Permalänk

Mobilt Bredband med Fast IP/Publik IP

Hej
Jag är på jakt efter ett mobilt bredband med Fast IP
Jag har en Raspberry Pi som jag behöver komma åt när den är ansluten till 3G eller 4G.
Egentligen inga stora datamängder så eventuellt skulle ett M2M IoT abbonemang fungera.
Viktigare är att det är täckning även utanför tätbebyggda områden, dock fortfarande civiliserade delar av Sverige.

Hur jag än letar på olika Leverantörer sida så är det svårt att hitta information om de olika tekniska möjligheterna som leverantörerna använder sig av.
Och de flesta svaren på Google tycks vara från 2012 - 2015 så de är lite inaktuella.

Någon som har förslag på abonnemang med ovanstående

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk
Medlem

varför duger inte dynamisk dns?

Permalänk
Medlem

Tror inte någon leverantör har fast IP för mobilt bredband.

Men du skulle kunna använda dyndns.
Eller
Gör ett script på din Raspberry pi som kontrollerar sin IP och skickar till din dator.
Jag gjorde detta en gång där Rpi uppdaterade en fil som var delad med syncthing, så öppnade jag filen på en annan dator så var det alltid senaste IP i filen.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att mobiloperatörerna använder CGNAT

Permalänk

Dynamisk kan möjligen duga men det abonnemang jag har nu (Telenor) verkar vara låst bakom NAT eller liknande. Jag lyckas iaf inte komma åt det utifrån.

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk
Medlem

Det billigaste är att låta enheten koppla upp sig mot en server som Du har kontroll över. Då spelar det ingen roll om enheten ligger bakom NAT eller byter sin IP-adress 24 gånger per dag eller om den dynamiska DNS tjänsten ballar ur.

Sedan ansluter Du till samma server och gör vad det är nu Du vill göra på pajen.

Rent tekniskt så gör jag samma sak via OpenSSH för att nå maskiner som finns bakom en brandvägg som jag ej kontrollerar. Helt enkelt några lokala samt fjärrmässiga tunnlar i OpenSSH/Putty klienter.

Vill Du ha full täckning så kolla på NetMore's SIM-kort. Säljs via flera återförsäljare som säljer till konsumenter.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Hmm låter ju som en superbra lösning.
Får jag ställa några noob frågor då.
Vad skall jag söka på för att installera och göra rätt inställningar på Pien för att det skall koppla upp automatiskt till en SSH server? och ska jag sätta upp en OpenSSH server i mitt hemnätverk? På hemnätverket har jag fast ip så om det finns någon bra och enkel lösning för att få Pien att ansluta sig mot mitt hemnätverk vore jag jätteglad!

Skrivet av Veni:

Det billigaste är att låta enheten koppla upp sig mot en server som Du har kontroll över. Då spelar det ingen roll om enheten ligger bakom NAT eller byter sin IP-adress 24 gånger per dag eller om den dynamiska DNS tjänsten ballar ur.

Sedan ansluter Du till samma server och gör vad det är nu Du vill göra på pajen.

Rent tekniskt så gör jag samma sak via OpenSSH för att nå maskiner som finns bakom en brandvägg som jag ej kontrollerar. Helt enkelt några lokala samt fjärrmässiga tunnlar i OpenSSH/Putty klienter.

Vill Du ha full täckning så kolla på NetMore's SIM-kort. Säljs via flera återförsäljare som säljer till konsumenter.

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk
Medlem

om de har CGNAT har din router ip i inom spannet 100.64.0.0 - 100.127.255.255.

Dock brukar mobiloperatörer stänga ingående trafik på alla portar. Så det spelar ingen roll om de kör CGNAT eller inte i det avseendet.

Permalänk
Medlem

Sätt upp en VPN-server hemma med WireGuard som pajen kopplar upp sig till automatiskt vid boot. Det är lätt att komma igång med WG om man har koll på grundläggande nätverkande sedan tidigare.
https://www.wireguard.com/#conceptual-overview
https://www.wireguard.com/quickstart/
https://wiki.archlinux.org/index.php/WireGuard (exempel för wg-quick, systemd-networkd etc)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Sätt upp en VPN-server hemma med WireGuard som pajen kopplar upp sig till automatiskt vid boot. Det är lätt att komma igång med WG om man har koll på grundläggande nätverkande sedan tidigare.
https://www.wireguard.com/#conceptual-overview
https://www.wireguard.com/quickstart/
https://wiki.archlinux.org/index.php/WireGuard (exempel för wg-quick, systemd-networkd etc)

Jag har slagits i Veckor med VPN från Pien till min Unifi Security Gateway här hemma. Det funkar men den kopplar ner ibland och då fungerar det igen när man startar om Pien 2 gånger men det måste ju göras på plats, jag vill ha en failsafe lösning så den där jävla Pien alltid blir uppkopplad och jag kan komma åt den remote. Men Wireguard kanske är lättare å stabilare?

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixon_81:

Jag har slagits i Veckor med VPN från Pien till min Unifi Security Gateway här hemma. Det funkar men den kopplar ner ibland och då fungerar det igen när man startar om Pien 2 gånger men det måste ju göras på plats, jag vill ha en failsafe lösning så den där jävla Pien alltid blir uppkopplad och jag kan komma åt den remote. Men Wireguard kanske är lättare å stabilare?

Jag har i alla fall inte haft några sådana problem med WG. En av de stora fördelarna är att det inte är ett särskilt komplicerat protokoll, så det finns inte så mycket som kan gå fel. Det enda du behöver ställa in är persistent keepalive (beskrivet i mina länkar) eftersom du kommer ha klienten bakom NAT. Värt ett försök i alla fall enligt mig. Du kommer ju behöva testa lite olika lösningar för att hitta den du gillar bäst oavsett.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag har i alla fall inte haft några sådana problem med WG. En av de stora fördelarna är att det inte är ett särskilt komplicerat protokoll, så det finns inte så mycket som kan gå fel. Det enda du behöver ställa in är persistent keepalive (beskrivet i mina länkar) eftersom du kommer ha klienten bakom NAT. Värt ett försök i alla fall enligt mig. Du kommer ju behöva testa lite olika lösningar för att hitta den du gillar bäst oavsett.

Låter bra, jag skall ge WG en ärlig chans. Nu blir bara frågan vad jag skall lägga WG servern på för maskin här hemma.
Nåja den är väl inte tung antar jag?

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixon_81:

Låter bra, jag skall ge WG en ärlig chans. Nu blir bara frågan vad jag skall lägga WG servern på för maskin här hemma.
Nåja den är väl inte tung antar jag?

En raspberry pi 4 klarar 600 Mbit/s så det behovs inte så mycket.
Om man inte vill ha en egen server finns det VPN leverantörer som erbjuder fast ip.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Pillat igång Wireguard och hållit på med det några dagar nu.
Verkar riktigt stabilt å bra! Inga problem kopplade till VPN nu i alla fall.

Jag får tacka så mycket för knuffen i rätt riktning!

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk

Bumpar denna tråd.
Kan vi få fram en sammanställning om någon mobil bredbandsleverantör erbjuder publik IP

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirKnasen:

Bumpar denna tråd.
Kan vi få fram en sammanställning om någon mobil bredbandsleverantör erbjuder publik IP

Tre gör det mot en kostnad. Tror inte andra har det men ringa och kolla med de. Nöjer dig med endast publik IPv6 så vet jag Tele2 och Telenor ger ut publika adresser utan extra kostnad

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst och hört sedan tidigare så är det i stort sett bara företagsabonnemang som kan ordna med en fast IP eller en publik dynamisk IP som gör att man slipper CGNAT etc. Om det sedan kostar extra eller inte vet jag inget om, det skiljer nog. För privatpersoner är det nog mycket svårt få en fast IP, om det sedan är CGNAT eller bara NAT i hela 4G nätet vet jag inget om.

Med tanke på de tjänster som numera finns på Internet så ser inte jag någon fördel eller nödvändighet att ha en fast IP, att däremot slippa CGNAT eller NAT kan vara relevant beroende på vilka tjänster man ska använda sig av osv.

Jag kan också tänka mig att det är viss skillnad på om du skaffar ett abonnemang för 4G bredband som är tänkt att användas till en router för att köra enbart datatrafik jämfört med ett vanligt telefonabonnemang.

Permalänk

Jag har letat efter samma lösning och hittade den.
Det är Tre som är operatör och inte alls farligt pris.

https://www.overvakningsbutiken.se/produkt/specialabonnemang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhillstrom:

Jag har letat efter samma lösning och hittade den.
Det är Tre som är operatör och inte alls farligt pris.

https://www.overvakningsbutiken.se/produkt/specialabonnemang-...

Intressant. Har du hunnit testa?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Mhillstrom ser man på, det var ju inte illa.

Bra att dom börjar med special abonnemang där det behövs, övervakning, larm osv.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Intressant. Har du hunnit testa?

Icke. Min erfarenhet hittills slutar och börjar med att jag lade en beställning idag.

Permalänk
Skrivet av Mhillstrom:

Jag har letat efter samma lösning och hittade den.
Det är Tre som är operatör och inte alls farligt pris.

https://www.overvakningsbutiken.se/produkt/specialabonnemang-...

Klart intressant.
Men är det exakt samma som Tres "Bredband Max 150" för 329Kr/mån med tillägget Fast IP eller är det helt utan hastighetsbegränsning?
Någon som vet vad Tre själva tar för tilläggstjänsten publik IP, alternativt tjänsten fast ip?

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att ringa Tre och fråga

Visa signatur

En trött jäkel.