TV-tillverkare vill visa reklam när du pausar spel

Permalänk
Melding Plague

TV-tillverkare vill visa reklam när du pausar spel

Roku utforskar möjligheten att visa mer reklam genom att ta över TV:n via HDMI när strömmat innehåll eller spel pausas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja om det är något som blir billigare i utbyte så varför inte, om däremot priser förblir samma som innan så tackar jag nog nej till detta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Detta hade jag gärna haft! Samma med efter att ett film eller säsong är slut och jag inte gör något kan de gärna få köra reklam. Så länge det inte är i vägen för det jag vill göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja om det är något som blir billigare i utbyte så varför inte, om däremot priser förblir samma som innan så tackar jag nog nej till detta.

Det lär det inte bli. 800kr+, plus microtransaktioner och nu reklam, du kanske kan bli av med reklamen för 200-300kr extra

Linux PC och Indiespel ftw.

Permalänk
Medlem

Hoppas de får patentet och aldrig implementerar det

Och dessutom vägrar sälja det till andra så INGEN kan göra något så dumt!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja om det är något som blir billigare i utbyte så varför inte, om däremot priser förblir samma som innan så tackar jag nog nej till detta.

Det kommer definitivt inte göra det billigare. De kommer smyga in det i alla deras TV-apparater som stödjer det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det lär det inte bli. 800kr+, plus microtransaktioner och nu reklam, du kanske kan bli av med reklamen för 200-300kr extra

Linux PC och Indiespel ftw.

Well återstår att se Ser själv inga problem med att det dyker upp reklam om jag pausar ett spel och efter 10 sekunder så dyker det upp reklam (lite som en skärmsläckare) men som försvinner direkt när jag vill använda datorn till något igen.

Well Linux har sina fördelar helt klart, om man kan leva med att behöva felsöka, efterforska osv osv för banala saker som bara borde fungera

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well Linux har sina fördelar helt klart, om man kan leva med att behöva felsöka, efterforska osv osv för banala saker som bara borde fungera

Det är 2024 nu, inte 1995. Kollar man i forumet så har folk massvis med olika problem med Windows.

Permalänk
Medlem

Som en halvnocis inom ämnet, hur stor är chansen att detta går att blocka med en regel i routern? är det data på en viss port? Eller kommer specifika hemsidor behöva spärras?
Sam om detta görs. hur kommer tvn reagera?

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Det sjuka är att det finns folk som tycker det är okej.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Det sjuka är att det finns folk som tycker det är okej.

Det finns alltid folk som kan tänka sig att sälja sin data för att i teorin spara någon hundralapp.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är 2024 nu, inte 1995. Kollar man i forumet så har folk massvis med olika problem med Windows.

självklart, men vill jag säg installera windows eller linux för att sedan installera säg ett spel så är det med windows bara att göra det, med linux så kan jag inte bara ta valfri distro och sen installera spelet och spela, utan gör man inte sin efterforskning (förmodligen väldigt många timmar om man är helt grön) och man kan ändå råka ut för alla möjliga konstiga problem.

Tycker LLT's video om det hela bevisar det riktigt bra, och då är dom båda ändå individer som är långt ifrån "gröna" inom området.

Edit: dock är detta nog en diskussion för en annan tråd och inte denna ber om ursäkt att jag tog upp det här.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ruku har inte pengar nog att sätta en sådan TV i mitt hem.

Permalänk
Medlem

Toppen!

Jag ska bara ta och kolla på min köpta Bluray!
Ska bara klicka förbi alla saker/menyer/varningar.
Just ja klart "ni" ska scanna materialet som spelas upp i mitt hem via HDMI. Visa reklam så fort "ni tycker att jag pausat? SJÄLVKLART! Tänk att jag fått äran att erhålla denna funktion!!!

Va?!
Hur kan någon ens uttrycka ett uns förståelse/posivitet gällande detta?!

Edit: Fungerar det med svenska bansker också? Utgår ifrån att de för över en summa varje månad för besväret?

Va-F-n komme härnäst? Dörrförsäljare som dyrkar upp låset när de tror att jag ställt in lasagnen i ugnen?

Edit2: För att förtydliga, det står att den gör detta vid strömmat material. Visst men tekniken är implementerad och finns på plats så det är ju inget jag känner mig jätte bekväm/säker med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluxor:

Som en halvnocis inom ämnet, hur stor är chansen att detta går att blocka med en regel i routern? är det data på en viss port? Eller kommer specifika hemsidor behöva spärras?
Sam om detta görs. hur kommer tvn reagera?

Väldigt liten chans att man kan blocka i routern, eftersom det är app-baserat. Appen skapar en HTTPS-tunnel med antingen sin egen backend eller kör med DNS-over-HTTPS och tunnlar in reklamen till TV:n.

