Microsoft vill ha 600 kronor för att hålla Windows 10 vid liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Kostar enorma resurser att hålla 3-4 produktlinjer vid liv i decennier, och 10 klockar snart in på 10 år så.... jag förstår Microsofts beslut.

Nu är det dock knappt 1 1/2 år gamla Windows 10 Version 22H2 det gäller.

Bortsett från LTSC-versionerna, så har Windows 10 varit Windows as a Service från dag ett och en rullande release.

Bara helt naturligt att allt rullar vidare i Windows 11, som i det stora hela är väldigt likt Windows 10 Version 22H2 bakom kulisserna.

Skulle vilja påstå att allt äldre än Windows 10 Version 2004 (eller 21H2?) redan är dött, då Microsoft och många utvecklare har det som lägsta version idag.

Själv kör jag Windows 10 LTSC 2019 (Version 1809), vilket gör att många applikationer som kräver Edge (Chromium) inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Tänker dom ta 600 kronor av privat personer också? Tycker att Windows 10 har fungerat riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Tänker dom ta 600 kronor av privat personer också? Tycker att Windows 10 har fungerat riktigt bra.

Läste något om att Windows 10 Education bara kostar några kronor per användare.

Dock är den stora utmaningen att Microsoft vill döda Windows 10 helt om 3-4 år om jag förstått det hela rätt. Bara LTSC-versionerna som lever längre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Tänker dom ta 600 kronor av privat personer också? Tycker att Windows 10 har fungerat riktigt bra.

Ja. Första året per månad. Året efter dubbleras det och trejde året dubbleras det igen. Per månad. Släpp det gamla och embracea det nya. 95% av tiden kommer du inte märka du kör med Windows 11 kontra Windows 10. Valfri webbläsare och spel ser ut och fungerar på samma sätt på båda OSena. Hur ofta är du faktiskt inne i OS och rotar runt? Dessutom har Inställningar blivit mer komplett och man är oerhört sällan inne och rattar i Kontrollpanelen. Bara det är värt att byta och slippa betala 600 gånger 12 första året, sen 1200 gånger 12 andra året osv. Gl hf och joina Wiindows 11 sidan. Windows 10 är på väg att dö, ingen mår bra av att leva i det förgångna.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Fast om man bryr sig om säkerheten så slutar man inte göra säkerhetsuppdateringar till hundratals miljoner datorer...

Inte riktigt microsofts jobb att tillhandahålla napp och skallra åt de som själva skiter i sin säkerhet.

Låt sista uppdateringen till windows 10 avinstallera tcp/ip-protokollet, så blir världen säkrare överlag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Ja. Första året per månad.

Per år är det väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Fast om man bryr sig om säkerheten så slutar man inte göra säkerhetsuppdateringar till hundratals miljoner datorer...

Då hade dom ju ladrig kunnat lämna windows 7 eller ens XP heller med det argumentet. envisa hade ju klamrat sig fast i 10 år till på win10 och tvingat till sig stöd om det var allt som krävdes för att "tvinga" dom.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du 64-bitars UEFI, 2GB RAM samt 32GB diskutrymme, så kan 11:an funka genom lite våld och Rufus.

Själv har jag däremot ett par enheter med 32-bitars UEFI som aldrig kommer kunna köra 11:an. Att CPU:n är 64-bitars hjälper föga.

Troligtvis blir det Windows 10 LTSC även på dessa enheter snart.

Var nog bara 4-5 år sedan dessa enklare enheter såldes av seriösa handlare. Än idag går de att hitta på Amazon och "kinabutiker".

har inte 32bit uefi CSM? win11 går att boota i "legacy mode" aka BIOS mode så vitt jag vet. annars finns duet+refind. kör det på en s775 dator med legacy bios för att boota från NVME i "UEFI mode".

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Tänker dom ta 600 kronor av privat personer också? Tycker att Windows 10 har fungerat riktigt bra.

Tror inte Windowsversionerna riktade till privatpersoner har möjlighet att ta del av ESU-programmet öht.

