Permalänk
Medlem

Uppgradering av spel/jobb dator

Så nu är det så dags igen att uppgradera datorn.
Har inte hängt med i komponent världen på rätt många år nu och känner mig ganska "out of the loop" så vänder mig därför till experterna på Sweclockers

Kollar just nu mest på att uppgradera CPU + Kylare + Moderkort + Ram + Chassi . Möjligtvis också PSU om det behövs.

Idag har jag följande speccs:
CPU: i7-8700k
Ram: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16
GPU: Powercolor Red Devil RX 5700 XTX 8GB
PSU: Corsair RM750X 750W v2
MOBO: Asrock Z370 Extreme4
Chassi: Fractal Design Define S

Spelar inte jätte krävande spel länge och känner att min GPU kan hålla i ett tag till. Iallafall tills Nvidia släpper sina nya grafikkort.
Blir mest Sea of Thieves, League of Legends, Resident Evil, Phasmophobia osv. Så inte dom nyaste mest krävande spelen på markanden direkt. Kör allting i 1080p.

Har redan SSD'er och hårddiskar. Dessa behåller jag tills vidare då dom är ändå rätt nya jämfört med resterande delar.

Problemet jag har just nu är att jag jobbar en del hemifrån och gör allt mitt arbete i virtuella maskiner. Detta käkar lätt upp mestadels av min processor kraft och ram samt att allting fungerar rätt segt jämfört med t.ex min jobb laptop som är från förra året.
Blir ofta att jag behöver ha 2-3 virtuella maskiner igång samtidigt och vid sidan av ha webbläsare osv.
Hade varit att föredra om moderkort och CPU hade stöd for virtualization och "PCI passthrough" då detta är något som jag kan behöva emellanåt.

Vid sidan så gör jag också en del media redigering i Davinci Resolve och Adobe Creative Suit. Där har jag också märkt att datorn kämpar rätt hårt vid rendering.

Tanken är som sagt att uppgradera GPU vid senare tillfälle. Här kommer jag troligtvis gå på Nvidia då jag jobbar en del med AI programmering och som det ser ut just nu så har Nvidia bättre stöd för detta.

Är det värt att uppgradera nu eller ska man vänta på ZEN5 eller motsvarande från Intel?
Vad hade ni rekommenderat som är mer pålästa och uppdaterade inom komponent världen?

Budgeten är väl rörlig. Lägger en maxgräns på 15 000kr men det är alltid rörligt. Om jag kan få en bra ökning i prestanda genom att gå up 1-2000kr så gör jag det.
Chassi osv bryr jag mig bara om prestanda. RGB och glaspaneler är inget för mig. Kommer det med i chassit så är det bara ett plus men inget som jag måste ha.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar i första hand andrahand (hehe), men köper du nytt och bygger själv så tror jag du får mest ut av nuvarande am5, visst kommer nya intel och amd cpu vara snabbare men de kommer också att vara dyrare så inte värt att vänta ifall du inte tänker till mot slutet av året med black friday m.m

7500f eller 8500g, ett b650 för runt 2000kr (eller under 1500 ifall du vill gå billigare undan, beror främst på hur många fläktar, lagringenheter m.m du vill ha)

Andra kommer inte hålla med här, men ifall man inte hittar bra deal på annat så räcker crucial 4800mhz ddr5 väl. ~2200kr för 64gb. Finns även corsair vengeance black just nu för liknande pris, kanske bättre val men titta ifall de är med i QVL listan för moderkort du köper

Grafikkort kan ju hjälpa rejält med redigeringen. Blir inte riktigt nya grafikkort i år, troligen bara rtx 5090 som kostar 20-30tusen och inte finns i lager.

Psu räcker utan problem även ifall du uppgraderar Gpu.
Vad är felet med ditt nuvarande chassi?