Köpråd: 34" Ultrawide för spel och jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Jag har exakt denna Svive skärm sedan ett år tillbaka (gav typ 3990kr på jul rean). Färgerna är inte speciellt poppande utan matta och livlösa. Mjukvaran i skärmen är väldigt basic. Skulle inte rekommendera den för något annat än jobb.

Ska du göra mera än jobba på den så ta något annat.

Ajdå! Ja nu är den beställd i alla fall så jag får hoppas på det bästa.

Permalänk

Jag är också ute efter en skärm för typ samma användningsområde, programmering och lite spel ibland om (när) man hinner.
Har kikat på att komplettera min 27 1440 med en 4k då jag tycker texten blir så crisp i 4k.

Hursomhelst, hade en Xiaomi MI34 hemma och jag tyckte den var skräp, fattar inte hur VA kan marknadsföras i Gamingskärmar, jag tyckte eftersläpet var helt extremt och det syntes ju även om man drog runt ett vitt fönster med svart text, väldigt irriterande.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av rb64:

Jag är sjukt nöjd med att koda och spela på 38" LG UltraGear 38GN950P som finns för 12 964,00 kr just nu hos Proshop.

Den saknar möjlighet att koppla laptop via USB-C (video + laddning), annars hade den varit med bland valen.

Permalänk
Medlem

En prisvärd 34" för både jobb och spel så tipsar jag om doldisen Philips 346P1CRH/01
https://www.philips.se/c-p/346P1CRH_00/brilliance-svaengd-ult...

Introducerade skärmen till våra kontor och den har blivit riktigt poppis 🙂

Inbyggd USB-C docka med RJ45, inbyggd utfällbar webkamera, DP-IN, DP-UT, HDMI, 100Hz Freesync, HDR 400, Windows Hello. Säljs för 6.981:- på Proshop just nu. https://www.proshop.se/Skaerm/34-Philips-P-line-346P1CRH-3440...

Går så klart inte att jämföra med en OLED, personligen skulle jag nog inte använda en OLED idag om syftet var att kombinera Jobb och spel.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

En prisvärd 34" för både jobb och spel så tipsar jag om doldisen Philips 346P1CRH/01
https://www.philips.se/c-p/346P1CRH_00/brilliance-svaengd-ult...

Introducerade skärmen till våra kontor och den har blivit riktigt poppis 🙂

Inbyggd USB-C docka med RJ45, inbyggd utfällbar webkamera, DP-IN, DP-UT, HDMI, 100Hz Freesync, HDR 400, Windows Hello. Säljs för 6.981:- på Proshop just nu. https://www.proshop.se/Skaerm/34-Philips-P-line-346P1CRH-3440...

Går så klart inte att jämföra med en OLED, personligen skulle jag nog inte använda en OLED idag om syftet var att kombinera Jobb och spel.

Funderade på att köpa den för nåt år sedan. Jag uteslöt den tidigt men minns knappt varför. Tror det var för att den ser så jäkla klumpig ut och att recensioner inte var övertygande. Den såg inte så nice ut i de videorecensioner jag kollade. Kul att höra att ni är nöjda dock!

Uppdatering: Ah, justeja - den är VA, så det är nog därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

Jag har en relativt stor lista av "krav" eftersom jag vill använda skärmen till både arbete och jobb.

- USB-C med power (för att kunna ha min Macbook inkopplad med en enda kabel)
- Minst 100hz (för spel som Counter Strike)
- Bra ljusstyrka (helst över 300 nits), färgåtergivning osv eftersom det är viktigt i mitt arbete (mycket grafik). Har haft problem med skärmar på 300 nits på mitt hemmakontor när det är ljust ute.
- 3440×1440 upplösning (hade gärna haft högre, men då motverkar jag bra FPS vid spelande)
- 34" ultrawide. Jag älskar formatet sedan tidigare. Det passar mitt arbete väldigt bra.
- Curved

Tack för tråden. Jag letar efter exakt samma specifikation. Staratade en egen tråd om det för ett tag sedan. Den handlade dock mer om G-sync som jag hade som krav. Använder skärmen typ 50/50 till jobb och spel så OLED har jag släppt som alternativ med tanke på hur mycket text jag bearbetar. Tror det kan bli en LG 38WN95C-W. Som du säger är den maxad och designen får man väl leva med.