Så såvitt jag vet "nej", men inte "nej" som i "det är gratis för privatpersoner" utan "nej" som i "kör Windows 11".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Ja. Första året per månad. Året efter dubbleras det och trejde året dubbleras det igen. Per månad. Släpp det gamla och embracea det nya. 95% av tiden kommer du inte märka du kör med Windows 11 kontra Windows 10. Valfri webbläsare och spel ser ut och fungerar på samma sätt på båda OSena. Hur ofta är du faktiskt inne i OS och rotar runt? Dessutom har Inställningar blivit mer komplett och man är oerhört sällan inne och rattar i Kontrollpanelen. Bara det är värt att byta och slippa betala 600 gånger 12 första året, sen 1200 gånger 12 andra året osv. Gl hf och joina Wiindows 11 sidan. Windows 10 är på väg att dö, ingen mår bra av att leva i det förgångna.

Visst men har en äldre dator. Intel i7-6700K och då är det väl svårare att installera win11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Fast om man bryr sig om säkerheten så slutar man inte göra säkerhetsuppdateringar till hundratals miljoner datorer...

Fast det är inte nu dom slutar. Man har tid på sig att ta tag i sitt liv och sluta hänga kvar i det förgångna och döende. Har man hårdvara som inte kan ha Windows 11 så bör man snart titta på att uppgradera. Kan man inte uppgradera för det är en dator till en svets som kräver Windows 10, ja då får du se till att den inte kan nå Internet. Punkt. Eller betala 600kr första året och sen 1200 kr andra året och var tyst för du har bäddat din egen säng; lägg dig i den nu och acceptera hur den känns istället för att beklaga sig för vad som komma skall om ett år.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Per år är det väl?

Ja, jag tänkte fel när jag läste. Helt rätt! Tack för rättningen.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Visst men har en äldre dator. Intel i7-6700K och då är det väl svårare att installera win11?

Då får man börja se sig om efter att uppgradera sin dator. Kan man inte så se till att inte internetansluta datorn förrän den kan säkras upp. Det är liksom inte så svårt. Släpp det gamla som är på väg att dö. Den som sitter på Windows 98 idag får också skylla sig själv och ta sitt ansvar om man nu vill sitta med gammalt. Samma sak gäller dom som prompt vill sitta med Windows 10 efter 14:e oktober 2025 (Vi pratar alltså om 1,5 år från nu; har man inte möjligheten att uppgradera tills dess, ja får man acceptera läget man själv försatt sig i).

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Då hade dom ju ladrig kunnat lämna windows 7 eller ens XP heller med det argumentet.

Dock en viss skillnad iom att Windows 10 knappt ökade systemkraven från Windows Vista.

Windows 11 slopade däremot helt stöd för 32-bit OS, bumpade systemkraven rejält och dödade på så sätt effektivt marknaden för små och billiga Intel-baserade enkortsdatorer (PC On A Stick) och tablets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Då får man börja se sig om efter att uppgradera sin dator. Kan man inte så se till att inte internetansluta datorn förrän den kan säkras upp. Det är liksom inte så svårt. Släpp det gamla som är på väg att dö. Den som sitter på Windows 98 idag får också skylla sig själv och ta sitt ansvar om man nu vill sitta med gammalt. Samma sak gäller dom som prompt vill sitta med Windows 10 efter 14:e oktober 2025 (Vi pratar alltså om 1,5 år från nu; har man inte möjligheten att uppgradera tills dess, ja får man acceptera läget man själv försatt sig i).

Ja kanske du har rätt men just nu använder jag bara datorn till vardags surf och annat och då är den helt perfekt så har inga planer på att uppgradera eller köpa en ny på länge. Hittade nått på youtube att man ska kunna installera win 11 med ett litet hack som även microsoft hade tipsat om? Får väl ta tag i det då det när datumet närmar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dock en viss skillnad iom att Windows 10 knappt ökade systemkraven från Windows Vista.

Windows 11 slopade däremot helt stöd för 32-bit OS, bumpade systemkraven rejält och dödade på så sätt effektivt marknaden för små och billiga Intel-baserade enkortsdatorer (PC On A Stick) och tablets.

Vista hade ordenltigt hopp från XP dock, och visst, Du kan fortfarande köra win11 på många "vista" datorer också.

32bit är ju rätt förlegat. även de stickor och plattor du nämner använder väl mer än 10 år gamla chip. så knappast nya produkter. köper man sånt gammalt så kan jag personligen tycka att man då också inte har något emot att köra vidare på "unsupported" win10 eller till och med win7 (eller XP!) som antagligen kommer prestera mycket bättre (speciellt XP!).
eller linux.

