Microsoft vill ha 600 kronor för att hålla Windows 10 vid liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Jösses... Körde du med win7 in i det sista?
Jag kör med win10 och precis som du säger så känns det inte alls så gammalt.

Körde det par år efter utgångsdatum men då hade windows 10 mognat så pass det i alla fall är körbar.

Dock är det svårt om inte rentav omöjligt köra Windows 11 för mig. När inte upp till system kraven.

Men gillar inte Mac looken alls i Windows 11, så väntar på 12 eller går över till Linux kör ändå sällan spel som inte fungerar i Linux.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är tvungen att ha Windows 11 på jobbdatorn. Den senaste buggen är att min Taskbar inte har någon färg alls. Så allt syns skitdåligt. Kul för mig som är synskadad. Det går "fixa" genom att byta till mörkt eller ljust tema men jag ser bättre med mitt eget, förutsatt att det funkar såklart.

Det är sådana här helt slumpmässiga totalt ologiska buggar som gör att jag inte har det på mina privata datorer.. Jag säger inte att Windows 10 varit problemfritt, men Windows 11 är helt extremt. Känns som man har någon insider preview.

Jag uppleverl helt klart 11an som glitchig. Det är denna sorts "buggar" som dyker upp av och till. Plötsligt försvinner reglaget för ljusstyrkan också då just 11an verkar väldigt kinkig när det gäller grafikdrivrutinen. På en maskin är systemet lite hysteriskt ibland när tre skärmar används och det verkar också lite förvirrat kring vilken skärm som är vilken.

På min egen burk håller jag mig till Windows 10 LTSC 2021 samt Debian 12 med KDE (kör Linux för allt Internet i princip). 10an hade också "glitchar" liknande 11an på den tiden jag körde Pro, d.v.s sålänge MS fortfarande funktionsuppdaterade. När detta i princip upphörde till förmån för Patch Tuesday med säkerhetspatchar/buggfixar stabiliserades det hela och LTSC rullar på fint och bra. Uppenbarligen blir Windows stabilare när det körs på en "fryst" kodbas som sedan får underhållsuppdateringar (sista stora funktionsuppdateringen för 10an var ju 2004 - sedan dess blev det enablement packages i princip) jämfört med t.ex 11an (och 10an fram tills 2004) där det ändras och ändras hela tiden. Funktioner läggs till, funktioner tas bort, buggrisken ökar.

Min egen dom över 11an är att det inte kommer i närheten av min egen maskin annat än i en VM. "Windows 11: Det perfekta operativsystemet för virtuella maskiner med snapshots!"

Annars föredrar jag Linux med KDE alla veckans dagar över 11an. Just KDE funkar exakt som jag förväntar mig och blir det mycket påtryckningar om att man "måste" ha 11an blir det snarare just Linux och så en VM i VMWare.

Nu senaste fick ju 11an en uppdatering (marsuppdateringen) som ställde till rejäla problem för olika enheter inklusive ROG Ally. Det verkar dock som att de fick viss ordning på torpet i "uppdateringen för uppdateringen" också kallad preview.

Windows 10 LTSC är systemet när man vill ha en pålitlig Windows-PC man kan använda. Windows 11 är systemet när man vill "använda Windows" självt, d.v.s pula med det, försöka fixa till saker, åtgärda brister o.s.v.

LTSC med Directory Opus, Classic Shell och WindowsBlinds med BetterAero7X är en kombination jag inte upplever att 11an matchar även om jag labbat med det i just en VM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Vad bra att Microsoft ger möjlighet att förlänga livstiden på operativsystemet, för de med faktiskt behov. 600kr per år är ju i princip gratis i det fallet, väldigt generöst.

Det är inte 600 per år, det är 600 första året. Det dubblas andra året och dubblas igen tredje. Hur det blir med fjärde har MS inte meddelat - sannolikt för att de inte vill supporta det alls så länge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag uppleverl helt klart 11an som glitchig. Det är denna sorts "buggar" som dyker upp av och till. Plötsligt försvinner reglaget för ljusstyrkan också då just 11an verkar väldigt kinkig när det gäller grafikdrivrutinen. På en maskin är systemet lite hysteriskt ibland när tre skärmar används och det verkar också lite förvirrat kring vilken skärm som är vilken.

På min egen burk håller jag mig till Windows 10 LTSC 2021 samt Debian 12 med KDE (kör Linux för allt Internet i princip). 10an hade också "glitchar" liknande 11an på den tiden jag körde Pro, d.v.s sålänge MS fortfarande funktionsuppdaterade. När detta i princip upphörde till förmån för Patch Tuesday med säkerhetspatchar/buggfixar stabiliserades det hela och LTSC rullar på fint och bra. Uppenbarligen blir Windows stabilare när det körs på en "fryst" kodbas som sedan får underhållsuppdateringar (sista stora funktionsuppdateringen för 10an var ju 2004 - sedan dess blev det enablement packages i princip) jämfört med t.ex 11an (och 10an fram tills 2004) där det ändras och ändras hela tiden. Funktioner läggs till, funktioner tas bort, buggrisken ökar.

Min egen dom över 11an är att det inte kommer i närheten av min egen maskin annat än i en VM. "Windows 11: Det perfekta operativsystemet för virtuella maskiner med snapshots!"

Annars föredrar jag Linux med KDE alla veckans dagar över 11an. Just KDE funkar exakt som jag förväntar mig och blir det mycket påtryckningar om att man "måste" ha 11an blir det snarare just Linux och så en VM i VMWare.

Nu senaste fick ju 11an en uppdatering (marsuppdateringen) som ställde till rejäla problem för olika enheter inklusive ROG Ally. Det verkar dock som att de fick viss ordning på torpet i "uppdateringen för uppdateringen" också kallad preview.

Windows 10 LTSC är systemet när man vill ha en pålitlig Windows-PC man kan använda. Windows 11 är systemet när man vill "använda Windows" självt, d.v.s pula med det, försöka fixa till saker, åtgärda brister o.s.v.

LTSC med Directory Opus, Classic Shell och WindowsBlinds med BetterAero7X är en kombination jag inte upplever att 11an matchar även om jag labbat med det i just en VM.

Ja det kan vara någon skit med geafikdrivruginerna. Det är en Lenovo laptop med både integrerad grafik och Nvidia. Windows 10 hade inga problem med det men Windows 11 verkar kila ur totalt. Jag får testa att supa rent grafikdrivrutinerna och se om det hjälper.

Hade jag fått lära någon Linuxdist på jobbet så hade jag mer än gärna gjort det hade garanterat varit stabilare än Windows 11.

På mina privata datorer har jag inget emot "problem" som jag själv orsakat genom överklkckning, betaversioner och annat. Men vill så att säga ändå ha en stabil grund att stå på, så jag är kvar på Windows 10. På min jobbdator däremot är det fullt rimligt att utgå ifrån att saker "bara ska funka". Men tyvärr har företaget jag jobbar på ett omfattande avtal eller samarbete eller vad det nu är med Microsoft, så de har väl blivit övertalade att vi ska ha Windows 11 oavsett vad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sade du samma sak när Windows 8 lanserades?

Tycker att Microsoft borde ta till sig lite av "if it ain't broke, don't fix it".

Gillar ett par saker i Windows 11, men ogillar allt de gjort med skrivbordet (läs Explorer) i sig mer. Kör hellre DOpus och Open-Shell i 10:an istället. Testade ExplorerPatcher i 11:an, men tills slut kändes det bättre att bara backa till ett fullt fungerande Windows 10 igen.

Går inte heller att komma ifrån att Windows 10 LTSC har längre support än Windows 11 i dagsläget.

För mig förblir Windows 10 den sista versionen av Windows, även om inte var så Microsoft menade med sitt tidigare uttalande.

GNU/Linux och macOS är roligare!

Jag böt till Windows 8 och körde det tills Windows 10 kom, det var inte värre än att man fick använda Windows+Q för att söka i början, men 8:an var inte jättebra när det lanserades, surfplatta och PC i ett var sådär, dock tror jag att MS räknade med att touchskärmar skulle slå och isåfall hade det varit helt okej. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Och privatpersoner som inte har hårdvarustöd för Windows 11, ska de tvingas kasta fullt fungerande hårdvara och köpa nytt? Miljötänket, Microsoft?

Ibland går inte miljötänket före allt annat. Säkerheten är viktigare ibland. En dator i sig är inte så värst miljövänlig från början, så det är svårt att dra miljötänket när det kommer till datorer. Du bör inte sitta på en 8 år gammal PC idag som din huvuddator om du vill hänga med i moderna saker. Lika lite som du kan förvänta dig moderna saker i en 8 år gammal bil. Självkörning etc i en 8 år gammal bil finns inte, utan du behöver köpa nyare bil för att få tillgång till sånt etc. Skillnaden är att TPM gör att datorn är säkrare vilket är OTROLIGT viktigt i dagens samhälle. Vad tror du krig börjar någonstans i modernare länder? Via datorerna. Bomba och skjuta på gatan kommer vara mycket längre in i kriget.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Har en intel 9900k, ska den funka? Eller behöver man ha länat gamla skylake, för 1100 serien?

