Hur flyttar man till Polen på ett ekonomiskt sätt?

Permalänk
Medlem

Hur flyttar man till Polen på ett ekonomiskt sätt?

Jag har planer på att flytta till Polen och har inte så mycket att ta med mig, det är en 75" TV, soundbar, datorbord, skärmar, dator, lite husgeråd och kläder som hade fått plats under bordet. Så vi pratar 4-5 kvm eller så.

Offerten jag fick först runt 2023-06 sade runt 10k, vilket lät rimligt (20k före avdrag, även lite billigt(Jag förväntade mig 30-40k före avdrag). Flyttbil som kör tur och retur 60 mil.
Räknar man på 6 mil till Nynäshamn, färja över och sedan kör 52 mil. Så hamnar vi på strax under 60 mil. + färjekostnaden,)
+ samma tillbaka för någon som skall ta sina grejor till Sverige.

Nu när jag kollar så ligger det på mellan 20-60k, (efter RUT vilket är 50%, vilket är 40-120k), då jag skall från Stockholm till Katowice vilket är 150 mil via väg, men runt 56-60 mil när man tar färjan från Nynäshamn till Gdansk och kör vidare)
Men om jag tar up 1/8 av deras plats, så bör jag inte behöva betala färjeturen i sin helhet kan jag tycka) Speciellt inte om jag frågade om det 4 månader i förväg, så det går att planera för att samköra mycket.

Jag avskyr att flytta, men jag skulle nog köra i 16h själv än att betala deras mardrömspriser.

Finns det några Sweclockers som har några råd eller tips ni kan ge?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ibland blir det billigare(och inte minst enklare) att göra sig av med grejerna och köpa nytt istället.
Lägg allt på blocket är nog mitt råd.
Då får du nya grejer med garanti och slipper flyttkostnader.

Permalänk
Medlem

Sälj dom stora grejerna och res som vanligt.
Packa ner datorn till komponenterna / bygg om till litet.

Permalänk
Medlem

Sälj och köp nytt. Klart smidigast, även om teknik är lite dyrare i Polen än här.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Går sjukt många lastbilar tomma till östeuropa via polen

jag hade gått till ett truckstop och snackat med en lastbilschaffis och sedan fixat en dejt lite senare
du kan säkert kirra en flytt för ett par 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag har planer på att flytta till Polen och har inte så mycket att ta med mig, det är en 75" TV, soundbar, datorbord, skärmar, dator, lite husgeråd och kläder som hade fått plats under bordet. Så vi pratar 4-5 kvm eller så.

Offerten jag fick först runt 2023-06 sade runt 10k, vilket lät rimligt (20k före avdrag, även lite billigt(Jag förväntade mig 30-40k före avdrag). Flyttbil som kör tur och retur 60 mil.
Räknar man på 6 mil till Nynäshamn, färja över och sedan kör 52 mil. Så hamnar vi på strax under 60 mil. + färjekostnaden,)
+ samma tillbaka för någon som skall ta sina grejor till Sverige.

Nu när jag kollar så ligger det på mellan 20-60k, (efter RUT vilket är 50%, vilket är 40-120k), då jag skall från Stockholm till Katowice vilket är 150 mil via väg, men runt 56-60 mil när man tar färjan från Nynäshamn till Gdansk och kör vidare)
Men om jag tar up 1/8 av deras plats, så bör jag inte behöva betala färjeturen i sin helhet kan jag tycka) Speciellt inte om jag frågade om det 4 månader i förväg, så det går att planera för att samköra mycket.

Jag avskyr att flytta, men jag skulle nog köra i 16h själv än att betala deras mardrömspriser.

Finns det några Sweclockers som har några råd eller tips ni kan ge?

En lösning kan vara att hyra en liten lastbil i Sverige, samt kolla med någon släkting, nära vän, etc om de kan köra ner & upp mot ersättning.

Då kör ni ner flyttlasset till Polen, tömmer lastbilen, och personen kör upp själv igen för att lämna tillbaka hyrbilen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Europcar tex har så man kan hyra i Sverige och lämna i Tyskland, relativt nära Polska gränsen. Finns säkert andra liknande företag med, men Europcar var första jag hittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Ibland blir det billigare(och inte minst enklare) att göra sig av med grejerna och köpa nytt istället.
Lägg allt på blocket är nog mitt råd.
Då får du nya grejer med garanti och slipper flyttkostnader.

Skrivet av Sinery:

Sälj dom stora grejerna och res som vanligt.
Packa ner datorn till komponenterna / bygg om till litet.

Skrivet av Juggernawt:

Sälj och köp nytt. Klart smidigast, även om teknik är lite dyrare i Polen än här.

Skrivet av taliz:

Ibland blir det billigare(och inte minst enklare) att göra sig av med grejerna och köpa nytt istället.
Lägg allt på blocket är nog mitt råd.
Då får du nya grejer med garanti och slipper flyttkostnader.

Skrivet av Sinery:

Sälj dom stora grejerna och res som vanligt.
Packa ner datorn till komponenterna / bygg om till litet.

Skrivet av Juggernawt:

Sälj och köp nytt. Klart smidigast, även om teknik är lite dyrare i Polen än här.

