Krönika: Hur mycket får ett spel kosta?

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Hur mycket får ett spel kosta?

Priserna på spel höjs, men hur avgör man egentligen vad ett spel får kosta?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För AAA är 300-400kr lagom // patient gamer
För bra indie kan jag betala mer.

Det finns några enstaka undantag, RDR2 var är väl värt "fullpris". Och kommande GTA6 kommer antagligen också vara det.

Permalänk
Medlem

Väntar ofta på en prissänkning av spel. Men vissa titlar (Gran Turismo, Diablo och Final Fantasy t ex) är såna jag faktiskt vill ha på releasedagen, har inga problem med att betala fullpris. Så runt 600kr för en standardutgåva och 1200kr för en deluxeutgåva som allra mest.

Då jag helst köper spel på skiva då det allt som oftast är billigare än på digitala butiker och man har möjligheten att sälja det när man spelat klart. När jag köper spel digitalt så är det enbart om det är på rea (vilket är ganska ofta).

Även om spelpriserna har ökat så känns det ändå som en relativt billig hobby.

Edit: Detta gäller alltså PS5 som är min primära spelmaskin.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Köper bara nya spel om det är mmo.
Och det är inte ofta 😂

Andra spel några gång om året för runt 20-200kr 👍

Har lärt mig att nya spel är ofta inte klara.
Låter andra beta testa

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Behövs en mattematisk formel för detta.

Hur intresserad är jag av just det spelet.
Hur stort det är.
Vilket humör är jag i för stunden.
Hur är min ekonomiska situation.

Allt från 0-5000....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

159:-

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag köper knappt aldrig spel utan att det är på rea, gränsen går nog vid runt 400kr för mig men dom flesta köper jag bra mycket billigare och alltid på GOG nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Tycker det är så kul när ett spel kostar 850kr sen när det är rabatt kostar det 600kr. Min hjärna säger då "Det är ju ordinarie pris!"

Permalänk
Medlem

200-250 kr är vad jag är beredd att betala. Brukar betyda att spelet nått en viss grad av mognad dessutom vilket är viktigt med hur stor risk det är att köpa nya spel idag.

Rätt roligt när man betalade 400-500 kr för ett NES för ~30 år sedan och 600-700 för SNES ett par år senare.
Flertalet är dock glada att betala fullpris för att alfa / beta testa åt utvecklaren.

Permalänk
Medlem

Har ukrainskt steam just nu. Innan var den argentinsk och turkisk så betalar så lite som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

60 euro är mitt max. Helst 40. Indie på 30.
Bra dlc är ok.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Betalt för antal ord fick romanförfattare på 1800-talet. Visst, Krig och Fred och Greven av Monte Cristo i all ära men jävlar vad mycket skräpböcker som var alldeles för långa det lär ha tryckts, som historien har glömt bort.

Antal speltimmar har inget med värdet på spel att göra. Är Steam stora reor den nya loppisen?

Permalänk

Köper så sällan spel att jag inte bryr mig. Typ 1-2 per år. Är det något jag verkligen vill spela kan det kosta 1000 spänn, jag köper ändå. Jag vet hur otroligt svårt det är att göra ett spel så 1000:- känns fan rimligt.

Permalänk
Medlem

Som tur är spelar jag inte super mycket längre men någon smärtgräns ligger väl runt 500 pix.

Saknar den tiden då det fanns demos på spel så man kunde provspela det innan man köpte det, kan tycka det borde vara betydligt smidigare att lösa den biten idag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

300-400kr är max för min del

Jag väntar hellre ett år eller två tills spelen:

  1. Är färdigpatchade och fungerar utan några större buggar

  2. Säljs med en rabatt på 50% eller mer

  3. Har blivit recenserade ordentligt av användare och inte bara journalister.

Har ingen som helst brådska med att spela ett spel när det är nytt - det är ju bara nackdelar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Rockstar spel, Blizzard spel (tveksamt efter senaste D4 köpet) och paradox spel kan jag betala fullpris för, resten av spelstudios köper jag på REA.

Nintendo köper jag fysiskt för fullpris om det är något som intresserar mig till Switchen.

Nästa spel på min horisont som inte är från nämnda titlar är det kryptiska 007 spelet som utvecklas av IO interactive som jag antagligen kommer betala fullpris för då jag saknat ett liknande 007 spel sen jag lirade 007 nightfire på Gamecube och givetvis klassiska Goldeneye 007 (även lirat source modden Goldeneye 5.0)

https://www.gamesradar.com/project-007-james-bond-game-io-int...

Var nära att pröjsa fullt pris för Cities Skylines 2 men alla performance problem det hade vid launch och fortfarande speciellt med AMD kort så sitter jag och väntar lugnt i båten tills det säljs för en billigare slant.

