Tips på bra sci-fi böcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Seveneves tyckte jag var väldigt bra. Tillräckligt verklig för att vara trovärdig och tillräckligt sci-fi för att stilla sci-fi nerven.
https://www.goodreads.com/book/show/22816087-seveneves

Ja, den är riktigt bra!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Seveneves tyckte jag var väldigt bra. Tillräckligt verklig för att vara trovärdig och tillräckligt sci-fi för att stilla sci-fi nerven.
https://www.goodreads.com/book/show/22816087-seveneves

På det stora hela bra, ja, men det känns som en gemensam nämnare för Stephensons böcker att den sista tredjedelen ungefär inte håller måttet. Vad gäller Seveneves hade jag helt klart gillat boken bättre om den slutat

på månen, istället för att göra tidshoppet till nya kalla kriget med muterade havs- och underjordsmänniskor osv osv

Dold text
Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hittepånamn:

Philip K. Dick:
Många mycket bra böcker. Ligger bakom t.ex. filmerna Blade Runner, Total Recall m.fl.
Vill man inte investera så mycket tid så är hans novellsamlingar kanon, främst del 4 och 5 (av totalt 5) av de samlade novellerna.
Det mesta av hans verk har plundrats på idéer, intrig m.m. av massor av SF-filmer och TV-serier de senaste 40 åren.
Skulle gärna se en filmatisering av t.ex. Ubik.

Precis börjat se om serien The Man in the High Castle från 2015.
4 säsonger, 7,9/10 på imdb. https://www.imdb.com/title/tt1740299/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Stalker och picknick vid vägkanten av bröderna Strugatskij är episka böcker.

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Pandoras Planet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Greg Egan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Peter Watts - Firefall

Permalänk
Medlem

Project Hail Mary av Andy Weir

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Sixth Column Av Robert A. Heinlein

Intressant, kort, speglar lite värderingarna från tiden den är skriven.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Foundation-trilogin av Isaac Asimov. (Foundation, Foundation and Empire, Second Foundation)

Riktigt bra läsning och serie som satte standarden för resten av genren. Språket kan vara något överkomplicerad och utdaterad ibland och många karaktärer är endimensionella. Men kan man stå ut med det så har man en spännande och tankeväckande berättelse som man kan unna sig.

Vissa av dess budskap håller upp till denna dag och är i mina ögon den närmsta motsvarigheten till en Sagan om Ringen-trilogi i Sci-fi sett till dess inflytande över annan litteratur. Många skulle ge den titeln till Dune och det kan jag förstå, varmt rekommenderad i varje fall!

Permalänk

Alla borde verkligen läsa Dune, även om jag älskar Denis nya filmer så är boken bara så mycket bättre.
Läste om den för bara en vecka sen nu, och orkar man inte läsa finns den även som dramatiserad ljudbok på Audiable!
Rekommenderas varmt.

Permalänk
Medlem

Finns alldeles för mycket för att nästan kunna välja, men här är några av mina favoriter

Dan Simons - Hyperion
Alastair Reynolds - Revelation space
Adrian Tchaikovsky - Children of Time
John Steakley - Armor
Joe Haldeman - The Forever War

Permalänk
Medlem

Den här triologin är riktigt jävla bra, kul att läsa som Sith och den är brutal också

https://www.bokus.com/bok/9780345477378/path-of-destruction-s...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Project Hail Mary av Andy Weir

Bra bok! Ska f.ö. bli film med Ryan Gosling.

Mitt tips blir min senaste lästa bok:
The Ferryman av Justin Cronin (The Twelve)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Gillar du mörka utopiska historier med humor så rekommenderar jag dessa.
Anthony Burgess Slutet på världsnyheterna.
Sam J. Lundwall Biblioteket och böcker på nätet och antikvariat.
Robert Sheckley E-böcker på biblioteket eller böcker på nätet och antikvariat.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Dodo var verkligen en unik bok. Tyckte också om den men men samtidigt saknade den kanske lite spänning under delar av boken som jag gärna hade sett. Men roligt tema med vetenskapligt nedbrytning av ”fantasy-teman”.

Permalänk
Medlem

Likt andra kan jag starkt rekommendera The Expanse, böckera överstiger dock som vanligt tv-serien milsvida. De har även släppt en bok med mininoveller som är mycket läsvärda för att öka på universumet lite.