Ja, det hade varit lockande. Just elektroniken jag har med mig kostar runt 100k att köpa nytt, och jag hade fått ~40k om jag sålt det. Så det är inte på tapeten.
Om det hade varit mer värt att göra mig av med den, så hade jag såklart gjort det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, det hade varit lockande. Just elektroniken jag har med mig kostar runt 100k att köpa nytt, och jag hade fått ~40k om jag sålt det. Så det är inte på tapeten.
Om det hade varit mer värt att göra mig av med den, så hade jag såklart gjort det.

Vad är dyrt exakt?
Dumpa TVn och skärmarna.
Köp begagnad lg cx eller nyare och använd som skärm och tv.
Finns säkert också en massa beg skärmar för produktivitet också.

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan regga en svensk bil i Polen, köp en skåpbil och sälj den där. Går mycket bilar till Polen pga svaga kronan nu. Jag har inte gjort nån research alls här så kolla upp allt i detalj innan.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfilken varför du vill flytta ner.
Pratar du polska?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Vad är dyrt exakt?
Dumpa TVn och skärmarna.
Köp begagnad lg cx eller nyare och använd som skärm och tv.
Finns säkert också en massa beg skärmar för produktivitet också.

Om jag säljer något som är värt 100k, för 40k och köper det nytt där nere för 100k, så ser du inte hur jag går back?

Skrivet av Bader:

Kolla om du kan regga en svensk bil i Polen, köp en skåpbil och sälj den där. Går mycket bilar till Polen pga svaga kronan nu. Jag har inte gjort nån research alls här så kolla upp allt i detalj innan.

Låter som ett +1/0-.

Skrivet av Mullvaden83:

Jag är nyfilken varför du vill flytta ner.
Pratar du polska?

Flickvän sedan 6 år som är från Polen. Plus att jag inte vill ha svenskt mörker under 8 mån igen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Går sjukt många lastbilar tomma till östeuropa via polen

jag hade gått till ett truckstop och snackat med en lastbilschaffis och sedan fixat en dejt lite senare
du kan säkert kirra en flytt för ett par 1000

Risken att bli blåst kan ju dock vara hyfsad...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Går sjukt många lastbilar tomma till östeuropa via polen

jag hade gått till ett truckstop och snackat med en lastbilschaffis och sedan fixat en dejt lite senare
du kan säkert kirra en flytt för ett par 1000

Skrivet av Ragnvlad:

Risken att bli blåst kan ju dock vara hyfsad...

Tror det blir svårt att hitta en chaufför som är villig att smuggla vad som ser ut som stöldgods till ett annat land för ett par tusen. Med risk för både jobb och böter/fängelse.

Såvida du inte kan skaffa fram fraktdokument och tullhandlingar.

Sälj här och köp där låter enklast. Alternativt hyr/låna en skåpbil eller liknande och transportera själv med tre enkelresor.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Om jag säljer något som är värt 100k, för 40k och köper det nytt där nere för 100k, så ser du inte hur jag går back?

Du inser väl själv att leva med svindyr TV är ingen grej om man ska flytta runt.
Köp en bra begagnad TV, LG CX kom ut för 4 år sen borde finnas gott om dyl.
Samma arg för monitors/ljud, resten borde vara billigt/litet.

Permalänk
Medlem

Frakt av begagnade saker. Väldigt få försäkringar som täcker det mer än till kilopris (några hundringar alltså).

Nä, hyr en bil o kör ner. Billigast, säkrast, tryggast, snabbast, flexiblast, enklast.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Europcar tex har så man kan hyra i Sverige och lämna i Tyskland, relativt nära Polska gränsen. Finns säkert andra liknande företag med, men Europcar var första jag hittade.

Bra tips! Det är "bara" 45 mil mellan dresden och Katowice. Men bättre än att köra hela vägen till Sverige.

Skrivet av Nauie:

Tror det blir svårt att hitta en chaufför som är villig att smuggla vad som ser ut som stöldgods till ett annat land för ett par tusen. Med risk för både jobb och böter/fängelse.

Såvida du inte kan skaffa fram fraktdokument och tullhandlingar.

Sälj här och köp där låter enklast. Alternativt hyr/låna en skåpbil eller liknande och transportera själv med tre enkelresor.

Varför skulle det se ut som stöldgods? Jag har givetvis kvitton på allt som jag skulle kunna ge chaffisen.

Skrivet av Sinery:

Du inser väl själv att leva med svindyr TV är ingen grej om man ska flytta runt.
Köp en bra begagnad TV, LG CX kom ut för 4 år sen borde finnas gott om dyl.
Samma arg för monitors/ljud, resten borde vara billigt/litet.

Nu skall jag inte "flytta runt", utan jag skall flytta dit permanent. TVn kostar liksom 30k, om jag säljer den får jag nog inte ens 10 för den, och sedan behöva köpa nytt där nere?
Nej, så mycket hatar jag inte pengar. Istället för att köpa helt nytt bohag, så vill jag ju givetvis ta med mig dyrare saker som stekpannor och knivar som kostar ett par tusen styck. Då åker elektroniken också med.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME