Disney Plus ska börja ta betalt för kontodelning i juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nu vet jag inte vilka tio budord du pratar om, för det finns många olika versioner av dem, men jag antar att du menar det om att man inte ska ha begär till något som tillhör sin nästa. För mig är det tydligt, med alla exempel om tjänsefolk, boskap, hustru, etc, att man inte ska försöka ta bort något som tillhör någon annan, även om en hustru inte är egendom, och man inte kan "stjäla" en hustru, så ska man inte ta bort någon annans. Att kopiera något tar inte bort något från någon.

Du kanske gör någon annan tolkning, men i så fall håller jag inte med.

Tar du t ex bort någons boskap är det stöld så det är uppenbart inte vad det handlar om då det styrs av budord sju. Detta handlar om att ha begär till något som tillhör andra, och i koperingsfallet blir det också ett agerande på detta begär så det går ett steg längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Strömningstjänster är också prissatta olika i olika länder. I fattigare länder är de billigare. En hundralapp betyder mycket för många.

I de fattigaste länderna har massor av folk inte ens tillgång till utrustning som gör att man kan komma åt sådan underhållning. Där kan man behöva spara länge för att få ihop till en cykel till familjen. Så att gnälla över att man inte kan ha alla streamingtjänster samtidigt som svensk är löjligt. Det finns knappast brist på annat tidsfördriv, inklusive sådan som man inte aktivt behöver betala för.

Permalänk
Medlem

Som vanligt: Fair enough.

Kostar massor att skapa. Bara att läsa personallistan som ligger mot slutet av varje grej.

Vill de köra den här modellen har man all frihet i världen att inte vara kund hos dem.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

TV och film är kultur, och mediabolag är kulturinstitutioner. Det finns inget motsats mellan att vara en kulturinstitution och vara vinstdrivande.

Fri (inte nödvändigtvis gratis) åtkomst till kultur är en mänsklig rättighet enligt FN:s allmänna förklaring om mänskliga rättigheter. Artikel 27:

Så ja, tillgång till strömningstjänster är faktiskt en mänsklig rättighet.

Hur man ska få ihop punkt 1 och 2 finns det många sätt att göra på, det systemet vi har idag beaktar tyvärr bara intressena av dem som styr över kulturen i fråga.

Jag håller med om att det förmodligen inte vore särskilt bra att försöka ha olika priser beroende på betalningsnivå, det är därför jag är inne på ett system där de som har råd sponsrar det de vill se, och de som inte betalar får helt enkelt nöja sig med det andra valt att sponsra eller skapa. Ganska exakt som mänsklig kultur har fungerat i lång tid innan teknik innebar att man kunde kopiera fritt.

Jag är rätt säker på att streamingbolagens armé av advokater hade krossat dig om du gått till domstol och menat att vad de producerar(oavsett om du eller jag kallar det kultur) är en mänsklig rättighet. Om du mot förmodan hade fått rätt kan vi nog säga hej då till 95% av all kultur som produceras idag.

Det är inte svårare än att de som producerar innehåll vill ha betalt. Och du som konsument måste betala det priset som de sätter. Annars avstår man.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BobbyM:

Jag är rätt säker på att streamingbolagens armé av advokater hade krossat dig om du gått till domstol och menat att vad de producerar(oavsett om du eller jag kallar det kultur) är en mänsklig rättighet. Om du mot förmodan hade fått rätt kan vi nog säga hej då till 95% av all kultur som produceras idag.

Det är inte svårare än att de som producerar innehåll vill ha betalt. Och du som konsument måste betala det priset som de sätter. Annars avstår man.

Jo, absolut. FN:s universala deklaration om mänskliga rättigheter är inte en lag och går inte att använda i en domstol. Jag har inte påstått något annat heller. Det var tänkt som ett direkt svar på påståendet att tillgång till streamingtjänster inte är en mänsklig rättighet, inte något annat.

Mediabolagen vinner du inte mot genom att slåss mot dem i domstol.

Permalänk
Medlem

Hi Bob…

Annars håller jag med @BobbyM jag gör mig av med streamingtjänster på löpande band. Nu är det bara Spotify Family, HBO Max och TV4 Play. Det enda jag använder är youtube Premium.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är detta konstigt? Är faktiskt förvånad att utomstående har kunnat använda samma konto fram tills nu. Ni som jämför med mat från ICA, en mer rättvis jämförelse är om du handlar en kasse med mat för 1000:- och sen förväntar dig att din kompis, kusin, utflyttade barn, ska få en också utan extra kostnad, vilket är fullständigt orimligt så klart.

