Moderkort och minnen till 7800X3D?

Permalänk
Medlem

Moderkort och minnen till 7800X3D?

Jag har alltid haft datorer med Intel-processorer, mest av gammal vana. Nu kör jag på en uråldrig i7-4790 och det är dags att uppgradera.

Eftersom jag behöver byta moderkort så är jag fri att välja vad som helst... och eftersom jag mest spelar Microsoft Flight Simulator 2020 i VR så har jag förstått att en AMD Ryzen 7 7800X3D är bland det bästa jag kan få för en rimlig peng. Det finns ännu bättre, men skillnaden i pris är svår att motivera.

Har jag rätt så här långt?

Jag har ett GeForce RTX 4070 och jag är medveten om att det troligen blir det som sätter gränsen efter en uppgradering. Gott så - jag vill ha lite marginal om jag uppgraderar grafikkort i framtiden.

Men jag har ingen aning om vilket moderkort som fungerar bra för en 7800X3D. Jag har ingen lust att betala mer än nödvändigt för ett moderkort, men det ska ändå ha WIFI, vara lite framtidssäkert, och kanske ha en sån där flashback-knapp (eller är det inte nödvändigt?).

Och vilka minneskretsar fungerar sen bra till det kortet? 2 x 16GB är lagom och DRR5 förstår jag att det ska vara. Hög minnesfrekvens hjälper, men är det någon mer siffra man ska titta på? Jag är lite vilsen på moderkort och kompabilitet. Speciellt i AMD-världen.

Har också för mig att det gick rykten om AMD och drivrutinstrul, kanske mest med VR... men det var kanske bara rykten, eller?

Tacksam för glada tillrop och förslag på komponenter.

Rubrik justerad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Ett moderkort med B650-chipset duger alldeles utmärkt. När det gäller minne vill du ha 6000Mhz. Flashback är trevligt om man behöver flasha bios utan CPU eller om man glömmer att flasha innan man uppdaterar till något nyare, annars är det inte jätteviktigt, brukar mest finnas på lite dyrare kort tyvärr.

"Har också för mig att det gick rykten om AMD och drivrutinstrul, kanske mest med VR... men det var kanske bara rykten, eller?"

CPU:er har inga drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Kasta också ett öga på CL-värdet (CAS latency). Med minnena "dlq84" nämnde så vill du ha 30 eller under (snabbare). Då har du samma latens som är vanligt på DDR4 minnena, dvs 10 ns. Formeln är CL/MHz*2000 om du kikar på andra minnen. Sen är det alltid bra att försöka hitta något från moderkortstillverkarens QVL, d.v.s. listan där de nämner testade minnen. PS. AMD's benämning av XMP är DOCP.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av laban77:

Har också för mig att det gick rykten om AMD och drivrutinstrul, kanske mest med VR... men det var kanske bara rykten, eller?

Det är på GPU-sidan, inte CPU. 7800X3D blir kalas.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

För RAM vill du ha något i stil med https://www.webhallen.com/se/product/362274-Corsair-Vengeance... vilka uppfyller exakt det som andra nämnt ovan.

Vad gäller moderkort så har jag själv suttit och grottat djupt i detta senaste veckorna (ska själv köpa en 7800x3d). Jag har landat i detta: https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga...

Verkar vara ett av de mer rekommenderade. Men också kanske ett av de dyrare. Den här videon kanske kan vara till hjälp i de olika prisklasserna: https://youtu.be/ZtHOOyWYiic?si=o3EBaloCQ-t0sSbB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

PS. AMD's benämning av XMP är DOCP.

Fast för AM5-plattformen är det väl snarare EXPO som är relevant?

(Och DOCP är väl mer specifikt ett namn som *Asus* använder för XMP i kombination med AMD-plattformen, inte något som AMD har något med att göra? Andra tillverkare verkar ju f.ö. inte vara rädda för att kalla XMP för XMP även i kombination med AMD.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

CPU:er har inga drivrutiner.

Fast AMDs chipset har. Dock har jag ingen uppfattning av att folk i någon större omfattning skulle ha starka åsikter om dessa.

Skrivet av Daemon:

Det är på GPU-sidan, inte CPU. 7800X3D blir kalas.

Snarare är det väl här skon klämmer i någon mån, även om jag upplever att det överdrivs.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tusen tack för hjälpen. Det blev nämnda komponenter pluss en kylare.

AMD Ryzen 7 7800X3D
ASUS ROG Strix B650E - F
Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 CL30
Thermalright Peerless Assassin 120 SE