7800x3d temperatur samt score i cinebench

Permalänk

7800x3d temperatur samt score i cinebench

Hej Sweclockers jag skulle behöva er input.
Jag har nyligen köpt en ny pc som jag låtit inet bygga till mig med följande specifikationer:

Jag har idle temps på 48-50 Celsius vilket jag tycker är ovanligt högt med tanke på att jag har en 360 aio.

Jag testade även köra ett stresstest i cinebench 2024.
Under testet kördes pumpen på 2800 rpm samt cpu fläktarna på 1800rpm. Jag jämförde lite med andra på nätet med samma processor och tyckte mina poäng var för låga?

Tror ni det är min kylare som inte fungerar som den ska eller har ni något annat jag kan testa.

Värt o notera är att jag har kopplat in 5 st Corsair rx120 i chassit som ligger på runt 950rpm.

Tacksam för all hjälp.

Mvh

Permalänk

Glömde nämna att jag använder xmp profilen med dessa ram minnena https://www.inet.se/produkt/5304956/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-...

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat PBO i UEFI?

Idle temperaturen låter en aning högt ja. Frågan är hur löftlödet i chassit är, sitter fläktarna monterade på ett sätt att de motverkar varandra så tappar kylaren en hel del effekt. Blocket kan så klart vara monterat lite fel och/eller för lite kylpasta osv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag får 1039 i Cinebench 2024 Multi Core med min 7800X3D, maxar på 83.5C

Jag har ungefär din Idle, ~43C med min Fractal Design Lumens S24. Pumpen på 2800 RPM och fläktarna på 1400.

https://www.inet.se/produkt/5304946/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Kör dessa minnen i EXPO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citybiffen:

Hej Sweclockers jag skulle behöva er input.
Jag har nyligen köpt en ny pc som jag låtit inet bygga till mig med följande specifikationer:
<Uppladdad bildlänk>

Jag har idle temps på 48-50 Celsius vilket jag tycker är ovanligt högt med tanke på att jag har en 360 aio.

Jag testade även köra ett stresstest i cinebench 2024.
Under testet kördes pumpen på 2800 rpm samt cpu fläktarna på 1800rpm. Jag jämförde lite med andra på nätet med samma processor och tyckte mina poäng var för låga?
<Uppladdad bildlänk>

Tror ni det är min kylare som inte fungerar som den ska eller har ni något annat jag kan testa.

Värt o notera är att jag har kopplat in 5 st Corsair rx120 i chassit som ligger på runt 950rpm.

Tacksam för all hjälp.

Mvh

Ladda ned hwinfo 64 och kika tempen, där står även om du värme throttlar.

Dina poäng känns väldigt dåliga. Din single core är typ samma som min 12600k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Låter som dålig kontakt mellan CPU och vattenblocket. Du glömde inte ta bort plastfilmen som sitter på blocket? Har du använt rätt "bracket" och skruvar för sockeln? Har du lagom mängd kylpasta?

Permalänk

Tack för svar! Tycker ju att inets byggare bör ha monterat det rätt samt med rätt mängd kylpasta. Jag Kör 3 side intake samt en i botten som intake på runt 800rpm sen är den bakre fläkten samt de tre i toppen exhaust på runt 1100 rpm I mitt nv5 chassi.
Har aktiverat pbo nu level 2 och ska testa göra ett nytt test i cinebench

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citybiffen:

Tack för svar! Tycker ju att inets byggare bör ha monterat det rätt samt med rätt mängd kylpasta. Jag Kör 3 side intake samt en i botten som intake på runt 800rpm sen är den bakre fläkten samt de tre i toppen exhaust på runt 1100 rpm I mitt nv5 chassi.
Har aktiverat pbo nu level 2 och ska testa göra ett nytt test i cinebench

Tycka är en sak, även Inet kan ha dåliga dagar. Jag tycker du ska kontakta supporten och se om dom vill felsöka den åt dig på garanti.

Permalänk
Medlem

Idle-tempsen verkar inte vara något fel på, det kan dock variera temperatur du får idle beroende hur varmt det är i rummet.

Vanligtvis använder folk Cinebench R23 för testa score och stabilitet så skulle rekommendera det över Cinebench 2024:)
Man kan ju få lite bättre resultat med target temp och PBO men är sådant man får pilla med på eget bevåg.

Hardware Canucks har jag för mig har bra video varför temperaturer är så höga på AM5 och jag citerar från en annan "Ryzens on the other hand, have the CCDs that are off-centre and if you have only 1 CCD CPU, the heat is coming mainly from a corner"

Där den koncentrerade värmen leder till höga temps trots låg Watt, dvs. det är naturligt med den cpun

Permalänk

Körde om cinebench efter ha aktiverat pbo fick 933 så ingen direkt skillnad.. får kontakta inet imorgon o kolla vad de säger.. känns som det är kylaren som inte riktigt är hundra.

Permalänk

Kör Inet inga tester själva innan de skickar datorn?

Permalänk
Medlem

Har liknande på min. 46-50 i Windows. Dock aldrig några problem. Kör också 360 AIO. Tror det är som Swegatron skriver

Prova att undervolta den. Jag fick bättre temperaturer och undvek att fläktarna drog igång så fort man startade miniräknaren, typ.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av Klappkossa5000:

Kör Inet inga tester själva innan de skickar datorn?

Jo de ska de ha gjort men exakt vad som kollas på dem testerna vet jag inte

Permalänk

Update så här ser idle tempsen ut nu i hwinfo. de känns på tok för höga?

https://imgur.com/a/CUUVpnJ

Permalänk
Medlem

Helt normala temps på 7800x3d ingenting att oroa sig över 🙂 kör en arctic freezer 36 på min och inga problem, 45-50 i Windows. Kan sticka iväg över 60 grader ibland vid öppning utav program osv.
Cpun går varmt i sig själv 😊 jag kör pbo -30 på min och i R23 throttlar den inte 😁 har även provat 360 aio och 240 aio ingen skillnad överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citybiffen:

Update så här ser idle tempsen ut nu i hwinfo. de känns på tok för höga?

https://imgur.com/a/CUUVpnJ

De ser lite högt ut dedär, om du låter datorn stå en längre stund va landar temps på då? Vilken rpm går aio pumpen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citybiffen:

Update så här ser idle tempsen ut nu i hwinfo. de känns på tok för höga?

https://imgur.com/a/CUUVpnJ

Temperaturen på din IOD hotspot är tokvarm, min går aldrig över 45 grader. Verkar definitivt som där är någon form av kontaktproblem mellan kylare och CPU.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk

Tack för svar blir att kontakta inet support imorgon. Inte jätte imponerad av nya lf iii har ni några förslag på en bra aio utan rgbfläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citybiffen:

Tack för svar blir att kontakta inet support imorgon. Inte jätte imponerad av nya lf iii har ni några förslag på en bra aio utan rgbfläktar?

Jag körde en 240 lf iii som fungerade utan några problem, blev en retur då jag hellre ville köra luftkylare och Amazon sålde freezer 36 för 261 kr vid launch så var värt prova 😄

Har provat köra EKWB cr360 som fungerade utmärkt också, hade dock rgb variant med ska finnas utan också 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citybiffen:

Tack för svar blir att kontakta inet support imorgon. Inte jätte imponerad av nya lf iii har ni några förslag på en bra aio utan rgbfläktar?

Jag tror inte det är aio det är fel på 😊 men EK alphacool är prisvärda

https://www.inet.se/produkt/5324349/fractal-design-lumen-s36-...
https://www.inet.se/produkt/5323589/ek-aio-elite-360-d-rgb-6s...

https://www.inet.se/produkt/5324511/ek-nucleus-aio-360-dark
https://www.inet.se/produkt/6912490/alphacool-core-ocean-t38-...
https://www.inet.se/produkt/5320540/alphacool-eisbaer-lt-360

Coola med alphacool är att du kan bygga ut dem samt fylla på vid behov 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Du har inte höga temperaturer överhuvudtaget..

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Du har inte höga temperaturer överhuvudtaget..

Är 70C i idle normalt med amd?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Beter sig jävligt märkligt räcker jag startar upp en webläsare eller försöker installera något så går den upp 15 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citybiffen:

Beter sig jävligt märkligt räcker jag startar upp en webläsare eller försöker installera något så går den upp 15 grader

Det är tyvärr normalt med amd, men om det är aio etc så kan man skapa custom fläkt profil så man slipper jojo på fläktarna med hjälp av hystersis.

Men idle borde ligga 40-55 max (jag har 27 på min Intel som jämförelse)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citybiffen:

Beter sig jävligt märkligt räcker jag startar upp en webläsare eller försöker installera något så går den upp 15 grader

Det gör min, och alla andras 7800X3D också.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Är 70C i idle normalt med amd?

"Jag har idle temps på 48-50 Celsius " Står det i TS inlägg, ingen har nämnt 70C?

Men nej, 70 grader så bör man väl börja fundera. Hade den hållit motsvarande eller något högre i load hade jag knappast engagerat mig där heller förvisso men alla gör väl som dom vill. Tycker inte det är rättvist att skylla på ÅF eller kyllösningar när man ligger på rimliga temperaturer dock.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

"Jag har idle temps på 48-50 Celsius " Står det i TS inlägg, ingen har nämnt 70C?

Men nej, 70 grader så bör man väl börja fundera. Hade den hållit motsvarande eller något högre i load hade jag knappast engagerat mig där heller förvisso men alla gör väl som dom vill. Tycker inte det är rättvist att skylla på ÅF eller kyllösningar när man ligger på rimliga temperaturer dock.

Du ser i hwinfo filen 69.4C idle temp som han lade upp efter sin första post.

Edit
"Update så här ser idle tempsen ut nu i hwinfo. de känns på tok för höga?

https://imgur.com/a/CUUVpnJ

"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du ser i hwinfo filen 69.4C idle temp som han lade upp efter sin första post.

Edit
"Update så här ser idle tempsen ut nu i hwinfo. de känns på tok för höga?

https://imgur.com/a/CUUVpnJ

"

Hwinfo hade varit igång i 48 sekunder. Tycker min cpu själv går upp och ner i temp hur den än vill. Man får kolla genomsnitt över en längre tid är nog mest rätt.

Permalänk
Medlem

AMD gjorde ju en tjockare heatspreader med 7000 serien, detta leder till att processorn går varmare och i och med att temperatursensorn sitter i kisel så blir värdet varmare snabbare än heatspreader och i förlängning din kylare. Dålig design men AMD ville ha kompatibilitet. Vidare är moderna CPUs framförallt x3D CPUs (som man inte direkt kan överklocka) mindre påverkade av temps då de är designade för att gå varma. Visst finns det en fråga om långvarigheten av varma CPUs men tyvärr är detta enligt design och ser helt normalt ut. Det finns potential för att göra din CPU ännu tystare genom att ta bort heatspreadern, men detta är ganska överkurs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Hwinfo hade varit igång i 48 sekunder. Tycker min cpu själv går upp och ner i temp hur den än vill. Man får kolla genomsnitt över en längre tid är nog mest rätt.

I bilden som har länkats är det inte så mycket CPU-temperaturen jag reagerar på utan temperaturerna på OP:s L3 cache samt IO die. Dessa är väldigt höga om jag jämför med min egen 7800X3D som inte ens når över 45 grader på någon av dessa vid körande av program som exempelvis folding@home under flera timmar i sträck.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000