Klassiska Deus Ex får RTX-kärlek

Permalänk
Melding Plague

Klassiska Deus Ex får RTX-kärlek

Den nya Deus Ex-modden Echelon Renderer ger det klassiska spelet en modern skrud med ray tracing via RTX Remix, plus andra förbättringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här spelet om något förtjänar en riktig remaster/remake.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Innan jag somnade igår kväll fantiserade jag om en remaster av Deus Ex, som man ju gör ibland. Men detta känns absolut värt att testa också.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Kul att något händer med pärlan!

Men det krävs nog mer än att bara slå på RTX, som man kan se av denna film:
Deus Ex (2000) RTX Remix (WIP)

Tror det blir för mycket mörker som gör ficklampan ett måste i större delar av spelet. Trots "my vision is augmented".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det här spelet om något förtjänar en riktig remaster/remake.

Japp, i stil med System Shock remake:en hade varit awesome!

Jag tycker dock att gameplay fortfarande håller ganska bra men grafik och ljud lämnar en del att önska.

Permalänk
Medlem

Måste prova detta om jag får möjlighet. Kom väldigt långt men aldrig klarat av hela spelet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Var längesen jag spelade Deus Ex. Det måste ha varit när det kom ut? Så jag har inte riktigt fastnat för spelet.
Men jag gillar iden med att äldre spel får raytracing.

Spel som jag vill se med raytracing. Xcom 2 och SplinterCell! Det senare ska ju få en remake, så den önskan kommer nog uppfyllas?

Permalänk
Medlem

Underbar nyhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det här spelet om något förtjänar en riktig remaster/remake.

Instämmer. Deus Ex, Chrono Trigger, och Minish Cap är tre spel jag verkligen undrat varför man inte släppt några riktiga remakes av.

Synd att jag lirade igenom Deus Ex i originalutförande i höstas. Nåja, då hinner det komma buggfixar etc innan det är dags igen i alla fall

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kul! Har haft massa glädje av gamla spel i RTX format. Det började med Quake 2 när det kom som jag inte hade lirat igenom singleplayerdelen av. Sedan blev det Portal, som jag inte spelat alls innan, och det är ju ett kanonspel. Och nu detta som jag heller inte spelat, men det skall nog göras nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Instämmer. Deus Ex, Chrono Trigger, och Minish Cap är tre spel jag verkligen undrat varför man inte släppt några riktiga remakes av.

Synd att jag lirade igenom Deus Ex i originalutförande i höstas. Nåja, då hinner det komma buggfixar etc innan det är dags igen i alla fall

Hade gillat om någon av studiorna som remastrar "boomer shooters" får äran att göra en nyversion av Deus Ex.

Inte omöjligt att det kan bli en remaster av just Chrono Trigger: https://kotaku.com/chrono-trigger-remake-yoshinori-kitase-185...

Tanken hade inte slagit mig men bara Switch versionen av Zelda: Links Awakening där man fortsätter med just Minish Cap och Oracle of Seasons/Ages hade varit rena drömmen. Att vi fick en ny tolkning av Links Awakening var nog en av de största höjdpunkterna med Switch för mig. Spelet släpptes när jag gjorde en jobbig och ansträngande flytt. Att efter dels en slitsam arbetsdag och flytt/flyttstäd kunna mysa ner mig i soffan och spela nyversionen av Links Awakening hör till höjdpunkterna i min 30-åriga spel"karriär".

Man ska aldrig underskatta vad ett riktigt bra spel kan göra för en.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Älskade detta spel.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Är det nägon annan som testat och fått ficklampan att fungera? Då rtx gör att skuggorna verkligen blir mörka är ju ficklampan ett måste och funkar inte den är det ju rätt omöjligt att spela spelet med ray tracing..

Skrivet av Tazok:

Kul att något händer med pärlan!

Men det krävs nog mer än att bara slå på RTX, som man kan se av denna film:
Deus Ex (2000) RTX Remix (WIP)

Tror det blir för mycket mörker som gör ficklampan ett måste i större delar av spelet. Trots "my vision is augmented".

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Hade gillat om någon av studiorna som remastrar "boomer shooters" får äran att göra en nyversion av Deus Ex.

Inte omöjligt att det kan bli en remaster av just Chrono Trigger: https://kotaku.com/chrono-trigger-remake-yoshinori-kitase-185...

Tanken hade inte slagit mig men bara Switch versionen av Zelda: Links Awakening där man fortsätter med just Minish Cap och Oracle of Seasons/Ages hade varit rena drömmen. Att vi fick en ny tolkning av Links Awakening var nog en av de största höjdpunkterna med Switch för mig. Spelet släpptes när jag gjorde en jobbig och ansträngande flytt. Att efter dels en slitsam arbetsdag och flytt/flyttstäd kunna mysa ner mig i soffan och spela nyversionen av Links Awakening hör till höjdpunkterna i min 30-åriga spel"karriär".

Man ska aldrig underskatta vad ett riktigt bra spel kan göra för en.

Haha, ja, jag tänkte också det när Link's Awakening kom. Fan, det är öppet mål, de har den perfekta motorn mer eller mindre klar redan.

Funderar dock på om det inte är någon licensieringsfråga eller så? Var ju inte Nintendo själva som gjorde Minish Cap.

Och japp, det var verkligen en av höjdpunkterna, nötte det något så fruktansvärt på Gameboy som grabb

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Kul att något händer med pärlan!

Men det krävs nog mer än att bara slå på RTX, som man kan se av denna film:
Deus Ex (2000) RTX Remix (WIP)

Tror det blir för mycket mörker som gör ficklampan ett måste i större delar av spelet. Trots "my vision is augmented".

JC Denton verkar ha sämre mörkersyn än normala människor trotts sina augs ja

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk

Saknar spel som detta, en orsak är avsaknaden av massa "hålla i handen"-element. Genast i början hade man ju knappt tillräckligt med ammunition, gillade att man fick vara lite sparsam. Idagsläget gäller ju liksom 300 skott minst, annars är det en "designmiss"!!1!

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Spelade du original Links awakening? Själv spelade jag bara nya Switch versionen och tyckte den var sådär. Men jag har märkt att jag tycker enbart de Zelda spelen är bra där jag spelat de som original

Skrivet av anders190:

Hade gillat om någon av studiorna som remastrar "boomer shooters" får äran att göra en nyversion av Deus Ex.

Inte omöjligt att det kan bli en remaster av just Chrono Trigger: https://kotaku.com/chrono-trigger-remake-yoshinori-kitase-185...

Tanken hade inte slagit mig men bara Switch versionen av Zelda: Links Awakening där man fortsätter med just Minish Cap och Oracle of Seasons/Ages hade varit rena drömmen. Att vi fick en ny tolkning av Links Awakening var nog en av de största höjdpunkterna med Switch för mig. Spelet släpptes när jag gjorde en jobbig och ansträngande flytt. Att efter dels en slitsam arbetsdag och flytt/flyttstäd kunna mysa ner mig i soffan och spela nyversionen av Links Awakening hör till höjdpunkterna i min 30-åriga spel"karriär".

Man ska aldrig underskatta vad ett riktigt bra spel kan göra för en.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Saknar spel som detta, en orsak är avsaknaden av massa "hålla i handen"-element. Genast i början hade man ju knappt tillräckligt med ammunition, gillade att man fick vara lite sparsam. Idagsläget gäller ju liksom 300 skott minst, annars är det en "designmiss"!!1!

Skillnaden är att idag ska vinsten maximeras och då ska alla kunna spela.

https://youtu.be/C4yIxUOWrtw?si=Oiv-TgDped3o_reR

😂

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Hade gillat om någon av studiorna som remastrar "boomer shooters" får äran att göra en nyversion av Deus Ex.

Inte omöjligt att det kan bli en remaster av just Chrono Trigger: https://kotaku.com/chrono-trigger-remake-yoshinori-kitase-185...

Tanken hade inte slagit mig men bara Switch versionen av Zelda: Links Awakening där man fortsätter med just Minish Cap och Oracle of Seasons/Ages hade varit rena drömmen. Att vi fick en ny tolkning av Links Awakening var nog en av de största höjdpunkterna med Switch för mig. Spelet släpptes när jag gjorde en jobbig och ansträngande flytt. Att efter dels en slitsam arbetsdag och flytt/flyttstäd kunna mysa ner mig i soffan och spela nyversionen av Links Awakening hör till höjdpunkterna i min 30-åriga spel"karriär".

Man ska aldrig underskatta vad ett riktigt bra spel kan göra för en.

Spelade du original Links awakening? Själv spelade jag bara nya Switch versionen och tyckte den var sådär. Men jag har märkt att jag tycker enbart de Zelda spelen är bra där jag spelat de som original

Skrivet av F.Ultra:

JC Denton verkar ha sämre mörkersyn än normala människor trotts sina augs ja

Haha ja fanken det har du rätt i

Skrivet av RPGWiZaRD:

Saknar spel som detta, en orsak är avsaknaden av massa "hålla i handen"-element. Genast i början hade man ju knappt tillräckligt med ammunition, gillade att man fick vara lite sparsam. Idagsläget gäller ju liksom 300 skott minst, annars är det en "designmiss"!!1!

Bra sagt, många nya spel är väldigt mkt bebis hålla i handen, förutom spel som Metroid Dread som är för svåra för mig >_<

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Jag räknar med att man behöver ett Nvidia-kort, eller kan man exportera en RTX Remix-mod så att det går att köra på andra raytracing-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Spelade du original Links awakening? Själv spelade jag bara nya Switch versionen och tyckte den var sådär. Men jag har märkt att jag tycker enbart de Zelda spelen är bra där jag spelat de som original

Andra spelet till min Game Boy, första var Dr Mario.
Kan vara det spel jag spelat om flest gånger under åren. 5-10 gånger bara på Game Boyen, 1-2 gånger DX utgåvan och bara en gång Switch utgåvan. Svårare att spela om spel idag, så mycket annat som upptar tid nu, nya och gamla spel man vill spela (om).

Men håller med, brukar vara svårt att återvända till förlagan om man inte har någon erfarenhet av spelet sedan innan. Och en del spel bör man inte spela om då de kan ha åldrats för mycket. Har något exempel som jag spelade om i höstas som jag nog inte spelat på 20-30 år där de rosa skimrande glasögonen brast, så att säga. Tror det var något SNES eller PS1 RPG.

Själv ser jag Breath of the Wild lite som en nyversion av första spelet. Lite osäker på om folk i övrigt upplever det så men tycker den fick med något av det som ändå gjorde första spelet speciellt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag räknar med att man behöver ett Nvidia-kort, eller kan man exportera en RTX Remix-mod så att det går att köra på andra raytracing-kort?

Quake 2 rtx funkar åtminstone även på amds kort. Så det finns hopp

Permalänk
Medlem

Fick det inte att fungera, det hänger sig bara.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Startade åtminstone för mig men var mer av en slideshow i 1440p i linux med ett amd r7900 xt
Fick dock inte ficklampan att funka.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Deus Ex var sannerligen något nytt. Bara demo banan (första banan) fick mig att inse att detta var något nytt

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]