Mitt "retro" s775 system kör 64bit cpu och är typ 15 år gammalt. kör win11 på den mest för lulz. men har funkat klanderfritt. saknar dock popcnt så inga mer feature updates för den...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dock en viss skillnad iom att Windows 10 knappt ökade systemkraven från Windows Vista.

Windows 11 slopade däremot helt stöd för 32-bit OS, bumpade systemkraven rejält och dödade på så sätt effektivt marknaden för små och billiga Intel-baserade enkortsdatorer (PC On A Stick) och tablets.

Sitter på rätt många datorer med bra prestanda som inte har officiellt stöd för Windows 11.
Finns ju en risk att MS när som helst patchar bort kryphålet för att installera W11 på datorer som inte har "rätt" processor så man riskerar att förlora hårdvara vilken dag som helst...
Finns också väldigt många äldre datorer som har bättre prestanda än nyare low-end vilket gör det hela lite bisarrt.
Det är väl inte ovanligt att en äldre bärbar dator med separat grafikdel har mycket bättre prestanda än en ny med integrerade men ändå kommer uteslutas på grund av detta.

Tråkigt när hårdvara artificiellt utdateras och lär bidra till enorma mängder e-waste.
Kan dem inte "bara" släppa en W11 legacy edition eller något liknande för de som inte har något prestanda behov av att uppgradera?

Antar att samarbetar med OEMs för att motverka att användarna sitter för länge på samma hårdvara och då inte köper nytt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av car2ns:

Då får man börja se sig om efter att uppgradera sin dator. Kan man inte så se till att inte internetansluta datorn förrän den kan säkras upp. Det är liksom inte så svårt. Släpp det gamla som är på väg att dö. Den som sitter på Windows 98 idag får också skylla sig själv och ta sitt ansvar om man nu vill sitta med gammalt. Samma sak gäller dom som prompt vill sitta med Windows 10 efter 14:e oktober 2025 (Vi pratar alltså om 1,5 år från nu; har man inte möjligheten att uppgradera tills dess, ja får man acceptera läget man själv försatt sig i).

Varför kasta fungerande hårdvara som är tillräcklig för de arbetsuppgifter man har?

En Intel i7-6700K är kanske lite gammal, men den är inte på något sätt oanvändbar. En modern i3:a med 4 kärnor presterar mellan tummen och pekfingret cirka 20% snabbare än en stock 6700K. Det säljs till och med nya processorer idag som bara har 2 kärnor som är betydligt långsammare än en 6700K. De processorerna är fullt tillräckliga för mycket man gör med en dator. Surfa, ordbehandla, och spela spel som är antingen är några år gamla eller inte extremt krävande. Eller varför inte använda som server, media-PC, eller andra dator?

Det finns hur många användningsområden som helst för äldre fungerande hårdvara, som fortfarande kan hänga med moderna applikationer. Så varför kasta ut något bara för att det har några år på nacken om det fortfarande fyller sin funktion, bara för att Microsoft valt att sluta stödja processorerna i nya OS? Det finns ju inget egenvärde i att köpa nytt nytt nytt hela tiden när det egentligen inte behövs. Finns roligare saker att lägga pengar på för många.

Med det sagt håller jag med, släpp gamla osupporterade OS, men hårdvaran i sig går att använda med t.ex. Linux även i fortsättningen. Även här kan olika Linuxdistar ha olika support för äldre hårdvara, bl.a. beroende på vilka kompilatorflaggor man använt när man byggt binärerna, men det finns många valmöjligheter här. Det finns till och med sätt att installera modern Windows 11 på äldre datorer, med reservation för att det kan gå sönder lite när som helst och Microsoft inte kommer fixa det. Jag hade inte satt mig själv i den situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför kasta fungerande hårdvara som är tillräcklig för de arbetsuppgifter man har?