8:e generationens Intel Core CPU:er och nyare har officiellt stöd för Windows 11, så det ska inte vara något problem för dig

Skrivet av serverfel:

Har ett par datorer som klarar mycket än, men som inte kan köra 11:an.

När upphör stödet helt för 10?

Utan att betala: Oktober 2025, annars 3 år senare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serverfel:

Har ett par datorer som klarar mycket än, men som inte kan köra 11:an.

När upphör stödet helt för 10?

Står i artikeln. Oktober 2025 upphör stödet, om du inte betalar MS, och de har väl inte sagt exakt hur länge de kommer fortsätta efter det. Beror väl på hur mycket pengar du vill slanta upp. Finns företag och organisationer som slantar upp ohemula mängder pengar för skräddarsydda supportavtal "Custom Support Agreement" för antika versioner av Windows Server t.ex.

Har du äldre datorer som inte kan köra Windows 11 så är det väl läge att överväga Linux, finns inte mycket annat att välja på om du vill ha något supportat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Står i artikeln. Oktober 2025 upphör stödet, om du inte betalar MS, och de har väl inte sagt exakt hur länge de kommer fortsätta efter det. Beror väl på hur mycket pengar du vill slanta upp. Finns företag och organisationer som slantar upp ohemula mängder pengar för skräddarsydda supportavtal "Custom Support Agreement" för antika versioner av Windows Server t.ex.

Har du äldre datorer som inte kan köra Windows 11 så är det väl läge att överväga Linux, finns inte mycket annat att välja på om du vill ha något supportat.

Det är ganska standard oavsett leverantör, vill man ha support för något som inte supportas längre får man betala alltifrån vad som helst till vad det kostar att byta ut gamla härket och köpa ny licens.

600kr per enhet är verkligen kiss och ingenting i sammanhanget.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Utan tvekan

Utan tvekan helt klart. Det är det ju värt. Det är synd och lite sorgligt att världens bästa OP går i graven, även om jag personligen kör 11an, så älskar jag Windows 10. Och skulle lätt pynta det per år. Ja det dubbla året efter om det var så. Fast sen skulle jag nog ta mig en funderare om man då ville ha det trippla tredje året 👍🏼😄

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Skrivet av jnsson:

8:e generationens Intel Core CPU:er och nyare har officiellt stöd för Windows 11, så det ska inte vara något problem för dig
Utan att betala: Oktober 2025, annars 3 år senare

Verkade dock som det var ett problem för mig! Vet inte varför?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Är för trött nu, får kika på det där i morgon

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker det är helt orimligt att sluta släppa säkerhetsuppdateringar till ett operativsystem som hundratals miljoner människor använder eller ta så hutlöst betalt för det.

Helt rimligt att funktionsutveckling inte sker till Windows 10 och det är också rimligt att Windows 11 har hårdare, modernare och bättre hårdvarukrav.

Men att sluta släppa säkerhetsuppdateringen är helt orimligt och absurt och skadligt för IT-säkerheten i hela världen på många nivåer.

Att det går att gå runt Microsofts spärrar och installera Windows 11 på hårdvara som inte stöds är inte ett särskilt vettigt argument.

EDIT: Jag tyckte också kommentaren från PC För Alla var bra:

"Men om företaget verkligen brydde sig om att hålla alla användare säkra skulle det fortsätta släppa säkerhetsuppdateringar för Windows 10 åtminstone så länge systemet har fler användare än Windows 11."

Vi tycker olika, definitivt vad som är hutlöst. Om windows går ifrån nuvarande licensmodell till SaS så kommer det troligen hamna i den häraden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellbound73:

Utan tvekan helt klart. Det är det ju värt. Det är synd och lite sorgligt att världens bästa OP går i graven, även om jag personligen kör 11an, så älskar jag Windows 10. Och skulle lätt pynta det per år. Ja det dubbla året efter om det var så. Fast sen skulle jag nog ta mig en funderare om man då ville ha det trippla tredje året 👍🏼😄

Hur många OP (OS?) använder du till den grad att du känner att du kan utse det bästa? Tror Xboxens och Playstationets operativsystem är bättre för spel som väl annars är Windows paradgren. Det beror dock på att spel utvecklas för windows, inte att *nix eller MacOs är sämre för spel.