Skrivet av mrape:

Alternativ till usb-c med laddning, om du har flera datorer. Jag kör remote desktop från min stationära till min jobblaptop, med laptoppen på trådat nätverk märker jag inte av något lagg alls och kan dessutom lägga undan laptopen i ett skåp istället för att den ska ta upp plats på skrivbordet och bidra med ännu fler kablar där. Som bonus kan jag då köra Microsoft Teams på gamingriggen istället så att laptopen får gott om prestanda över till Visual Studio, Docker m.m.

Det gjorde jag också mycket för 5+ år sedan men efter hand har arbetsgivarna låst ner sina klienter mer och mer så det inte är tillåtet längre. Tyvärr inget alternativ längre.

Skrivet av Blackie:

En prisvärd 34" för både jobb och spel så tipsar jag om doldisen Philips 346P1CRH/01
https://www.philips.se/c-p/346P1CRH_00/brilliance-svaengd-ult...

Introducerade skärmen till våra kontor och den har blivit riktigt poppis 🙂

Inbyggd USB-C docka med RJ45, inbyggd utfällbar webkamera, DP-IN, DP-UT, HDMI, 100Hz Freesync, HDR 400, Windows Hello. Säljs för 6.981:- på Proshop just nu. https://www.proshop.se/Skaerm/34-Philips-P-line-346P1CRH-3440...

Sjukt bra tips om arbete är fokus över spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

AW3423DWF saknar USB-C med laddning, men annars hade den varit med i racet. Har hittat rätt mycket trådar på reddit där man returnerat G8:an pga textrenderingen, och jag jobbar som programmerare så det känns riskabelt. Kommer dessutom köpa på mitt företag vilket innebär att det inte finns returrätt så jag kan inte prova.

Köp den privat och redovisa som utlägg till företaget.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte ska satsa på 4K/5K?

Tycker skillnaden på min 1920x1080-skärm till PCn och min MacBook Air M1 är som natt och dag när det gäller skärpa. Ska mycket till för att jag ska kunna se en pixel på Macen (men så är den skärmen rätt liten oxå).

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av uppskalning (för mitt grafikkort är för gammalt) men det har ju hänt en hel del där på senaste tiden som kanske kan gör 4K/5K-skärm till ett fullgott alternativ. Fullt medveten att det begränsar utbudet kraftig, har själv letat vid tillfällen (även om det var några månader sedan sist ;).

Med 4K/5K förlängs kanske även livslängden med skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoonerX:

Är du säker på att du inte ska satsa på 4K/5K?

Jag älskar högre ppi, men spel kommer väl bli kraftigt lidande på 5k ultrawide? Denna PC:n kommer jag ha för ändamålet: https://www.inet.se/datorbygge/b1509190/insats-v3-c

Samt: Finns det ens en enda 5k2k-skärm som uppfyller de krav jag listat i övrigt? Dvs USB-C med kraft, minst 120hz etc.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av insats:

Jag älskar högre ppi, men spel kommer väl bli kraftigt lidande på 5k ultrawide? Denna PC:n kommer jag ha för ändamålet: https://www.inet.se/datorbygge/b1509190/insats-v3-c

Samt: Finns det ens en enda 5k2k-skärm som uppfyller de krav jag listat i övrigt? Dvs USB-C med kraft, minst 120hz etc.

5k2k-skärmar är ovanliga idag. Men varför skulle spelen bli kraftigt lidande på 5K Ultrawide?

Frågan är förstås retorisk för jag vet varför så många tror 4K och 5K eller 8K blir "lidande" för spelen. Det är för att man inte insett vad hög upplösning faktiskt innebär. Istället är man är fast med det gamla nördtipset att man alltid måste rendera i skärmens native-upplösning eftersom det är visdomen efter 25 år med låg upplösning på fasta pixelmatriser.

Det nördtipset stämmer väldigt bra när vi talar om hur det var på 1440x900-tiden, med Full HD och även med 1440p på skrivbordet. Försöker man något annat än native riskerar det blir en pixelgröt och i bästa fall Xbox360-vibbar på grafiken. Därför renderar majoriteten enligt devisen 1920x1080 på en 1920x1080-skärmen eftersom det helt enkelt ser ut som *#€% om försöker med lägre upplösning.

Därför härleder många, ofta med blind övertygelse (pun intended), att när man köper en 4K-skärm måste man rendera allt 1:1 och får pytteliten text och låga FPS. För det är så man alltid har hanterat skärmar innan. Och dagens värsta grafikkort duger aldrig för 4K, man måste vänta minst två GPU-generationer innan 4K någonsin blir användbart. Så har det låtit i forumet i tio år nu.

Med 4K och mer på skrivbordet börjar pixelstrukturen allt mer närmar sig ögats förmåga att faktiskt lösa upp enskilda pixlar. Högre upplösning innebär att du kan börja skala efter behovet och anpassa dig efter situationen. Högre FPS? Rendera i lägre upplösning. Bättre grafik när det är möjligt? Rendera i native.

Högre upplösning ger oslagbar flexibilitet. Det man förlorar är kostnaden, utbudet och den riktigt höga frekvensen om man har det behovet. Nu börjar i alla fall 4K/240 bli en slags övre standard. Så nära vi kommer i dagsläget att få skärmar som svarar mot nästan alla behov. Sådant är svårt eller omöjligt att föreställa sig innan man själv testat och fått aha-upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

Den saknar möjlighet att koppla laptop via USB-C (video + laddning), annars hade den varit med bland valen.

https://www.proshop.se/Skaerm/38-LG-UltraWide-38WR85QC-W-3840...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

5k2k-skärmar är ovanliga idag. Men varför skulle spelen bli kraftigt lidande på 5K Ultrawide?

Frågan är förstås retorisk för jag vet varför så många tror 4K och 5K eller 8K blir "lidande" för spelen. Det är för att man inte insett vad hög upplösning faktiskt innebär. Istället är man är fast med det gamla nördtipset att man alltid måste rendera i skärmens native-upplösning eftersom det är visdomen efter 25 år med låg upplösning på fasta pixelmatriser.

Det nördtipset stämmer väldigt bra när vi talar om hur det var på 1440x900-tiden, med Full HD och även med 1440p på skrivbordet. Försöker man något annat än native riskerar det blir en pixelgröt och i bästa fall Xbox360-vibbar på grafiken. Därför renderar majoriteten enligt devisen 1920x1080 på en 1920x1080-skärmen eftersom det helt enkelt ser ut som *#€% om försöker med lägre upplösning.

Därför härleder många, ofta med blind övertygelse (pun intended), att när man köper en 4K-skärm måste man rendera allt 1:1 och får pytteliten text och låga FPS. För det är så man alltid har hanterat skärmar innan. Och dagens värsta grafikkort duger aldrig för 4K, man måste vänta minst två GPU-generationer innan 4K någonsin blir användbart. Så har det låtit i forumet i tio år nu.

Med 4K och mer på skrivbordet börjar pixelstrukturen allt mer närmar sig ögats förmåga att faktiskt lösa upp enskilda pixlar. Högre upplösning innebär att du kan börja skala efter behovet och anpassa dig efter situationen. Högre FPS? Rendera i lägre upplösning. Bättre grafik när det är möjligt? Rendera i native.

Högre upplösning ger oslagbar flexibilitet. Det man förlorar är kostnaden, utbudet och den riktigt höga frekvensen om man har det behovet. Nu börjar i alla fall 4K/240 bli en slags övre standard. Så nära vi kommer i dagsläget att få skärmar som svarar mot nästan alla behov. Sådant är svårt eller omöjligt att föreställa sig innan man själv testat och fått aha-upplevelsen.