En annan rekommendation som ofta flyger under radarn för många är böckerna av Becky Chambers och särskilt hennes Wayfarer-serie med start i The Long Road to a Small, Angry Planet. Underhållande, sjukt läsvärda och bland det bästa jag har läst vad gäller sci-fi.

Andy Weir som andra nämner (Martian, Hail Mary) är också otroligt läsvärd - men det har andra redan tipsat om.

Permalänk

Hej!

Jag har haft mycket på sistone så jag har inte hunnit kolla alla nya tips som kommit. Tråden fick visst sig en liten revival för några veckor sedan :), härligt.

Sen första omgångens tips i början på 2023 har jag plöjt igenom följande:

Skyward-serien av Brandon Sanderson, trevliga lättlästa böcker (5 st typ). Fick känslan av att de var riktade lite åt ungdomshållet, i alla fall de första böckerna. Efter ett par böcker blir storyn lite mer komplex kanske och kändes lite vuxnare, men ändå lättlästa. Tack för tipset @perost.

Murderbot Diaries av Martha Wells. Återigen tack till @perost , de var roliga att läsa. Lite korta böcker kanske men ändå väldigt läsvärda, den dryga och sarkastiska roboten skulle nog kunna göra sig bra som film eller serie???

Misspent youth, Pandora´s star och Judas unchained av Peter F Hamilton. Riktigt bra böcker, gillade dem skarpt. Flera olika komplexa trådar som behandlas parallellt, med till synes ingen koppling, som senare vävs ihop. Försökte mig på "fortsättningen" i form av Void-serien, men fick inte riktigt samma feeling när jag började läsa första boken. Jag tror att jag väntade mig att det faktiskt skulle vara som en fortsättning. Men även om det utspelas i samma universum så att säga så är hoppet för stort för att det ska kännas som att böckerna hänger ihop.
Lite så kände jag för Dune och Stiftelse-serierna. Dune hängde ihop fint de tre första böckerna, men i bok fyra har plötsligt flera tusen år passerat och den känsla som föregående 3 böcker hade infann sig inte riktigt. Sen blir serien märkligare och märkligare 😅 men jag läste igenom alla trots allt och det ångrar jag inte. Stiftelse-serien spänner också över enorma tidsavstånd och även om den också ballar ur lite så kände jag nog att den hängde ihop lite bättre än Dune. Hur som helst, kanske skulle man ge Void-serien en chans till tack för tipset @Libra-75

För några veckor sedan gjorde jag en laserbehandling för att korrigera mitt synfel. Efter det var det till att vila ögonen några dagar. Ingen platta eller böcker. Lyssnade på ljudboken Hail Mary av Andy Wier, riktigt bra den med. Inte alls vad jag trodde den skulle vara. För en som är van vid att läsa böcker fysiskt så var det mycket märkligt att bara sitta rätt upp i soffan och glo på en vägg medans någon annan läser upp den åt en 😂 Det ska bli intressant att se om och i så fall hur de kommer lyckas när den ska bli film. Tack till @NiklasN

Förutom ovanstående har jag läst bok 16-21 i Silverörnenserien av Simon Scarrow. En lång serie om soldaterna Cato och Macro under romartiden. Inte direkt sci-fi men det är kul att variera sig lite också.

Håller just nu på med boken Artemis av Andy Weir. Får se om den håller samma mått som Hail Mary.

De böcker jag inte hunnit läsa än men som nog blir nästa projekt är:

Alastair Reynolds - Revelation space följt av Old Man's War av John Scalzi eller möjligen Neal Asher+s Polity universum. Sen måste jag ju läsa The Expanse också kom jag på 😅 Såg klart serien på Prime och gillade den skarpt. Men att läsa böckerna ger nog ännu mer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Orson Scott Card's "Enders Game". Jag har inte lästa alla böcker i serien, men de jag har läst var riktigt bra.

Set at an unspecified date in Earth's future, the novel presents an imperiled humankind after two conflicts with an insectoid alien species they dub "the buggers". In preparation for an anticipated third invasion, Earth's international military force recruits young children, including the novel's protagonist, Andrew "Ender" Wiggin, to be trained as elite officers. The children learn military strategy and leadership by playing increasingly difficult war games, including some in zero gravity, where Ender's tactical genius is revealed.