Permalänk
Medlem

Tycker som vissa andra sagt att detta känns helt ok, skulle man vara 4 studenter eller kompisar så kan man nu lagligt gå ihop och ta ett Premium abonnemang och betala totalt 276:- / 69:- per person och månad för 4K och vars en ström.

Synd bara att de envisas med samma skit som Netflix att skilja på sina abonnemang med 1080p och 4k istället för något vettigare och enligt mig mer rättvist som typ detta nedan. Jag hade garaneterat valt ett 2 strömmars abonnemang + kontodelning och delat med syrran då. Nu drar jag kanske igång abonnemanget en månad per år och ser det jag vill se.
- 2 strömmar med 4k + reklam: 59:-
- 2 Strömmar med 4K: 89:-
- 4 Strömmar med 4K: 119:-

Permalänk
Medlem

"Har du inte råd att betala cigaretterna, ge då fan i att röka".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

TV och film är kultur, och mediabolag är kulturinstitutioner. Det finns inget motsats mellan att vara en kulturinstitution och vara vinstdrivande.

Fri (inte nödvändigtvis gratis) åtkomst till kultur är en mänsklig rättighet enligt FN:s allmänna förklaring om mänskliga rättigheter. Artikel 27:

Så ja, tillgång till strömningstjänster är faktiskt en mänsklig rättighet.

Hur man ska få ihop punkt 1 och 2 finns det många sätt att göra på, det systemet vi har idag beaktar tyvärr bara intressena av dem som styr över kulturen i fråga.

Jag håller med om att det förmodligen inte vore särskilt bra att försöka ha olika priser beroende på betalningsnivå, det är därför jag är inne på ett system där de som har råd sponsrar det de vill se, och de som inte betalar får helt enkelt nöja sig med det andra valt att sponsra eller skapa. Ganska exakt som mänsklig kultur har fungerat i lång tid innan teknik innebar att man kunde kopiera fritt.

Artikel 27 är nog applicerbart på Sverige som stat inte Disney som producent? Så vi klarar oss nog undan med public service, bibliotek och gratis museum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Tycker som vissa andra sagt att detta känns helt ok, skulle man vara 4 studenter eller kompisar så kan man nu lagligt gå ihop och ta ett Premium abonnemang och betala totalt 276:- / 69:- per person och månad för 4K och vars en ström.

Synd bara att de envisas med samma skit som Netflix att skilja på sina abonnemang med 1080p och 4k istället för något vettigare och enligt mig mer rättvist som typ detta nedan. Jag hade garaneterat valt ett 2 strömmars abonnemang + kontodelning och delat med syrran då. Nu drar jag kanske igång abonnemanget en månad per år och ser det jag vill se.
- 2 strömmar med 4k + reklam: 59:-
- 2 Strömmar med 4K: 89:-
- 4 Strömmar med 4K: 119:-

Som nämnts tidigare att det skulle vara dåligt med olika prissättningar, men det är ju precis det bolagen gör.

Netflix i Turkiet
40:-
60:-
75:-

Det är ju uppenbart att, går de runt på 75:-, så betalar jag den summan.
EU stipulerar ju dessutom fri rörlighet på varor, tumme upp på den.

Disney bas:
11kr (59kr i SE)

Kostnaden är ju servrar och streams, det är precis det som står i nuvarande avtal som vi kunder ingått.

Att skicka 4 streams till 1 ip eller 4 ip är samma kostnad.

Fanns det någon rimlighet i det nya upplägget så skulle det vara fria strömmar bakom 1 IP-adress
men kvalite och off-line är det som ska variera..

För alla som pratar om olagligt, nej, det är inte olagligt att dela konto, det kommer dock att vara ett avtalsbrott, worst-case att du tappar ditt kontrakt och ev. årsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av efditac:

Netflix i Turkiet
40:-
60:-
75:-

Det är ju uppenbart att, går de runt på 75:-, så betalar jag den summan.
EU stipulerar ju dessutom fri rörlighet på varor, tumme upp på den.

Jag måste missat när Turkiet blev medlem i EU. Vilket år var detta?

