Senaste klarade spel?

Permalänk
Medlem

Persona 5 Royal

Tyvärr gjorde jag missen att jag inte kollade upp vad som krävdes för att låsa upp true ending så jag fick samma slut som i originalversionen av femman.
Andra genomspelningen och för min del är det första omspelningen sedan releasen.
Nog för att jag gillar det men ärligt talat så tycker jag att trean och fyran är strået vassare. Jag föredrar lite mer roguelike-känslan som finns än de färdigkonstruerade banorna.
Storyn är bra men väldigt klassisk anime. Det som verkligen glänser är Social Links där man lär känna folk och deras historier som gör spelet väldigt värt att spela.

Att sedan väga mellan skolgång och tjuv på kvällarna ger också en stor avvägning vad som behöver prioriteras för varje dag.

Bör man levla upp sina karaktärer så man kan vara redo för att möta svårare bossar?
Ska man umgås med sina spelkaraktärer så de levlar upp och gör mer nytta i strider?
Bör man plugga inför provet så man inte sinkar sig i skolan och misslyckas?

Valen är många och den loopen gör spelet så fantastiskt kul för min del.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Battlefield 1 Campaign - Aaaah, grafiken håller än, och atmosfären är oslagbar.
Jag provade BF5 Campaign också, men den sparar ju inte progress. Jag lyckas inte få det att funka, vilket är synd för de halva uppdrag jag provade var riktigt bra.

Rise of Tomb Raider var det senaste.
Det märks tydligt att det är en konsolport. Det var nåt med musen jag inte gillade...
Helt ok spel, men kändes väldigt mycket som TR 2013 en gång till. Jag får se om jag spelar Shadow of Tomb Raider också.

Skrivet av Mr.Nobby:

Är nog sist med att spela God of War Ragnarök. Riktigt trevligt spel. Måste dock säga att det var väl långt. Jag spelade nästan bara main quest och det tog mig omkring 35 timmar. Med tanke på att jag spelar 30-40 minuter på kvällen så tog det låååång tid innan jag blev färdig.

Vissa sidequest är riktigt långa också, men likväl fantastastiska. Som när man följer efter hunden som fått upp ett spår....

Permalänk
Medlem

Dead Space Remake (PC).

Spelet i sig var riktigt bra, men dom tekniska problemen var lite störande. Stutters så fort man byter rum/område och ett par tre krascher under min genomspelning var väl dom största problemen. Sen tycker jag att det kändes alldeles för tungdraget för hur bra det såg ut. Det är riktigt snyggt, även på lägre inställningar, men inte så snyggt att det borde vara så här tungt att dra, tycker jag. Som tur är så så betalade jag inte fullt pris för det (betalade typ 175kr).

Permalänk
Medlem

Final Fantasy VII Remake: Intergrade + Intermission DLC (PC)

Spelade igenom det på PS4 och gillade det inte speciellt mycket. Dålig prestanda, för mycket anime-gruntande och känns som spelet är fanfic och fanservice rakt igenom. Vilket inte behöver vara något alltför negativt.

Lite osäker på varför jag köpte om det på PC, förmodligen för att rösta med plånboken eller något, och denna genomspelning har hållit på sedan 2022. Tycker överlag bättre om spelet andra rundan, vet vad jag får uppleva även om en hel del glömts bort sedan PS4-lanseringen. Prestandan är bättre även om Squenix aldrig fixade stutter-problemet på PC.

Spelade även igenom DLC't som tyvärr inte tilltalade mig så mycket. Chapter 1 gillade jag överlag, chapter 2 hade jag gott kunnat skippat nu efteråt. Fort Krondor-spelet som lagts till i DLC't gillade jag rätt skarpt trots hur simpelt det är. Inte helt olikt minigamet från orginalet heller.

