Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

kort för att vara ute och resa, jag hade tidigare revolut men det gav mig inte så mycket då jag då reste väldigt sällan så jag sa upp det. nu har jag varit iväg inom EU tre gånger i år och åker till USA snart, kommer nog resa lite mer i framtiden än vad jag har gjort.

det jag vill åt är ett vettigt kort med vettiga utgifter för att handla utomlands. är det fortfarande revolut som gäller då?

Som kreditkort har jag idag refunder pay, men tycker inte att deras växlingsavgift är vettig (1.65%)

Jag orkade inte med revolut pga deras begränsningar för bankomatuttag om man inte betalar en massa för premium/metal-nivå, avgifter vid växling på helgen osv.
Kör Northmill istället på resor, kanske inte lika bra växlingskurs - visa brukar vara lite dyrare, men noll avgifter, begränsningar eller påslag. Mindre att tänka på = double plus good.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Varför använder folk kreditkort? Är det inte jobbigt om man missar betalningen i slutet av månaden och plösligt får över 20% ränta?

Mitt kommer på e-faktura varje månad. Inte svårare än att betala vilken räkning som helst.

Permalänk
Medlem

Hur står sig AMEX idag mot konkurenterna? Jag har just nu ett Green Card men söker ett allround-kort för shopping och resebonusar.

Permalänk
Medlem

Är bank Norwegian kreditkort fortfarande den bästa gratis kortet man kan ha med cashback? Eller finns det andra som jag missat?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Fick nyss mail om att Refunder Pay som jag använder läggs ner den 9e juni.

Nu är det så att jag gillar att handla med kreditkort och jag gillar cashbacken, vilka vettiga alternativ finns?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Bank Norwegian - 0,5% cashback upp till 100k SEK spend. Ingen årsavgift.
Amex Blue Cashback - 1,25% cashback, årsavgift 420 SEK. Så du behöver spendera ca. 4700 kr/mån för att gå plus på Amex Blue Cashback jämfört med Bank Norwegian.

Sen finns väl diverse bensinkort, men där är ofta cashbacken bara på just den macken etc.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Fick nyss mail om att Refunder Pay som jag använder läggs ner den 9e juni.

Nu är det så att jag gillar att handla med kreditkort och jag gillar cashbacken, vilka vettiga alternativ finns?

Skulle säga att Norwegian är bra, ger 0,5% cashback och har fria uttag i bankomat i utlandet.

Morrow Bank, fd Komplett ger också 0,5% eller 1% på köp över 20000 och 4% hos Komplett.
Men det ser inte ut som att det går att ansöka just nu.

Shell Mastercard är ett annat alternativ som skrivits om i tråden innan.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Bank Norwegian - 0,5% cashback upp till 100k SEK spend. Ingen årsavgift.
Amex Blue Cashback - 1,25% cashback, årsavgift 420 SEK. Så du behöver spendera ca. 4700 kr/mån för att gå plus på Amex Blue Cashback jämfört med Bank Norwegian.

Sen finns väl diverse bensinkort, men där är ofta cashbacken bara på just den macken etc.

Skrivet av glemmy:

Skulle säga att Norwegian är bra, ger 0,5% cashback och har fria uttag i bankomat i utlandet.

Morrow Bank, fd Komplett ger också 0,5% eller 1% på köp över 20000 och 4% hos Komplett.
Men det ser inte ut som att det går att ansöka just nu.

Shell Mastercard är ett annat alternativ som skrivits om i tråden innan.

Tackar, ska kolla upp detta!
Skaffade Refunder Pay januari 2022 och har fram tills nu fått 5449kr i cashback.

Att göra av med mer än 4700kr/mån är ju det minsta problemet 🤣
Men hur fan är Amex? Tycker man ser en lapp här p där om att butiker/restauranger inte tar emot det.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Shell Mastercard är ett annat alternativ som skrivits om i tråden innan.

Shell var bra tills i år då dom sänkte bonusen till 0.25% istället för 0.5% dom hade tidigare. Preem har fortfarande 0.5%. Båda dessa ligger under Ikano.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Shell var bra tills i år då dom sänkte bonusen till 0.25% istället för 0.5% dom hade tidigare. Preem har fortfarande 0.5%. Båda dessa ligger under Ikano.

Yes, på preem kan man dessutom be dom dra bonusen direkt mot fakturan via deras hemsida vilket är smidigt.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Jag är ett starkt Amex-fan, men kör med SAS-produkterna. Amex går prima på hotell, flyg, tåg etc, och på de allra flesta restauranger och butiker. Bor dock i Stockholm för närvarande, och här tar fler ställen det än på diverse småorter. Så det bästa skulle jag väl säga är att söka både Amex Blue och Norwegian, och ha Norwegian eller annat Visa/Mastercard som backup-kort när Amex inte accepteras!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Everydaycard helt ok också.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Shell var bra tills i år då dom sänkte bonusen till 0.25% istället för 0.5% dom hade tidigare. Preem har fortfarande 0.5%. Båda dessa ligger under Ikano.

Sedär ja, tack för uppdateringen. Då var det inte längre lika intressant.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Jag är ett starkt Amex-fan, men kör med SAS-produkterna. Amex går prima på hotell, flyg, tåg etc, och på de allra flesta restauranger och butiker. Bor dock i Stockholm för närvarande, och här tar fler ställen det än på diverse småorter. Så det bästa skulle jag väl säga är att söka både Amex Blue och Norwegian, och ha Norwegian eller annat Visa/Mastercard som backup-kort när Amex inte accepteras!

Enligt kreditkortguiden.se
"Omkring 50 % av alla inköpsställen i Sverige beräknas ta American Express".

tror nog att Amex går bort för min del.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

Skaffade Refunder Pay januari 2022 och har fram tills nu fått 5449kr i cashback.

Jikes. Ingen stor chock att de får lägga ner i så fall, pengarna är väl slut.

Kolla annars på #20169250 de har kört sitt upplägg länge och det är generösa och innovativa (j/k) Nordea som står bakom, så man kan väl anta att det är lite mer långsiktigt hållbart.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har också haft refunder sen ett tag tillbaka och varit supernöjd. Sedan Januari 2023 har jag fått in ca 3600kr i cashback.

Just nu står valet mellan Everydaycard och Amex Blue. Fördelen med Everydaycard är ju att det inte är Amex, funkar helt enkelt på fler ställen. Nackdelen är att Everydaycard skulle ge mig aningen mindre total cashback än Amex Blue. Jag måste kolla igenom var jag brukar handla och om dom ställena tar Amex. Har ju ändå ett Nordea debitkort som jag kan ha som backup i värsta fall om inte Amex skulle funka.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nu hamnar jag offtopic eftersom detta inte är ett kreditkort... men fan, undra om jag inte gillar Rocker av det jag läser...
Visst, Rocker Premium kostar 99kr/mån.. man kan max få 200kr i månaden i cashback (behöver handla för 4000, vilket inte är ett problem).

med detta då så får man upp till 2.5% ränta på vanliga sparkontot, sen har dom "valv" med högre ränta.
är pengarna slut när ett köp ska göras eller inte räcker till (man måste ju föra över pengar till kortet) så dras pengar automagiskt från sparkontot.
inget valutapåslag eller uttagsavgift.

jag tycker det låter vettigt, speciellt med tanke på att jag utan problem kommer maxa deras cashback och då få betalt 101kr per månad för att använda kortet.. måste bara läsa villkoren

EDIT: blev en snabb edit efter att ha skummat igenom deras vilkor.. för att få ut max cashback så betalas den ut till det dom kallar Buffert/Extra, dvs kontokredit.. om du inte nyttjar kontokredit så betalas endast en fjärdedel ut.. dvs i mitt fall skulle det bli 50kr och då skulle kortet isf kosta 49kr/mån, utan ytterliggare cashback.. det går bort

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av issue:

Nu hamnar jag offtopic eftersom detta inte är ett kreditkort... men fan, undra om jag inte gillar Rocker av det jag läser...
Visst, Rocker Premium kostar 99kr/mån.. man kan max få 200kr i månaden i cashback (behöver handla för 4000, vilket inte är ett problem).