Men ännu starkare vill jag rekommendera Dragon's Egg och Starquake av Robert L Forward. Det är "Hard Sci-Fi" som handlar om att människor kommer i kontakt med en neutronstjärna som det uppstått liv på.

Dragon's Egg is a neutron star with a surface gravity 67 billion times that of Earth, and inhabited by cheela, intelligent creatures the size of a sesame seed who live, think and develop a million times faster than humans.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Spelrelaterade klassiker:
Roadside picnic - Stalker
Metro 2032/33 - Metro.

Filmrelaterad klassiker:
Do androids dream of electric sheep - Bladerunner

Något av det bästa som skrivits:
The gap saga - Stephen Donaldson 5 böcker.
Allt av Peter F. Hamilton och Tad Williams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Den här triologin är riktigt jävla bra, kul att läsa som Sith och den är brutal också

https://www.bokus.com/bok/9780345477378/path-of-destruction-s...

<Uppladdad bildlänk>

Om man är stor Mass Effect fan (som jag är) så kan jag rekommendera dom böckerna som (även dom) är skrivna av Drew Karpyshyn. Han var ju dessutom lead writer till storyn i dom två första Mass Effect spelen (för dom som inte visste det).

Permalänk
Hedersmedlem

Missa inte att det finns en annan rätt stor tråd om ämnet: #13833179

Permalänk
Medlem

Tips på sci-fi författare

En bra ingång till sci-fi tycker jag är redaktören Sam.J.Lundwalls serie ”det hände i morgon”

En svit om 15(?) böcker med ett urval av författare med stor spridning från stora världskända till mer (för mig) mer okända. Man får en god känsla för genren.

Finns mycket på www.bokborsen.se

Annars namn som Asimov. Heinlein. Bradbuy, C.S.Lewis. José-Farmer.

Är även förtjust i Jules Verne, lite äldre litteratur, men ändå underhållande på sitt

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk

Kanske lite offtopic då vi skulle diskutera "bra" scifi böcker, men har någon läst L Ron Hubbards "Dianetics". Är lite insöad på kulter just nu och skulle va spännande. Förväntar mig ju inte att den ska vara bra, men böcker kan ju vara underhållande endå

Permalänk
Medlem

Max Barry är en författare jag kan rekommendera för lättläst, ej att förväxla med dum, sci-fi.
Hans böcker är fristående från varandra och hanterar ofta olika ämnen och undergenrer inom sci-fi (multipla dimensioner, dystopisk hyperrkommersiallism, rymdresor/-krig osv). Finns i alla välsorterade bokhandlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Dodo var verkligen en unik bok. Tyckte också om den men men samtidigt saknade den kanske lite spänning under delar av boken som jag gärna hade sett. Men roligt tema med vetenskapligt nedbrytning av ”fantasy-teman”.

Ja, sista tredjedelen var inte lika bra som de första två tredjedelarna. Det kändes lite urspårat och förutsägbart. Boken borde bara ha slutat lite tidigare, kan jag tycka. Jag gillar generellt sci-fi som ligger hyfsat nära verkligheten, eller som åtminstone upplevs som det.

Fixade typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Ja, sista tredjedelen var inte lika bra som de första två tredjedelarna. Det kändes lite urspårat och förutsägbart. Boken borde bara ha slutat lite tidigare, kan jag tycka. Jag gillar egenerellt sci-fi som ligger hyfsat nära verkligheten, eller som åtminstone upplevs som det.

Stephenson-böcker är ju ofta scifi som är relativt nära verkligheten.
Och rätt generellt är att han aldrig riktigt lyckas göra bra avslut i böckerna

Permalänk
Medlem

Orson Scott Card: Ender's Game. En favorit jag aldrig tröttnar på. Vet inte hur många gånger jag läst den och de direkta efterföljarna samt spinoffsen. Kan varmt rekommendera boken, önskar jag kunde säga det samma om filmatiseringen som såklart sög i jämförelse.
Neal Stephensson: Snow Crash. Denna bok är ett odödligt mästerverk som aldrig slutar att fascinera, älskar den! Så fort jag orkar gå upp på vinden och gräva fram boklådan ska jag läsa samtliga böcker igen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB