Playstation 5 Pro får ny uppskalningsteknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Gällande priser på konsoller så har den helt absurda utvecklingen av pris för grafikkort till datorer gjort att det är betydligt mer prisvärt än att köra med Windows. Vem lägger ur 13K, eller mer, på en GPU för att spela?

13K? En GPU i PS5-klass kostar inte 13K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Finns inget "på köpet" längre. Numera så är abonnemang och telefoner två separata kostnader och varit så de senaste 10 åren.

Comviq finns fortfarande där de exempelvis erbjuder en iPhone 15 Pro för 549kr/mån i 36 mån.

I mina ögon är det fortfarande att få en telefon "på köpet", även om det finstilta kanske antyder något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Samtidigt går det bra för Sony i vissa avseenden. Bolaget har först och främst problem med kostnader. Det kostar för mycket pengar att utveckla spel.

Samtidigt ökar omsättningen. Antalet aktiva PSN-konton har aldrig tidigare varit större.

Det där med skenande kostnader för att utveckla spel är väll en effekt av förmånga mellanhänder och investorbolag som ska äta av kakan.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Blir kul när konsoler kan spela i 4K 60 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Blir kul när konsoler kan spela i 4K 60 FPS.

De kan redan spelas i 4K120, så du ligger nog lite efter.
Till och med Steam deck kan spela 4K 60 FPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

De kan redan spelas i 4K120, så du ligger nog lite efter.
Till och med Steam deck kan spela 4K 60 FPS.

Nu menar jag native 4K 60 FPS

Och inte med upscaling som dom körs med nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Nu menar jag native 4K 60 FPS

Och inte med upscaling som dom körs med nu

GT7 says hi.

Och så är vi tillbaka i det här med att upplösning och framerate är första hand är en mjukvaru-fråga, inte hårdvara.

Säger det igen. Folks tendens, vilket har hänt i den här tråden hur många gånger som helst, att tillskriva hårdvara en viss upplösning och framerate är ett djupt rotat grovt feltänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Absolut inte, många konsolspelare förväntar sig just 8K 60FPS från PS5 pro.

Jag vet inte vad du hör och läser lille vän.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Väldigt off topic: Kalla mig teknikfientlig om du vill, men hur kan man göra sig så beroende av en liten teknikpryl att man i stort sett behöver den för att överleva? Ditt uttryck 'portalen till omvärlden' är det jag syftar på. Blir nu nyfiken på hurpass handikappad människan och samhället skulle bli om vi plötsligt stod där utan tillgång till smartphones.

Att mobiltelefonen är en portal till omvärlden är väl en passande beskrivning? Anser du att omvärlden inte finns tillgänglig online eller är det någon annan pryl som agerar portal? Hur får du tillgång till omvärlden om inte online?
Med omvärlden tänker inte jag på bankärenden och mataffären utan på information och människor som nås online. Får du kontakt med omvärlden genom böcker kanske?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Jag vet inte vad du hör och läser lille vän.

Står ju rakt upp och ner på PS5-lådan, gubben lilla.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

GT7 says hi.

Och så är vi tillbaka i det här med att upplösning och framerate är första hand är en mjukvaru-fråga, inte hårdvara.

Säger det igen. Folks tendens, vilket har hänt i den här tråden hur många gånger som helst, att tillskriva hårdvara en viss upplösning och framerate är ett djupt rotat grovt feltänk.

Fast så imponerande är inte GT7, ser liksom ''dött'' ut.

https://www.thefourthfocus.com/post/gran-turismo-7-graphics-c...

Omgivningen är ju som om det är taget från 2007..

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Äsch, är väl alltid kul med ny HW? Varför inte?
En konsoll är idag sjukt nog så pass billig att det är ett inköp som ändå känns relevant. Kommer den i höst är det ändå 4 år sen release.

Jag tänker att man iaf bör kunna kränga loss sin nuvarande PS5:a för säg, 30-50% av nypris? Blir ju alltså inga stora stålar att snacka om för att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Äsch, är väl alltid kul med ny HW? Varför inte?
En konsoll är idag sjukt nog så pass billig att det är ett inköp som ändå känns relevant. Kommer den i höst är det ändå 4 år sen release.

Jag tänker att man iaf bör kunna kränga loss sin nuvarande PS5:a för säg, 30-50% av nypris? Blir ju alltså inga stora stålar att snacka om för att uppgradera.

Så tänker jag med. Vi måste komma ifrån det här om att allt som släpps är för alla. Det är sällan det är så.

Det här är en produkt för dem som vill ha lite mer och som är beredde att betala för det. Nästan alla företag har den kategori av produkter.

Så frågeställningen ”Behövs PS5 Pro?” är ju egentligen märklig. Det är egentligen inte konstigare än att Volvo har olika bilar i olika prisklasser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Att mobiltelefonen är en portal till omvärlden är väl en passande beskrivning? Anser du att omvärlden inte finns tillgänglig online eller är det någon annan pryl som agerar portal? Hur får du tillgång till omvärlden om inte online?
Med omvärlden tänker inte jag på bankärenden och mataffären utan på information och människor som nås online. Får du kontakt med omvärlden genom böcker kanske?

*Öppnar dörren och går ut*

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

*Öppnar dörren och går ut*

Nu är du utomhus, inte i omvärlden.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Comviq finns fortfarande där de exempelvis erbjuder en iPhone 15 Pro för 549kr/mån i 36 mån.

I mina ögon är det fortfarande att få en telefon "på köpet", även om det finstilta kanske antyder något annat.

Fast det är inte så det fungerar, du betalar fortfarande 195 för deras abonnemang och resten för telefonen. Det är som att man kollar på vilken annan operatör där det står inklusive telefon men i verkligheten är det abonnemang och telefonen. Alla operatörer har numera krav att du måste vara mobilkund för att köpa en telefon.

Jag har jobbat inom telekom och vet hur det fungerar. Upplägget med telefonen på köpet är borta för längesen.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Nu är du utomhus, inte i omvärlden.

Det beror väl på vad man personligen definierar sin omvärld som. Jag har personligen inga behov av en smartphone för att nå min omvärld. Vi är antagligen väldigt olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det beror väl på vad man personligen definierar sin omvärld som. Jag har personligen inga behov av en smartphone för att nå min omvärld. Vi är antagligen väldigt olika.

Ja visst, men du tyckte inte om att kalla mobilen för en portal till omvärlden. Det kan jag tycka den är medan om man går utanför dörren är man kanske i sitt lokala samhälle snarare.

Håller med förövrigt att det är en tråkig utveckling.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Game 1
Target – image quality close to Fidelity Mode (1800p) with Performance Mode FPS (60 FPS)

Standard PlayStation 5 –
Performance Mode – 1080p at 60FPS
Fidelity Mode – 1800p at 30FPS

PlayStation 5 Pro –
1440p at 60FPS (PSSR used)

Citat:

Game 2
Target – Add Raytracing to gameplay

Standard PlayStation 5 achieved 60FPS without raytracing, and PlayStation 5 Pro achieved 60FPS with Raytracing.

https://insider-gaming.com/playstations-spectral-super-resolu...