med detta då så får man upp till 2.5% ränta på vanliga sparkontot, sen har dom "valv" med högre ränta.
är pengarna slut när ett köp ska göras eller inte räcker till (man måste ju föra över pengar till kortet) så dras pengar automagiskt från sparkontot.
inget valutapåslag eller uttagsavgift.

jag tycker det låter vettigt, speciellt med tanke på att jag utan problem kommer maxa deras cashback och då få betalt 101kr per månad för att använda kortet.. måste bara läsa villkoren

101 kr i maximal cashback och då bara få 2.5% ränta (som är rätt kasst i dagens mått) känns inte som någon USP egentligen. (Det går att få 4-4.2% effektiv ränta på rörligt sparkonto idag utan större bekymmer).

När du skriver "Valv" så menar du egentligen sparkonton med bundet sparande?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har också haft refunder sen ett tag tillbaka och varit supernöjd. Sedan Januari 2023 har jag fått in ca 3600kr i cashback.

Just nu står valet mellan Everydaycard och Amex Blue. Fördelen med Everydaycard är ju att det inte är Amex, funkar helt enkelt på fler ställen. Nackdelen är att Everydaycard skulle ge mig aningen mindre total cashback än Amex Blue. Jag måste kolla igenom var jag brukar handla och om dom ställena tar Amex. Har ju ändå ett Nordea debitkort som jag kan ha som backup i värsta fall om inte Amex skulle funka.

Samma ställe som påstår att 50% av inköpsställena inte tar Amex (min egen känsla och därmed anekdotiska bevisföring är att det inte stämmer, men beror såklart på var man handlar) har även en hyfsad lista över vilka ställen som tar och inte tar Amex: https://kreditkortguiden.se/var-funkar-amex/

Som referens har jag Januari-Mars i år haft ca. 80% av min spend på Amex, men då har det varit mycket resor som betalats, både privat och för jobb. Större summor jag betalat med Mastercard under den perioden är Friskis-årskort och Hemnet-annons.

Upp till var och en såklart, men den här "Amex funkar inte" är i min mening oerhört uppblåst och förs främst vidare av människor som aldrig själva haft Amex.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

101 kr i maximal cashback och då bara få 2.5% ränta (som är rätt kasst i dagens mått) känns inte som någon USP egentligen. (Det går att få 4-4.2% effektiv ränta på rörligt sparkonto idag utan större bekymmer).

När du skriver "Valv" så menar du egentligen sparkonton med bundet sparande?

absolut, det är ju inte bäst på något sätt, men det lät väldigt smidigt, för annars blir det ju att ha sparpengar "där borta".. sen har jag ett kort för cashback.. sen ett annat kort (revolut) för att handla utomlands..

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Samma ställe som påstår att 50% av inköpsställena inte tar Amex (min egen känsla och därmed anekdotiska bevisföring är att det inte stämmer, men beror såklart på var man handlar) har även en hyfsad lista över vilka ställen som tar och inte tar Amex: https://kreditkortguiden.se/var-funkar-amex/

Som referens har jag Januari-Mars i år haft ca. 80% av min spend på Amex, men då har det varit mycket resor som betalats, både privat och för jobb. Större summor jag betalat med Mastercard under den perioden är Friskis-årskort och Hemnet-annons.

Upp till var och en såklart, men den här "Amex funkar inte" är i min mening oerhört uppblåst och förs främst vidare av människor som aldrig själva haft Amex.

jag kommer göra ett större inköp från bygghemma eller byggmax snart då det ska byggas nya altaner, inget av dessa ställen verkade ta Amex när jag klickade mig igenom, redan där blev det ju meh....

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Enligt kreditkortguiden.se
"Omkring 50 % av alla inköpsställen i Sverige beräknas ta American Express".

Det där kan inte stämma, enda ställena jag stött på är tobakshandlare/glasskiosker och liknande, alla lite större butiker accepterar amex. IKEA vägrade ett tag, men även de gav med sig till slut.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har också haft refunder sen ett tag tillbaka och varit supernöjd. Sedan Januari 2023 har jag fått in ca 3600kr i cashback.

