Microsofts nya Surface är endast för seriösa företag

Permalänk
Melding Plague

Microsofts nya Surface är endast för seriösa företag

Microsofts nya Surface Pro 10 och Laptop 6 for Business är inget för amatörer, utan riktar sig direkt till företag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Snarare att den är så inih-lvete dyr så i princip ingen vanlig användare kommer köpa den. Företag däremot så blir det en samma kostnad ty skatter och det går att motiverar mer nischade produkter. Som att de behöver en viss datormodell med x86.

Såklart det finns undantag, jag som privatperson har nu övertygat fler elektrikerföretag att skaffa lika bra elinstrument som jag har köpt privat begagnat.. En Fluke 773 borde alla elever i grunskolan ha.

Permalänk
Snusfri

Köper en.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Villhöver

Permalänk
Medlem

Jag behöver mobilt bredband för att kunna fortsätta köpa in dem till företaget. Hittar inte att Surface pro 10 har det. Eller missat jag?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Jag behöver mobilt bredband för att kunna fortsätta köpa in dem till företaget. Hittar inte att Surface pro 10 har det. Eller missat jag?

Verkar finnas enligt MS "Empower your workforce with unparalleled flexibility through 5G on the Surface Pro 10 —coming later this year.5 From coffee shop calls to on-site proposals, the Surface Pro 10 effortlessly meets your dynamic work demands."

Källa microsoft pressentation

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Verkar finnas enligt MS "Empower your workforce with unparalleled flexibility through 5G on the Surface Pro 10 —coming later this year.5 From coffee shop calls to on-site proposals, the Surface Pro 10 effortlessly meets your dynamic work demands."

Källa microsoft pressentation

Tack. 🤩

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

De blir sjukt dyra. 13,5" Surface Laptop 6 med 32 GB RAM och 1 TB SSD kostar $2399. Det kan jämföras med 14" Zenbook OLED som kostar $1299. Samma processor, ungefär lika stor skärm, men Asus har OLED men Windows 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det här är väl inget nytt? Surface Pro 9 for business och Surface Laptop 5 for business finns redan. Företag fipplar ju med moms så jag vet inte om dom är billigare eller dyrare i slutändan än consumer varianten (sen beror det väl på mängd, ska du köpa 100+ SP10 så är det ju på offert).

En SP9 for business kostar 15499kr på Dustin (i7/16gb/256gb vanliga skroten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

De blir sjukt dyra. 13,5" Surface Laptop 6 med 32 GB RAM och 1 TB SSD kostar $2399. Det kan jämföras med 14" Zenbook OLED som kostar $1299. Samma processor, ungefär lika stor skärm, men Asus har OLED men Windows 11 Home.

Inte riktigt samma målgrupp.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av murklor:

Det här är väl inget nytt? Surface Pro 9 for business och Surface Laptop 5 for business finns redan. Företag fipplar ju med moms så jag vet inte om dom är billigare eller dyrare i slutändan än consumer varianten (sen beror det väl på mängd, ska du köpa 100+ SP10 så är det ju på offert).

En SP9 for business kostar 15499kr på Dustin (i7/16gb/256gb vanliga skroten).

Inte bara moms utan även arbetsgivaravgift, inkomstskatt.
Det känns sådär att spana in en produkt som konsument och veta att man typ får betala dubbelt så mycket för denna som t.ex. Volvo personvagnar AB behöver göra för ett exemplar av samma produkt i samma butik.

Företag kan då unna sig mer nischade produkter till väldigt höga priser. Många gör kalkyler som går lite att hur mycket vill man betala för lite bättre och när priset som i Surface fallet bara skenar iväg så blir det inte en sådan.

Det är för övrigt denna anledning jag inte har en Macbook 15". Jag vill supergärna ha den, jag förstår argument som Appleförespråkare kommer med. Men 25 000kr är så inih-lvete för mycket för mig att lägga på en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

De blir sjukt dyra. 13,5" Surface Laptop 6 med 32 GB RAM och 1 TB SSD kostar $2399. Det kan jämföras med 14" Zenbook OLED som kostar $1299. Samma processor, ungefär lika stor skärm, men Asus har OLED men Windows 11 Home.

B2B enheter, inte B2C. Dessa ska inte vara relevanta för privatpersoner.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte bara moms utan även arbetsgivaravgift, inkomstskatt.
Det känns sådär att spana in en produkt som konsument och veta att man typ får betala dubbelt så mycket för denna som t.ex. Volvo personvagnar AB behöver göra för ett exemplar av samma produkt i samma butik.