Jag är helt i händerna på Autodesk, deras programvara fungerar alltid (bäst) på Wintel. Troligen skulle dock exempelvis Revit fungera bättre på en Mac idag om programmet skrevs om från grunden för respektive plattform.

Permalänk
Skrivet av maweric:

Har inte kvar Windows 10 på någon enhet som används. Alla är uppgraderade till 11.

Fantastiskt hur gjorde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vi tycker olika, definitivt vad som är hutlöst. Om windows går ifrån nuvarande licensmodell till SaS så kommer det troligen hamna i den häraden.

För företag är det i princip SaaS redan, ingen skillnad från vad det är idag.

Sen är 600kr fullständigt BS då vi redan med ett medelstort företag kan förhandla om priserna blir då vi köper andra tjänster från dem.

Vi körde utökad Win7 support gratis fast vi inte hade behov för det för det ingick i vårat avtal för O365, vi hade absolut noll behov utan det var något de bara gav oss utifall vi har 15 år gamla applikationer som inte fungerar.

För privatpersoner är hela nyheten helt irrelevant, för företag... Samma då det är individuell prissättning om man inte är helt vilse och köper från deras webbshop direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Verkade dock som det var ett problem för mig! Vet inte varför?

Då får du nog börja googla. Det finns väl 3257st trådar på problemet skapade bara i år. Eller skapa en ny tråd här och fråga, ge mera info i så fall.

Du behöver ha tpm och safe start PÅ till att börja med. Brukar vara vanligaste problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det kan vara någon skit med geafikdrivruginerna. Det är en Lenovo laptop med både integrerad grafik och Nvidia. Windows 10 hade inga problem med det men Windows 11 verkar kila ur totalt. Jag får testa att supa rent grafikdrivrutinerna och se om det hjälper.

Hade jag fått lära någon Linuxdist på jobbet så hade jag mer än gärna gjort det hade garanterat varit stabilare än Windows 11.

På mina privata datorer har jag inget emot "problem" som jag själv orsakat genom överklkckning, betaversioner och annat. Men vill så att säga ändå ha en stabil grund att stå på, så jag är kvar på Windows 10. På min jobbdator däremot är det fullt rimligt att utgå ifrån att saker "bara ska funka". Men tyvärr har företaget jag jobbar på ett omfattande avtal eller samarbete eller vad det nu är med Microsoft, så de har väl blivit övertalade att vi ska ha Windows 11 oavsett vad.

Windows 11 har krånglat med grafiken fler gånger under två månader än vad Windows 10 gjort under de år jag kört det. Allra vanligaste effekten är att reglaget för ljusstyrkan försvinner.

Ofta ballar det ur efter att ha installerat uppdateringar, något som 11an är glad för allt som oftast till skillnad mot 10 LTSC.

Hittills har inte 11an imponerat på mig annat än i ett specifikt fall och det är att GUI är utmärkt på tablets/2-in-1 och handhållna enheter i stil med ROG Ally. På t.ex en 2-in-1 med skärm runt 12-14 tum som huvudsakligen manövreras pekvägen har jag inget emot 11ans GUI rent generellt.

Däremot är det långt efter ett tweakat 10 (Classic/Open Shell etc) eller KDE på en 32-tumsmonitor i desktopläge. På t.ex en Surface Pro eller Latitude 7350 Detachable som körs i det läget utan stor extern skärm finner jag 11an tämligen lämpad ifråga om hantering.

Däremot är KDE en klart mer genomtänkt miljö och det är väl dit jag är på väg, gradvis. Kör det redan för Internet och sådant och jämfört med Windows 11 är det en polerad diamant - logiskt, smidigt, utmärkt hantering av widgets, inställningarna funkar som man kan förvänta sig o.s.v. Det bara fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Betyder det att det är relativt tryggt att dra pluggen och äntligen låta Windows Update installera Win11 som den har tjatat om i flera år?

Har varit ovillig pga alla rapporter om stabilitets- och prestandaproblem som dyker upp om Win11 titt som tätt. Plus avsaknad av praktikaliteter som mellanklick på app för att öppna en ny instans från task bar. Sådana bagateller måste väl åtgärdats sen Win11 släpptes?

