Adapter USB Bluetooth - bra ljudkvalitet för pengarna?

Permalänk
Medlem

Adapter USB Bluetooth - bra ljudkvalitet för pengarna?

Söker efter en USB-adapter till stationära datorn, för att ansluta trådlösa hörlurar (Sony WH-1000XM3).
Förr vet jag bluetooth gav märkbart sämre ljud, men nya tekniker har förbättrat saken (t.ex AptX HD, LDAC). Har inga extrema krav, bara ljudkvaliteten uppnår den man får med moderna mobiltelefoner är jag nöjd.

Duger det med en sån noname 5.3 bluetoothadapter för en hundralapp på Amazon?
https://www.amazon.se/-/en/Bluetooth-Computer-Transmitter-Hea...

eller det dubbla för lite fler codecs:
https://www.amazon.se/-/en/AK3040PLUS-Adaptive-Bluetooth-Conn...

eller något mer välkänt från Creative (buy quality, cry once)?
https://www.amazon.se/-/en/Creative-Bluetooth-Transmitter-Hig...

Tar tacksamt emot andra förslag

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Min begränsande erfarenhet är att det oftast sitter samma BT-kretsar i oavsett tillverkare på själva adaptern. Har tre stycken från olika tillverkare (Logilink, Ugreen och No-name) som alla använder Realtek RTL8761 om jag inte minns fel t.ex. De presterar identiskt för mina användningsområden.

Jag är inte helt hemma på hur BT fungerar men som jag förstått det kräver codecs inget specifikt hårdvarustöd utan är bara mjukvara. Vet inte hur det är med nya BLE-standarden dock, där kanske det krävs hårdvarustöd.

Dina XM3:or är ju BT 4.2 så du klarar dig med en äldre 5.0 utan problem, t.ex. den här. Har inte haft några problem att få LDAC att rulla på i Windows 10 med Alternative A2DP Driver med den i alla fall.

Vill du framtidssäkra lite är det väl vettigare med 5.3 eller nyare men tror inte det spelar så stor roll vad du väljer, kanske skulle skippa no-name dock. Kan vara si och så med drivrutinsstödet för vissa mer obskyra kretsar.

Räckvidden på de små USB-pluggarna är inte dunder heller kanske ska nämnas. Kör man hög bandbredd och LDAC får det inte finnas mycket mellan. Har själv beställt den här med antenn som jag hoppas ska ge lite bättre täckning i lägenheten.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@fragande: tack för svar. Där sa du något, räckvidden hade jag inte tänkt på, skönt att kunna röra sig utan att tappa kontakten

Ah verkar rimligt att det handlar om mjukvara, dock verkar det som att 5.3 krävs för LE --> "Bluetooth 5.3 introduces Low Energy (LE) Audio"
Men som du påpekade är det ändå inget som nuvarande hörlurar klarar.
Den du länkade till verkar helt klart vettig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

... dock verkar det som att 5.3 krävs för LE --> "Bluetooth 5.3 introduces Low Energy (LE) Audio"
Men som du påpekade är det ändå inget som nuvarande hörlurar klarar.

Ja jag misstänkte det, det handlar väl om förändringar i protokollet. Vill du framtidssäkra är det väl lika bra ett lägga en hundring extra eller så på 5.3 eller nyare.

Vet inte vad för typ av enhet som ger bäst räckvidd men det finns ju också PCIe-kort som t.ex. Intel AX1675 om man vill gå den vägen. Eller "förstärkare" som t.ex. Fiio BTA30 Pro om man vill ha något med DAC.

Enda enheten jag har som stödjer LDAC är LinkBuds S så räckviddsproblematiken kan ha med det att göra också (eller Alternative A2DP Driver). Det är dock märkbart sämre räckvidd med USB-adapter gentemot min Pixel 7A. Med mina Bose QC45 (AAC) kan jag traska runt i lägenheten obehindrat.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070