Första glasögonen, märkliga upplevelser, normalt?

Permalänk

Första glasögonen, märkliga upplevelser, normalt?

Tjena,

Fick första glasögonen för några veckor sedan och jobbar på att vänja mig. Tog ut ett par enkelslipade och ett par läsglasögon. Har inte pissdålig syn men ena ögat är rejält närsynt så det underlättar ju. Upplever några märkliga saker i tillvänjningen som jag tänkte höra om andra har upplevt. Går jag in till optikern är väl allt normalt för att de inte ska behöva göra något, om något nu inte stämmer.

När linjer och former kommer in i glasögonens synfält så förvrängs de, ungefär som att glasögonen förstorar bilden en aning eller något. Är det normalt? Känns helt stört. Börjar vänja mig lite, men det är klart besvärande.

En annan märklig effekt är att saker i utkanten av glasögonen kan upplevas som att de blir dubbla (dubbelsyn) men sen kan man titta ordentligt och då är det som att det bara "kändes" som att det var dubbelt. Jäkligt märklig upplevelse som är svår att förklara.

Utöver det är avstånd och djupuppfattning fucked och det finns symptom såsom yrsel, obehag, spänning i huvud och ögon etc, men det är väl vad jag förstår normalt.

Jag ser ju skarpt i brillorna på så sätt, men är fundersam på dessa märkligheter och då jag gick till det snålaste stället man kan tänka sig: specsavers, så blir man lite orolig om det är normalt.

Permalänk
Medlem

Avstånd, djupuppfattning och symptomen känner jag av varje gång jag fått ut nya glasögon (haft glasögon i 9-ish år nu, bytt tre gånger) men försvinner efter 1-3 dagar oftast, men är inte helt borta förens 1 vecka ungefär.

Linjer och former dock känner jag inte igen, låter som att glasögonen din kan behöva justeras lite, eller så är de för "böjda" i kanterna vilket kanske orsakar synvillorna.
Dubbelsynen i hörnen kan jag märka någon gång ibland, men inte reagerat allt för mycket.

Hade absolut hojtat till på optikern om det du upplever, tror inte det är något farligt givetvis, men glasögon ska ju som vara bra för dig

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigersoul925:

När linjer och former kommer in i glasögonens synfält så förvrängs de, ungefär som att glasögonen förstorar bilden en aning eller något. Är det normalt? Känns helt stört. Börjar vänja mig lite, men det är klart besvärande.

Lite oklart vad du menar. Menar du just i glaskanten? Eller menar du att bilden genom glasögonen känns större/mindre än den utanför? Båda delarna är normalt, tyvärr. Glaskanterna kan bli bättre med andra, tunnare, glas och även om du t.ex. har större glasögon så kanterna är längre ut från ditt synfält.
Men man vänjer sig också.

Skrivet av tigersoul925:

En annan märklig effekt är att saker i utkanten av glasögonen kan upplevas som att de blir dubbla (dubbelsyn) men sen kan man titta ordentligt och då är det som att det bara "kändes" som att det var dubbelt. Jäkligt märklig upplevelse som är svår att förklara.

Det där skulle jag fråga optikern om. Man mäter avståndet mellan dina ögon för att bland annat inte få dubbelsyn. Det kan vara att de inte sitter rätt på dig eller att man mätt fel.

Citat:

Utöver det är avstånd och djupuppfattning fucked och det finns symptom såsom yrsel, obehag, spänning i huvud och ögon etc, men det är väl vad jag förstår normalt.

Det är det, men det brukar gå över. Jag har haft glasögon i 25 år men får samma sjösjuka om jag haft linser länge och sedan byter till glasögon.

Ska du ha glasögon 24/7? Linser känns betydligt mer naturligt. Man får inte förstoringseffekten, glaskanter, smuts, imma och så vidare. Jag sover i mina i en månad, har dem ur en helg, sedan en månad till. Inte alla som kan göra så, men det är väldigt skönt!