Hade jag idag valt att uppgradera från w10 till w11 så skulle jag gjort en clean ominstallation för att slippa få några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Verkade dock som det var ett problem för mig! Vet inte varför?

Då är det någon inställning i BIOS:en. Uppdatera BIOS:en till senaste versionen så kanske inställningen ändras så att den är aktiv som standard. Troligtvis är det TPM inställningen i BIOS:en. Precisera dig vad problemet är så kanske vi kan hjälpa dig.

Skrivet av Bagarbosse:

Då får du nog börja googla. Det finns väl 3257st trådar på problemet skapade bara i år. Eller skapa en ny tråd här och fråga, ge mera info i så fall.

Du behöver ha tpm och safe start PÅ till att börja med. Brukar vara vanligaste problemet.

Det är INGET krav på att Säker start (som det heter på svenska) ska vara aktiverat, bara att moderkortet STÖDJER säker start

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

När jag lämnade W7 var löftet att 10 skulle vara det sista OS och plattformen Microsoft skulle bygga vidare på! Så visst är det ett avtalsbrott. Men som alla skrev redan då att det är ju skitsnack av Microsoft klart de vill tvinga på konsumenten ett nytt OS och nya pengar. Det som är nytt nu är att Microsoft tvinga fram en systemuppgradering för elvan och tveksamma funktioner som många användare inte vill ha eller informationsdelning mn inte vill ge. Önskade att Microsoft kom fram med ett OS som användare själv kunde betalar för moduler man vill ha..e-post mobillösningar osv, det hade tvingat Microsoft att skapa högkvalitativa appar med hög säkerhet för att kunna sälja dem till oss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

När jag lämnade W7 var löftet att 10 skulle vara det sista OS och plattformen Microsoft skulle bygga vidare på! Så visst är det ett avtalsbrott.

Jag antar att du har kvar avtalet där detta framgår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

När jag lämnade W7 var löftet att 10 skulle vara det sista OS och plattformen Microsoft skulle bygga vidare på! Så visst är det ett avtalsbrott. Men som alla skrev redan då att det är ju skitsnack av Microsoft klart de vill tvinga på konsumenten ett nytt OS och nya pengar. Det som är nytt nu är att Microsoft tvinga fram en systemuppgradering för elvan och tveksamma funktioner som många användare inte vill ha eller informationsdelning mn inte vill ge. Önskade att Microsoft kom fram med ett OS som användare själv kunde betalar för moduler man vill ha..e-post mobillösningar osv, det hade tvingat Microsoft att skapa högkvalitativa appar med hög säkerhet för att kunna sälja dem till oss...

Jag har då inte sett något avtal om att W10 skulle vara det sista OS:et

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jaha? Har ju varit så sedan evigheternas begynnelse.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag uppleverl helt klart 11an som glitchig. Det är denna sorts "buggar" som dyker upp av och till. Plötsligt försvinner reglaget för ljusstyrkan också då just 11an verkar väldigt kinkig när det gäller grafikdrivrutinen. På en maskin är systemet lite hysteriskt ibland när tre skärmar används och det verkar också lite förvirrat kring vilken skärm som är vilken.

På min egen burk håller jag mig till Windows 10 LTSC 2021 samt Debian 12 med KDE (kör Linux för allt Internet i princip). 10an hade också "glitchar" liknande 11an på den tiden jag körde Pro, d.v.s sålänge MS fortfarande funktionsuppdaterade. När detta i princip upphörde till förmån för Patch Tuesday med säkerhetspatchar/buggfixar stabiliserades det hela och LTSC rullar på fint och bra. Uppenbarligen blir Windows stabilare när det körs på en "fryst" kodbas som sedan får underhållsuppdateringar (sista stora funktionsuppdateringen för 10an var ju 2004 - sedan dess blev det enablement packages i princip) jämfört med t.ex 11an (och 10an fram tills 2004) där det ändras och ändras hela tiden. Funktioner läggs till, funktioner tas bort, buggrisken ökar.

Min egen dom över 11an är att det inte kommer i närheten av min egen maskin annat än i en VM. "Windows 11: Det perfekta operativsystemet för virtuella maskiner med snapshots!"

Annars föredrar jag Linux med KDE alla veckans dagar över 11an. Just KDE funkar exakt som jag förväntar mig och blir det mycket påtryckningar om att man "måste" ha 11an blir det snarare just Linux och så en VM i VMWare.