Just nu står valet mellan Everydaycard och Amex Blue. Fördelen med Everydaycard är ju att det inte är Amex, funkar helt enkelt på fler ställen. Nackdelen är att Everydaycard skulle ge mig aningen mindre total cashback än Amex Blue. Jag måste kolla igenom var jag brukar handla och om dom ställena tar Amex. Har ju ändå ett Nordea debitkort som jag kan ha som backup i värsta fall om inte Amex skulle funka.

En sak att tänka på gällande Amex Blue... De betalar ut cashback en gång per år genom att dra av det på fakturan.. om du skulle säga upp kortet INNAN den årliga utbetalningen så brinner cashbacken inne om jag tolkar deras vilkor rätt.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Har kollat upp lite mer och jag skulle kunna göra ungefär 70-75% av mina köp med Amex, resten skulle jag behöva något annat för. Skulle kunna köra Norwegian för det andra, dom har trots allt ingen årsavgift och 0.5% cashback är bättre än inget. Dessutom avgiftsfria kontantuttag utomlands vilket kan vara nice dom få gånger man är ute och reser. Dock skulle denna combo ge mig ungefär samma som att bara köra med Everydaycard. Då får man ju väga fördelar/nackdelar med ett kort vs två kort. Fördelen med två kort är ju att kunna få högre cashback där det går samt att Norwegiankortet är bra på resor. Everydaycard ger en jämnare cashback och det är ju hälften så många kort och räkningar att hålla koll på. Svår situation!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kan man inte lägga Amex som bakomliggande på t ex Curve och använda det överallt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kan man inte lägga Amex som bakomliggande på t ex Curve och använda det överallt?

Tyvärr fungerar inte Amex med Curve, det hade varit en fantastisk lösning annars.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det där kan inte stämma, enda ställena jag stött på är tobakshandlare/glasskiosker och liknande, alla lite större butiker accepterar amex. IKEA vägrade ett tag, men även de gav med sig till slut.

Det känns inte självklart att det du säger nödvändigtvis innebär att påståendet inte kan stämma.
Själva kärnfrågan blir ju hur många de "lite större butikerna" är sett till helheten av alla inköpsställen, det finns trots allt väldigt många småställen också...
(Sedan finns det förstås undantag från en sådan regel inom båda storlekskategorierna)

Misstänker att ett ratio som istället viktats baserat på antal transaktioner, omsättning, eller något liknande skulle stämma bättre med magkänslan i många lägen.

(Det finns väl t.ex. typ 20-talet IKEA-varuhus i landet, så att de började acceptera Amex gjorde ju i princip noll och inget för det där ratiot, men de flesta skulle förmodligen säga att det är viktigare än inget.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

FELAKTIG RÄNTEKOSTNAD: Morrowbank/Komplettbank

Slänger in en notis här, i samband med påskhelgen så misslyckades Morrowbank med sitt system så folk har fått felaktiga räntekostnader dragna på kreditkorten. De jobbar på det och kommer troligen lösa backend först och sedan köra någon stor körning mot kunddatabasen och kreditera de drabbade.

Ser ut som krediträntekostnad 31/3 i transaktionshistoriken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

FELAKTIG RÄNTEKOSTNAD: Morrowbank/Komplettbank

Slänger in en notis här, i samband med påskhelgen så misslyckades Morrowbank med sitt system så folk har fått felaktiga räntekostnader dragna på kreditkorten. De jobbar på det och kommer troligen lösa backend först och sedan köra någon stor körning mot kunddatabasen och kreditera de drabbade.

Ser ut som krediträntekostnad 31/3 i transaktionshistoriken.

Stort tack för info! Ligger mycket riktigt en felaktig post där för mig.

Permalänk
Medlem

Hur räknar everyday den här gränsen på 20000?
De skriver som att när man handlat för 20000 blir det 1% på allt men tittar man på deras exempeltabell verkar det beräknas i olika kategorier?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."