2025 räknar man med att totala tillverkningskostnaden för en EV som klarar runt 40 mil är runt 23-24 tusen dollar.
Det stämmer inte, batteripack på 60 kwh kostar 6600 USD just nu, (redan det en halvering av forskarnas(?) 12000 dollar), och de två bolagen som gör nästan alla batterier i Kina kommer enligt uppgift halvera priserna i år till dvs 3300 för ett batteripack på 60 kwh.
Siffran 12000 usd känns som den kan vara från 2018 eller däromkring. Batteripriser sjunker som en sten i takt med att tillverkningskapaciteten ökar. Var och varannan nation och organisation bygger ju batterifabriker som var för sig motsvarar årsproduktionen av batterier för några år sedan.
Produktionspriset för elbilar är svårt att reda ut, man kan räkna på många sätt - men vi vet ju att det är långt under 23000 usd redan i år eftersom det säljs elbilar i flera länder (inte bara Kina) där slutpriset ut till kund är under 18000.
En lite naiv spekulation följer:
VW m fl har hintat om att elbilar produceras över 2x snabbare än fossilbilar, vilket innebär att bilarna i sig utan batteri borde vara billigare än motsvarande fossilbilar. Om man sedan lägger på 3300 usd plus moms och en viss marginal för batteriet så har man vad eldrivna bilar borde kosta ut till kund om det vore baserat på tillverkningskostnad (vilket det förstås aldrig varit och aldrig kommer bli heller, det är bara ett tankeexperiment).
En snabbkoll på ex Kias utbud hintar då om att de borde tjäna pengar på EV6'an även om den såldes för ca 250 000 ut till kund i Sverige (Kia picantos pris plus 35000+moms+marginal för batteri minus lite lägre produktionskostnad). Istället säljs den för 640 000. De har i så fall nästan 400 000 utrymme att sänka priset med om de skulle bli tvungna.