Nu senaste fick ju 11an en uppdatering (marsuppdateringen) som ställde till rejäla problem för olika enheter inklusive ROG Ally. Det verkar dock som att de fick viss ordning på torpet i "uppdateringen för uppdateringen" också kallad preview.

Windows 10 LTSC är systemet när man vill ha en pålitlig Windows-PC man kan använda. Windows 11 är systemet när man vill "använda Windows" självt, d.v.s pula med det, försöka fixa till saker, åtgärda brister o.s.v.

LTSC med Directory Opus, Classic Shell och WindowsBlinds med BetterAero7X är en kombination jag inte upplever att 11an matchar även om jag labbat med det i just en VM.

Ja windows 10 körde jag på mindre viktigt maskin och fick drös med olika bugar undre flera år. Men efter windows 7 rullat något år efter sista uppdateringen, så körde jag in windows 10 pro just för behöver mer ram.

Var betydligt bättre upplevelse, än det skakiga första åren. Att dessutom säga upp personal när man precis lanserat nytt os är hål i huvudet.

Skrivet av car2ns:

Ibland går inte miljötänket före allt annat. Säkerheten är viktigare ibland. En dator i sig är inte så värst miljövänlig från början, så det är svårt att dra miljötänket när det kommer till datorer. Du bör inte sitta på en 8 år gammal PC idag som din huvuddator om du vill hänga med i moderna saker. Lika lite som du kan förvänta dig moderna saker i en 8 år gammal bil. Självkörning etc i en 8 år gammal bil finns inte, utan du behöver köpa nyare bil för att få tillgång till sånt etc. Skillnaden är att TPM gör att datorn är säkrare vilket är OTROLIGT viktigt i dagens samhälle. Vad tror du krig börjar någonstans i modernare länder? Via datorerna. Bomba och skjuta på gatan kommer vara mycket längre in i kriget.

Jag sitter på 10 år gamla maskin, dock med ett 980. Den är fortfarande pig (är klockad till 4.2ghz sen den inköptes).

Har inget problem med prestandan, men funderar på rejält uppdatering av cpu. Just för något håller på ge upp och ger mig frysningar då och då. Sen har inbyggda nätverk lagt av nästan helt (kör ett pci-e kort) + några andra småfel. Men kör inte heller de senaste aaa spelen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men, jag kan ju inte ens uppdatera mina datorer till windows 11?

Hur är det här tänkt egentligen?

Fast det är ju inte 10 års livslängd, när Win 10 lanserades sade dom att det skulle uppdateras i omgångar istället för nya stora versioner.

Livslängden ska alltså räknas ifrån när dom började säga något annat.

Ny dator är det väl tänkt?

Inte rimligt att supporta hur gammal hårdvara som helst.

Min 2500k från 2011 lär dock bli problematiskt. Men den är ju också lastgammal. Det är lite kul att den hängt med både Win7, 8.1 och 10. 😹

Kör 11 på jobbdatorn och tycker det funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inte rimligt att supporta hur gammal hårdvara som helst.

Se hur mobilvärlden ser ut, det här absolut det sista vi behöver.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Se hur mobilvärlden ser ut, det här absolut det sista vi behöver.

Ah du menar Apple som supportrar i flera år? Eller custom roms på android? Går givetvis att installera Linux på sin gamla burk om man vill det.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, man kan inte hålla på och supporta legacy-system i evigheter. Kostar enorma resurser att hålla 3-4 produktlinjer vid liv i decennier, och 10 klockar snart in på 10 år så.... jag förstår Microsofts beslut.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Ibland går inte miljötänket före allt annat. Säkerheten är viktigare ibland. En dator i sig är inte så värst miljövänlig från början, så det är svårt att dra miljötänket när det kommer till datorer. Du bör inte sitta på en 8 år gammal PC idag som din huvuddator om du vill hänga med i moderna saker. Lika lite som du kan förvänta dig moderna saker i en 8 år gammal bil. Självkörning etc i en 8 år gammal bil finns inte, utan du behöver köpa nyare bil för att få tillgång till sånt etc. Skillnaden är att TPM gör att datorn är säkrare vilket är OTROLIGT viktigt i dagens samhälle. Vad tror du krig börjar någonstans i modernare länder? Via datorerna. Bomba och skjuta på gatan kommer vara mycket längre in i kriget.

Fast om man bryr sig om säkerheten så slutar man inte göra säkerhetsuppdateringar till hundratals miljoner datorer...