Rätt kluven, orginalet är en klassiker och en fullständig upplevelse till skillnad från Remaken som släpps i (minst) tre delar. Jag är tacksam att den finns även om jag inte gillar alla men en del av ändringarna som har gjorts. Spelvärlden har expanderats skapligt från orginalet även om Midgar var en extremt kort del av orginalspelet och det roliga i mitt tycke började ungefär där Remaken slutade. Rebirth är en betydligt intressantare titel för mig och blir att hålla koll på. Tanken har varit att invänta PC-släppet men får se hur det blir, knappt två veckor till lanseringen trots allt.

Orginalet för mig är 9/10 (grafiken åldrades dåligt redan på 90-talet, jämför FFVII mot FFVIII) men är i övrigt lika härlig varje gång den spelas över åren. Vi närmar oss 30 år och är rätt sugen på att klämma in en till genomspelning snart men har samtidigt så mycket annat att beta igenom.

Remaken är för mig någonstans en 7/10. Långt bättre än FF XVI som jag inte gillade alls. Kommer troligen gilla Rebirth bättre, när jag väl spelar den.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Resident Evil 3 remaken, gött lir som gav en del nostalgisk minnen.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Spelade ut Arkham Origins (+DLC) under sportlovet. Spelet har min mening fått oförtjänt dåligt rykte, det är minst lika bra som övriga spel i serien! Det fick verkligen till Banes karaktär tycker jag.
Tråkigt att det inte ingick i Arkham paketet till Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcry:

Resident Evil 3 remaken, gött lir som gav en del nostalgisk minnen.

Ett riktigt bra spel men tyvärr en svag remake med tanke på hur mycket de tog bort från originalet. Fortfarande ett strålande spel oavsett.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ett riktigt bra spel men tyvärr en svag remake med tanke på hur mycket de tog bort från originalet. Fortfarande ett strålande spel oavsett.

Hade nog föredragit med om mer av det som togs bort var med eller att man slagit ihop 2an och 3an. Lite så jag ibland undrar om någon arbetar på en mod men frågan är samtidigt huruvida Capcom tillåter det. De gillar verkligen inte moddar längre, samt trycker gärna in ny DRM även i gamla titlar.

3ans största bekymmer för mig var nog Nemesis tandrad. Huvva. I övrigt ett trevligt spel även om RE2 remastern är i en klass för sig.

Hade gärna sett nya remakes av RE1 (Gamecube remaken är fortfarande fantastisk i mitt tycke) men en som gärna följt designtänket i nya remakes serien. Kombinera gärna ihop med Zero.

Sedan förfinade utgåvor av 5an iallafall, kanske även 6an även om det känns lite svårt hur det skulle bli. Också några av de bäst säljande RE titlarna, speciellt om man tittar på äldre spel i serien. https://www.statista.com/statistics/1241675/resident-evil-top...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Körde Crysis: Warhead igen, och klarade ut det för andra eller tredje gången. På något sätt är det bättre än originalet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Körde Crysis: Warhead igen, och klarade ut det för andra eller tredje gången. På något sätt är det bättre än originalet.

Håller med om det. Tyckte Crysis var rätt trist medan Warhead kändes mycket mer levande och mer drag i.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Håller med om det. Tyckte Crysis var rätt trist medan Warhead kändes mycket mer levande och mer drag i.

När man ser berget på nära håll så är det i mitt tycke slut på det roliga i Crysis. Warhead var fantastisk.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Dave the Diver

Spel #4 för 2024

Ett genialt spel om Dave som är en tjock dykare som fiskar med sin harpun på dagarna och säljer sushi på kvällarna. Riktigt roligt. Man spelar spelet i episoder om dagar och det är lätt man sitter där i soffan och tänker "bara en dag till"....å så vips har det gått tre timmar till.

Ger spelet 4/5 fiskar.

Permalänk
Medlem

#1 för 2024
Cult of the Lamb:
4/5
Trevlig kombo av att hantera sin cult och dungeon crawler.

#2 för 2024
Cocoon:
5/5
Ett fantastiskt puzzelspel i vacker miljö. Något kort och ev. lite för enkelt.
Som helhet ett toppenspel.