Permalänk
Medlem

1 konto = 1 hushåll är något streamingtjänster kom på nyligen, förut hade man 1-3 parallella streams beroende på vad man betalade

Mitt konto har inget med mitt hushåll att göra, det är inte comhem vi pratar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

1 konto = 1 hushåll är något streamingtjänster kom på nyligen, förut hade man 1-3 parallella streams beroende på vad man betalade

Det känns inte direkt nytt. Vad har antalet streams med saken att göra? Det är inte direkt ovanligt att man är flera personer i ett hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det känns inte direkt nytt. Vad har antalet streams med saken att göra? Det är inte direkt ovanligt att man är flera personer i ett hushåll.

Vad har hushåll med streamingtjänster att göra? Varför skulle det vara rimligare att dela med en sambo än en släkting?

(Jag betalar för Netflix, HBO, Disney+, AppleTV+ och Amazon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vad har hushåll med streamingtjänster att göra? Varför skulle det vara rimligare att dela med en sambo än en släkting?

(Jag betalar för Netflix, HBO, Disney+, AppleTV+ och Amazon)

Det är så historiskt sätt servrar fungerat med tjänster. Om vi vänder på det, varför skall det inte vara knutet till hushållet? Telefon, internet, el, vatten, avlopp är knutet till hushållet t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är så historiskt sätt servrar fungerat med tjänster. Om vi vänder på det, varför skall det inte vara knutet till hushållet? Telefon, internet, el, vatten, avlopp är knutet till hushållet t ex.

Om du istället för att "vända på det" funderar på det jag skrev så kan vi diskutera vidare.

Sedan ger du exempel där man uppenbart betalar för förbrukning vilket hade varit ett perfekt alternativ för många när det kom till streamingtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är så historiskt sätt servrar fungerat med tjänster. Om vi vänder på det, varför skall det inte vara knutet till hushållet? Telefon, internet, el, vatten, avlopp är knutet till hushållet t ex.

Skillnaden är att man inte avtalat något om särskilda hushåll gällande streamingtjänster.
Att avtalet nämner ett hushåll är inte detsamma som vilket...
Begrepp måste definieras för att ha någon juridisk bärighet vilket de undviker eftersom de tillåter dig att använda tjänsten på din mobil utanför ditt hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är så historiskt sätt servrar fungerat med tjänster. Om vi vänder på det, varför skall det inte vara knutet till hushållet? Telefon, internet, el, vatten, avlopp är knutet till hushållet t ex.

Inte då..
Sen när var din mobiltelefon begränsad till hemmets väggar? Blir det dyrare för Telia om du ringer från en annan mast?
Kan du inte ta med ditt Boxer eller Allentekort och sätta dig hos grannen om antenn/parabol är på plats?

Du nämner bara tjänster som har fysiskt media som distribution.
Finns ingen server bakom de tjänster du nämner, analog telefon, internet, el, vatten, avlopp.
(jaja AXE osv och internet i sig kräver ingen server men utan dem blir det lite tomt)

Om jag delar El med grannen, så har jag grundavgiften (underhåll service etc.) men förbrukning ökar.
Om jag delar Vatten/avlopp med grannen, så har jag grundavgiften men förbrukning ökar.
Om jag delar Internet med grannen, så har jag grundavgiften men responsen minskar (om inte jag uppgraderar).

Tycker du att det blir bättre för oss alla om det blir bundet till hushållet eller har du aktier i Disney?

Hur tänker du att att tjänsten 4 streams är dyrare för bolagen om det är flera ip-adresser?
Jag själv plockar ut 3 ip från min ISP, ska jag betala mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag måste missat när Turkiet blev medlem i EU. Vilket år var detta?

Ironi förstås, de blir det om 100år.

Lika mycket ironi som att du framför att bara delning inom hushållet är det bästa sedan färdigskivad ost.

Sen kanske man kan upplysa alpha o Z generationen om när Public Service krävde in sina licenspengar,
så var ungdomar, som var skrivna hemma men studerade på annan ort, tillåtna att nyttja PS tjänster
UTAN ATT BETALA, detta faktum måste ju svida för många Netflix o Disney apologeter.

Permalänk
Medlem

Artiklar om streamingtjänsternas beteende är alltid fascinerande eller rättare sagt - kommentarerna från alla apologeter. Det är ingen mänsklig rättighet, bolagens rätt, man skall betala för sig ad nauseam.

Om dessa streamingtjänster vore det enda sättet att få tag på film/serier hade jag lagt ner tittandet helt och hållet då det finns andra nöjen (spel t.ex) där det fungerar som man kan förvänta sig. Alltså inte att Rockstar har en butik/tjänst för sina spel, Bethesda har en annan, Microsoft en tredje, Naughty Dog en fjärde o.s.v. Jaså, vill du spela GTA? Ja, då är det denna prenumeration som gäller. Ojdå, lite Fallout också? Ja, då blir det denna prenumeration och sedan sitter förespråkarna och förklarar "det är ingen mänsklig rättighet att kunna spela GTA och Fallout samtidigt/samma dag!"

Inte bara att streamingtjänster är en enda stor huvudvärk, processen för att få igång materialet är också fin. Jaha, enheten har inte rätt DRM så det blir 480p idag. Nej, TVns klient är "för gammal" för du köpte apparaten för tre år sedan, var god köp en ny TV. Nej, den Androidboxen är inte kompatibel med vår klient fr.o.m datum, var god köp en ny. Nej, du har ROOTAT ENHETEN, glöm att använda vår tjänst! Du använder adblock, det tycker vi inte om och strejkar därför tills denna avinstalleras. Nej, du har inte rätt webbläsare, du får bara 720p om du inte byter till Edge.

Då är t.ex detta med spel helt underbart. Öppna Steam och bläddra fram vad man vill ha om man inte redan har det, köp och kör. Ja, det finns "systemkrav" men de är klart listade och förutsägbara. GOG är det andra alternativet, också bara att köpa och köra.

Om det fanns ett "Steam" för film/serier där man kunde välja att hyra, köpa en DRM-fri kopia, alternativt att DRM är hårt standardiserat och ligger i operativsystemet, alternativt i form av en "token" som lagras i enheten och fungerar transparent oavsett webbläsare etc) och eventuellt streama ett bibliotek (tänk GamePass - alltså ett urval av titlar, inte att samtliga finns där) vore det perfekt.

På DVD-tiden var det klart bättre då butikerna (framförallt på nätet) hade det mesta och man slapp jaga filmer à la "Amazon har inga Universalfilmer, man får beställa dessa från DVD Soon fast de har inga Paramount så dessa får man beställa från DV-Depot". Man kunde alltså beställa Back to the Future OCH Star Wars samt Star Trek samtidigt, från samma butik, i samma beställning... Tänk så bekvämt.

Bekvämare än att ha två tjänster eftersom Star Trek är Paramount och Star Wars är Disney och således inte kan samexistera...

Ge mig ett "Steam" för filmer och jag kanske t.o.m överväger att skaffa den där "streama ett urval ur katalogen"-tjänsten varje månad.

Annars spelar jag hellre ett spel i två timmar än ser en streamad film i två timmar (efter att ha först sökt efter vilken tjänst som har den och fipplat med systemet för att få igång den i 4K).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Skillnaden är att man inte avtalat något om särskilda hushåll gällande streamingtjänster.
Att avtalet nämner ett hushåll är inte detsamma som vilket...
Begrepp måste definieras för att ha någon juridisk bärighet vilket de undviker eftersom de tillåter dig att använda tjänsten på din mobil utanför ditt hushåll.

Snurrar du inte till begreppen du? Det är väl fortfarande samma hushåll som nyttjar tjänsten oavsett om jag sitter hemma och tittar eller om jag tittar på min mobil när jag befinner mig utanför hemmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Snurrar du inte till begreppen du? Det är väl fortfarande samma hushåll som nyttjar tjänsten oavsett om jag sitter hemma och tittar eller om jag tittar på min mobil när jag befinner mig utanför hemmet?

Det är det jag menar. Det finns ingen juridisk definition av vad hushåll är.
Hushåll är inte synonymt med folkbokföringsadress.
SCB: Sammanlagt nio olika hushållstyper
NE: en enhet av människor som delar bostad och ansvar för varandras försörjning.
Netflix et al: Netflix-hushåll är en grupp enheter som anslutits till internetuppkopplingen på platsen där du vanligen tittar på Netflix.