En Intel i7-6700K är kanske lite gammal, men den är inte på något sätt oanvändbar. En modern i3:a med 4 kärnor presterar mellan tummen och pekfingret cirka 20% snabbare än en stock 6700K. Det säljs till och med nya processorer idag som bara har 2 kärnor som är betydligt långsammare än en 6700K. De processorerna är fullt tillräckliga för mycket man gör med en dator. Surfa, ordbehandla, och spela spel som är antingen är några år gamla eller inte extremt krävande. Eller varför inte använda som server, media-PC, eller andra dator?

Det finns hur många användningsområden som helst för äldre fungerande hårdvara, som fortfarande kan hänga med moderna applikationer. Så varför kasta ut något bara för att det har några år på nacken om det fortfarande fyller sin funktion, bara för att Microsoft valt att sluta stödja processorerna i nya OS? Det finns ju inget egenvärde i att köpa nytt nytt nytt hela tiden när det egentligen inte behövs. Finns roligare saker att lägga pengar på för många.

Med det sagt håller jag med, släpp gamla osupporterade OS, men hårdvaran i sig går att använda med t.ex. Linux även i fortsättningen. Även här kan olika Linuxdistar ha olika support för äldre hårdvara, bl.a. beroende på vilka kompilatorflaggor man använt när man byggt binärerna, men det finns många valmöjligheter här. Det finns till och med sätt att installera modern Windows 11 på äldre datorer, med reservation för att det kan gå sönder lite när som helst och Microsoft inte kommer fixa det. Jag hade inte satt mig själv i den situationen.

Jag har en sån dator och håller med om det du skriver. Så länge den fungerar så tänker jag inte köpa nått nytt, sitter med tre skärmar och kan surfa, se på nån twitch stream och kanske nån tvkanal samtidigt så vad mer behöver man egentligen. Använder då och då en äldre laptop (seg även fast jag bytt till ssd) när jag är på annan ort och blir lika förvånad och glad varje gång jag kommer hem och kan använda min mer moderna dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Visst men har en äldre dator. Intel i7-6700K och då är det väl svårare att installera win11?

Lite svårare men det är inte svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

32bit är ju rätt förlegat. även de stickor och plattor du nämner använder väl mer än 10 år gamla chip. så knappast nya produkter.

SoC:en i form av Intel Atom X Series är 64-bit med 4 kärnor, så det är inte den egentliga flaskhalsen.

Har inte stöd för Legacy Boot alls på plattan och mjukvarumässigt funkar 10:an perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

SoC:en i form av Intel Atom X Series är 64-bit med 4 kärnor, så det är inte den egentliga flaskhalsen.

Har inte stöd för Legacy Boot alls på plattan och mjukvarumässigt funkar 10:an perfekt.

jo precis fått lära mig att tidig 32bits EFI inte stöder CSM heller. synd, men tror inte den orkat win11 ändå så bara köra på på win10 sålänge den orkar.

tydligen kan linux med grub chainloade/eskalera till 64bit med särskild grub + kernel combo men ingen lösning för windows än.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Med tanke på kravet på TPM i Windows 11+ blir ju mängder av fullt fungerande dator obrukbara när Microsoft droppar supporten. Som släktens "datorexpert" har jag tack och lov fått de flesta att gå över Linux (Gnome) istället för att de ska behöva köpa ny hårdvara. Det är lite komiskt. till en början var det lite knorrigt för dem att gå igenom förändringen. Men redan efter några veckor var de jättenöjda och ville ha tillbaka Windows igen. xD Min mor tycker till och med att hon fick en "ny dator", trots att det är en 13år gammal Core i5. Jag håller med henne. Den känns som en ny dator.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Med tanke på kravet på TPM i Windows 11+ blir ju mängder av fullt fungerande dator obrukbara när Microsoft droppar supporten. Som släktens "datorexpert" har jag tack och lov fått de flesta att gå över Linux (Gnome) istället för att de ska behöva köpa ny hårdvara. Det är lite komiskt. till en början var det lite knorrigt för dem att gå igenom förändringen. Men redan efter några veckor var de jättenöjda och ville ha tillbaka Windows igen. xD Min mor tycker till och med att hon fick en "ny dator", trots att det är en 13år gammal Core i5. Jag håller med henne. Den känns som en ny dator.

Går att installera även på datorer utan TPM, men "icke supportad". Jag har W11 på flera datorer som inte är supportade utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan inte hålla med alls ärligt talat.

