Permalänk
Medlem

Överclocka 3600

Någon som har nå enkla inställningar att klocka en amd ryzen 3600 ? Förövrigt ett strix b450f kort med cl16 2666mhz corsair lpx 2,8gb

Permalänk
Medlem

Glömde tillägga att jag har ek aio kylare 360, samt bra luftflöde i den.

Permalänk
Medlem

Min gjorde 4400mhz på 1.32v men valde att leka med pbo istället. +200mhz auto oc så maxade den vid 4350mhz.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Vad är pbo? Helt ny inom amd. Alltid haft intel

Permalänk
Medlem

Gå i bios.
Välj advanced.
Sedan ändrar du auto vid hastighet till manuellt.
Där anger du 4200
Undertill ser du volt.
Där anger du 1.3
Starta om datorn
Ladda ner prime95
Och hwinfo
Starta hwinfo
Starta Prime95
Välj alternativet small. Borde vara andra alternativet upp ifrån. Nu jobbar din CPU på absoluta Max och i Hwifo kan du se temp på CPU.
Du vill INTE gå över 85/86.

På detta sättet kan du se om din CPU har för hög OC eller för låg. Samt för mycket volt eller för lite.

För lite volt eller om temp går över runt 88 stannar din CPU troligtvis

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Gå i bios.
Välj advanced.
Sedan ändrar du auto vid hastighet till manuellt.
Där anger du 4200
Undertill ser du volt.
Där anger du 1.3
Starta om datorn
Ladda ner prime95
Och hwinfo
Starta hwinfo
Starta Prime95
Välj alternativet small. Borde vara andra alternativet upp ifrån. Nu jobbar din CPU på absoluta Max och i Hwifo kan du se temp på CPU.
Du vill INTE gå över 85/86.

På detta sättet kan du se om din CPU har för hög OC eller för låg. Samt för mycket volt eller för lite.

För lite volt eller om temp går över runt 88 stannar din CPU troligtvis

Permalänk
Medlem

är detta bra?

när jag spelar ligger jag i 65grader ungefär efter några timmars bfv lirande

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

är detta bra?

när jag spelar ligger jag i 65grader ungefär efter några timmars bfv lirande

Det ser mycket bra ut

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Har även två stycken ram samma märke och modell 2666 cl16 lpx fast det är 2st 4gb som ligger ska jag stoppa i dom med eller kan det slöa ner ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

Har även två stycken ram samma märke och modell 2666 cl16 lpx fast det är 2st 4gb som ligger ska jag stoppa i dom med eller kan det slöa ner ?

Du ska inte ha olika storlekar på ram.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

Har även två stycken ram samma märke och modell 2666 cl16 lpx fast det är 2st 4gb som ligger ska jag stoppa i dom med eller kan det slöa ner ?

Du har redan frågat och fått svar i en föregående tråd som du startade: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1712489-hjalp-med-val-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

är detta bra?

Får nu dessa score, printade under själva testet i full load, är det något ni rekomenderar jag ändrar på?