Skärmar idag är lite som mobiltelefonerna var innan iPhone, de kan aldrig allt. Antingen spelskärm med lägre upplösning, designad för tonårsrummet med mycket bling-bling och löjligt hög uppdateringsfrekvens eller en kontorsskärm, minimalistisk design, hög upplösning, alltid 60 Hz och varken g-sync eller freesync så lång ögat kan nå

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoonerX:

Skärmar idag är lite som mobiltelefonerna var innan iPhone, de kan aldrig allt. Antingen spelskärm med lägre upplösning, designad för tonårsrummet med mycket bling-bling och löjligt hög uppdateringsfrekvens eller en kontorsskärm, minimalistisk design, hög upplösning, alltid 60 Hz och varken g-sync eller freesync så lång ögat kan nå

Den jag dela ovan har ju Freesync, g-sync, usb-c 90watt, 144hz och är kontorsskärm som du även kan lira på

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MoonerX:

Skärmar idag är lite som mobiltelefonerna var innan iPhone, de kan aldrig allt. Antingen spelskärm med lägre upplösning, designad för tonårsrummet med mycket bling-bling och löjligt hög uppdateringsfrekvens eller en kontorsskärm, minimalistisk design, hög upplösning, alltid 60 Hz och varken g-sync eller freesync så lång ögat kan nå

Jag hade hållit med dig om det var april 2018 du skrev inlägget.

Går jag in på prisjakt idag och sorterar bildskärmar på 3840x2160 med en frekvens om 120 Hz och högre får jag träffar på 117 modeller. 92 modeller om jag tittar på 144+ Hz. Endast 7 st. om jag väljer 240 Hz som alternativ för de modellerna är alldeles sprillans.

Många av dem är tämligen anonyma i sin design även om kartongen ofta är fånig.

Räknar man in TV-apparater där blir det många flera som matchar 4K/120 kraven. Skull gissa att om man lyckades räkna alla som köpt LG:s 42-tums C-modell i syfte att använda den som bildskärm till datorn, skulle det vara en av de mest sålda bildskärmarna inom kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

5k2k-skärmar är ovanliga idag. Men varför skulle spelen bli kraftigt lidande på 5K Ultrawide?

Jag vet inte annat än vad andra sagt till mig. Är inte icke-native upplösning ett problem rent visuellt? I så fall är det lugnt, om det inte vore för att det inte finns en enda 5k2k-skärm med över 60hz (enligt prisjakt iaf).

Har helt missat den - inte alls dum. Praktiskt taget identisk med den 38" LG som jag listade i mitt första inlägg som ju var ett av mina val: https://www.computersalg.se/i/7147800/lg-38wn95c-w-led-sk%c3%...

Skrivet av Laxpudding:

Jag hade hållit med dig om det var april 2018 du skrev inlägget.

Går jag in på prisjakt idag och sorterar bildskärmar på 3840x2160 med en frekvens om 120 Hz och högre får jag träffar på 117 modeller. 92 modeller om jag tittar på 144+ Hz. Endast 7 st. om jag väljer 240 Hz som alternativ för de modellerna är alldeles sprillans.

Ja men nu handlar tråden om ultrawide, vilket 3840x2160 inte är?

Permalänk
Medlem

Det finns visst en helt ny riktig jäkla värsting om man vill ha 40", 5K2K och 120hz: https://www.dustin.se/product/5020001091/ultrasharp-u4025qw-c...

Permalänk
Medlem

38”

Detta! Hade 34” innan och det är stor skillnad med de där extra tummen, framförallt i arbete och icke spel.

Gör det dock inte lättare att lösa kravlistan men just för produktivitet…

[quote postid="20428545" userid="262764" name="SweDragon"]
Jag har en LG38 panel idag när besläktad med ditt alternativ 4 (LG 38GN950) och jag är fantastiskt nöjd. Den extra ytan på höjden gör stor skillnad tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

Ajdå! Ja nu är den beställd i alla fall så jag får hoppas på det bästa.

Blev det ett återköp?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Blev det ett återköp?

Ja. Det verkar ha varit ett demo-ex vilket inte framgick på sajten. Skärmen i sig var OK, men jag vill inte gärna ha en skärm som troligen varit igång i 2-3 år i deras butik.

Har beställt en Dell U4025QW