Permalänk
Skrivet av iFerz:

Linjer och former dock känner jag inte igen, låter som att glasögonen din kan behöva justeras lite, eller så är de för "böjda" i kanterna vilket kanske orsakar synvillorna.
Dubbelsynen i hörnen kan jag märka någon gång ibland, men inte reagerat allt för mycket.

Skrivet av Kamouflage:

Lite oklart vad du menar. Menar du just i glaskanten? Eller menar du att bilden genom glasögonen känns större/mindre än den utanför? Båda delarna är normalt, tyvärr. Glaskanterna kan bli bättre med andra, tunnare, glas och även om du t.ex. har större glasögon så kanterna är längre ut från ditt synfält.
Men man vänjer sig också.

Det där skulle jag fråga optikern om. Man mäter avståndet mellan dina ögon för att bland annat inte få dubbelsyn. Det kan vara att de inte sitter rätt på dig eller att man mätt fel.

Det är det, men det brukar gå över. Jag har haft glasögon i 25 år men får samma sjösjuka om jag haft linser länge och sedan byter till glasögon.

Ska du ha glasögon 24/7? Linser känns betydligt mer naturligt. Man får inte förstoringseffekten, glaskanter, smuts, imma och så vidare. Jag sover i mina i en månad, har dem ur en helg, sedan en månad till. Inte alla som kan göra så, men det är väldigt skönt!

Tack för svar. Låter som att jag nog bör gå in till optikern ändå och se vad de säger. Nu när ni påpekar det så minns jag att de aldrig mätte som de brukar. De brukar ju sätta någon prick på några testglasögon och mäta avståndet, men de gjorde aldrig detta. Vet inte om det är något nytt sätt att snåla med tiden det tar, men de hoppade över det. Kanske är där problemet uppstod. Kliver in och kollar med dem.

Verkar iaf som att obehag och "förstoringseffekt" är normalt. Det kan nog variera med vilket fel man har antar jag, men då andra upplevt det så har nog inte 2 personer fel på sina glasögon.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tigersoul925:

En annan märklig effekt är att saker i utkanten av glasögonen kan upplevas som att de blir dubbla (dubbelsyn) men sen kan man titta ordentligt och då är det som att det bara "kändes" som att det var dubbelt. Jäkligt märklig upplevelse som är svår att förklara.

Är också ganska ny med glasögon efter att ha kört enbart linser under väldigt lång tid, och just detta är något jag också upplever ibland. Extra tydligt kan det bli i trappor och man nästan snubblar, då "dubbelsynen" gör att man sätter foten på "fel" trappsteg utan att tänka på det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Är också ganska ny med glasögon efter att ha kört enbart linser under väldigt lång tid, och just detta är något jag också upplever ibland. Extra tydligt kan det bli i trappor och man nästan snubblar, då "dubbelsynen" gör att man sätter foten på "fel" trappsteg utan att tänka på det.

Åh fan, kanske inte är jag som har felaktiga brillor ändå? Eller så gick du också till Specsavers och de slarvar rejält

Det är faktiskt ganska besvärligt att "börja med glasögon". Man skickas bara iväg med ett "träna på, det löser sig" men kan vara ganska jobbigt.

Permalänk
Medlem

Jag provade Specsavers för något år sedan istället för Synsam som jag brukar använda, och hade jättestora problem med de glasen. De förvrängde allt ordentligt, kändes som jag var 50cm längre med glasögonen på konstigt nog. Har efter det bara kört på Synsam. Upplever att alla glasögon jag haft från de ger samma "bild" som utan glasögon, förutom att det synen blir skarp då förstås. Inga optiska effekter.

Permalänk
Medlem

Inte orimligt att något gått fel i inmätningen, sådant händer, så kolla upp det. (Hände en vän till mig hos ett annat bolag. De fick trixa fram ett par nya glasögon helt enkelt.)

Permalänk
Medlem

Vi kanske ska börja med vad för synfel har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vi kanske ska börja med vad för synfel har du?

Precis, stor skillnad på förstoringsglas för att läsa text och glasögon med rätt dioptri och konvergens.

I praktiken kan ingen butik hitta rätt slipning av glasögon på 30 minuter. Går du till en riktig optiker tar det mellan 1 och 4 timmar för en undersökning.

Det enda man får fram ganska snabbt är skärpan för att se stor text. När man sedan ska optimera för suddighet på täta linjer och att bokstäverna hoppar så måste man prova det i båda riktningarna, även om man bara ser det i ena riktningen eftersom det är lutning på en kurva. Detta tar tid.

För mig tar det drygt en och en halv timme. Men kan ta längre tid en jobbig dag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Har haft linser/glasögon i 15+år och kan konstatera att vilken optiker man går till spelar enormt stor skillnad.
En optiker tyckte att jag skulle prova ett annat par linser mest för att de var dyrare trots att jag var nöjd med de jag redan hade.

Jag tyckte att de kändes för trånga och tröga. Nästa optiker kollade hur linserna jag hade innan satt i ögat och berättade att de satt väldigt löst och de nya som förra optikern rekommenderat satt väldigt hårt, så det var inte ett dugg konstigt att jag inte gillade dem.

Samma sak med glasögon, det finns både massvis med både optiker och tillverkare av glasögon med olika dyra val. Ett tag hade jag glasögon utan reflexskydd, vilket jag vande mig ganska bra med förutom när jag körde bil då mycket ljus i backspegeln blev blått så jag trodde att bylingen var efter mig stup i kvarten.

Jag får också välja mellan 3 olika "tjocklekar" på glaset, där tunnare är dyrare men rekommenderas då de bryter ljuset mer naturligt (mindre glas för ljuset att tränga igenom antar jag) och man får mindre "fejkseende". Jag hade rekommenderat att prova härda ut en månad och om det inte blir bättre gå till en annan optiker och berätta hur du känner och vad de har för rekommendationer.

Jag brukar kolla en längre film i ett mörkt rum när jag får nya glasögon, cirka 3-4 meters avstånd. då har man samma avstånd över lång tid och ögonen har något enkelt att fixera på så hjärnan kan vänja sig vid den nya synen. Efter detta brukar problemen avta markant.

Sedan märker man alltid av att man har glasögon. Synfältet blir krympt mer eller mindre beroende på hur stora glasögonen är och med närsynthet upplevs det man ser genom glasögat som större än det utanför. Det är bara att gilla läget på den fronten tyvärr. Jag föredrar linser mycket mer när jag ska utanför dörren och avstånden ökar.

Du kan också prova att ha glasögonen högre eller lägre upp på näsan. Det avståndet spelar också roll i hur bra du ser.

Har cirka -7,0 på båda ögonen om det är av intresse

Permalänk

Har haft taskig syn i över 35 år som jag har avhjälpt med glasögon och linser. Har flera gånger under alla år det varit dags för nya styrkor fått gå och klaga (inte alla gånger dock). Värst var det en gång när alla horisontella linjer i periferin fick en böj utåt. T.ex. alla dörrposter blev ovala. Det blev nästan lite komiskt!

Det flesta optiker har en nöjdhetsgaranti som brukar gälla de första 90 dagarna utan extra kostnad. Bra intrimmade glasögon kan ge dej mycket bättre syn än de människorna utan behov för synhjälpmedel. Gå tillbaka anser jag.

Permalänk

Tack för alla svar.

Jag gick till en billig optiker, Specsavers, för att jag två gånger tidigare försökt börja med glasögon men det har då slutat med att jag helt enkelt inte har dem på mig. Orkade inte med att vänja mig vid det, så den här gången tog jag den billigaste vägen.

Även Specsavers har dock 90 dagars garanti så jag var inne där idag och då en injustering inte hjälpte blir det en optikertid nästa vecka.

Skrivet av daspunner:

Har haft taskig syn i över 35 år som jag har avhjälpt med glasögon och linser. Har flera gånger under alla år det varit dags för nya styrkor fått gå och klaga (inte alla gånger dock). Värst var det en gång när alla horisontella linjer i periferin fick en böj utåt. T.ex. alla dörrposter blev ovala. Det blev nästan lite komiskt!

Det flesta optiker har en nöjdhetsgaranti som brukar gälla de första 90 dagarna utan extra kostnad. Bra intrimmade glasögon kan ge dej mycket bättre syn än de människorna utan behov för synhjälpmedel. Gå tillbaka anser jag.

Lustigt du nämner detta med horisontella linjer. Det är ju något sånt jag upplever. När jag följer en rak yta så "buktar den ut" när den kommer in i glasögonen som på ett billigt förstoringsglas. Det ser helt stört ut och är svårt att vänja sig vid att ignorera. Särskilt inomhus. Utomhus har man inte lika många tydliga linjer och former nära, då går det bättre, men inomhus är det ett helvete.

Permalänk
Medlem

Det tar tid att vänja sig. Jag var i samma sits som dig. Du beskriver samma problem som jag hade i början.
Det jag störde mig mest på var det du förklarar som "ser dubbelt" ut mot sidorna. Det är lite som Chromatic Aberration.
Men detta har jag vant mig vid nu och ser det typ aldrig.
Likadant med att saker "buktar ut" som ett förstoringsglas.

Dina ögon måste vänja sig och din hjärna kommer vänja sig. Efter tid kommer det bli bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigersoul925:

Lustigt du nämner detta med horisontella linjer. Det är ju något sånt jag upplever. När jag följer en rak yta så "buktar den ut" när den kommer in i glasögonen som på ett billigt förstoringsglas. Det ser helt stört ut och är svårt att vänja sig vid att ignorera. Särskilt inomhus. Utomhus har man inte lika många tydliga linjer och former nära, då går det bättre, men inomhus är det ett helvete.

Menar du att raka linjer kröks, eller att de "bryts" och inte hänger ihop? Hela poängen med glasögon är ju att de ändrar hur ljuset bryts, så det man ser genom glasögonen kommer inte matcha synfältet utanför. Däremot ska raka linjer fortfarande vara raka, annars är det något som är fel.

Om det bara är att glasögonens synfält inte sammanfaller helt med det övriga som du stör dig på så kanske det kan vara en idé att testa glasögon med större glas, så att de täcker in en större del av synfältet. Givet att glasögonen du testat inte redan har relativt stora glas förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du att raka linjer kröks, eller att de "bryts" och inte hänger ihop? Hela poängen med glasögon är ju att de ändrar hur ljuset bryts, så det man ser genom glasögonen kommer inte matcha synfältet utanför. Däremot ska raka linjer fortfarande vara raka, annars är det något som är fel.

Om det bara är att glasögonens synfält inte sammanfaller helt med det övriga som du stör dig på så kanske det kan vara en idé att testa glasögon med större glas, så att de täcker in en större del av synfältet. Givet att glasögonen du testat inte redan har relativt stora glas förstås.

Nja, linjerna kommer att böja sig i ytterkanten av glaset. Det kommer man aldrig komma ifrån eftersom man bara har en lins. I kameraobjektiv staplar man flera linser som motverkar varandra för att få det hyfsat rakt (om man inte löser det i mjukvara i efterhand). Hade man bara kunna använda magiska glas utan någon distorsion hade nog världens optikkonstruktörer haft ett betydligt enklare jobb. I det optiska centrumet ska de däremot vara raka. Jag har råkat ut för att glasen var felaktiga och precis i det optiska centrumet hade en defekt så att de inte blev skarpt om man tittade exakt där. Lät man något gå igenom centrumet så gick det "i vågor" när det passerade defekten.

Hur mycket detta syns beror dock delvis på bågarna eftersom glasens storlek och placering varierar och därmed var man normalt tittar i dem. Samma sak är det ju med problemet med dubbelseende som kan uppstå för att man tittar över/under kanten av glaset och får både genom och utanför glaset samtidigt, i och med att bågen och glasens storlek/form påverkar risken för att man gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nja, linjerna kommer att böja sig i ytterkanten av glaset. Det kommer man aldrig komma ifrån eftersom man bara har en lins. I kameraobjektiv staplar man flera linser som motverkar varandra för att få det hyfsat rakt (om man inte löser det i mjukvara i efterhand). Hade man bara kunna använda magiska glas utan någon distorsion hade nog världens optikkonstruktörer haft ett betydligt enklare jobb. I det optiska centrumet ska de däremot vara raka. Jag har råkat ut för att glasen var felaktiga och precis i det optiska centrumet hade en defekt så att de inte blev skarpt om man tittade exakt där. Lät man något gå igenom centrumet så gick det "i vågor" när det passerade defekten.

Hur mycket detta syns beror dock delvis på bågarna eftersom glasens storlek och placering varierar och därmed var man normalt tittar i dem. Samma sak är det ju med problemet med dubbelseende som kan uppstå för att man tittar över/under kanten av glaset och får både genom och utanför glaset samtidigt, i och med att bågen och glasens storlek/form påverkar risken för att man gör det.

Ok, jag utgick från vad jag upplever med mina egna glasögon, där linjer bryts allt mer längre ut i synfältet men fortfarande ser lika raka ut som utan glasögon. Men det kanske inte går att extrapolera från det utan beror säkert på vad man har för synfel då, jag har bara -1.5 på mina glas trots allt.

Permalänk
Medlem

Förvrängningar får man ju i glasögon helt oavsett hur man gör. Börjar man koncentrera sig och titta efter är saker i periferin rätt skeva, hjärnan lär sig att kompensera för det och som van glasögonbärare är det inget man märker av normalt.

För 20-30 år sedan när vi hade mindre glasögon upplevde jag att det var mindre problem, med dagens större glasögon hade jag rätt rejäla problem senast jag bytte till nya trots väldigt enkelt synfel och ingen ändring av styrka. Golvet bakom mig lutade, allting kändes otroligt långt bort, förvrängningara var oerhört störande. Fick ofta ta av glasögonen, men det gav med sig till slut det med. Tips är att ha dem på sig så mycket som möjligt när man sitter rätt statiskt och problemen blir som minst besvärande.

Dubbelseendet är dock inget jag någonsin upplevt, det hade jag nog gått tillbaka till optikerna för. Sen ska du såklart tillbaka oavsett om det inte ger med sig inom ett par veckor.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Rätt så fascinerande om hur hjärnan bearbetar världen runt omkring oss, t.ex. att vi bara ser skarpt i 1% av vårt synfält. Det passar väl oss datorintresserade rätt bra, vi kanske ska ha en mindre skärm, inte större.
Se gärna de första 20 minuterna av Vetenskapens värld som handlar om synen, sedan fortsätter det med hörseln.
https://www.svtplay.se/vetenskapens-varld-den-luriga-hjarnan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Rätt så fascinerande om hur hjärnan bearbetar världen runt omkring oss, t.ex. att vi bara ser skarpt i 1% av vårt synfält. Det passar väl oss datorintresserade rätt bra, vi kanske ska ha en mindre skärm, inte större.
Se gärna de första 20 minuterna av Vetenskapens värld som handlar om synen, sedan fortsätter det med hörseln.
https://www.svtplay.se/vetenskapens-varld-den-luriga-hjarnan

Ja, nästan ännu mer bisarrt är ju att färgseendet inte är jämnt distribuerat i synfältet, men det lappas ihop till en uniform helhet av hjärnan. Eller den klassiska insikten att man alltid ser sin näsa.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av tigersoul925:

Tjena,

Fick första glasögonen för några veckor sedan och jobbar på att vänja mig. Tog ut ett par enkelslipade och ett par läsglasögon. Har inte pissdålig syn men ena ögat är rejält närsynt så det underlättar ju. Upplever några märkliga saker i tillvänjningen som jag tänkte höra om andra har upplevt. Går jag in till optikern är väl allt normalt för att de inte ska behöva göra något, om något nu inte stämmer.

När linjer och former kommer in i glasögonens synfält så förvrängs de, ungefär som att glasögonen förstorar bilden en aning eller något. Är det normalt? Känns helt stört. Börjar vänja mig lite, men det är klart besvärande.

En annan märklig effekt är att saker i utkanten av glasögonen kan upplevas som att de blir dubbla (dubbelsyn) men sen kan man titta ordentligt och då är det som att det bara "kändes" som att det var dubbelt. Jäkligt märklig upplevelse som är svår att förklara.

Utöver det är avstånd och djupuppfattning fucked och det finns symptom såsom yrsel, obehag, spänning i huvud och ögon etc, men det är väl vad jag förstår normalt.

Jag ser ju skarpt i brillorna på så sätt, men är fundersam på dessa märkligheter och då jag gick till det snålaste stället man kan tänka sig: specsavers, så blir man lite orolig om det är normalt.

Alla mina glasögon har gjort sådär med dubbelseende sen man fick brillor typ i mellanstadiet.

Tror det har lite med att det blir lite koko när bågen delvis kommer in i synfältet eller om det har med att jag också har relativt stor skillnad på synen mellan ögona.

Jag har vant mig att blunda på det ögat som är bort från det jag ska kolla på som är på sidan om mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade samma brillor i 10+ år innan jag bytte sist. Förutom det du nämner pajar även färger för mig i utkanten av glasen. Antagligen för att jag är halvblind. Man vänjer sig. Med det sagt trodde jag att vi kommit längre i RR-(Real Reality)teknologin. Antar att det är optikerna som säljer skit bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigersoul925:

Åh fan, kanske inte är jag som har felaktiga brillor ändå? Eller så gick du också till Specsavers och de slarvar rejält

Det är faktiskt ganska besvärligt att "börja med glasögon". Man skickas bara iväg med ett "träna på, det löser sig" men kan vara ganska jobbigt.

Hämtade själv ut nya glasögon i Tisdags, lite annan slipning än tidigare, inte mycket och upplever det som du säger. Första dagen var hemsk ont i ögonen, ont i huvudet, saker såg galet ut i vissa lägen. Så jag gick tillbaka på eftermiddagen och sa att det känns riktigt fel. Aldrig upplevt detta med några andra glasögon jag hämtat ut. Fick ett "Noterat, kom tillbaka om en vecka om det inte blir bättre."

Blev lite bättre dagen efter, men fortfarande knasigt. Ungefär som om det jag såg med vänster öga inte klickade med det jag såg med höger öga.

Idag så känns allting ok. Har jag inte på mig glasögonen en timme eller så och tar på mig dem så känns det galet en liten stund. Men annars så rullar det på.

Så även om det kändes lite pissigt att få ett "noterat, kom tillbaka om det inte blir bättre." så verkar ligga något i det hela. De jag pratade med sa att i vissa fall kan det ta upp till tre veckor innan ögonen och hjärnan får ihop samarbetet med nya glasögon.

Fixade feltryck
Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Ja, nästan ännu mer bisarrt är ju att färgseendet inte är jämnt distribuerat i synfältet, men det lappas ihop till en uniform helhet av hjärnan. Eller den klassiska insikten att man alltid ser sin näsa.

Festligt det där med näsan, den är ju helt bortfiltrerad! Om man blinkar med ett öga och tittar snett ner åt samma håll; då är det en stor klump som sticker ut och blockerar en försvarlig del av det synfältet. (Detta syns tydligare om du tar av dig glasögonen; det verkar som hjärnan försöker sudda ut bågarna över näsan till viss del.)

Permalänk
Medlem

Jag minns första gången jag fick glasögon. Plötsligt lutade hela världen och jag undrade också då om det var normalt. Men det blir sedan nya normala och känns sedan rakt. Det kan påverka på många sätt. Tex kändes man en halvmeter kortare för man hade mer zoom eller vad det är så man känns närmare marken än innan. Men beroende på synfel kan det nog bli alla möjliga problem i början för hjärnan att anpassa sig.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag har reagerat så på nya glasögon, speciellt med pressade tunna linser. Fick tjata till mej ett nytt par sist, gick och krockade med dörrkarmar och slog i här och där på jobbet då saker föreföll att vara mycket längre ifrån än dom var i utkanten synfältet samt åksjuka om jag tittade upp/ner för fort.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Det är verkligen spridda åsikter och reaktioner här på vad som är normalt och inte. Det beror förmodligen en del på vilken typ av fel som korrigeras. En del verkar rentav haft lite problem med dubbelseende och blivit av med det uppenbarligen med tiden?

Det bästa är väl att fråga optikern vilket jag gjorde och baserat på min beskrivning och efter en justering av glasögonen inte hjälpt så har de bokat in en tid med deras optiker för att kontrollera detta och det är väl det bästa. Vi får se vad de kommer fram till. Klart värt kolla upp iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigersoul925:

Det är verkligen spridda åsikter och reaktioner här på vad som är normalt och inte. Det beror förmodligen en del på vilken typ av fel som korrigeras. En del verkar rentav haft lite problem med dubbelseende och blivit av med det uppenbarligen med tiden?

Det bästa är väl att fråga optikern vilket jag gjorde och baserat på min beskrivning och efter en justering av glasögonen inte hjälpt så har de bokat in en tid med deras optiker för att kontrollera detta och det är väl det bästa. Vi får se vad de kommer fram till. Klart värt kolla upp iaf.

Absolut, det beror nog väldigt mycket både på synfel, storlek på glas, typ av glas o.s.v. Det fina är uppenbarligen att hjärnan är ganska duktig på att anpassa sig, även rätt grova förvrängningar brukar ge med sig efter ett tag.

Men det är klart man ska gå till optikern om det fortfarande känns helt skevt efter ett tag. Det är ju inte heller alltid en helt exakt vetenskap eftersom vi inte sitter och tittar statiskt på ett och samma objekt på samma avstånd hela dagarna, det kan finnas avvägningar att göra beroende på synfel. Det är väl lite det som man kanske inte hinner med på exakt samma sätt hos en billigare optiker. Jag har visserligen enklast möjliga synfel, så jag har inte haft några stora problem hos Specsavers heller.

Skrivet av mc68000:

Festligt det där med näsan, den är ju helt bortfiltrerad! Om man blinkar med ett öga och tittar snett ner åt samma håll; då är det en stor klump som sticker ut och blockerar en försvarlig del av det synfältet. (Detta syns tydligare om du tar av dig glasögonen; det verkar som hjärnan försöker sudda ut bågarna över näsan till viss del.)

Haha, ja det är faktiskt väldigt festligt. Lägger man ett finger på den längst fram och blundar med ena ögat blir det väldigt uppenbart att den är där hela tiden även om man tittar rakt fram. Man får inte börja tänka på det för mycket bara, det ger samma effekt som att lägga märke till grumlingarna som flyter runt i synfältet.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Hur har det gått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigersoul925:

När linjer och former kommer in i glasögonens synfält så förvrängs de, ungefär som att glasögonen förstorar bilden en aning eller något. Är det normalt? Känns helt stört. Börjar vänja mig lite, men det är klart besvärande.

En annan märklig effekt är att saker i utkanten av glasögonen kan upplevas som att de blir dubbla (dubbelsyn) men sen kan man titta ordentligt och då är det som att det bara "kändes" som att det var dubbelt. Jäkligt märklig upplevelse som är svår att förklara.

Utöver det är avstånd och djupuppfattning fucked och det finns symptom såsom yrsel, obehag, spänning i huvud och ögon etc, men det är väl vad jag förstår normalt.

Allt är helt normalt och upplevs av dem flesta som får glasögon, har haft glasögon hela mitt liv och hade nästan alla problem som dig, vissa av problemen kommer tillbaks när man byter glasögon och tar ett par bågar som är mer raka om man haft böjda eller tar ett par bågar som är böjda om man haft raka.

Att det blir dubbelt i utkanten på glaset är helt enkelt physics, går att återskapa med en bit glas från en flaska, så det är ingenting som kommer försvinna, det är inte meningen att dina ögon ska fokusera på utkanten av glaset