Företag kan då unna sig mer nischade produkter till väldigt höga priser. Många gör kalkyler som går lite att hur mycket vill man betala för lite bättre och när priset som i Surface fallet bara skenar iväg så blir det inte en sådan.

Det är för övrigt denna anledning jag inte har en Macbook 15". Jag vill supergärna ha den, jag förstår argument som Appleförespråkare kommer med. Men 25 000kr är så inih-lvete för mycket för mig att lägga på en sådan.

Arbetsgivaravgift och inkomstskatt? Hur menar du att företag ej betalar detta?
Som framgår så riktas inte dessa mot konsumenter.

Permalänk
Skrivet av Trent023:

Arbetsgivaravgift och inkomstskatt? Hur menar du att företag ej betalar detta?
Som framgår så riktas inte dessa mot konsumenter.

Produkt som företag köper för att använda enbart i verksamheten så betalas ej dessa skatter. En laptop för 40 000kr inklusive moms är då inte så dyr för företag att köpa till deras anställda.
Och jag som är uppvuxen med folk som har åkeri och annat tycker IT folks produkter är väldigt låga emot företagen som ska köpa lastbil, grävmaskin och annat till de anställda. Sedan drar IT nissen in en betydligt högre timkostnad än grävmaskinisten trots att den har utgifter på slitage på grävaren och bränsle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Produkt som företag köper för att använda enbart i verksamheten så betalas ej dessa skatter. En laptop för 40 000kr inklusive moms är då inte så dyr för företag att köpa till deras anställda.
Och jag som är uppvuxen med folk som har åkeri och annat tycker IT folks produkter är väldigt låga emot företagen som ska köpa lastbil, grävmaskin och annat till de anställda. Sedan drar IT nissen in en betydligt högre timkostnad än grävmaskinisten trots att den har utgifter på slitage och bränsle.

Den kostar väl fortfarande runt 30-32000 utan moms för företaget att köpa in?
Det beyder att de behöver dra in betydligt mer än så för att ens få dra av momsen.
För att inte tala om arbetsgivaravgifterna som du började med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Produkt som företag köper för att använda enbart i verksamheten så betalas ej dessa skatter.

Det där är ju som att säga att företag inte betalar fastighetsskatt på den här typen av produkter.

Det kan inte bli mer goddag yxskaft.

Det där är inte skatter som ligger på dom här produkterna, det är ingen som betalar dom (på dom här produkterna).

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Det där är ju som att säga att företag inte betalar fastighetsskatt på den här typen av produkter.

Det kan inte bli mer goddag yxskaft.

Det där är inte skatter som ligger på dom här produkterna, det är ingen som betalar dom (på dom här produkterna).

Privatpersonen som ska köpa produkten får betala skatterna. Många på forumet har produkter riktade åt företag och främst säljs till dessa, jag själv har dyra flukeinstrument inköpt privat begagnat.

Min poäng är dock att det är framförallt priserna som gör dessa produkter ointressanta för privatpersoner, företag kan av flera anledningar välja dyrare produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Arbetsgivaravgift och inkomstskatt? Hur menar du att företag ej betalar detta?
Som framgår så riktas inte dessa mot konsumenter.

Skrivet av Xeonist:

Det där är ju som att säga att företag inte betalar fastighetsskatt på den här typen av produkter.

Det kan inte bli mer goddag yxskaft.

Det där är inte skatter som ligger på dom här produkterna, det är ingen som betalar dom (på dom här produkterna).

Det som lillaankan_i_dammen menar är ju att när ett företag köper in en sådan här produkt så köps den (utan moms såklart) med oskattade pengar. Så jämfört med att köpa en privat blir det just väldigt mycket billigare.

Om du fakturerar 100k +moms för nåt jobb, så får du ju inte ut 100 k i handen utan väääldigt mycket försvinner i egenavgifter och skatt, men du kan köpa produkter till företaget för hela summan istället.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det som lillaankan_i_dammen menar är ju att när ett företag köper in en sådan här produkt så köps den (utan moms såklart) med oskattade pengar. Så jämfört med att köpa en privat blir det just väldigt mycket billigare.

Om du fakturerar 100k +moms för nåt jobb, så får du ju inte ut 100 k i handen utan väääldigt mycket försvinner i egenavgifter och skatt, men du kan köpa produkter till företaget för hela summan istället.

/hulle.

Hehe, man ska nog inte glömma att beställaren aldrig betalar ur egen plånbok när det kommer till b2b-handel heller. Det går alltid att pungslå företag hårdare än privatpersoner.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Citat:

dedikerad AI-processor

Har jag missat något? Det står att den använder Intels NPU, men denna är väl lika intregrerad som deras grafikprocessor? Betyder "integrerad/dedikerad" olika för AI-processor och grafikprocessor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, man ska nog inte glömma att beställaren aldrig betalar ur egen plånbok när det kommer till b2b-handel heller. Det går alltid att pungslå företag hårdare än privatpersoner.

Vems plånbok är det då?

Permalänk
Medlem

Behöver uppdatera min bärbara från 2016. Vill gärna ha en surface laptop för konsumenter, pga design, vikt, etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ajp_anton:

Har jag missat något? Det står att den använder Intels NPU, men denna är väl lika intregrerad som deras grafikprocessor? Betyder "integrerad/dedikerad" olika för AI-processor och grafikprocessor?

Korta svaret är "ja, den är integrerad".

Det längre svaret är: Meteor Lake är första generationen som består av lång fler distinkta kretsar jämfört med tidigare. Intels mobil-plattform har varit en tvåkretslösning senaste 10 åren, CPU+GPU+RAM-kontroller på en krets och I/O på den andra (båda del av samma paket).

I Meteor Lake är faktiskt GPU-delen klart mindre integrerad jämfört med tidigare. Intel, likt Apple, Qualcomm och Arm, har haft en design där CPU och iGPU är väldigt tight integrerade. De delar cache med varandra (L3$ i Intels fall).

I Meteor Lake har man egentligen en helt vanlig dGPU-krets, som tillverkas hos TSMC medan CPU-delen tillverkas hos Intel, på samma paket som resten. NPU-delen ligger även den i en separat krets sett från CPU ("compute-tile"), så det handlar både om dedicerat kisel och även en separat krets (NPU-delen ingår i "SoC-tile" som verkar vara en "south-bridge on steriods").

Qualcomm har ju väldigt länge haft deras Hexagon krets, där även deras NPU ingår. Tekniskt sett ligger den på samma krets som både CPU och GPU, men ändå handlar det ju om en logiskt separat del OS/program ser som en egen HW.

TL;DR det handlar rätt mycket om definition av "separat"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Endast för seriösa företag? Oseriösa företag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMe:

Endast för seriösa företag? Oseriösa företag då?

De kommer noggrant filtreras bort i en intrikat screeningprocess som @Enviro berättar mer om i nästa artikel...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Microsoft:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, man ska nog inte glömma att beställaren aldrig betalar ur egen plånbok när det kommer till b2b-handel heller. Det går alltid att pungslå företag hårdare än privatpersoner.

Nä, jag tänkte nog mer på små företag eller egna firmor. Har själv en egen firma.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av TriMe:

Endast för seriösa företag? Oseriösa företag då?

Det var en felskrivning. De menade såklart att enheten endast är för oseriösa företag.

Jag själv har behov att köpa prylar som finns i butiker i min närhet, det är inga exotiska saker alls. Typ en strömbrytare, något relä, en lampa etc. Sånt som många har i sina bostäder, arbetsplatser.
Men alla dessa företag i min närhet vägrar att göra affärer med privatpersoner. Det finns många anledningar till detta, alla anledningar handlar om pengar och de anser de få privatpersoner som skulle handla skapar med omkostnader än intäkter.. Det finns säkert motsvarande butiker inom datorer, men såna brukar jag ej handla hos så jag vet ej.

Min poäng är att denna Surface knappast kommer bli en sådan produkt, det är inga som helst konstigheter för en privatperson att köpa den. Det enda är att den blir så fruktansvärt dyr.
Och det för privatpersoner blir svårt att motivera valet emot en Macbook eller annat.

*edit*
Kostnaden att förklara för Bertil och Adga 108år hur t.ex. en frekvensomvandlare fungerar och varför ena modellen är bättre än den andra. Överstiger intäkterna de får. Det är en förklaring varför vissa butiker helt vägrar göra affärer med privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att ingen snackar om 8GB RAM
Det är ju ett jäkla hat på apple men när microsoft släpper överprisad dator med 8GB internminne så är det lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

alla anledningar handlar om pengar och de anser de få privatpersoner som skulle handla skapar med omkostnader än intäkter.

OT: Problemet stavas Konsumentköplagar... mycket enklare att enbart sälja till företag än privatpersoner som nyttjar distansköpslagen o.s.v. till att orsaka massa bekymmer för det säljande företaget.

OnT: Surface är i särklass de bästa PC-laptops jag testat, men var är ARM-varianten av nya generationen?

Visa signatur

Dator: Mac