Windows 11 är en uppgradering i alla hänseenden från Windows 10 enligt mig, där enda undantaget skulle vara dubbelkommando för högerklick på skrivbordet (något som tar 15 sekunder att åtgärda genom Windows-terminalen)

Återställ gamla högerklick-menyn;

Start > Terminal > copy/paste

reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Dold text

Bland annat en av orsakerna till att jag inte använder Windows. Just att man pillar på utsmyckningen i stället för stabiliteten. Se längst ner vad jag menar och summerar efter sista citatet.

Du och jag klarar säkert av det här, och andra här på forumet också. Klarar din mormor av att göra det?

Att skriva det är inte svårare än att använda en texteditor eller word. Men att förstå innebörden av det.
Vad händer om man gör fel? Vad får det för konsekvenser?

Alla ägg i en korg innebär vad då? Totalt haveri? Eller att felet blir osynligt och orsakar konstigheter?

Nej, jag kan faktiskt inte komma på att registret orsakat ett haveri, ens när man själv pillat i det, mer än någon direkt orsak - verkan.

Skrivet av Ozzed:

Jag är tvungen att ha Windows 11 på jobbdatorn. Den senaste buggen är att min Taskbar inte har någon färg alls. Så allt syns skitdåligt. Kul för mig som är synskadad. Det går "fixa" genom att byta till mörkt eller ljust tema men jag ser bättre med mitt eget, förutsatt att det funkar såklart.

Det är sådana här helt slumpmässiga totalt ologiska buggar som gör att jag inte har det på mina privata datorer.. Jag säger inte att Windows 10 varit problemfritt, men Windows 11 är helt extremt. Känns som man har någon insider preview.

Det är just sådana här buggar som är mest irriterande. Antagligen för att det stör och orsakar avbrott. Folk skulle nog bli irriterade om ens hyresvärd möblerar om ens lägenhet någon gång i kvartalet.

Skrivet av ROGBear:

Jag uppleverl helt klart 11an som glitchig. Det är denna sorts "buggar" som dyker upp av och till. Plötsligt försvinner reglaget för ljusstyrkan också då just 11an verkar väldigt kinkig när det gäller grafikdrivrutinen. På en maskin är systemet lite hysteriskt ibland när tre skärmar används och det verkar också lite förvirrat kring vilken skärm som är vilken.

Ganska lustigt fenomen faktiskt. Lite skumma fenomen inträffar så klart i Linux med (med väldigt färsk hårdvara eller en "för ny" kärna) där mus eller tangentbord slutar svara. Det är väldigt sällan systemet dock hänger sig så pass att man inte kan gå in bakvägen och rätta till det. Som lite kuriosa så går det i Linux, om grafik, mus eller tangentbordet spökar för en att logga in (förutsatt att man har en SSH-server igång). och styra sitt konto remote för att rätta till och på så vis avsluta sin inloggning och starta om datorn utan att behöva trycka på reset.

Som summering här då. Den stora skillnaden mellan Linux och Windows är att Linux rörs inte, bortsett från lite uppdateringar av hårdvara. Tekniskt sätt skulle du kunna köra senaste Linux-kärnan även på den dator som fanns när Linux släpptes, September 17, 1991, 32 år sedan enligt Wikipeda.

Nu finns det nog lite olika problem och saker att bolla med som 16/32/64bit. Men rätt mycket fungerar fortfarande. Det går fortfarande att köra en av dom första diskarna med ST-506/412 protokoll samt disketter av typen 5,25" i dagens kärna. Förutsatt att ditt moderkort kan ta det. Att koppla in en IDE-disk (PATA) går fortfarande utan problem.

Kärnan är inte ett program. Det är en kompilering som körs i realtid. Därför kan du, oftast, bara ta med din hårddisk och sätta den i ett nytt system, eftersom systemet kompileras varje gång du bootar datorn.

Linux körs i lager på lager och är separerat från fönsterhanterare och det grafiska gränssnittet. Det grafiska gränssnittet körs även i två lager där det ena är en fönsterhanterarare och det andra är det visuella skrivbordet och grafiska fönster. Detta gör att du i praktiken, bortsett från några visuella krockar kan köra vilken layout som helst.