Permalänk
Medlem

Ori and the Blind Forest

Spel #5 för 2024

Ett metrovaniaspel i väldigt snygg grafisk stil. Rätt trevligt spel också även om kontrollerna var lite wonky (inte helt exakta), det kompenserades dock i den senare delen av spelet när man hade alla egenskaper som gjorde att man lätt kunde parera om hoppet inte blev helt exakt.

Ger spelet 4/5

Permalänk
Medlem

Ori and the Will of the Wisps

Spel #6 för 2024

Som synes har jag nu spelat uppföljaren, och sicken uppföljare sen! Aldrig spelat ett spel som gjort sig så bra på min OLED som detta. Herregud vad snyggt det var i HDR. Spelet är i stort sett likadant som ettan men bättre. Inte så att det är genialt precis hela tiden men det är ett otroligt vasst metroidvaniaspel utan tvekan.

Ger även detta spel 4/5, men det kom kusligt nära 5 poäng måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Carmageddon 😅

Permalänk
Medlem

Dead Island 2

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Måste vara The wticher 3, den senaste expansionen för väldigt länge sedan.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Final Fantasy VII Rebirth (PS5)

Gillade denna bättre än remake. Svårt att kommentera vad jag gillade och ogillade utan att spoila innehållet så låter bli. En del saker saknas från orginalet vilket var en besvikelse medans andra delar har utvidgats på ett överlag bra sätt. Största förbättringen är nog att animegruntsen verkar ha minimerats rejält. En del gameplaysegment och en del delar av storyn som dragits ut för mycket eller missat charmen från orginalet sänker lite för mig.

Då jag jag en sjua till remake så får det bli en svag 8/10. Kul att denna del släpptes även om den inte föll mig i smaken helt. Tacksamt nog finns orginalet kvar, rätt sugen på att klämma in en till genomspelning. Och då är frågan vilken av alla versioner det blir, senaste PC släppet från mitten av 10-talet om den fungerar på Steam Deck kanske.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Starfield.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag har fortsatt i remake-träsket, denna gången Resident Evil 2. Mycket trevligt lir, bättre än remaksen på både 3an och 4an. 8/10 zombies.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Far cry 6 ...bra spel men inget nytt så som det ska va då antar jag. Minus för tråkiga fiender plus för karaktär en man spelar. Fry cry 3 fortfarande bättre

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Frostrain

trevligt lite gratis spel av studenter. hade mycke trevligt under de 13h som jag spela de för alla achivments.
men till sist lär man sej alla kombos och man får leta nya guldkon i indihavet.
väll värt en titt om man gillar lite puzzel strategiska spel

https://store.steampowered.com/app/2735630/Frostrain/

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem

Valheim - dubbelsiffrigt nu tror jag.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Firewatch

Permalänk
Medlem

Bramble - The mountain king

Som spel sett är väl gameplayet kanske inte det man lirar det för, men upplevelsen i stort imponerar ändå!

Permalänk
Medlem

Räknas alla achivments och max level i Helldivers 2 som avklarat?

Permalänk
Medlem

Subnautica.
Efter att ha spelat Outer Wilds för nåt år sen så har jag desperat letat o letat efter nånting som är ens i närheten lika bra eller åtminstone ger lite samma vibe, o detta gav faktiskt det. Man krashlandar i havet på en alienplanet där man ska utforska o samla resurser för att på nåt sätt komma där ifrån. Otroligt häftigt att utforska havet för att sakta men säkert ta sig djupare o djupare.
Dock tappade det framåt slutet då kändes mer o mer som en ren grind. Fick alltså lite samma feeling som när jag körde igenom Valheim för några månader sen, ascoolt i början, segt i slutet. Dessutom så i Subnautica så tröttnade jag lite på djurlivet också då det till slut mest bara kändes i vägen, irriterande o bara tråkigt, så jag började fuska lite enbart för att snabbare ta mig vidare.
Så ja nä, asschysst i början, men grinden gjorde det tråkigt. Får leta vidare efter den där Outer Wilds-ersättare..
3/5

Permalänk
Medlem

Prince of Persia the lost crown på switchen. Skönt arkadspel med throwbacks till första spelet.