Du kan äga flera fastigheter eller ingå i månggifte med boende på olika ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är det jag menar. Det finns ingen juridisk definition av vad hushåll är.
Hushåll är inte synonymt med folkbokföringsadress.
SCB: Sammanlagt nio olika hushållstyper
NE: en enhet av människor som delar bostad och ansvar för varandras försörjning.
Netflix et al: Netflix-hushåll är en grupp enheter som anslutits till internetuppkopplingen på platsen där du vanligen tittar på Netflix.

Du kan äga flera fastigheter eller ingå i månggifte med boende på olika ställen.

Vad jag vet är månggifte förbjudet i svergie. Bigami = gift med 2 kvinnor.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vad jag vet är månggifte förbjudet i svergie.

Nu är vi helt offtopic, men i det här landet har det godkänt hundratals månggiften från utlandet fram till 2021.
Bara kolla med Skatteverket där det finns över 1000 barn registrerade i månggifte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Kontentan är ju att han och barnen inte tycker tjänsten är värd pengarna. Det är ju detta man skall framföra I KLARTEXT.
Inte att man är arg för att man inte kan dela ett abonnemang som egentligen inte har oskäliga villkor.

Jag är inte arg, tycker bara inte det är värt att fortsätta betala när inte barnen kan fortsätta använda tjänsten på samma sätt dom gjorde för några månader sedan när dom båda bodde hemma.
Det resulterar då i att Netflix inte får några pengar från mig, signalen är således sänd kan man väl säga. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av efditac:

Kostnaden är ju servrar och streams, det är precis det som står i nuvarande avtal som vi kunder ingått.

Glömmer du inte en rätt väsentlig del nu?

Den stora kostnaden är såklart materialet som du får tillgång till, i.e. löner.

Skrivet av efditac:

Det är ju uppenbart att, går de runt på 75:-, så betalar jag den summan.

Det är/blir såklart problematiskt med globala tjänster på en global marknad.

Praxis är att om vi i Sverige vill ha svenska löner, så får vi betala svenska priser. Det är inte konstigare än så.

Skrivet av hultron:

Vad har hushåll med streamingtjänster att göra? Varför skulle det vara rimligare att dela med en sambo än en släkting?

Rent juridiskt är det här ingenting nytt eller konstigt. Rent juridiskt är ett samboförhållande något annat än en relation med en släkting, och ger juridiska för/nackdelar (beroende på hur man ser det).
Som sagt, det är ingenting nytt eller konstigt, och du ser det inom försäkringar och nästan all annan avtalsrätt.

Skrivet av hultron:

Sedan ger du exempel där man uppenbart betalar för förbrukning vilket hade varit ett perfekt alternativ för många när det kom till streamingtjänster.

Om det är ett perfekt alternativ så finns ju det alternativet!

Det du gör är att du tittar på prissättningen på t.ex. Netflix som den ser ut idag, och så tänker du att om du bara kollar på 1 film istället för 10, så borde du betala 10% av din nuvarande månadskostnad.

Vi behöver inte gå in på detaljerna i varför det är fel, utan bara konstatera att det är fel.

Permalänk
Medlem

Skönt iaf att musikbranschen inte är likadana och startar strömtjänster, där bara vissa album/låter finns.

10 video tjänster, 10 musik, 4-5 ljudböcker, poddar måste ju också ha sin peng så lite där med på olika tjänster. Gäller att hänga med.

Nu hade ju Disney+ inget vidare utbud ändå och det är uppsagt sen ett tag tillbaka, så ingen fara för min del

Permalänk

Skulle aldrig falla mig in att betala för Disney. Brorsan kan behålla abonnemanget för sig själv efter att jag kollat färdigt på Shogun. Sen får man väl hitta andra lösningar om det dyker upp något spännande i framtiden.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av efditac:

Ironi förstås, de blir det om 100år.

Lika mycket ironi som att du framför att bara delning inom hushållet är det bästa sedan färdigskivad ost.

Sen kanske man kan upplysa alpha o Z generationen om när Public Service krävde in sina licenspengar,
så var ungdomar, som var skrivna hemma men studerade på annan ort, tillåtna att nyttja PS tjänster
UTAN ATT BETALA, detta faktum måste ju svida för många Netflix o Disney apologeter.

Jag ser ingen ironi i något av dem. Dock är det lite ironiskt att försöket att bortförklara misstaget som ironi gör misstaget större.