Blockera port eller Fortnite på Telia F1

Permalänk
Medlem

Blockera port eller Fortnite på Telia F1

God kväll. Jag och frugan är fruktansvärt trötta på att grabbarna spelar Fortnite hela dagarna och sitter och gapar/skriker.

Så nu tänkte vi att vi ska blockera spelet i routern, men jag hittar inget sätt att göra det på.

Någon som testat att blockera ett spel eller en port k den här routern?

Alternativt så får jag väl blockera Epic Games på deras datorer, det kanske är lättare?

Tack på förhand

Permalänk

Tro det eller ej ungarna är troligen smartare än du tror så de kommer hitta ett sätt att gå runt din blockering på ett eller annat vis.

Rekomenderar att sno en vital del som gör spelet ospelbart på datorn och låser in det nånstans i nån vecka/månad.

Å får de återfall efter denna period så dubblar du tiden nästa gång.

När de inte kunnat använda datorn till spel längre perioder ett par gånger kommer de till sist lära sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mycket klokt skrivet av Rouge of Darkness. Som han skriver så kommer det inte vara möjligt att helt blockera spelet med en så pass enkel och begränsad router som den av ISP försedd, du måste i princip upp till UTM-brandvägg, läs pfSense eller Enterprise-grade brandvägg för att kunna blockera exempelvis VPN-tunnlar och dylikt som grabbarna garanterat kommer att hitta till för att runda eventuella blockeringar.

Så ja, då är det vettigare att ta bort en fysisk hårdvara som de behöver för att kunna spela.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Bredband2
Skrivet av Abiz2:

God kväll. Jag och frugan är fruktansvärt trötta på att grabbarna spelar Fortnite hela dagarna och sitter och gapar/skriker.

Så nu tänkte vi att vi ska blockera spelet i routern, men jag hittar inget sätt att göra det på.

Någon som testat att blockera ett spel eller en port k den här routern?

Alternativt så får jag väl blockera Epic Games på deras datorer, det kanske är lättare?

Tack på förhand

Hej Abiz.
Du är inte ensam med det problemet, många av våra kunder råkar ut för samma besvär och även om man lyckas blocka ett spel så hittar barnen vägen till andra där beteendet upprepas.

Tipsar istället om andra sätt att lösa problematiken, vi har samarbetat med forskaren Elza Dunkels som skrivit böcker om ämnet. Se gärna https://verbalforlag.se/bocker/skarmstark/

Finns också bra info på https://internetkunskap.se/artiklar/foraldraskap/sa-far-du-ba...

Lycka till!

Permalänk

Jag använder mig av Microsoft familjefunktioner för att kväva datorn när tonåring bryter mot de regler som vi har. Har bara behövt och göra det någon gång, men det har räckt för att avskräcka från att bråka om saken.

Nu har vi ganska enkla regler om detta och det är att han ska syssla med idrott tre gånger i veckan när han inte är sjuk eller skadad och att han ska sköta skolan. i övrigt så är det relativ fri tillgång till datorn, men med gränser för när den ska stängas av på kvällen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6