Man behöver göra HTTPS inspection i routern(brandväggen) och plocka bort dem där i så fall, men det kan man i princip inte göra i praktiken.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Hmm, potentiellt en till anledning att köpa "skärm" istället för tv.

Permalänk
Medlem

Pausa spelet för att svara i telefon... och så börjar ICA-Jerry (eller dylikt) bröla på förhöjd volym, mysigt.
OM TV'n ska ut igenom fönstret, så är det nog DÅ.

Jag föredrar min TV lobotomerad tillräckligt för att inte veta vad den visar, den ska bara spotta ut vad den matas med.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kvack...

Detta vill jag inte ha!

Permalänk
Medlem

Var det första april idag?

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Det är väl bra med transparens. Så att man kan välja en annan tillverkare. Jag kommer aldrig köpa en tv som har den där tekniken.

Permalänk
Medlem

fy fan...Skulle aldrig i mitt liv köpa en sådan TV.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Inte en chans att det blir en TV med denna "feature". Avskyr reklam, med undantag inom ett område jag gillar, vilket kan vara lite kul ibland, men då räcker det att se den en gång. Lyssnar aldrig på radio längre då jag inte orkar med reklamen där heller, även om jag gillar några program som går på reklamradio.

Permalänk
Medlem

Jag låter inte min TV vara inkopplad mot nätet. Jag använder den enbart som dumburk.

Det kommer sig av att Samsung (som tillverkade den) vill visa notifikationer för mig vid vissa tillfällen då Samsung tyckte att dom hade enormt intressant information att visa mig. Jag var inte road.

Koppla ned TV;n.

Permalänk
Medlem

Avskyr dessa "gratis" tv tjänster som roku och Samsung och vad alla andra liknande tjänster heter.
Detta kommer inte göra saken bättre.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Liknande detta kör ju Samsung på sina TV-apparater, fick sätta pinkod på Rakuten-kanalen för att den automatiskt inte skulle starta om jag inte direkt gick in i en app. Nu är TV:n inte längre kopplad till internet och kör via Apple TV istället. Värdelösa funktioner som gör mig avig till att någonsin köpa fler produkter av dom.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Fan vad kasst, den som vill pausa och ta en screenshot på något specifikt ska alltså berövas även denna frihet. Nej det blir bojkott av dessa tv direkt.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Jag är emot alla reklam, för i tiden var reklam skoj nu är det bara en plåga.

Skulle inte förvåna mig att man måste skruva upp 100% i volym för att ens kunna höra vad dom säger på serier, sen när den upptäcker att man har pausat serier och är på dass och dra igång 200% högt reklamljud och man måste skynda sig att torka sig innan grannar får damp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är 2024 nu, inte 1995. Kollar man i forumet så har folk massvis med olika problem med Windows.

fan va bra att det är 2024 nu, nämn en linux dist som är plug'n'play med min Lenovo x1 yoga 4th gen där mitt 4g kort fungerar out of the box och där kärnan inte kompileras om vid varje uppdatering och där ljudet inte mystiskt försvinner och inte går att få tillbaka förutom vid omstart så installerar jag den under helgen så får vi se.
ser framför mig hur många timmar jag måste lägga för att få SSTP klient att fungera för att kunna jobba
jag har inte testat linux sen 2022 men då var det då rakt inte enkelt och skapade extremt mycket huvudvärk, var en befrielse att gå till win11 där allt bara fungerar.

edit... eller fan, kanske inte i helgen, vet inte vart jag har mitt usbminne men under april iaf. och nu ska vi inte spåra för mycket... du kan PMa mig vilken dist jag ska köra

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

självklart, men vill jag säg installera windows eller linux för att sedan installera säg ett spel så är det med windows bara att göra det, med linux så kan jag inte bara ta valfri distro och sen installera spelet och spela, utan gör man inte sin efterforskning (förmodligen väldigt många timmar om man är helt grön) och man kan ändå råka ut för alla möjliga konstiga problem.

Tycker LLT's video om det hela bevisar det riktigt bra, och då är dom båda ändå individer som är långt ifrån "gröna" inom området.

Edit: dock är detta nog en diskussion för en annan tråd och inte denna ber om ursäkt att jag tog upp det här.

I, i princip, alla spel jag provat har det bara varit att trycka på install och play i Steam så funkar det.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

I, i princip, alla spel jag provat har det bara varit att trycka på install och play i Steam så funkar det.

Ja men inte alla distros kan utan problem installera steam, och är där problemet ligger. Och kan man väl installera steam så kan en distros fungera felfritt med grafikkort X men inte med grafikkort Y och en annan distro fungerar med båda men kanske strular med drivrutinerna för pci ljudkortet som man har osv osv osv.

Kan man Linux så fungerar det säkert felfritt och små problem är små problem, är man grön däremot så är det en hel del timmar med efterforskning/lärande för att välja rätt och få det att fungera.

Visa signatur

here we go!