Sista sucken för Wordpad – försvinner i höst

Permalänk
Melding Plague

Sista sucken för Wordpad – försvinner i höst

Wordpad försvann från Insider-byggen av Windows 11 i januari och nu meddelar Microsoft att programmet inte kommer vara med när version 24H2 släpps i höst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte öppnat Wordpad på åtminstone 10 år så jag kommer inte sakna det

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

// i5 12400F, Gigabyte RX 6800, 2TB Kingston NV2 SSD, 32GB RAM, Lian Li 205M Mesh, 750W Seasonic PSU

Permalänk
Medlem

Rest in peace. Hur ska man nu klara att skriva när internet plötsligt dör.

Permalänk
Medlem

Wordpad är bra skriv program för dom som behöver nått enkelt . Använder den själv ofta den uppfyller alla mina krav.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Naääee

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Tror inte jag använt wordpad sen jesus gick i sandaler.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Sedan Notepad började envisas med flikar har jag faktiskt öppnat WordPad istället när jag behöver göra nån liten anteckning. Så detta var tråkigt. Men såg en artikel hur man återfår gamla Notepad så får bli att gå den vägen

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

Använder wordpad flera gånger i veckan så får kika på alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Använder wordpad flera gånger i veckan så får kika på alternativ

notepad++ kanske?

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

notepad++ kanske?

Okej ska se vart man kan ladda ner det

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Tror inte jag använt wordpad sen jesus gick i sandaler.

Han i Robinson?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Fördelen med WordPad är att det går att klistra in bilder i, och finns (fanns) i en ren installation utan att behöva/när du inte kan/bör installera extra program.

Det gjorde det till ett nyttigt och enkelt verktyg att använda när det kom till att skapa en dokumentation över en installation för att skicka till sig själv.

Världen går inte under för det. Det finns andra lösningar. Men det hamnar under "onödiga extra steg".

Permalänk

Kopiera existerande wordpad och lägg det i en annan mapp, fäst sedan på aktivitetsfältet. Skapa kanske en miljövariabel eller nåt om du vill launcha det med win+r wordpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Han i Robinson?

Nej nej, han som dom satte upp på ett kors.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Wordpad har väl länge levt en tynande tillvaro, där det varit mer undanskuffat och något med mer begränsad användarbas.

Notepad används för anteckningar m m, där det inte behövs el ens önskas formatering.

Men visst, att ha tre olika och distinkta steg är nog inte helt fel egentligen:
1. Notepad ungefär som det är nu, snabbt och smidigt.
2. En Lite-variant av Word/Excel/PowerPoint, med grundläggande funktioner för att öppna och göra enkla redigeringar av filer. Långt ifrån alltid det behövs hela Office, utan många gånger något enklare. Tidigare fanns viewers, men det jag tänker mig är lite mer än så.
3. Office med allt vad det innebär, med alla funktioner m m.

Permalänk
Medlem

Finner det mest intressanta från artikeln, som inte är helt föga förvånande, är att Microsoft rekommenderar Word, som man måste betala för. Givetvis detta alternativ rekommenderar dem för att få in mer pengar… räcker liksom inte med att vara i princip största företaget i världen och redan tjänat pengar på sina användare med all information som de samlat in.

Permalänk
Medlem

Libre office tar rtf och kostar precis lika mycket som wordpad

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Kan inte minnas när jag sist använde wordpad, så ingen saknad här...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

win10 ltsc iot, inga ändringar förens 2032.

Permalänk
Medlem

De enda gångerna jag använt wordpad är när jag ämnat öppna notepad men tryckt fel (vilket var kanske 15 år sedan, innan man insåg storheten i Notepad++).

Permalänk
Medlem

Använder det fortfarande emellanåt, när jag behöver ha något aningen med avancerat än Notepad men inte vill vänta på något segstartat som LibreOffice/Google Docs.

Kommer jag att sakna det? Njae, men det kommer väl orsaka förvirring under några veckor.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Kanske en markdown editor skulle vara en bra lösning för att ersätta Wordpad för anteckningar. Det finns gott om stilar och funktioner när det kommer till program som kör på markdown.

Permalänk
Medlem

Använder den ganska flitigt. Men kommer troligen att få övergå till att använda Open Office även för enklare dokument då det inte verkar finnas nåt bra alternativ till Wordpad. Men skulle ju hellre vilja ha ett likvärdigt alternativ med ungefär samma funktioner och som är offline (spara textfilerna lokalt), samt är gratis. Är ju smidigare och snabbare att bara öppna Wordpad för enklare dokument än att dra igång en full ordbehandlare (som Open Office).

Permalänk
Medlem

Wordpad är underskattat och ett fantastiskt litet program, med lite finess kan det skapa kataloger och register över film och musik samlingar. Anledningen till dess död är Word som Microsoft får betalt för och varför då utveckla ett gratis alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Okej ska se vart man kan ladda ner det

Bara googla det så hittar du snabbt

Permalänk
Medlem

Varje gång jag startat Wordpad har jag tänkt såhär: Vafan är detta? Detta är ju inte notepad???

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Visste inte att Notepad++ som många rekommenderar kan formatera text som WordPad. Får ta och kolla upp, men det verkar inte alls vara samma typ av program.

Inte heller Notepad, Libre Writer eller Word fyller samma funktion, så jag får ta och leta efter alternativ eller spara WordPad på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Varje gång jag startat Wordpad har jag tänkt såhär: Vafan är detta? Detta är ju inte notepad???

Ja, och varje gång jag sätter mig på en gräsklippare så tänker jag; "Vafan är detta, det här är ju inte en Volvo".

Nej, men det är olika verktyg för olika ändamål.
Skillnaden är att i wordpad så kan man ha textformatering, hyperlänkar etc. "Smartare" än Notepad, men ändå light weight.

Jag använder Wordpad rätt ofta och tycker det är synd att det inte får leva kvar vid sidan om notepad.
Det öppnas upp direkt utan slöa laddningstider och behåller textformatering på ett bättre sätt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Wordpad var väl helt okej men inget jag saknar då LibreOffice funkar för det jag behöver.