Byta lampknapp till dimmer, Hjälp.

Permalänk
Medlem

Byta lampknapp till dimmer, Hjälp.

Någon som vet hur jag kan få bort den grå plast delen så jag kan ta bort lampknappen utan att ha sönder den?

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Hitta ett videoklipp som hjälpte mig så fick bort den.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Notera att du inte får byta strömställare till dimmer utan att vara elektriker rent juridiskt.
Hoppas det gick vägen dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Hitta ett videoklipp som hjälpte mig så fick bort den.

Det vore tacksamt att man delar med sig av det man hittar. Har en exakt likadan lampknapp att byta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenR:

Det vore tacksamt att man delar med sig av det man hittar. Har en exakt likadan lampknapp att byta...

Är du inte elektriker så får du inte byta knapp till dimmer.
Vet man inte hur man ens får bort yttre höljet så skall man definitivt inte koppla....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Är du inte elektriker så får du inte byta knapp till dimmer.
Vet man inte hur man ens får bort yttre höljet så skall man definitivt inte koppla....

Spännande dock är att man får byta dimmer till annan dimmer utan fackmannamässig behörighet.
Har själv gjort detta i flera lägenheter jag bott i, se till att byta tillbaks till ordinarie strömknapp innan avflytt så det inte blir ditt fel om något händer.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenR:

Det vore tacksamt att man delar med sig av det man hittar. Har en exakt likadan lampknapp att byta...

Om du ser vippan som är vit och det precis utanför som är sluttande typ 45-60 grader. Det är en latch som är bara att lossa med mejsel

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...

Skrivet av Swedishchef_90:

Är du inte elektriker så får du inte byta knapp till dimmer.
Vet man inte hur man ens får bort yttre höljet så skall man definitivt inte koppla....

Du får byta till en likadan om du vet vad du gör. Om jag kommer ihåg rätt så får man byta en dimmer i dosan med en likadan om den går sönder men kan inte svära på det, få inte ändra i installationen iaf.
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...

Så vet inte trådskrivaren hur man gör så ska man inte pilla, men skillnad på att inte kunna el och jävlas med schniders vipp plast

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Du får inte installera ett uttag, men du får byta ett uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Spännande dock är att man får byta dimmer till annan dimmer utan fackmannamässig behörighet.
Har själv gjort detta i flera lägenheter jag bott i, se till att byta tillbaks till ordinarie strömknapp innan avflytt så det inte blir ditt fel om något händer.

Japp väldigt knasigt och flertalet olyckor sker pga av egen koppling

Skrivet av infigo:

Om du ser vippan som är vit och det precis utanför som är sluttande typ 45-60 grader. Det är en latch som är bara att lossa med mejsel
<Uppladdad bildlänk>
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...
Du får byta till en likadan om du vet vad du gör. Om jag kommer ihåg rätt så får man byta en dimmer i dosan med en likadan om den går sönder men kan inte svära på det, få inte ändra i installationen iaf.
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...

Så vet inte trådskrivaren hur man gör så ska man inte pilla, men skillnad på att inte kunna el och jävlas med schniders vipp plast

Som lekman får du byta ut trasig mot likadan, du får ALDRIG koppla i en dosa för att montera dosdimmer som ett exempel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är du inte elektriker så får du inte byta knapp till dimmer.
Vet man inte hur man ens får bort yttre höljet så skall man definitivt inte koppla....

Vore lite intressant o veta om försäkringen gäller vid elolycka som orsakats av en felaktig installation, utförd av behörig elektriker.

För som jag förstått det så hänger allt på BEHÖRIGHETEN och inte UTFÖRANDET. Speciellt när man läser dessa trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Vore lite intressant o veta om försäkringen gäller vid elolycka som orsakats av en felaktig installation, utförd av behörig elektriker.

För som jag förstått det så hänger allt på BEHÖRIGHETEN och inte UTFÖRANDET. Speciellt när man läser dessa trådar.

Försäkringen gäller alltid men allt handlar om bevis.
Antingen gäller elektrikerns försäkring eller hemförsäkring.
Vanligast misstaget folk gör är att det blir glappkontakt och då blir det varmt, speciellt nollan

Läste fel och ändrade svar
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25