IT utvecklare genom yrkeshögskola eller elektriker

Permalänk

IT utvecklare genom yrkeshögskola eller elektriker

Hej,
Så jag måste välja mellan yrkeshögskola, t.ex. "Mjuvaruutvecklare för mobilitetstjänster", eller att bli elektriker vilket är yrkes-gymnasium typ.
Har ansökt till 13 kurser på yrkeshögskola och tänkte att jag kan ta CSN lån. Alla handlar om IT utveckling som t.ex. systemutvecklare, webbutvecklare eller CAD ritare.

Fast elektriker utbildningen börjar 27 maj medan resten, YH, börjar typ 1 september.

Är det värt att först satsa på IT genom yrkeshögskola och om jag failar pröva elektrikerspåret eller ska jag direkt gå på elektriker spåret för att det går fortare och är nog enklare?

Vad är skillnaderna i lön tror ni och framtidsutsikter?

Rättade trådens titel.
Permalänk
Medlem

Vill du sitta och stirra på en skärm hela dagarna på ett kontor? Eller vill du vara i ständig rörelse, arbeta fysiskt och eventuellt slita en hel del på kroppen?

Visa signatur

CCNP Enterprise + SPCOR
FCSS Network Security

Permalänk

Jag lutar åt IT yh-utbildning och jobb efter yrkeshögskola faktiskt för måste ha högre intellektuella ambitioner känner jag. Hur kan man vara stolt och vara en arbetare liksom? Nej det får vara en plan B.

§ 1.7 - Vi håller oss ifrån helt ovidkommande partipolitiska vinklingar
Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart valt elektriker, men som tidigare nämnt så beror det ju på vad man vill göra.

Jobbar du ihop till egen behörighet så du kan starta en egen el-firma sen så tror jag knappast det är någon ekonomisk förlustaffär heller.
Dessutom många branscher där det är en bonus att ha bakgrund som elektriker, även om man sen lär sig programmering eller projektledning eller något annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det kan bli knivigare som ny utvecklare om några år. Inte för att programmerare inte behövs. De lär fortsätta behövas. Men på ett annat sätt än idag där man mer tar hjälp av verktyg för kodgenerering och fokuserar mer på holistiska delar.
Vad nyexade kan prestera i att generera kod - den delen kommer nog AI kunna ersätta. Inte helt - men delar av arbetsmarknaden.

Arkitektur, sammanhang, struktur i system, förståelse för kundbehov och utvärdering av användartester kommer inte kokurrereas ut lika snabbt av AI (tror jag iaf).
Men det är väl grejer som kommer med åren snarare än att man har allt det där direkt efter en utbildning.

Frågan är väl om programmeringsutbildningarna hinner ändra sig lika snabbt som marknadens behov med hjälp av AI gör närmsta åren här.

Jag skulle säga såhär. Väljer man att plugga YH-programmering nu så får man kanske ta ett extra ansvar själv att hoppa på AItåget parallellt här så att man kan erbjuda mer än rent kodknackande som nyexad.

Elektriker har väl inte riktigt den extra tröskeln just nu. Söker man anställning så är antagligen elektriker lite säkrare.

Men jag vet inte. Ingen vet väl egentligen. Bara en tanke.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror det kan bli knivigare som ny utvecklare om några år. Inte för att programmerare inte behövs. De lär fortsätta behövas. Men på ett annat sätt än idag där man mer tar hjälp av verktyg för kodgenerering och fokuserar mer på holistiska delar.
Vad nyexade kan prestera i att generera kod - den delen kommer nog AI kunna ersätta. Inte helt - men delar av arbetsmarknaden.

Men vem programmerar AI:n?

Nä, men jag har svårt att se att det förändrar särskilt mycket alls på kort sikt, det är ett verktyg som man nog ska lära sig att nyttja. På lång sikt kan det bli omvälvande, men det är som du säger väldigt svårt att säga exakt hur.

Så länge folk vill att vi ska bygga IT-system med obefintliga eller helt motstridiga krav så har vi jobb, koda gör man inte särskilt stor del av dagen och vill AI:n ta den biten så är den välkommen.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Jobbar inom IT idag men hade jag varit ung just idag med den vetskap jag har så hade nog elektriker spåret varit det jag övervägt istället.

Fan va skönt att sluta jobba när man lämnar jobbet.
Visst det går att säga att man slutar jobba med ett IT jobb när klockan blir 1700, men det finns fan mig kvar i skallen hela tiden ändå

Sedan handlar det om vad du tycker är roligt? Att gå in i ett yrke bara för att lönen är X och att du samtidigt tycker att yrket är trist så kommer du bara att lida mentalt.

Men idag hade jag gärna provat på att vara elektriker, betongläggare (USA uppfarter, uteplatser) eller snickare. Tyvärr har jag kommit för långt i livet så jag fortsätter med IT som är jäkligt kul för mig även om det finns trista uppgifter i varje yrke.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.