Den andra saken är att Linux är hårt separerat mellan system och användare. Den delen som styr systemet kan inte påverkas av en enskild användare, så vida man inte har rättigheter att agera root och pilla på fel ställen. Dina privata inställningar ligger i din hemkatalog och kan tas med till vilken distribution som helst.

Visst kan en konflikt uppstå eller någon galen inställning uppstå ibland men överlag så är det bara visuellt och i princip innebär det att man byter system som bygger på helt olika distributionsträd där helt olika filosofier / layout gäller. Arch, Red Hat och Debian har exempelvis helt olika installationsmetoder (pakethantering) men här sköts det av systemet och grundläggande inställningar ligger i din hemkatalog och det mesta av dina privata inställningar följer med dig.

En intressant grej i Linux är att det går att fortsätta köra det även om disken som håller systemet skulle gå sönder. Det som krävs är att du har mer RAM, räkna från 16GB+ och att din hemkatalog är på en fysiskt egen disk. Då kan du lugnt spara dina saker du gör och sedan byta disken. Har du RAID1 och hotswap kan du byta disken utan att starta om datorn.

Anledningen att det går är att du har RAM nog för att hålla större delen av systemet i cache under tiden det körs. Är det Bullet-proof? Självklart inte, men bra nog för att enkelt rädda systemet vid en plötslig händelse.

Det jag tror MS behöver bli mer konsekventa med är att att i stället för att lägga till lite här och ta bort lite där är att 1) Ha en bestämd kundprofil samt 2) Vara konsekventa med uppdateringar med en sak i taget.

1) Red Hat har ett system som är gratis och dom sponsrar tom dom system som bygger på deras grund. Väljer du det alternativ som är gratis så får du en stabil kärna med ett grundläggande stabilt system. Vill du ha support och garantier för att det fungerar så kan du köpa olika paket av dom som garanterar hjälp inom en timme på julafton om du så vill.

Microsoft skulle kunna göra samma sak här. Ett system som om det är gratis innehåller MS-Konto, telemetri och reklam. Är du villig att betala slipper du detta och kan för olika pris få en supportservice i den grad du vill ha. Detta skulle antagligen sälja bättre.

2) Det andra är stabiliteten av systemet. Här skulle MS behöva tänka om helt och gå in för att pusha systemet i en riktning som först och främst stabiliserar det. Sedan kan man fundera på hur det ska se ut på skärmen.

Ett stort problem här är att man har layouten i systemet men det visuella i applikationen, det här syns speciellt i gamla program där olika gränssnitt krockar med varandra. Här skulle mer konsekventa problem läggas över till fönsterhanteraren och läggas på systemets grafikhantering och enbart enskilda undantag läggas i programmet. Med andra ord ändrar du det abstrakta utseende på ditt skrivbord så innebär det alla program.

Det är här som Linux fönsterhanterare skiljer sig och vill du ha menyn i toppen, som på en Mac så får du det. Eller om du vill att alla knappar är runda så får du det också. Programmet styr inte sådana saker och behöver inte bry sig. Storlekar etc. ordnar sig själva.

Att konstant pilla här och där gör att det ser väldigt olika ut hela tiden och även gränssnittet för Windows och det som styr Windows blir väldigt olikt och skapar inkonsekventa metoder.

Tror faktiskt att det inte är så stor skillnad i svårigheten på att använda Linux vs. Windows. Det är nog inlärningskurvan av det grafiska som är svårigheten och därför man irriterar sig på förändringarna i Windows. Tittar man på olika Linuxdistributioner så är grunden exakt samma sak. Den stora skillnaden är när man jämför olika distributioner med väldigt olika gränssnitt visuellt (exempelvis gnome 3 vs KDE vs Cinnamon) så blir det väldigt olika sätt att arbeta på. Medans filstrukturen och programmen är mer eller mindre samma.

Fördelen är att du helt kan välja hur ditt visuella arbetssätt ser ut i Linux. Här skulle nog Windows behöva lära sig. Eller åtminstone vara konsekventa.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går att installera även på datorer utan TPM, men "icke supportad". Jag har W11 på flera datorer som inte är supportade utan problem

Det visste jag inte. Microsoft har lyckats göra en stor grej av att TPM behövs. Men det är ju inga problem längre, alla är glada trots att de inte kör Windows längre.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Ja kanske du har rätt men just nu använder jag bara datorn till vardags surf och annat och då är den helt perfekt så har inga planer på att uppgradera eller köpa en ny på länge. Hittade nått på youtube att man ska kunna installera win 11 med ett litet hack som även microsoft hade tipsat om? Får väl ta tag i det då det när datumet närmar sig.