Spel som jag vill testa oavsett utvecklare och omdömen som hamnar under 200kr brukar jag inte tveka på att köpa, upp emot 400kr håller jag hårdare i plånboken och när vi närmar oss 700-800kr blir det väldigt tveksamt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag ser på det hela lite annorlunda kanske. Tiden spelandet tar för mig kostar ofta mer än vad spelet i fråga gör. Jag gillar längre djupare spel oftast som man kan spela i många timmar. Är spelet bra och ger mig vad jag vill ha ut av det så spelar priset ingen direkt roll.

Att spela är för mig dels ett rätt stort intresse, min favoritunderhållningsform och något som jag också ser lite som en lyx, att kunna ha tid och råd att spendera ledig tid med en underbart spel. Vissa saker går inte riktigt att värdera i pengar, men i tid. Och tiden är högst begränsad.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Ja beror väll helt på, escape from tarkov ligger väll jag ute runt 1400kr för, vilket är extremt prisvärt enligt mig och skulle väll säga att säkert dubbla hade varit helt ok också!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Betalade upp till 600 kr för spel till PS2 och XBox, så det är nästan konstigt att de inte har gått upp i pris.

Å andra sidan var spelen färdigtestade när de släpptes på den tiden. Automatiska uppdateringar på lanseringsdagen var inte ett alternativ.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Kommer helt an på spelet.

Är det et typ 1-man indie low-poly spel som en utvecklare har gjord ensam, så 20-100 spänn.
Är det ett super-AAA spel och det ger min. 50 timmars underhållning, så 600 max.
Är det ett spel som ständig är under utveckling (gigantisk spel) ger jag gärna extra för DLC-maps, men inte pay-to-play-stuff.

Permalänk
Medlem

Priserna har ju inte stigit mycket under åren direkt. Jag hängde på låset hos OnOff när Heroes of might and magic 3 släpptes, och då kostade det 479:-. SNES- och N64-spel låg på runt 500-600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Som tur är spelar jag inte super mycket längre men någon smärtgräns ligger väl runt 500 pix.

Saknar den tiden då det fanns demos på spel så man kunde provspela det innan man köpte det, kan tycka det borde vara betydligt smidigare att lösa den biten idag.

Steam har ju två timmars spelande eller 14 dagars öppet köp no questions asked. Det är ju kalla fall nånting.

Permalänk

Kostade inte vissa spel 799kr till snes?

Problemet idag för många är att man köper ett spel, det är grymt. Men man har ej tid, så man spelar inte. Sedan kommer det ett nytt toppspel och man gör om samma sak. Det blir mycket pengar för lite använnande.

Permalänk
Medlem

Köper betydligt mer spel idag än förr.
De flesta spel tycker jag är billigare också. Förutom AAA spel till konsol.

Köpte tex Morrowind 2002 för 500kr. Det motsvarar typ 750kr idag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

upp till 599, kanske 649 som mest om det verkligen sprudlar av innehåll. Få gånger jag hoppat ett spel pga priset men köper inga nya spel på ps5 typ och vart sugen på tex nyligen kanske stellar blade tills jag såg priset. 900 för ett spel i en ny franchise är ju en för stor investering och många arbetstimmar speciellt när man tänker på hur mycket man skattar innan man når upp i att betala för spelet som också har mycket skatt.
Speciellt när sålda spel inte har nån somhelst korrelation till hur bra utvecklarna har det.

Permalänk
Medlem

Upp till 500kr beroende på spel.
Köpte PGA Tour 2K23 igår för 145kr
vilket var ett helt ok pris för det spelet.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Jedi Survivor, ett år gammalt spel. 800 kr på Steam!

Hade tänkt köpa Stellar Blade, och sen så såg jag att det kostade 849 kr.

Jag måste ha levt i en bubbla, när blev spel så dyra?

Permalänk
Medlem

Senaste spelen har jag betald under 20EUR styck - Valheim och Vintage Story. Spelat 1300 timmar pluss på var av dom. Tycker det är lagom prissättning. 2 undantag, New World kostade skjortan och var dynga. Enshrouded var ok men om jag minns rätt 29 EUR. Fortfarande ok pris då spelet är ok, men rätt mycket sämre spel än dom 2 första.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Kort svar: 200-300

Långt svar: Om det är ett spel jag verkligen sett fram emot och vill spela direkt, inte många men några, som GTA, STALKER 2 och CP 2077 så blir det nog köp ganska fort och då får man vara beredd med 500-700 men oftast har man allt att tjäna på att vänta tills spelet ligger ute för ca 50% så får man också en betydligt bättre produkt tack vare patchar och innehållsuppdateringar.