Absolut, så är det ju gammal hårdvara är inte fel, men i dagens samhälle behövs det mer och mer skyddsåtgärder och det blir då svårt att implementera på äldre hårdvara i efterhand. Ska du bara slösurfa etc så finns ju andra OS som passar för den hårdvaran som inte är lika utsatt som Windows är. Det stämmer, går att peta in Windows 11 genom lite hack som inte är officiellt även om Microsoft också tipsat om det. Bara tuta och köra! Tänk på du har i teorin 1,5 år på dig. Ingen större brådska rent krasst. Trevlig helg!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför kasta fungerande hårdvara som är tillräcklig för de arbetsuppgifter man har?

En Intel i7-6700K är kanske lite gammal, men den är inte på något sätt oanvändbar. En modern i3:a med 4 kärnor presterar mellan tummen och pekfingret cirka 20% snabbare än en stock 6700K. Det säljs till och med nya processorer idag som bara har 2 kärnor som är betydligt långsammare än en 6700K. De processorerna är fullt tillräckliga för mycket man gör med en dator. Surfa, ordbehandla, och spela spel som är antingen är några år gamla eller inte extremt krävande. Eller varför inte använda som server, media-PC, eller andra dator?

Det finns hur många användningsområden som helst för äldre fungerande hårdvara, som fortfarande kan hänga med moderna applikationer. Så varför kasta ut något bara för att det har några år på nacken om det fortfarande fyller sin funktion, bara för att Microsoft valt att sluta stödja processorerna i nya OS? Det finns ju inget egenvärde i att köpa nytt nytt nytt hela tiden när det egentligen inte behövs. Finns roligare saker att lägga pengar på för många.

Med det sagt håller jag med, släpp gamla osupporterade OS, men hårdvaran i sig går att använda med t.ex. Linux även i fortsättningen. Även här kan olika Linuxdistar ha olika support för äldre hårdvara, bl.a. beroende på vilka kompilatorflaggor man använt när man byggt binärerna, men det finns många valmöjligheter här. Det finns till och med sätt att installera modern Windows 11 på äldre datorer, med reservation för att det kan gå sönder lite när som helst och Microsoft inte kommer fixa det. Jag hade inte satt mig själv i den situationen.

Har aldrig påstått man ska bokstavligt talat ska kasta ut hårdvaran. Bara uppgradera datorn man tänkt fortsätta använda med Windows.

Håller med till fullo det du skriver Finns flertalet användningsområden för äldre hårdvara som inte kan eller ska köra Windows 11. Kan bara prata för mig själv men hos mig så har jag bästa burken som huvuddator, den jag faktiskt sitter framför och spelar och annat löst prokrastination. Sen har jag "servrar" som hanterar filagring, FTP, HTTPS och annat skoj, och dessa består samtliga av mina gamla burkar genom åren. Lite som syskon där man ärver i rakt fallande led Dessa "servrar" kör absolut inte Windows 11 Men min huvudburk gör det (och laptop)! När Windows 12 kommer kommer jag uppdatera asap och fortsätta så, så länge jag rockar Windows och kroppen fortfarande hänger med på jordlivet.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Vänta lite här nu. Stopp. Var det 10 år sedan Windows 10 släpptes?! Att det var så länge sedan alltså.. Nu känner jag mig helst plötsligt väldigt gammal. Får bli en tröst-virre ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det visste jag inte. Microsoft har lyckats göra en stor grej av att TPM behövs. Men det är ju inga problem längre, alla är glada trots att de inte kör Windows längre.

SweClockers har också skrivit om det. Men en TL;DR är att använda ett program som heter Rufus så fixar den det enkelt.

Skrivet av naaw:

Vänta lite här nu. Stopp. Var det 10 år sedan Windows 10 släpptes?! Att det var så länge sedan alltså.. Nu känner jag mig helst plötsligt väldigt gammal. Får bli en tröst-virre ikväll.

Det är 9 år i år, 10 år nästa år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig